PDA

View Full Version : gitaar/muziek theorie



goeroezeboe
20 augustus 2006, 14:55
Ik speel nu toch al een tijdje gitaar, maar het wordt hoe langer hoe duidelijker dat ik toch te weinig theoretische achtergrond heb. Ik ben indertijd gewoon begonnen nummers na te spelen en wat schaaltjes in te oefenen. Ondertussen kan ik dat wel enigszins. Maar als ik zelf iets probeer te improviseren weet ik niet juist hoe er aan te beginnen. Ik weet bijvoorbeeld nog altijd niet juist wat van een rocknummer een rocknummer maakt, of van een metal nummer een metal nummer (enz, maar je hebt het wel door hoop ik).

Ik zoek dus een boek waarin wordt ingegaan op akkoordenschema's, solo's improviseren, verschillende muziekstijlen en weet ik veel wat nog allemaal :p. Speeltechnieken moeten er dus niet echt in aan bod komen, het gaat me puur over de theorie. Ik heb dus echt 0.0 theoretische achtergrond, dus het mag niet al te moeilijk zijn (het mag wel moeilijker worden na een tijdje natuurlijk :p) en moet duidelijk uitgelegd zijn.

Dus hebben jullie tips?

-=JEROEN=-
20 augustus 2006, 16:57
je ogen open doen als je smorgens wakker wordt

Blijepanda
20 augustus 2006, 18:16
Deze gaat naar Speeltechnieken / theorie.

Gitaro
20 augustus 2006, 18:49
Leer de theorie eens op http://www.cyberfret.com

Alberto
22 augustus 2006, 22:28
Leer noten lezen als je dat nog niet kan, lees wat over toonafstanden en dergelijke en verdiep je heel even in de meest bekende toonladders (majeur en mineur) en dan weet je genoeg.
Nee, serieus. Er is geen definitie die zegt dat een bepaalde combinatie van noten rock is en een andere combinatie klassiek.
Het essentiële verschil zit in de melodie. De ziel van elk lied!
En een melodie wordt bepaald door een opeenvolging van noten.
En wij herkennen nu eenmaal de ene melodie als bijv. rock en de andere als hip-hop.
Meer theorie moet je er niet echt achter zoeken...

jaspie
23 augustus 2006, 14:13
nooit geweten dat hip-hop melodie had:P

goeroezeboe
23 augustus 2006, 15:38
mercikes voor de antwoorden.

Ik heb gitaarspelen voor dummies geleend van ne vriend van mij en daar vind ik al heel wat van die basisinformatie. Een keer ik dat allemaal onder de knie heb (gaat hopelijk niet lang duren) weet ik al beter wat ik nu juist wil bijleren en kan ik gerichtere vragen stellen :p.

Gear Slut
25 augustus 2006, 01:08
Gitaarspelen voor dummies is leuk maar gaat maar tot een zeker punt.
In Ralph Denyers De Gitaar staat meer theorie en het is in begrijpelijke taal geschreven. Heb er zelf veel uit opgepikt en pak het boek er nog regelmatig bij.