PDA

View Full Version : Vraagje voor de pickup-experts



The Underdog
20 augustus 2006, 13:07
Wat gebeurt er wanneer je de polariteit van een humbucker omkeert? Wat zijn de concrete gevolgen voor de klank?
En wat gebeurt er als je de HOT kabel verwisselt met GROUND?

timbo
20 augustus 2006, 13:15
geen idee:P
ik zou zeggen probeer het en plaats je bevindingen hier

no 1 hops
20 augustus 2006, 13:56
zover ik weet krijg je in fase uit fase problemen.
iets met richting van de windingen om de magneet.
als die elkaar tegenwerken krijg je een iel geluid meen ik

piezo
20 augustus 2006, 14:05
Wat gebeurt er wanneer je de polariteit van een humbucker omkeert? Wat zijn de concrete gevolgen voor de klank?
En wat gebeurt er als je de HOT kabel verwisselt met GROUND?

Als je van een humbucker alleen de magneet omkeert en al het andere gelijk laat, keer je ook de fase om en heb je in combinatie met een ander element een z.g. uit-fase geluid, dat heel dun klinkt, maar soms wel bruikbaar is. Luister eens naar "Need your love so bad" van Peter Green's Fleetwood Mac.

Als je alleen de hot en ground aansluiting verwisselt gebeurt hetzelfde. (*zie noot)

Doe je beide, dan ben je terug bij af.

*noot
Bij 2 standaard PAF-type humbuckers die alleen een hot-ader en een "naakte" gevlochten afscherming hebben, resulteert het omkeren van ader en afscherming van slechts 1 humbucker op zijn potmeter echter in .......... doodse stilte ......... van dat element. Dat is omdat de naakte afschermingsmantels van de 2 elementen tegen elkaar aanliggen en de mantel van het gewijzigde element (nu "hot") via de mantel van het andere element wordt kortgesloten aan aarde.

The Underdog
20 augustus 2006, 14:14
Als je alleen de hot en ground aansluiting verwisselt gebeurt hetzelfde. (*zie noot)

Heeft dit een invloed op het geluid van een op zich staande humbucker, of enkel in combinatie met andere pickups?

piezo
20 augustus 2006, 14:15
Heeft dit een invloed op het geluid van een op zich staande humbucker, of enkel in combinatie met andere pickups?Enkel in combinatie.

The Underdog
20 augustus 2006, 14:17
Hoe kun je dan de fase van de spoelen in een humbucker veranderen ten opzichte van elkaar en niet van andere elementen?

piezo
20 augustus 2006, 14:29
Hoe kun je dan de fase van de spoelen in een humbucker veranderen ten opzichte van elkaar en niet van andere elementen?
a) Als je een aansluitkabel hebt met 4 aansluitingen(+ afscherming) moet je gewoon maar even proberen. Dat is zo moeilijk uitleggen namelijk.
b) Als je humbucker alleen een enkele ader met afscherming heeft moet je van 1 spoel de verbinding met de andere spoel en met de aansluitdraad omwisselen. Of iedere spoel zijn eigen aders geven en zo weer bij a) uitkomen. In geval a) kun je de boel ook gemakkelijk schakelbaar maken.

Als je de fase van de 2 spoelen t.o.v. elkaar verandert, is je humbucker overigens niet meer humbucking en heb je maar een heel zwak signaal.

The Underdog
20 augustus 2006, 14:39
Dus samegevat: als je de hot en ground van een humbucker met 4 aansluitingen verwisselt, dan behouden de twee spoelen dezelfde fase ten opzichte van elkaar, maar wordt die omgekeerd in combinatie van de humbucker met een ander element.
En als je de hot en ground met elkaar verwisselt bij een humbucker met 4 kabels, wordt de andere spoel "actief" en niet deze met de verstelbare poolstaafjes.

Klopt dit?

piezo
20 augustus 2006, 16:28
noord is bij een PAF de spoel mèt poolschroefjes
binnenste wikkeling noord = a, bij een PAF zwart
buitenste wikkeling noord = b, bij een PAF wit
binnenste wikkeling zuid = c, bij een PAF zwart
buitenste wikkeling zuid = d, bij een PAF wit

een "-" is een verbinding
humbucking serie = a-ground/b-d/c-hot
humbucking parallel = a-ground/b-hot/c-hot/d-ground
humbucking serie phased = a-ground/b-c/d-hot
humbucking parallel phased = a-ground/b-hot/d-hot/c-ground
split-coil noord actief = a-ground/b-d-hot/c-hot
split-coil zuid actief = a-ground/b-d-ground/c-hot

Welke 4-conductor kleuren en hoe die aan de spoelen verbonden zijn is per fabrikant verschillend

b_240
20 augustus 2006, 21:31
Ik heb zo het gevoel dat jullie het nodeloos ingewikkeld maken :D.

Ik probeer even:

Een humbucker bestaat uit 2 single coils. Met elk dus 2 draden. Als je van 1 van beide single coils de draden verwisselt, zijn ze in fase en is er geen humcancelling meer.


Simpel genoeg? :hippie:

Chris Winsemius
20 augustus 2006, 21:34
Ik heb zo het gevoel dat jullie het nodeloos ingewikkeld maken :D.

Ik probeer even:

Een humbucker bestaat uit 2 single coils. Met elk dus 2 draden. Als je van 1 van beide single coils de draden verwisselt, zijn ze in fase en is er geen humcancelling meer.


Simpel genoeg? :hippie:

YEP
en 'n ieler geluid. (om 't toch nog ietsje ingewikkeld te maken :) )

The Underdog
20 augustus 2006, 22:23
Ik heb zo het gevoel dat jullie het nodeloos ingewikkeld maken :D.

Ik probeer even:

Een humbucker bestaat uit 2 single coils. Met elk dus 2 draden. Als je van 1 van beide single coils de draden verwisselt, zijn ze in fase en is er geen humcancelling meer.


Simpel genoeg? :hippie:
Dat was wel niet mijn vraag. Ik vroeg wat er concreet gebeurt als je de hot en ground kabels verwisselt. En de uitleg van piezo is heel interessant.