PDA

View Full Version : epiphone valve jr: gain knop toevoegen?



viktorvrm
20 augustus 2006, 13:01
Dag,

IK heb het forum afgezocht maar heb geen antwoord kunnen vinden. Ik heb sinds kort een epiphone valve junior en wil graag het (licht) overstuurde geluid ook bij lagere volumes, zodat ik geen problemen krijg met baby = vrouw en buren.

Ik vraag mij af of het mogelijk is om een soort gain knop toe te voegen of anders een pedaal toe te voegen dat wel de buizen overstuurt maar zonder het hogere volume.

Verder een leuk ding. Het brom probleem lijkt grotendeels opgelost. Het design van het frontje is anders dan de eerdere serie; Logo en pinstripes staan nu hoger. Ga hem in elk geval op een ander cabinet (1x12) proberen. Ik heb hem pas dus ik wil nog veel experimenteren voor ik iets van de sound kan zeggen. Gebruik tele clones en een '76 strat.

Iemand ooit een EQ pedaal tussen amp en speaker geprobeerd?

Dank en groet, viktor

BLOK182
20 augustus 2006, 13:06
Hopelijk heeft niemand een eq tussen amp en speaker geprobeerd, zoiets moet je dus nooit doen:p

Chris Winsemius
20 augustus 2006, 14:31
Qua boostertje d'r voor: iets ZVEX SHO-achtigs zodat je de ingang overstuurt

Qua ombouw: 1 v/d weerstanden voor de eindbuis vervangen door 'n mastervolume-regelaar (laat dit ergens doen als je er zelf geen ervaring mee hebt, spanning van rond de 300 Volt aanwezig).

Succes!

BELANGRIJK: ZORG DAT DE VERSTERKER ALTIJD OP EEN SPEAKER AANGESLOTEN is!!!
(Anders gaat ie kapot)

viktorvrm
27 augustus 2006, 20:31
Chris, bedankt voor je advies. Ik ben inderdaad wat terughoudend om zelf aan de gang te gaan met een buizenversterker. Ik zag nog wat andere modificaties die de versterker wat sprankelender zouden maken. IK ga eens kijken of ik iemand in de buurt van den haag kan vinden die bereid is om me op weg te helpen. Heb nog een bad monkey pedaal geprobeerd maar vind toch dat dat het geluid op een of andere manier dood maakt.


Groeten,,, alwin

ponq
27 augustus 2006, 20:46
De badmonkey is een transitor pedaaltje zonder buis toch? Je hebt ook pedaaltjes met buis, die wat levendiger zijn (pro en con naar mening, de levindigheid is daar, maar ook klinkt ie elke keer iets anders met dezelfde instellingen). Kijk eens naar die nieuwe Vox pedaaltjes met buis, Radial Tonebone serie, H&K Tubeding etc.

fullorder
27 augustus 2006, 21:23
Op ebay verkopen ze leuke mods voor weinig. Een tone-mod en een gain-mod als ik mij niet vergis.

Squier4ever
27 augustus 2006, 22:32
een bad monkey is idd zonder buis, heb er ook een, maar die is als boost best te gebruiken, gewoon de level vol open en gain helemaal dicht

brunodb
28 augustus 2006, 00:44
rocktron silver dragon, klinkt echt zeer goed op een buizenamp.

heeft zowel een buizenpreamp als een transistor distortion pedaal in 1

de eerste knop die de buis bedient zorgt voor een heerlijke buizenoversturing die echt super klinkt op een goeie buizenamp met een goeie clean.

de tweede knop geeft een zware high gain sound die ik minder vind. massa's gain maar ook die transistorachtige fuzzy rand die ik niet mooi vind op powerchords. maar die wel echt goed te gebruiken valt als soloboost.

echt een zeer handig pedaal en niet duur, rond de 150 euro en met 12ax7 preamp buis in

kan je niet fout mee gaan. gebruik em zowel op mijn broer zijn peavey classic als op mijn marshall 1987x als ik hem niet mag oversturen op volume.

een aanrader. alhoewel ik waarschijnlijk vaker een OCD ga gebruiken ipv de silver dragon omdat de OCD true bypass is

fullorder
28 augustus 2006, 11:12
Ik heb hier nog de links voor je:

BitMo Gain (http://cgi.ebay.nl/BitMo-Gain-Switch-for-the-Epiphone-Valve-Junior-Jr-Amp_W0QQitemZ140020763332QQihZ004QQcategoryZ10171Q QssPageNameZWD2VQQrdZ1QQcmdZViewItem)
BitMo Tone (http://cgi.ebay.nl/BitMo-Tone-Control-for-Epiphone-Valve-Junior-Jr-Amp_W0QQitemZ140020783764QQihZ004QQcategoryZ10171Q QssPageNameZWD2VQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Brammibal
28 augustus 2006, 17:17
Dat maakt deze amp wel veeel interessanter!

viktorvrm
6 september 2006, 17:04
Bedankt voor de adviezen. Ik voel me over de bitmo mods wat veiliger dan zelf maar wat doen op basis van adviezen voor de eerste versie valve jr.

Voor wat betreft de pedalen ga ik verder expirementeren maar als ik een goede gain mod kan doorvoeren zou ik alleen nog een goed echo / reverb pedaal willen. Suggesties?

Ik weet niet of mijn ervaringen met de bad monkey misschien een exemplarisch foutje betroffen maar ik vond het geluid echt vreselijk doods op de valve junior. Daarbij moet ik zeggen dat ik alleen een licht overstuurd tot texas blues achtig geluid zoek. Misschien is de bad monkey daar gewoon niet voor gemaakt.

nogmaals bedankt iedereen

ACSlater
7 september 2006, 21:06
Heb je voor een Texas Blues sound niet gewoon een Ibanez Tubescreamer nodig?
Ik ga denk ik ook een VJ kopen. Heb laatst een mp3tje van Gretsch gitaren over de VJ en die klonk heel erg goed!