PDA

View Full Version : Snaren onder stroom?



Reb
20 augustus 2006, 12:36
Ik zit al een tijd met het volgende probleem: Als ik mijn Squier Strat aansluit op de versterker die ik erbij heb gekregen (SP10) komt er een mooi helder geluid uit de gitaar. Zodra ik de gitaar rechtstreeks in mijn geluidskaart stop (Audigy 2 EX platinum, in Line-in1) dan ruist de gitaar en m'n snaren staan onder stroom! :???: Hoe kan dit? Ik heb ook al geprobeerd om hem eerst in de versterker te doen, en daarna door te lussen naar m'n pc. Maar dat helpt niet echt. Is er iets wat ik over het hoofd zie? Of is het misschien totaal niet de bedoeling dat de gitaar rechtstreeks in een line-in gedaan wordt? :???:

The Underdog
20 augustus 2006, 13:07
Ik denk aan slechte aarding.

timbo
20 augustus 2006, 13:13
idd dit probleem heb je denk ik ook als je achter je pc aan het spelen bent ( wel je pc aan zetten :P)

slechte aarding klopt ja

Reb
20 augustus 2006, 13:35
Hoe kan ik dit op een goede/simpele/effectieve manier verhelpen? :)

timbo
20 augustus 2006, 15:16
ander huis kopen?:P

Lenweë Míriel
20 augustus 2006, 16:27
nou om goede aarding te hebben moet je eerst kijken of je pc en je versterker wel geaard zijn.
deze moeten eigenlijk altijd geaard zijn omdat het anders toch best gevaarlijk wordt.

Reb
20 augustus 2006, 16:44
Dat zijn ze niet. Alleen op de begane grond zijn in dit huis geaarde stopcontacten te vinden :( Maar waarom geeft de versterker dan wel een aardig helder geluid en staan m'n vingers niet onder stroom (of voel ik het niet ;) ). Deze is namelijk net zogoed niet geaard :???:

JCG
20 augustus 2006, 16:50
Dat zijn ze niet. Alleen op de begane grond zijn in dit huis geaarde stopcontacten te vinden :( Maar waarom geeft de versterker dan wel een aardig helder geluid en staan m'n vingers niet onder stroom (of voel ik het niet ;) ). Deze is namelijk net zogoed niet geaard ?:::?

Op de computer zit een netfilter die normaal gesproken met de aard verbonden is nu niet dus. dus alles wat normaal gesproken met de aarde verbonden is staat nu spanning. Op je gitaarversterker zit nu zo'n netfilter (al weet ik dat niet zeker). Ik zou zeker proberen een aarde aan te (laten) leggen, computer vinden het niet lang fijn zonder aarde.

Reb
20 augustus 2006, 17:04
Dan moet ik m'n pa maar zo gek zien te krijgen een extra draadje te trekken :) Bedankt voor de informatie allemaal! :rockon:

Me_bigboy
20 augustus 2006, 17:53
Heb je een crt scherm? als je er te dicht bijstaat kan dat storing geven. Was bij mij toch het geval bij men squier

nielsduursma
20 augustus 2006, 17:57
Heb je een crt scherm? als je er te dicht bijstaat kan dat storing geven. Was bij mij toch het geval bij men squier

maar stroom geeft ie niet zomaar af. anders krijg je dit soort tafrelen:

http://nic.funet.fi/pub/sci/electrical/tesla/pictures/misc/tesla50.jpg

Reb
20 augustus 2006, 18:14
maar stroom geeft ie niet zomaar af. anders krijg je dit soort tafrelen:

plaatje

Wow! :satisfie:

@Me_bigboy: Nee, ik heb een TFT scherm

b_240
20 augustus 2006, 21:19
Je kan makkelijk je gitaar aarden! Verbind gewoon je brug via een el kabeltje met (best de aarding van een stopcontakt) maar aangezien je dat niet hebt kan je het gewoon met een relatief groot metalen voorwerp in de buurt verbinden.

Dus, bevestig een kabeltje aan je brug en de andere kant van dat kabeltje aan een relatief groot metalen voorwerp en je spulletjes zijn mooi geaard!

Je versterker zal wss door zijn grotere massa minder ruis geven dan je computer. Toch zou ik je vader aanraden om op termijn geaarde stopcontakten te laten zetten, want grote elekrtische voorwerpen die niet geaard zijn, zijn echt wel gevaarlijk!

Als de ruis veroorzaakt is door je scherm is het omdat je scherm elektromagnetische straling uitzend die je elementen opvangen, dat heb je vooral met signle coils (je squier is normaal gezien single coil). Maar aangezien je snaren onder stroom staan kan het niet anders dan dat je gitaar niet goed geaard is (maar de ruis kan nogaltijd door je scherm veroorzaakt zijn, probeer eens je scherm af te zetten terwijl je speelt).

RS-Rik
20 augustus 2006, 22:19
ja aarding mag niet op de brug zijn. (zie je veel bij trems)

JvD.
21 augustus 2006, 10:38
aarding mag niet op de brug zijn!?!?! waar hebben jullie het over, hij krijgt stroom door ze'n snaren, tuurlijk is ie geaard op de brug!
trauwens; al mijn gitaren zijn op de brug geaard en heb nog nooit op een gespeelt waarbij dat niet het geval was.

Nickname
21 augustus 2006, 12:42
Probeer gewoon een koperdraadje te leggen tussen je gitaarkast en bijvoorbeeld een verwarmingsbuis. Wel even zorgen dat je een ongeverfd stukje van de buis/kast pakt anders werkt het ook niet. :satisfie:

Shine_On
22 augustus 2006, 19:37
:o weet je wat ik mij afvraag?

Stel je voor dat je 2 van die gitaren had.. en je sloot ze beiden aan op een laten we zeggen 100 watt lampenversterker..

je sluit ze dus alletwee aan op een apparte versterker..
en dan..
De snaren van de gitaren tegen elkaar duwen ..
Wat zou er gebeuren als ze toch stroom aan elkaar doorgeven dan?

*boem versterkertje of niks? :o

Robbert
22 augustus 2006, 20:16
Trek een aardedraadje vanaf een stopcontact waar wél aarde aangesloten zit. Ik zit zelf op zolder en heb vanaf de wasmachine mijn veiligheidslijntje aangesloten. Wel zo fijn voor je computer en versterkers :)

Reb
26 augustus 2006, 15:11
Update

Vandaag hebben ik en m'n pa aardedraden getrokken en nieuwe stopcontacten geplaatst. Geluk was dat de aardedraad van de meterkast naar mijn kamer er al lag! :) Ik heb nu geen stroom meer op de snaren en de brom is stukken minder :rockon:

bass blom
26 augustus 2006, 15:19
je moet ook zorgen dat in zo'n keten er maar 1 van de dingen geaard hebt anders krijg je dit soort dingen

Nils Veen
28 augustus 2006, 14:50
probeer es met een geaard gitaarsnoer, misschien is et probleem dan al verholpen :satisfie: of werkt et zo niet?