PDA

View Full Version : afstellen truss rod



--=HANS=--
20 augustus 2006, 12:10
Als ik langs de hals van mijn gitaar (martin 000-28EC) kijk (van de brug richting de kop) dan zie ik dat de hals waar hij de body verlaat een hele kleine knik naar boven maakt. Hierdoor is de aktie wat aan de hoge kant. Met het afschuren van het brugzadel zal dit niet helemaal naar mijn zin te krijgen zijn, ik wil de hals gewoon zo goed als vlak hebben zoals bij mijn andere gitaren
Mijn vraag is hoeveel slagen ik mijn truss rod kan geven zonder het gevaar te lopen de boel te mollen. Toen ik de vorige keer mijn snaren heb vervangen heb ik hem een slag vaster gedraaid maar daar was weinig of niets van te merken.
Alle tips met betrekking tot het afstellen van de hals zijn welkom!

Alvast bedankt, groet Hans

Buzz
20 augustus 2006, 12:22
Beste Hans,

Voor zover ik weet is die knik niet weg te nemen met het stellen van de truss rod. Daarmee stel je nl. alleen de kromming van de hals af vanaf de kop tot aan de 14e fret. Die knik heeft te maken met een niet correcte neck angle (halshoek). Is die knik zowel aan baszijde als treblezijde te zien?

De actie is het beste af te stellen door het verlagen van het brugzadeltje. Daar zijn al wat topics over geweest, en Picker legt dat op zijn site briljant uit.

Overigens is een klein knikje niet zo'n probleem, komt wel vaker voor. Als de neck angle echt te veel afwijkt, zal de zaak door een bouwer gereset moeten worden. Heb je misschien foto's?

groet,
Ray

Enra
20 augustus 2006, 12:43
De trussrod is niet bedoeld om een hals recht te krijgen, maar slechts voor het afstellen van je 'neck-relief', oftewel de minimale kromming die je hals nodig heeft om niet te gaan 'buzzen'. Ga dus niet zomaar aan de trussrod draaien. Ik heb in mijn werkplaats wel eens een trussrod verwijdert die voor dat doel gebruikt was. De schade die dat veroorzaakte was het afschrijven van de gitaarhals en een vervormde en verwrongen trussrod.

Bovendien is kijken langs de hals buitengewoon bedriegelijk en daardoor volslagen onbruikbaar in mijn werkplaats.. Een 'straightbar' of een lange lineaal helpen. Die kun je op de toets plaatsen. Heb je dat niet, druk dan de E snaar in op de eerste fret en op de laatste; een gespannen snaar is in principe recht. Nu kun je met redelijke nauwkeurigheid checken of er een knik in zit.

Druk de E in op de eerste fret en de veertiende en je kan kijken of je 'neck-relief' naar tevredenheid is afgesteld.

Voor de rest, een knikje hoeft geen probleem te zijn!!!

--=HANS=--
20 augustus 2006, 13:45
Thanks guys, ik heb er een lineaal langs gelegd en er zit idd een knik(je) in. Ik ga bij de volgende snaarvervangbeurt toch nog maar wat van het brugzadel afhalen.