PDA

View Full Version : cellulose vs acryl vs shellac finish



zonniewiw
20 augustus 2006, 09:26
ik heb wat over het forum zitten te scrollen en ben de 3 tegengekomen

wat is nu eigenlijk het beste om een gestainde body mee te finishen ?

Cellulose is volgens ik lees beter dan acryl maar moeilijker aan te komen (zeket in spuitbussen)

Shellac kan ik via via blijkbaar gratis bekomen (het zijn wel echt een zak shilfers)

is dit beter of moet ik toch beter celluloze bestellen bij vox humana (die nog steeds mijn mail niet hebben beantwoord ;-( )


Thanx in advance guy´s

Enra
20 augustus 2006, 09:57
Als je een gestainde body wilt afwerken is het van belang te weten wat de 'stain' voor basis heeft. Niet alle 'stains' en lakken kunnen ongestraft over elkaar.

jan jansen
20 augustus 2006, 10:25
Koop celluloselak in een bus bij de gamma of andere bouwmarkt en kijk of je ergens een verfspuit kan lenen.Vroeger gebruikte ik spuitbussen met verf (niet voor gitaren)maar sinds ik zo`n electrische verfspuit heb hoef ik geen busjes meer.Je hebt veel meer instelmogelijkheden dan een spuitbus,

jan jansen

rinaldo
20 augustus 2006, 11:13
cellulose in spuitbus is idd moeilijker aan te komen, bij niklaas in leiden is het wel te krijgen,en bij vox humana ook maar veel te duur als je het mij vraagt.

schellak moet je in zuivere alcohol laten oplossen en is geschikt om te politoeren
maar dat is een zeer arbeidsintensief werkje, en word meestal gebruikt op acoustische gitaren.

schellak als gewone laklaag aan brengen lijkt mij niet geschikt en veel te kwetsbaar, kan wel als sealer gebruikt worden, dus nadat je de eventuele filler hebt aangebracht een paar laagjes schellak om een mooie gladde ondergrond te krijgen, en daarna aflakken.

Wel uitkijken of de laksoorten niet met elkaar reageren.

acryl, is makkelijk aan te komen, overal verkrijgbaar ook in spuitbus, is niet duur droogt snel, en is niet zo giftig als cellulose.

neemt niet weg dat de meeste bouwers gebruik maken van cellulose, omdat dat de mooiste glans zou geven, en het beste te polijsten is etc. etc.

Ik heb zelf acryl gebruikt, en dat beviel prima, maar als ik een verfspuit had zou ik denk ik wel cellulose proberen.

Gitaarbouwer
20 augustus 2006, 11:34
Ik ben bezig met cellulose op mijn akoestische gitaar. Op mijn eerste gitaar heb ik destijds acryl gebruikt. Ik moet zeggen dat cellulose er (op dit moment; na 8 lagen spuiten) een stuk mooier uitziet dan acryl. Acryl glimt op zich wel mooi, maar het oogt een erg plastic-achtig. Qua schuren vind ik wel dat acryl een stuk makkelijker te verwerken was. Cellulose wordt zo knoerd hard dat ik echt met korrel 400 moet beginnen om de sinaasappel skin weg te krijgen.

Javaca
20 augustus 2006, 23:00
Politoeren met schellak is echt een prachtige techniek en super voor je geluid.

Het vereist wel wat oefening, maar is stukken mooier en gezonder dan spuiten.
In m'n werkschrift kun je lezen hoe het gaat.

http://javaca.web-log.nl/javaca/2006/07/werkschrift.html

ernieman
21 augustus 2006, 07:32
Politoeren met schellak is echt een prachtige techniek en super voor je geluid.


Idd, maar het is hier bedoeld voor een electrische gitaar (wanneer komen die fotos nu zonnie?) Shellac is echter ook hopeloos kwetsbaar. Wel makkelijk weer bij te werken natuurlijk, maar niet echt geschikt als "hoogglans" afwerking voor een electrische denk ik.

EJ

zonniewiw
21 augustus 2006, 07:58
(wanneer komen die fotos nu zonnie?)

Twas de bedoeling om dit gisteravond te doen , maar menne pc wou niet mee alles moeten formateren ;-(

Dus ga mijn best doen vanavond , anders zeker woensdagavond

Groetjes Johnny

Javaca
21 augustus 2006, 08:21
Idd, maar het is hier bedoeld voor een electrische gitaar (wanneer komen die fotos nu zonnie?) Shellac is echter ook hopeloos kwetsbaar. Wel makkelijk weer bij te werken natuurlijk, maar niet echt geschikt als "hoogglans" afwerking voor een electrische denk ik.

EJ

Klopt.
Al wil ik nogeens een telecaster in amber politoeren. Lekker snel relic :hippie: