PDA

View Full Version : Vox AC30 en multieffect ?



evertz
19 augustus 2006, 21:57
Even volgend op mijn vorige post; heb besloten om te gaan voor de AC30 gezien de lekkere sound. Echter, ik heb een scala aan effecten nodig en wil dan ook gaan voor een multieffect. Heb momenteel de ME50 van Boss, maar die vind ik niet super: vooral omdat de distortion zuigt en vanwege de tijd-vertraging (of hoe noem je dat..) bij het schakelen tussen verschillende kanalen. Nu begrijp ik dat de tonelab van Vox ook niet goed is omdat die ook het originele geluid aantast.
Heeft iemand ervaring met een goede multieffectbak voor de AC30? Is de GT8 vab Boss een aanrader? Als het goed is kun je daar de amp-modelling bypassen? En daardoor dan het originele geluid intact houden?

Ik hoop dat iemand een goede oplossing heeft?!?

marc_o
19 augustus 2006, 22:05
Even volgend op mijn vorige post; heb besloten om te gaan voor de AC30 gezien de lekkere sound. Echter, ik heb een scala aan effecten nodig en wil dan ook gaan voor een multieffect. Heb momenteel de ME50 van Boss, maar die vind ik niet super: vooral omdat de distortion zuigt en vanwege de tijd-vertraging (of hoe noem je dat..) bij het schakelen tussen verschillende kanalen. Nu begrijp ik dat de tonelab van Vox ook niet goed is omdat die ook het originele geluid aantast.
Heeft iemand ervaring met een goede multieffectbak voor de AC30? Is de GT8 vab Boss een aanrader? Als het goed is kun je daar de amp-modelling bypassen? En daardoor dan het originele geluid intact houden?

Ik hoop dat iemand een goede oplossing heeft?!?

Wat voor soort effecten gebruik je? Er zijn erg leuke losse effecten te koop en heb gisteren eens een Carl martin Quattro op een AC-30 getest, wat erg goede geluiden veroorzaakte. Dan heb je delay (met tap-tempo) tremelo, 2 overdives en een goed boostende compressor...sounds genoeg, zou ik zeggen

the sure thing
19 augustus 2006, 22:05
... ff voor de goede orde: heb je een AC30 of een AC30CC? En welke speakers heb je erin hangen?

evertz
19 augustus 2006, 22:14
Nou ik ga voor de AC30 CC2 (nog met de ' oude' speakers). Maandag as ga ik in Keulen wat effecten en zo testen. Maar het is denk ik goed om daar gericht te kunenn testen.
Effecten die ik nodig heb; compressor, chorus, phaser, delay, wah, distortion/overdrive. Ik speel met mijn band vooral danceclassics, soul, funk en enkele rocknummers in de trend van 'let me entertain you' en zo.

Heb momenteel los de V847 Wah van Vox, ME50, en de OCD Fulltone. Maar ik dacht eraan om de hele mikmak in te ruilen....als ik nl. toch de ME50 weg doe en een andere multieffect koop heb ik waarschijnlijk die andere dingetjes niet meer nodig.

Maar die CM ga ik testen, als ze hem tenminste daar hebben. Iemand ervaring met een GT8 of Tonelab voorgeschakeld (of op de fx) bij de AC30?

Tristan
19 augustus 2006, 22:31
Ik zou ook even de AC30CC1 1x12 combo proberen, want die vind ik beter klinken dan de 2x12 met de goedkopere speakers en die is ook nog wat beter te tillen...
De AC30CCH top is ook super, beter dan de 2x12 combo mijns inziens...
Ik zou het je afraden om een multieffect te kopen, die dingen werken gewoon niet met een echte goede buizenamp, vooral ook omdat ze digitaal zijn enzo verneuken ze je sound...
Ik zou die OCD en de Vox wah nog even aanhouden en kijken hoe ze klinken op de Vox amp, de rest zou ik gewoon zo snel mogelijk verkopen en dan wat losse pedaaltjes bij de Vox amp zoeken, waarschijnlijk heb je niet eens zoveel pedaaltjes nodig als dat je nu denkt, want bij die multieffecten moet je altijd een heleboel effecten aanzetten wil je nog denken dat het ergens naar klinkt en op de Vox zitten al een hele vette reverb en tremolo, dus...
Chorus zou ik bijvoorbeeld niet zo gauw op de Vox zetten, compressie heb je waarschijnlijk ook niet echt nodig, dus het enige wat je dan nog nodig hebt (als de Vox wah en de OCD bevallen) is een (analoge) delay en een mooi modulatie effect (phaser of vibe)...

marc_o
19 augustus 2006, 22:43
Ik zou ook even de AC30CC1 1x12 combo proberen, want die vind ik beter klinken dan de 2x12 met de goedkopere speakers en die is ook nog wat beter te tillen...
De AC30CCH top is ook super, beter dan de 2x12 combo mijns inziens...
Ik zou het je afraden om een multieffect te kopen, die dingen werken gewoon niet met een echte goede buizenamp, vooral ook omdat ze digitaal zijn enzo verneuken ze je sound...
Ik zou die OCD en de Vox wah nog even aanhouden en kijken hoe ze klinken op de Vox amp, de rest zou ik gewoon zo snel mogelijk verkopen en dan wat losse pedaaltjes bij de Vox amp zoeken, waarschijnlijk heb je niet eens zoveel pedaaltjes nodig als dat je nu denkt, want bij die multieffecten moet je altijd een heleboel effecten aanzetten wil je nog denken dat het ergens naar klinkt en op de Vox zitten al een hele vette reverb en tremolo, dus...
Chorus zou ik bijvoorbeeld niet zo gauw op de Vox zetten, compressie heb je waarschijnlijk ook niet echt nodig, dus het enige wat je dan nog nodig hebt (als de Vox wah en de OCD bevallen) is een (analoge) delay en een mooi modulatie effect (phaser of vibe)...

Beetje kort door de bocht, maar er zijn absoluut muti fx-processors die het prima doen op goede buizencombo's natuurlijk, waarbij komt dat de één het beter kan afstellen dan de ander....maar voor de rest kan ik het wel vinden in je reply. er zitten vaak bergen zooi in die je niet gebruikt en ik vraag me ook vaak af hoeveel je nu eigenlijk gebruikt. Goede clean, goede ritme-drive en goede lead kom je al heel ver mee inderdaad. Gebruik effecten met mate, anders kun je net zo goed nog een keyboardspeler aannemen...

evertz
19 augustus 2006, 22:44
Ga ik doen. Die top begin ik niet meer aan. Enerzijds het budget als beperking, anderzijds het volume (zie mijn laatste topic). Dus jij tipt gewoon losse pedaaltjes, begrijp ik? Is die ME50 niet ook nog te gebruiken in manual mode? Of verneukt die mijn klank ook dan?

evertz
19 augustus 2006, 22:47
Welke multifx zou je aanbevelen gezien mijn behoefte (zie boven)?

marc_o
19 augustus 2006, 22:50
Probeer eens een TC-eletronics G-Major. Een maat van me gebruikt die op een Rivera Rake-head met prima resultaat.

De ME-50 ken ik niet, ben niet thuis in die zaken, maar weet wel dat wanneer je losse effecten gebruikt, je meer kunt gaan shoppen voor bepaalde sounds.

evertz
19 augustus 2006, 23:00
TC Electronics ken ik niet, maar ik zag dat die wel in Keulen was. Ga ik testen. Volgens mij zit daar wel geen overdrive/distortion op ?

marc_o
19 augustus 2006, 23:02
TC Electronics ken ik niet, maar ik zag dat die wel in Keulen was. Ga ik testen. Volgens mij zit daar wel geen overdrive/distortion op ?

Die zit er niet op inderdaad, maar daar heb je pedalen voor....of begin ik nu weer opnieuw?

Tristan
19 augustus 2006, 23:47
Beetje kort door de bocht, maar er zijn absoluut muti fx-processors die het prima doen op goede buizencombo's natuurlijk, waarbij komt dat de één het beter kan afstellen dan de ander....maar voor de rest kan ik het wel vinden in je reply. er zitten vaak bergen zooi in die je niet gebruikt en ik vraag me ook vaak af hoeveel je nu eigenlijk gebruikt. Goede clean, goede ritme-drive en goede lead kom je al heel ver mee inderdaad. Gebruik effecten met mate, anders kun je net zo goed nog een keyboardspeler aannemen...

Ik denk dat we grotendeels hetzelfde bedoelen, maar voor mij staat een ding vast: digitaal (multi)effect + klassieke buizenamp = kut, maar digitaal (multi)effect + moderne buizenamp kan soms wel werken, alleen is de Vox een klassieke buizenamp, dus werkt een digitaal (multi)effect mijns inziens niet...

Tristan
19 augustus 2006, 23:54
Ga ik doen. Die top begin ik niet meer aan. Enerzijds het budget als beperking, anderzijds het volume (zie mijn laatste topic). Dus jij tipt gewoon losse pedaaltjes, begrijp ik? Is die ME50 niet ook nog te gebruiken in manual mode? Of verneukt die mijn klank ook dan?

Bij de Vox amp zou ik gewoon losse pedaaltjes gebruiken...
Misschien wel een digitale delay, die kan dan wel in de fx loop, maar die Boss ME50 en al die dingen (ook de TC Electronics G major) zijn digitaal en gaan de sound van je Vox verneuken, dat gaat echt niet werken vrees ik...
Bovendien wil je ook graag met externe overdrive/distortion sounds (niet alleen uit de amp zelf) werken en daar kan je eigenlijk alleen maar pedaaltjes voor gebruiken, dus je houdt je systeem ook nog eens eenvoudiger en overzichtelijker als je gewoon met losse pedaaltjes werkt i.p.v. met losse pedaaltjes en een multieffect, dat is erg lastig met schakelen en het klinkt toch altijd minder i.m.o...

Test ook zeker even die AC30CC1 1x12 combo, die klinkt echt beter dan de 2x12 i.m.o en is ook wat beter te tillen...

marc_o
19 augustus 2006, 23:57
Ik denk dat we grotendeels hetzelfde bedoelen, maar voor mij staat een ding vast: digitaal (multi)effect + klassieke buizenamp = kut, maar digitaal (multi)effect + moderne buizenamp kan soms wel werken, alleen is de Vox een klassieke buizenamp, dus werkt een digitaal (multi)effect mijns inziens niet...

Een oude Vox is een klassieke buizen-amp, maar die nieuwe natuurlijk niet meer, heeft een effectloop die bijvoorbeeld Vulva ook gebruikt om er zijn Koch pedaltone op te zetten naar volle tevredenheid.

Tristan
20 augustus 2006, 00:06
Een oude Vox is een klassieke buizen-amp, maar die nieuwe natuurlijk niet meer, heeft een effectloop die bijvoorbeeld Vulva ook gebruikt om er zijn Koch pedaltone op te zetten naar volle tevredenheid.

Ik schaar hem toch wel bij de klassieke buizenamps hoor, ondanks de effectsloop...
Het is geen voortrap channel switching bak en bovendien komen die amps ook nog redelijk in de buurt van de oude qua sound, ondanks de andere lay out...
Je verliest gewoon dynamiek met zo'n multieffect en dat is zonde...

marc_o
20 augustus 2006, 00:10
Ik schaar hem toch wel bij de klassieke buizenamps hoor, ondanks de effectsloop...
Het is geen voortrap channel switching bak en bovendien komen die amps ook nog redelijk in de buurt van de oude qua sound, ondanks de andere lay out...
Je verliest gewoon dynamiek met zo'n multieffect en dat is zonde...

Dat is wel weer waar, en dynamiek, daar doen we het allemaal voor. Gisteren toevallig een relicstrat over een AC-30 gegooid en jummie, dat was erg lekker...

Tristan
20 augustus 2006, 00:15
Dat is wel weer waar, en dynamiek, daar doen we het allemaal voor. Gisteren toevallig een relicstrat over een AC-30 gegooid en jummie, dat was erg lekker...

Dat heeft kloten! Ik heb een keer hetzelfde gedaan maar dan met een Relic NoCaster, dan weet je helemaal niet meer wat je hoort...
Ik vond de '52RI Tele mooi en goed klinken, maar bij die NoCaster schrok ik gewoon van de hoeveelheid ballen en dynamiek...
Helemaal te gek... (sparen, sparen, sparen) :D

marc_o
20 augustus 2006, 00:20
Dat heeft kloten! Ik heb een keer hetzelfde gedaan maar dan met een Relic NoCaster, dan weet je helemaal niet meer wat je hoort...
Ik vond de '52RI Tele mooi en goed klinken, maar bij die NoCaster schrok ik gewoon van de hoeveelheid ballen en dynamiek...
Helemaal te gek... (sparen, sparen, sparen) :D

3000 vond ik toch wel wat veel hoor, wellicht ooit een 2e handsje oppikken ergens...ik hou mezelf voor dat ik 'm niet nodig heb.....

FruscianteFan
20 augustus 2006, 00:32
Ga ik doen. Die top begin ik niet meer aan. Enerzijds het budget als beperking, anderzijds het volume (zie mijn laatste topic). Dus jij tipt gewoon losse pedaaltjes, begrijp ik? Is die ME50 niet ook nog te gebruiken in manual mode? Of verneukt die mijn klank ook dan?Als de ME50 op bypass staat (inclusief tonemodify, compressor, noisereductor) met de master neutraal, hoor ik geen verschil tussen wel of niet aangesloten.

Hoe de AC30 reageert op de verschillende effecten, weet ik niet.

Tristan
20 augustus 2006, 00:49
3000 vond ik toch wel wat veel hoor, wellicht ooit een 2e handsje oppikken ergens...ik hou mezelf voor dat ik 'm niet nodig heb.....
Tsja, dat zal voor mij al helemaal niet gaan aangezien ik een linkspoter ben, ik vind het het toch wel waard hoor, nog nooit een gitaar met zoveel dynamiek en ballen gehoord...

vulvasonic
20 augustus 2006, 01:06
Een oude Vox is een klassieke buizen-amp, maar die nieuwe natuurlijk niet meer, heeft een effectloop die bijvoorbeeld Vulva ook gebruikt om er zijn Koch pedaltone op te zetten naar volle tevredenheid.

Zeker, naar VOLLE TEVREDENHEID!
Ik moet er wel bij zeggen dat je dan waarschijnlijk net zo goed een andere versterker kunt kopen, want je gebruikt slechts de eindtrap van de Vox, maar dat terzijde. Het is de combinatie die ik gebruik op het podium (ook nog even doorlussen naar een Marshall 4x12 kast natuurlijk :D en je hebt een heerlijk geluid!

Punt
20 augustus 2006, 01:08
Mijn advies is ook om af te stappen van dat multi effect idee en gewoon wat pedalen te testen die de sound van de Vox gebruiken/aanvullen ipv te verhullen.

Coco
20 augustus 2006, 13:59
Ik heb even de Boss gt6 middels de 4 kabel methode aan de AC30 CC2 gehangen, maar het bevalt toch niet echt.

Nu heb ik een goedkoop Behringer tubescreamertje er aanhangen, dat klinkt verbazingwekkend goed, maar nog niet helemaal je van het. Ik denk dat ik de kerstman maar om een Ibanez Tubescreamer ga vragen.

Voor de andere effecten, ik dacht dat VOX zelf ook wel het een en ander heeft. Ik heb ze nog niet gehoord, maar je zou verwachten dat het goed moet matchen.

Mitch
20 augustus 2006, 14:02
Probeer op een Vox ook zéker even de Carl Martin scheurpedalen. Ik ben niet altijd over ze te spreken, maar op een Vox komen ze erg lekker tot hun recht.

johantipker
20 augustus 2006, 21:32
Tips voor gebruik ME50

-zet 'm in manuel mode = see what you get
(dan werkt ie als een rij losse fx pedaaltjes)

-kies een overdrive / distortion, bijv het model tube screamer of guvnor
-houdt den gain laag (40%)
-draait het overdrive /distortion volume flink op! (60-70-80%)
-Mastervolume ME50 ongeveer op helft of ietsje meer

De ME50 werkt nu als booster

Draai nu de VOX een end open....

en zie... hij gilt als een mager speenvarken!

marc_o
22 augustus 2006, 10:18
Probeer op een Vox ook zéker even de Carl Martin scheurpedalen. Ik ben niet altijd over ze te spreken, maar op een Vox komen ze erg lekker tot hun recht.

Mee eens, maar zet wel alvast een klein "randje" drive op de Vox zelf...

gitaarhaantje
22 augustus 2006, 10:54
Beetje kort door de bocht, maar er zijn absoluut muti fx-processors die het prima doen op goede buizencombo's natuurlijk, waarbij komt dat de één het beter kan afstellen dan de ander....maar voor de rest kan ik het wel vinden in je reply. er zitten vaak bergen zooi in die je niet gebruikt en ik vraag me ook vaak af hoeveel je nu eigenlijk gebruikt. Goede clean, goede ritme-drive en goede lead kom je al heel ver mee inderdaad. Gebruik effecten met mate, anders kun je net zo goed nog een keyboardspeler aannemen...


Kun je mischien ook voorbeelden geven van multieffecten die het goed doen op een buizenversterker?

marc_o
22 augustus 2006, 11:22
Kun je mischien ook voorbeelden geven van multieffecten die het goed doen op een buizenversterker?

Eigenlijk niet echt, het ligt zowel aan de processor als aan de versterker en het meeste nog aan diegene die het afstelt. Zo heb ik al gitaristen met een droomrig zeer ellendige geluiden horen maken en ook gasten met een minimum aan spullen de meest waanzinnige sounds horen produceren...waarbij het allerbelangrijkste is of het geluid wat je maakt voor jou mooi is....hier is feitelijk geen maatstaf voor.

johantipker
22 augustus 2006, 14:21
Eigenlijk niet echt, het ligt zowel aan de processor als aan de versterker en het meeste nog aan diegene die het afstelt. Zo heb ik al gitaristen met een droomrig zeer ellendige geluiden horen maken en ook gasten met een minimum aan spullen de meest waanzinnige sounds horen produceren...waarbij het allerbelangrijkste is of het geluid wat je maakt voor jou mooi is....hier is feitelijk geen maatstaf voor.

t zit dus toch gewoon in je custom created en geoefende vingers & handen...... of niet.....

ook ik heb gitaristen gezien en gehoord met crap amps en een waanzinsound!
(maar t blijft een impopulair statement)

gitaarhaantje
22 augustus 2006, 16:02
Eigenlijk niet echt, het ligt zowel aan de processor als aan de versterker en het meeste nog aan diegene die het afstelt. Zo heb ik al gitaristen met een droomrig zeer ellendige geluiden horen maken en ook gasten met een minimum aan spullen de meest waanzinnige sounds horen produceren...waarbij het allerbelangrijkste is of het geluid wat je maakt voor jou mooi is....hier is feitelijk geen maatstaf voor.

Net zoals de topic starter zit ik met hetzelfde probleem.. ik heb hier zelf ook al een draadje over geopend maar ik krijg maar weinig reacties... Ik heb nu een marshall jcm 900 met een aantal losse effecten en wil graag over stappen op een multieffect.. voornamelijk omdat ik het een heel gedoe vind om van het ene naar het andere geluid te stappen...

Naja om dit topic niet te vervuilen met mijn vragen is het mischien beter om in mijn topic te antwoorden..!

Groeten Laurens

Punt
22 augustus 2006, 19:38
t zit dus toch gewoon in je custom created en geoefende vingers & handen...... of niet.....

Gedeeltelijk waar, maar sluit een ontwikkeld/geoefend oor ook niet uit.

De een vindt een patatje oorlog het einde en de ander gaat voor een cullinair diner. Niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van ontwikkeling. :satisfie:

johantipker
23 augustus 2006, 09:21
Daar heb jij weer helemaal gelijk in, iemand klinkt zoals ie zichzelf hoort.....