PDA

View Full Version : Fender Tremolo



Shine_On
19 augustus 2006, 19:47
Hoi,

Ik heb een vraagje over de tremolo systeem van Fender..
Ik heb namenlijk gehoord dat de hele sustain van je gitaar 'verlengt' wordt als je de tremolo vastzet aan de gitaar... (dus niet laten floaten..) zodat je alleen naar beneden kunt benden.. (wat ik dus alleen doe.. noten omhoog benden doe ik met het vingerwerk op de fretboard *logisch*)
Dus dacht ik.. ik zal eens proberen die tremolo vast te zetten..
En daar kwamen de problemen al aan..
met 3 tremolo veren kreeg ik het niet vast gezet.. de aantrekschroeven van de tremolo zaten helemaal vast.. toch 'floate' de brug nog een beetje..
(nota.. de 6 schroeven op de brug zaten helemaal vast .. kan dit het probleem zijn geweest??)
Maar goed.. had ik de tremolo terug losgeschroeft.. extra veer erin (nu dus 3 veren bij de lage(dikke) E snaar.. 1 plaats open.. en 1 veer bij de hoge E snaar(dunne)) ..
voila.. ik span het hele gedoe weer op.. en? shit.. de tremelo float nogsteeds een klein klein beetje.. dus schroef ik de 6 schroeven op de tremolobrug een klein klein beetje los.. en voila.. de tremolo drukt tegen de body aan...
vervolgens waren er enkele problemen..

- enkele basssnaren ratelen bij het aanslaan t.e.m. de 7 a 8ste fret..
vraag: oplossen door de 'tremolostukjes' iets ofwat omhoog te krikken met een mini inbussleuteltje? of wat meer naar de nek of brug toedraaien?

- met 4 veren is de tremolo wat te 'hard' voor mij.. dus mischien een oplossing voor de tremolo vast te zetten met 3 veren?

- tremolo tegen body zetten verlengt de sustain van je gitaar...
MAAR elke veer slorpt ook wat sustain op ... dus als ik een extra veer zet die de sustain opslorpt.. en denk dat de tremolo die vastzit meer sustain geeft.. dan neutralizeer (terug naar het punt waaruit ik vertrok) ik de boel en heeft deze actie helemaal geen nut.. ??? conclusie.. mischien toch gewoon laten floaten met 3 veren??


(alternatieve oplossing mischien een betere tremolo/tremoloblock? denk aan callaham..)

ter informatie; het betreft een 70's Fender Classic Strat met Lindy Fralin Vintage Hot Pickups.. ook de originele tremolo dus..

Achja.. laat je mening of advies maar horen..
(maar liefst niet van dat.. 'koop je een USA FENDER' want de gitaar klinkt prima hoor.. dit tremologedoe is gewoon een experimentje.. )

Vriendelijke groet,

Shine On!

RS-Rik
19 augustus 2006, 19:59
Met 5 veren heb je een betere sustain dan met 3 veren, dunkt me.

Je zou een houten blokje tussen het ijzeren uitsteeksel en het hout kunnen zeggen. Dat moet je wel je zadeltjes opnieuw afstellen (intoneren), maar waarschijnlijk is dit zo gedaan.

Je kunt hem ook gewoon helemaal vastzetten.

By the way, ik heb een strat uit '73 en die heeft 5 veren, scheen normaal te zijn in die tijd. Wat ik ook heb gedaan is de veren opgevuld met siliconekit, dan rammelen ze niet meer. De kit wordt wel een beetje glasachtig rood met uithalen naar bruinrood (iets van roest e.d.)

Shine_On
19 augustus 2006, 20:12
Wel, van rammelende veren heb ik geen last dus dat siliconenspul ga ik niet doen :P..

vertel eens wat meer over dat stuk hout tussen je tremolo..
dat intoneren vind ik altijd zo'n klotewerk.. heb je mischien wat tips ofzo..
(dat hoger en lager zetten, daar snap ik wel de bedoeling van.. maar dat op en neer schuiven snap ik niet echt.. nouja.. ik prul meestal zolang tot de snaren niet meer ratelen.. gebeurt echt nooit.. alleen wat last van als ik nieuwe snaren opleg of zoals nu dus aan de tremolo prul.. nek staat recht hoor.. achja wat intonatietips zijn dus ook welkom)


waarschijnlijk sustaint het met 5 veren beter omdat je de tremolo dan echt vastperst tegen je hout...

marc_o
19 augustus 2006, 21:11
Met 5 veren heb je een betere sustain dan met 3 veren, dunkt me.

Je zou een houten blokje tussen het ijzeren uitsteeksel en het hout kunnen zeggen. Dat moet je wel je zadeltjes opnieuw afstellen (intoneren), maar waarschijnlijk is dit zo gedaan.

Je kunt hem ook gewoon helemaal vastzetten.

By the way, ik heb een strat uit '73 en die heeft 5 veren, scheen normaal te zijn in die tijd. Wat ik ook heb gedaan is de veren opgevuld met siliconekit, dan rammelen ze niet meer. De kit wordt wel een beetje glasachtig rood met uithalen naar bruinrood (iets van roest e.d.)

Zonde, die kit-actie. je kunt het erg makkelijk oplossen door iets van een sponsje onder de veren te plaatsen. vastzetten met een houten blokje werkt erg goed trouwens. Je maakt een houten blokje passend zodat ie achter de tremolo tussen het sustainblok en het hout past en je tikt het er zachtjes in tot ie goed klem zit.
Intoneren stelt niet zoveel voor, dat doe je in een paar minuten, als je maar weet waar je aan moet draaien en het is erg belangrijk dat je een goed stem-apparaat bij de hand hebt.

Shine_On
19 augustus 2006, 22:42
ja maar als ik hem met een blokje vastzet.. dan kan ik mijn tremolo toch niet meer omlaag benden? O.o

heb je wat info over dat 'als je maar weet waar je aan moet draaien?' :satisfie:

groetjes!

marc_o
19 augustus 2006, 22:47
ja maar als ik hem met een blokje vastzet.. dan kan ik mijn tremolo toch niet meer omlaag benden? O.o

heb je wat info over dat 'als je maar weet waar je aan moet draaien?' :satisfie:

groetjes!

Inderdaad, als je een blokje gebruikt is het direct klaar met het pookje, maar je geluid zal er wel door verbeteren, en zeker je sustain.
Om nu kort uit te leggen hoe je moet intoneren, dat zal me niet goed afgaan, maar het komt er in het kort op neer dat je losse snaar, je flageolet op de 12e fret en de gefrette toon op de 12e fret hetzelfde moeten klinken. Gewoon proberen en als het helemaal mislukt, kun je ermee naar een winkel en daar let je goed op, of je vraagt of ze het even in de praktijk aan je uitleggen...misschien zit er een goede gitaarboer in de buurt, geen idee waar je woont namelijk..

Dweezman
19 augustus 2006, 23:15
misschien een domme vraag, maar heb je t idee dat je te weinig sustain hebt dan? Mijn Strat met floating trem heeft sustain genoeg.

Shine_On
19 augustus 2006, 23:20
Dus... door een blok te plaatsen heb ik minder sustain.. ??
wat raad je dan aan.. die 4de veer eruit (is toch te zwaar voor me)
terug met 3 veren.. en een beetje laten floaten?

Think so... ps: ik ben van limburg(België)

en met 'hetzelfde moeten klinken' bedoel je toch dat ze allebei perfect gestemt moeten zijn?

Groetjes

Shine!!

marc_o
19 augustus 2006, 23:39
nee, andersom. Een blok geeft doorgaans meer sustain. maar als je wel wilt floaten is dat dus geen optie.

Shine_On
20 augustus 2006, 00:21
ik heb de indruk dat ik hier stilletjes gek ben aan't worden :dance:

ik wil eerst weten.. kan ik mijn noten naar beneden benden als ik die blok ertussen 'hammer' (naar boven benden hoeft toch niet met de tremolo)
dus 'ja of neen'?

2: als ik em vasthamer.. en ik KAN mijn tremolo dus nog wat gebruiken.. gaat die tremolo dan 'zwaarder worden' en mag de 4de veer eruit?
'ja of neen' of 'probeer het eens'

dankjewel,

Shine!

marc_o
20 augustus 2006, 00:56
Je kunt je trem niet meer gebruiken als er een blok hout achter zit geramd.

vulvasonic
20 augustus 2006, 00:58
ik heb de indruk dat ik hier stilletjes gek ben aan't worden :dance:

ik wil eerst weten.. kan ik mijn noten naar beneden benden als ik die blok ertussen 'hammer' (naar boven benden hoeft toch niet met de tremolo)
dus 'ja of neen'?

2: als ik em vasthamer.. en ik KAN mijn tremolo dus nog wat gebruiken.. gaat die tremolo dan 'zwaarder worden' en mag de 4de veer eruit?
'ja of neen' of 'probeer het eens'

dankjewel,

Shine!

Het blok zal ervoor zorgen dat je je tremolosysteem niet meer kunt gebruiken. Voor jou geen optie dus.

Als je naar beneden toe wilt blijven benden middels de tremolo, maar je wilt meer sustain door de brug op de body te laten rusten, dan is de enige manier de schroeven waaraan de veren zitten flink in het hout te draaien (draai even je snaren los, dan gaat het wat makkelijker) en eventueel meer veren gebruiken. Het nadeel geef je zelf al aan; het benden wordt er stugger van.
Het is het één of het ander.

Maar mijn ervaring is dat je niet zozeer meer sustain krijgt met het vastzetten van de brug, je krijgt vooral een directer geluid. Het gebrek aan sustain los je niet op met het vastzetten van de brug. Niet noemenswaardig in ieder geval.

Shine_On
20 augustus 2006, 10:59
Het blok zal ervoor zorgen dat je je tremolosysteem niet meer kunt gebruiken. Voor jou geen optie dus.

Als je naar beneden toe wilt blijven benden middels de tremolo, maar je wilt meer sustain door de brug op de body te laten rusten, dan is de enige manier de schroeven waaraan de veren zitten flink in het hout te draaien (draai even je snaren los, dan gaat het wat makkelijker) en eventueel meer veren gebruiken. Het nadeel geef je zelf al aan; het benden wordt er stugger van.
Het is het één of het ander.

Maar mijn ervaring is dat je niet zozeer meer sustain krijgt met het vastzetten van de brug, je krijgt vooral een directer geluid. Het gebrek aan sustain los je niet op met het vastzetten van de brug. Niet noemenswaardig in ieder geval.

Okay.. hij is veel te stugger met 4 veren.. en hij sustain niet noemenswaardig.. daar heb je ook gelijk in.. HENCE.. terug met 3 veren.. brug klein beetje laten floaten en daarmee mag men van mij deze topic sluiten :satisfie:

het was al bij al toch leuk experimenteren ;)

Thnx!

G.G.
20 augustus 2006, 11:18
(alternatieve oplossing mischien een betere tremolo/tremoloblock? denk aan callaham..)



...... terug met 3 veren.. brug klein beetje laten floaten en daarmee mag men van mij deze topic sluiten :satisfie:


Hohoooo!!! er is nog 1 methode, die ik in het verleden met veel succes heb toegepast waarbij de brug vaststaat, geschikt is voor divebombs en niet vlak op de body ligt (dus geen geratel bij de frets en de zadeltjes niet achtelijk hoog)

Neem een plaatje staal zo groot als je tremeloruimte totaan het blok. Verwijder je veren, schuif dat plaatje onder je veren totdat het vooraan strak tegen het hout zit. Vijl het staal strak, zodat het helemaal netjes tegen je blok aan zit. Zet net teveel spanning op je veren. Nu kan je brug ook iets hoger gezet worden zodat ie niet rateld, je kan divebombs maken. Hij keert altijd terug totdat ie netjes tegen de staalplaat aan zit.

Antoon
21 augustus 2006, 22:37
Je moet eens proberen met een precieze vergelijking te maken tussen het geluid met de tremolo op de body rustend en met de tremolo iets zwevend. Met zwevende tremolo klinkt hij beter.. Na 21 jaar Strats te hebben gehad ben ik na vele omzwervingen en experimenten tot die conclusie gekomen.