PDA

View Full Version : Doorversterking op het podium..



Ruud
30 november 2002, 15:52
Ik vraag me toch eens af wie hier ervaringen mee heeft.

Bij mij willen ze me altijd standaard op de DI gooien, nu heeft mijn nieuwe versterker een gigantisch gave eigen sound, en ja die wil ik toch delen met het publiek..

wie voorziet mij van de benodigde kennis zodat ik elke geluidsman omver kan lullen en kan overtuigen dat ze mijn geluid pas na mijn versterker aftappen. dan kan ik mijn uitgangen zelf wel pre/post schakelen

doorversterken via een microfoon voor de speaker geeft geen goed geluid heb ik gehoord, en je ziet het eigenlijk ook haast nooit bij bands.

ik heb wel genoeg gebalanceerde en ongebalanceerde uitgangen op mijn versterker, welke moet ik daar voor gebruiken?, en wat is het verschil?..

zo, dat wast



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2002-11-30 16:01 ]</font>

flearulez
30 november 2002, 17:50
Kun je je line-out niet gebruiken??
hoe hoor je je zelf eigenlijk als je niet je eigen versterking mag gebruiken? Alleen door de PA?? kom zeg!

basswasp
30 november 2002, 21:27
Speakers vormen volgens mij wel een aardig gedeelte van het geluid (zie het verschil in grootes, wel of geen tweeter enz...)... Microfoon lijkt dan iets om te proberen...

(dit lijkt mij, 'k heb er geen verstand van - Alles doen op eigen risico :wink:)

Ruud
30 november 2002, 21:41
Tuurlijk heb ik mijn eigen amp achter me staan, heb ik zelf in ieder geval goed en lekker geluid...en door die monitoren komt wel geluid, maar niet genoeg voor bas.. want bas moet je voelen.....,juist tijdens optredens...

en een microfoon, dat schijnt niet mooi te gaan, op een of andere manier, het grote frequentiebereik van het basgeluid schijnt volgens mij niet mooi opgepikt te worden.

basswasp
30 november 2002, 21:45
Schijnt?

't kan best waar zijn, maar waarom het zo aannemen? Je bent blijkbaar ook niet tevreden met het geluid nu... :smile:

Fuseman
30 november 2002, 23:31
Hoi,

Ik zeg altijd tegen de geluidsman dat hij mijn gebalanceerde XLR uitgang moet nemen. (is de aansluiteng die lijkt op een mic. aansluiting) Ik heb op de versterker ook de keuze pre of post. M.a.w. ik kan kiezen of ik mijn eigen sound naar de tafel stuur (post) of een clean signaal (pre). Als jij wilt dat de geluidsman jouw sound moet weergeven dan pak je dus je gebalanceerde XLR naar de mengtafel en zet je je versterker op post. Moet die geluidsman wel ff opletten dat hij niet te veel met het geluid gaat pielen. Dat geeft nogal eens wat troubles maar jij bent diegene die speelt en hij moet doen wat jij vraagt. Althans, dat behoort zo wel te gaan :smile: Een DI is een oplossing als ze alleen nog maar line ingangen op de tafel over hebben maar dat gebeurt maar zelden. Een microfoon voor je speakers werkt alleen in combinatie met DI of XLR. Dan maakt de geluidsman een mix van je sound. Meestal heb je dan drie kanalen in gebruik. 1 voor hoog, 1 voor laag en 1 voor DI of XLR. Er zijn maar heel weinig geluidsmannen die dat goed kunnen mixen. Maar een beetje geluidsman kan altijd een XLR inpluggen en zijn basskanaal clean zetten.

Succes!
Fuseman

pimmetje
1 december 2002, 02:12
Gewoon ff de tijd nemen om met de geluidsman te overleggen.

Je kan zelfs kijken per situatie of 't zin heeft om verschillende uitversterkings-mogelijkheden te gebruiken. Een mic meteen voor de conus vind ik bij bas meestal niet echt werken... maar je zou kunnen denken aan een mix van een gesplitst signaal: 1 direct naar mengtafel en 1 via amp met mic er een metertje of 2 vandaan direct in de lijn.

Of misschien zelfs een mix van meer dan 2 mics/kabels. Hoe meer mogelijkheden de geluidslui hebben, hoe meer je zelf ook in experimenten kan stoppen :grin:.

Fuseman
1 december 2002, 09:43
Op 2002-12-01 02:12, schreef pimmetje:
... maar je zou kunnen denken aan een mix van een gesplitst signaal: 1 direct naar mengtafel en 1 via amp met mic er een metertje of 2 vandaan direct in de lijn.


Sorry Pimmetje maar een mic op een meter of twee voor je speakers werkt voor geen meter.

Fuseman
...een meter bier op het podium werkt weer wel.. :smile:

pimmetje
1 december 2002, 11:04
Is heel goed mogelijk dat 't voor geen meter werkt. Ik heb 't alleen een keer meegemaakt. Dat werd bij ons 1x gedaan op 'n nogal groot podium... met 't drumstel op een speciale verhoging en zo. Daar zaten we echt op te wachten als simpele bluesband... NOT :grin:.

De bassist kreeg dus een mic op afstand en een DI. Ik en de andere gitarist kregen allebei mic meteen op de conus en een mic op afstand.

Ik heb verder geen vragen gesteld... :grin:

jaspertomas
1 december 2002, 12:34
die mic's op afstand zie je wel vaker; eentje dichtbij de conus en 1 wat verder van de tweede speaker. het zal wel mooi klinken :smile:

Fuseman
1 december 2002, 14:12
Nou, als jullie alle twee het al eens gezien hebben dan zal het wel werken... Ik heb het in iedergeval nog nooit gezien. Maar dat zegt niets natuurlijk. Mics ervoor(pal)ja, dat hebbik weleens gezien en ook zelf gehad maar 2 mtr ervoor! Kan me zo bedenken dat je dan meer laag opvangt maar heb je dan niet te veel overspraak van b.v. een drummer of gitaar amp die naast je staat.Ik zal het eens vragen aan d'een of d'ander geluidsman.
Ben nu wel benieuwd.

Fuseman

pimmetje
1 december 2002, 15:32
Met mijn timmermans-oog kan 't ook makkelijk 1,5 meter zijn hoor :grin:

AntY
1 december 2002, 18:16
heb je er geen speciale mics voor dan? dat zou heel goed kunnen

Ruud
1 december 2002, 19:57
Mics op het podium ben ik nooit zo'n fan van, beetje springen/brekken/iets te ver naar achter lopen en ze liggen je om als je een gammel podium hebt, (wat helaas nogal eens het geval is..)
, enne 2 meter voor je versterker????, ik weet niet op wat voor megapodia jullie soms spelen... ik heb het echt nog nooit gezien/ gedaan

wij hebben het wel eens geprobeerd met mics,toen had ik nog een dubbele kast, 1x15 en 2x10, en 2 mics werkt niet lekker, heb je 2 kanalen die je precies goed op elkaar af moet stellen, dan ga ik toch echt voor de standaard uitgang op je versterker, ook omdat we over het algemeen veel te weinig tijd hebben om alles goed af te stellen op het podium..

Laus
2 december 2002, 17:12
ik ga meestal voor de gebalanceerde XLR op mn versterker en dan zo'n Basdrum-ei bij een van mn speaker om extra laag te krijgen.

klinkt geweldig en ik wil niet anders meer. 2 kanalen en klaar.

MikeDirnt
25 december 2002, 20:31
Op 2002-11-30 17:50, schreef flearulez:
Kun je je line-out niet gebruiken??
hoe hoor je je zelf eigenlijk als je niet je eigen versterking mag gebruiken? Alleen door de PA?? kom zeg!


Ik mag heel vaak alleen maar in de PA zonder versterker dertussen enzo =S hele vaage onzin

Semafoor
25 december 2002, 20:59
Maar dan heb je waarschijnlijk wel een monitor... of de pa achter je :smile:.

MikeDirnt
26 december 2002, 13:17
zo ie zo heb ik wat tegen geluidsmensen

er was laatst een geluidsman, die liep te zeuren over dat de distortion z'n boxen stuk zou maken :S
hij wou clean

Ruud
26 december 2002, 16:52
Jaa, soms heb je van die stugge lui die niet helemaal meer bij de tijd zijn.., en waar ook absoluut niet mee te overleggen valt..,
Ik had er een keer een die niet eens wist wat een DI-kassie was, op zich ideaal, maarja met microfoons konnie ook niks. En dat runt dan een geluidsbedrijf... jammer hoor, want als kut gaat kijkt het merendeel van het publiek naar de band..

Laus
30 december 2002, 00:17
als je de tijd hebt in een klein cafe zonder PA heeft dat zo zijn voordelen.

Maar op een gegeven moment heb je wel een PA nodig. Het beste is dan toch altijd je eigen geluidsman mee te nemen.