PDA

View Full Version : Nou en.. Maar ze speelt als een tiet!



Stratman70
19 augustus 2006, 16:44
Ooit eens door heel die hype hier op 't forum een Richwood telecaster gekocht, maar ik vond er al snel niks meer aan. Het ding viel niet fatsoenlijk te intoneren, elementen zijn wat microfonisch, de hals was een gedrocht op zich, maar ach... voor dat geld....

Het is dan wel leuk om zo'n gitaartje te hebben, mocht je voor het opnemen een tele-geluid nodig hebben.

Nu had ik nog al die tijd een Tokai strat hals liggen, die al flink gepimp was door Hans Stegers (o.a. andere frets erop) en eigenlijk was dat best een lekkere hals, maar hij was te smal bij het body eind; fabricagefout ofzo Daarvan had ik geen last bij het spelen, maar optisch was het niet zo mooi natuurlijk, zo'n gapend gat bij de body/hals verbinding. Op mijn Tokai heb ik de hals vervangen voor een andere Tokaihals, die goed paste.

http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Eddocaster.JPG

Toch was het zonde dat deze hals hier werkloos in huis lag, dus dacht ik 'm maar eens op de Richwood te gaan schroeven.
Aldus zo gedaan en de Richwood voelt opeens een stuk sjieker aan: het lijkt opeens wel een echte gitaar die ik in mijn handen heb.

Stratman70
19 augustus 2006, 16:45
Vervolg:

Trouwens bij Richwood boren ze er soms ook naast:
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Telestrat%20005.JPG
Zo kwam de hals dus van de gitaar af.

Natuurlijk zit er ook bij deze body een spleet, vanwege de smalle hals:
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Telestrat%20006.JPG
Maar bij deze gitaar stoor ik me er niet aan.

Ik moet er alleen nog even van die hulsjes die in de gaten van de stemmechanieken horen, in zetten. Maar die moet ik eerst aanschaffen:
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Telestrat%20007.JPG
Maar ik wilde 'm toch even uitproberen, dus vandaar dat ik ze toch maar even al bespannen heb.

Ik wil eigenlijk ook nog iets met die brug doen. Doordat de Tokaihals een cm of 2 korter (!) was, dan de Richwoodhals, moest de brug anders afgesteld worden. Dit ging maar net. Maar ik overweeg om er sowieso een andere brug op te zetten en er een geheel eigen gitaar van te maken, zoals de mannen van Status Quo ook deden. Ik denk dan ook aan een Tune O-matic brug of zo'n brug die je op PRS-en tegenkomt.
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Telestrat%20008.jpg

Dan wil ik er t.z.t. andere pups op en 'm flink 'onzuinig behandelen' en wat sneller optisch laten slijten.
(ik heb te vaak slechte relics gezien om te zeggen dat ik de mijne wil gaan relicen.) Eén beschadiging is vandaag al gebeurd, bij de brug. Niet expres gedaan en zo hoort het ook. Ik was gewoon niet al te subtiel aan het sleutelen.

Uiteindelijk zal ik 'm als "Eddycaster" dopen.

Punt
19 augustus 2006, 16:58
Leuk projectje :)

vulvasonic
19 augustus 2006, 17:09
Ach, het is altijd leuk om een beetje aan te kloten met spul dat eigenlijk niet eerste klas is. Het leuke bij-effect, nog los van het feit dat je er iets van leert, is dat het iets van jezelf is en derhalve eerder bereid bent moeite te doen om er iets goeds uit te halen. En resulteert in een andere benadering van het instrument, want vroeg of laat KRIJG je het voor elkaar om het instrument naar je hand te zetten. Deze plankt voelt dan als JOUW MISCHIEN WEL ULTIEME GITAAR. Het mooie is dat je met een beetje mazzel dezelfde moeite kan steken in andere gitaren die in principe veel beter zijn.

M.a.w., er komt een nieuwe dimensie bij!

Gefeliciteerd mienjong. :)

glacius
19 augustus 2006, 17:10
liggen die snaren niet wat dicht langs de rand van de neck ?

Stratman70
19 augustus 2006, 17:22
liggen die snaren niet wat dicht langs de rand van de neck ?
Ja, optisch gezien ligt de lage E snaar vooral in de hogere posities erg dicht, bijna boven de rand van de hals. Dat was dus ook de reden waarom ik deze hals niet meer gebruikte: hij is te smal aan de bodykant.

Maar qua spelen maakt het helemaal niks uit. Ik glip niet van de hals af ofzo hoor, als ik de E snaar indruk vanaf bijv. de 14de positie. En hoe vaak speel je de lage E snaar daar? Ik vrijwel nooit.

Stratman70
19 augustus 2006, 17:24
Ach, het is altijd leuk om een beetje aan te kloten met spul dat eigenlijk niet eerste klas is. Het leuke bij-effect, nog los van het feit dat je er iets van leert, is dat het iets van jezelf is en derhalve eerder bereid bent moeite te doen om er iets goeds uit te halen. En resulteert in een andere benadering van het instrument, want vroeg of laat KRIJG je het voor elkaar om het instrument naar je hand te zetten. Deze plankt voelt dan als JOUW MISCHIEN WEL ULTIEME GITAAR. Het mooie is dat je met een beetje mazzel dezelfde moeite kan steken in andere gitaren die in principe veel beter zijn.

M.a.w., er komt een nieuwe dimensie bij!

Gefeliciteerd mienjong. :)

Yep, zo denk ik er ook over.

Ennuh... Merci!

timbo
19 augustus 2006, 17:28
heeft die tele nou een strat kop? top weet ik veel :P

Bluesbreaker
19 augustus 2006, 17:32
heeft die tele nou een strat kop? top weet ik veel :P


Goedemorgen

Stratman70
19 augustus 2006, 17:34
heeft die tele nou een strat kop? top weet ik veel :P
Verrek, nou je het zegt!

;)

Tupelo
19 augustus 2006, 17:37
Is toch niet te intoneren dan.. op dit ogenblik? :confused:

Stratman70
19 augustus 2006, 18:44
Raar maar waar: hij is echt loepzuiver nu. Ik heb de zadeltjes wel erg ver naar achteren moeten zetten, dus het kan wel.

Maar dan nog, wil ik er t.z.t. een andere brug op.

hendrix2
19 augustus 2006, 19:34
Hé, ik heb een gelijkaardig projectje gedaan.
Een harley benton telecaster body en daarop een Harmony Stratneck (maple).
Speelde plots veel beter!!!
De strat hals is ook bij mij wel dunner dan die van een tele.

Anders Destium
19 augustus 2006, 20:10
Klooien aan gitaren is leuk, mooi dat je zo nog iets aan de gitaar hebt!

Dweezman
19 augustus 2006, 21:53
'k vind 'em mooi!

Tupelo
19 augustus 2006, 21:55
Uiteindelijk zal ik 'm als "Eddycaster" dopen.

Uiteindelijk zal 'ie wel voorbij komen als een uiterst zeldzame Tokai van eind '70 of begin '80, uiteraard beter dan het origineel (van Tokai zelf zelfs door de vele upgrades :D) en daarom voor een zacht prijsje à 800 euro. ;)

BartL
19 augustus 2006, 23:02
Dit ziet er dus echt meesterlijk uit. Mocht je hem kwijtwillen... :D

Stratman70
20 augustus 2006, 12:56
Dank je. Nou nee, die wil ik dus niet kwijt. Ik wil er andere elementen in.

timbo
20 augustus 2006, 13:18
Goedemorgen

lol maar ik had nog niks gelezen dus had niet gelezen over die hals:P
maar ik heb wel eens van het merk gehoord maar hebben ze goede gitaren?

California Jam
20 augustus 2006, 13:40
Ik vind hem verdomme wel stoer met die Strat headstock! Ik heb Tele's altijd oerlelijk gevonden maar dit is wel strak zo!

Bluesbreaker
20 augustus 2006, 13:47
lol maar ik had nog niks gelezen dus had niet gelezen over die hals:P
maar ik heb wel eens van het merk gehoord maar hebben ze goede gitaren?

Daar gaat het hele topic over maargoed.... Er is genoeg over richwood gezegd op dit forum dus met de zoekfunctie zul je heel wat vinden.

Anders Destium
20 augustus 2006, 13:47
Dank je. Nou nee, die wil ik dus niet kwijt. Ik wil er andere elementen in.

En wat daarna ;)

Het mooie van zo'n Frankentele is dat je er aan bezig kunt blijven :rockon:

bat
20 augustus 2006, 14:12
lol maar ik had nog niks gelezen dus had niet gelezen over die hals:P
maar ik heb wel eens van het merk gehoord maar hebben ze goede gitaren?
Sorry dat ik even off topic ga, maar lees dan eerst even voordat je reageert. Het staat notabene in de openingspost...

Stratman: mooi projectje man!

timbo
20 augustus 2006, 15:15
ik bedoelde het merk tokai

Bluesbreaker
20 augustus 2006, 15:17
ik bedoelde het merk tokai

Dan zoek je in plaats van richwood naar tokai, ik dacht dat iedereen wel voorzien was van een beetje vermogen om zelf te denken....

Stratman70
20 augustus 2006, 15:44
En wat daarna ;)

Het mooie van zo'n Frankentele is dat je er aan bezig kunt blijven :rockon:
Precies. Over 20 jaar post ik weer foto's ervan en dan zeg je van "Oh ja... dat begon ooit als een Tele met strat hals, was het niet? Toen zat er nog geen monkeygrip in de body en was de hals nog niet gescalloped. Trouwens was dat ding niet ooit Butterscotsch blond, voor je die overdreven relic deed? En wat vertelde je nu? Zijn dit nu al het 17de paar elementen die erin zitten? Zat daar vanaf het begin een rosewood toets op? Nee toch?"

Zo'n strekking zou het kunnen worden. :D

Eddocaster wordt trouwens Strelecaster.
Misschien wordt Strelecaster gelijk ook Strelicaster (relic, maar ook 'reli' HAHAHAHA, kun je er dan in lezen.

Of gewoon de Stender Frettocaster. Die blijft stoer.

Stratman70
20 augustus 2006, 15:46
Stratman: mooi projectje man!
Dank je! enzo