PDA

View Full Version : hoge b-snaar?



walkin' j. blue
19 augustus 2006, 15:45
Zat vandaag ff te pingelen op een 5 -snarige met een lage B, toen dacht ik, als ik die snaren eens ga veranderen zoals op een gitaar, dus e,a,d,g,b kan ik lekker soleren.
Toch valt me op dat iedereen een hoge c gebruikt (ipv een hoge b) zodat alles symetrisch blijft. Zijn er bassisten die toch een hoge b gebruiken (omdat ze ook gitaar spelen)?
Bestaan er uberhaupt wel hoge b snaren?

b_240
19 augustus 2006, 18:58
Dan stem je toch gewoon die hoge C-snaar lager.
Als je Dropped D stemt steek je toch ook geen andere snaar?
Als ik het zou doen, zou ik ze in C zetten.
Maar het is zeker leuk om eens uit te testen.

musicmaestro
19 augustus 2006, 20:30
een 5-snaar is idd meestal met een lage B
met een 6-snaar zit er een hoge c bij, dit vind niemand vreemd
maar een 5-snaar met een hoge c ipv een lage b wordt idd al snel vreemd gevonden, vreemd he
wellicht een hoge c, zodat de boel simpel blijft.
op een gitaar is dit een b, ik denk vanwege de accoorden

voor mij is dit alles geen optie: ik kan maar tot 4 tellen, heb overigens rechts maar 4 vingers....................en een duim

walkin' j. blue
19 augustus 2006, 21:20
ja, idd, ik koop gewoon een hoge c snaar en stem em als b. Waarom? omdat ik ook gitaar speel en dan hoef ik dus al mijn blueslicks ,ii-v-jes, scales, sperziebonen, enzovoort niet aan te passen. En je kan die kleine 3-note chords zoals in de blues ook nog eens toepassen. Maar ik blijf het vreemd vinden waarom een 6-snarige bas niet als een gitaar wordt gestemd als je geen lage b wil.

Valentijn
21 augustus 2006, 15:15
de hoge B op en gitaar zit er volgens mij voor akkoorden etc, heb je bij bas minder nodig, dus hebben ze m 'gewoon' C gemaakt... is eigenlijk veel logischer, ik vind de vrag waarom hoge B en niet C op gitaar logischer ;)

musicmaestro
21 augustus 2006, 22:29
ja, idd, ik koop gewoon een hoge c snaar en stem em als b. Waarom? omdat ik ook gitaar speel en dan hoef ik dus al mijn blueslicks ,ii-v-jes, scales, sperziebonen, enzovoort niet aan te passen. En je kan die kleine 3-note chords zoals in de blues ook nog eens toepassen. Maar ik blijf het vreemd vinden waarom een 6-snarige bas niet als een gitaar wordt gestemd als je geen lage b wil.

van mij mag je dit best doen hoor
ben zelf benieuwd naar je bevindingen

volgens mij zijn er ook wel gitaren die lager staan, ik bedoel niet de Kornachtige 7 snaren, zodat je al gitaarspelend loopt te bassen of zoiets

MazeMouse
22 augustus 2006, 11:59
Die ontstemming op een gitaar is er puur en alleen voor de akkoorden zodat die makkelijker zijn. (en in een hoop gevallen uberhaupt mogelijk) Puur voor het gebruiksgemak dus eigenlijk en de standaard basgitaar stemming is dus eigenlijk de "juiste" stemming.

Maar laat er nou geen juiste stemming zijn voor bassen en gitaren. Alleen wat goed klinkt / nodig is voor / wat jij fijn vind.
Als jij je bas in EADGC wil stemmen. Ga je gang. Als jij je 6snarige bas als EADGBE wil stemmen, be my guest. Ik heb zelf een tijdje een BEGC stemming op mijn 4snarige bas gehad en voor de gein de meest absurde stemmingen gewoon om mijn gitarist te jennen. (DDEE en een keer ACDC puur voor de humoristische verwijzing)

Dus kortweg, als jij het fijner vind die B te gebruiken ipv een C moet je dat gewoon doen want voor de toehoorder maakt het echt geen verschil of jij die noot nu op je 8e fret of op je 9e fret moet pakken maar voor jouw speelgemak misschien wel :)

onze_jef
23 augustus 2006, 10:20
Ik speel voornamelijk gitaar (gewoon 6 snaren, wel in C# met meestal de laagste snaar gedropped naar B) en vind het toch logischer om men bas (5 snaren) met gelijke intervallen te stemmen... dit alles omdat ik op gitaar aan de lopende band akkoorden neem (duh) terwijl ik het op bas logischer vind op 't gebied van octaven nemen en transponeren.

Om een snaar een hele of halve noot down- of up- te tunen heb ik nog nooit een andere snaardikte genomen.

musicmaestro
24 augustus 2006, 22:38
volgens mij zijn er ook wel gitaren die lager staan, ik bedoel niet de Kornachtige 7 snaren, zodat je al gitaarspelend loopt te bassen of zoiets

ben weer een dag slimmer :-)

dit heet een baritongitaar, toevallig een artikel over in het augustusnr. van het blad Gitarist

MazeMouse
25 augustus 2006, 00:03
ben weer een dag slimmer :-)

dit heet een baritongitaar, toevallig een artikel over in het augustusnr. van het blad Gitarist
Inderdaad baritongitaren. Iets langere mensuur dan gewone gitaren en standaard in B-gestemd :) Een gitarist waar ik ooit mee samen heb gewerkt had er een. Ze staan dus eigenlijk net zo laag als een 7snarige gitaar standaard staan alleen klinken ze door die langere mensuur een stuk strakker omdat de snaren een stuk strakker staat. (vergelijk de B van een normale mensuur 7snaar met die van een Bariton en die bariton zal een stuk strakker klinken. Hetzelfde als je een basgitaar van 34 of 35 of 36 inch hebt dan zal die van 36 inch een strakkere B hebben)