PDA

View Full Version : deukjes in hals wegwerken?



wietse
19 augustus 2006, 12:31
vandaag een mooie oude western, dreadnought model, op de kop getikt voor 10 euro, het is een K.yairi en wat research leerde me dat dit toch wel dure gitaren zijn (700 euro de goedkoopste western die ze tegenwoordig maken).
er zit wel wat werk aan, stemmechanieken, topkam e.d maar de basis is goed dit zag ik onmiddelijk want meestal laat ik akoestisch spul links liggen.
het is een YW-300 uit 1974 met solid spruce top, rosewood back en ebben toets, alleen achter op de hals is het allemaal deukjes er is dus erg wild mee omgesprongen denk dat hij als speelgoed is gebruikt want er kwam een poppenkleerhangertje uitrollen :D.
zelfs met de 2 snaren die er op zaten resoneert hij fantastisch echt de moeite waard om op te knappen, dus weet iemand hoe je die deukjes er uit kan krijgen of in ieder geval minder diep kan maken, mischien dat fred dons een idee heeft?
plamuren en lakken lijkt me geen goed idee dat zie je altijd, dan laat ik het leiver zo.

DarknessAwaits
19 augustus 2006, 12:39
Een vochtig doekje op de deuk houden en een soldeerbout erop. Zo kun je ze er goed uitstomen, tenzij het hout gelakt is. Dan gaat het niet.

wietse
19 augustus 2006, 12:46
meestal is de hals aan de achterkant gelakt bij deze dus ook, maar eventueel die kaal maken, deukjes uitstomen, en dan opnieuw lakken is altijd nog een optie.

fred dons
20 augustus 2006, 16:28
stomen is een goede optie, wil je de lak echter niet verwijderen dan is opvullen met minerale vulstof en super lijm een goede 2e optie
het vulstof ziet er uit als heel fijn zand en dit doe je in het deukje, daarna een druppel superlijm en het poeder smelt als glas (daarna nat schuren met 600 grit en vervolgens polijsten of mat laten (mijn voorkeur)
ik weet niet meer hoe ik aan die vulstof gekomen ben maar de fabrikant is turbo kleefstoftechniek v/d berg 0182-511554

iam
20 augustus 2006, 19:37
foto's? 2345623?

wietse
21 augustus 2006, 07:23
ben maar met superlijm aan het werk gegaan daar heb ik enige ervaring mee, de pest is alleen dat de lak op de hals van een akoestische gitaar zo verrekte dun is.
met het schuren dus ook door de lak gegaan zodat je het hout nu ziet, helaas maar het is niet anders, de hals voelt nu weer smooth aan, en dat was wel anders zat echt vol met deukjes en deuken.
zien of ik nog een doorzichtig kleurtje kan vinden om dat wat te maskeren anders laat ik het zo, de feel van de hals is belangrijker dan de looks imo.
ben benieuwd hou hij direct klinkt met nieuwe mechanieken en snaren als ik de verhalen moet geloven over gitaren van dit merk erg sprankelend en open, beetje minder bassig dan een martin maar niet veel.

fred dons
21 augustus 2006, 07:56
voor de volgende keer als je met superlijm werkt; je zult wel gemerkt hebben dat de superlijm een mooi "bultje" boven de originele lak geeft wat je vervolgens weer moet weg schuren. Wat ik hiertegen doe is met een puntje van een tissue even in de superlijm dopen, dit breekt de oppervlakte spanning en zuigt ook de overtollige lijm weg
maar nog gefeliciteerd met je Yairi, 't zijn topgitaren