PDA

View Full Version : ontstemt veel te snel



davidof
19 augustus 2006, 12:12
mijn nieuwe epi g400 ontstemt veel te snel... vooral die g-snaar (3de snaar onderaan te beginnen).
als ik tussen de stemknop en de kam bovenaan mijn hals op de snaar druk is ie ineens een pak hoger gestemd... terug naar de winkel gaan ? of kan ik dit zelf oplossen .

mvg

Mr.Bluesbreaker
19 augustus 2006, 12:22
Klinkt als een niet goed uitgevijlde topkam. Kan ook dat je een dikkere set snaren erop hebt gelegd waardoor de sleuven net ff te smal zijn.
Wat er dan gebeurt is dat de snaar een beetje vast zit in de topkam, en bij opdrukken van je snaar komt er veel kracht op te staan, en schiet ie erdoor.
Resultaat: na elke bend weer bijstemmen.

Heb je een speciaal soort vijltje voor nodig om je topkam goed te laten functioneren. Doe het de eerste keer niet zelf, vaak doet de winkel dit wel gratis voor je. 1 minuut werk max.

Pun
19 augustus 2006, 20:55
En gewoon doen wat ik doe (nadat ik het gelezen heb op de site van Jack Endino): bij het stemmen altijd even op de snaar drukken. Als je omhoog stemt achter de snareholder (of hoe dat ding ook heet dat op de kop de snaren omlaag drukt), als je omlaag stemt de snaar een eindje benden.
Wel opletten dat je het niet te hard doet, want dan schiet de snaar juist weer te ver door naar de andere kant.

Squier4ever
19 augustus 2006, 21:02
stringholder it is....

ik vijl die kam altijd met oude snaren uit, lijkt vooral bij plastic topkammen goed te werken

The Underdog
19 augustus 2006, 22:59
stringholder it is....

ik vijl die kam altijd met oude snaren uit, lijkt vooral bij plastic topkammen goed te werken
Hoe doe je dat dan concreet?

BLOK182
20 augustus 2006, 12:20
Ik had het zelfs op een Gibson! De g-snaar gleed niet lekker, dus met een stevige bend stondie ineens wat hoger gestemd. Kwestie van de topkam wat meer (laten) uitvijlen, en dan is het geen probleem. Mocht je topkam echt een ramp zijn, dan kan er makkelijk en voor niet al teveel geld een nieuwe opgezet worden, eurootje of 25.

glacius
20 augustus 2006, 16:24
gelijk een goeie topkam opzetten .. die epiphone kammetjes zijn bagger net als de stemmechanieken


en de pickups en de potmeters