PDA

View Full Version : fret verwijderen



daisho
19 augustus 2006, 09:08
hee hallo

Ik heb mn eeste gitaar af. fretten gevlakt ,snaren bespannen en toen een dood punt ontdekt. Na wat onderzoek heb ik een fret ontdekt die gedeukt is.
Dus die moet er uit. Ik snap wel hoe dat moet maar is dr een goede truc om "tear out" te voorkomen?

alvast bedankt :hippie:

rinaldo
19 augustus 2006, 10:47
als je de fret met sec lijm vast hebt gezet, eerst met een soldeerbout de fret verwarmen zodat de lijm zacht wordt, en daarna heel voorzichtig met bv een scherpe beitel of een speciaal daarvoor bestemde frettang de fret los wrikken totdat hij omhoog komt.

Mischien kun je voor de zekerheid de toets net naast de fret aan beide zeiden even intapen zodat het hout niet zo gauw omhoog komt.

sucses

Enra
19 augustus 2006, 11:44
Met een speciaal frettangetje kun je als het ware "onder de fret doorlopen". Dwz. aan een zijde beginnen, fret opdrukken door de bek samen te knijpen, stukje verder schuiven, fret opdrukken, enz. 'Taer out' wordt daarmee tot een minimum beperkt. Overkomt je dat toch, dan kan je met wat priegelwerk de 'chips' met secondenlijm weer in hun oorspronkelijke positie vast lijmen.

Een frettangetje heeft een scherpe snede ipv een botte bek. Daardoor grijpt dat tangetje goed onder de frets. Knipex heeft iets wat er op lijkt en wat ook werkt. Anders de originele via Stewmac van het merk Channellock uit de VS.

no 1 hops
19 augustus 2006, 13:10
je kan ook een oude knijptang bewerken met een slijpsteen.
als je langs de bek kijkt zie je dit >< die bovenkant slijp je dan zoveel mogelijk weg totdat je de bek plat op het hout kan leggen.
een oude draadtang is al mooi klein van formaat.

daisho
19 augustus 2006, 14:35
ok dat zijn goede ideeen! Bedankt idereen!


Ik neem aan dat je een kleine knipex met de knipzijde aan de voorkant bedoel?

cheers :rockon:

Enra
19 augustus 2006, 16:12
je kan ook een oude knijptang bewerken met een slijpsteen.
als je langs de bek kijkt zie je dit >< die bovenkant slijp je dan zoveel mogelijk weg totdat je de bek plat op het hout kan leggen.
een oude draadtang is al mooi klein van formaat.

Frettangetjes zijn echt nog kleiner. Wat mij betreft is een oude nijptang of draadtang beslist te grof.

Enra
19 augustus 2006, 16:15
Ik neem aan dat je een kleine knipex met de knipzijde aan de voorkant bedoel?



Ik weet niet precies wat jij met voorkant bedoeld, maar qua uiterlijk is het een soort mini nijptang. Dit type is echter geslepen als een frettangetje.

no 1 hops
19 augustus 2006, 18:24
Frettangetjes zijn echt nog kleiner. Wat mij betreft is een oude nijptang of draadtang beslist te grof.ik weet dat ze kleiner zijn, maar ik heb zelf een vrij normaale uitvoering knippex knijptang ' verslepen' en het werkt perfect.
beter was een vlechttang, die zijn kleiner, dunner, maar die had ik niet liggen

Enra
19 augustus 2006, 18:57
Ieder zijn eigen oplossingen... Leuk, zo'n forum!!!

daisho
20 augustus 2006, 09:23
Ok ga wel ff rond snorren bij de groenhart.

denk dat i idd even het board met wat tape en karton afplak te bescherming.

bedankt iedereen! :)