PDA

View Full Version : 50's / 60's nek



Nocki
19 augustus 2006, 08:50
Nu ik aan het kijken ben voor een gibson ben ik naar verschillende muziekwinkels aan het gaan. de eerste waar ik heen ging was feedback omdat ik dacht dat ik daar de verschillen tussen een standard lp en een custom lp een kon bekijken maar de custom was er helaas niet.

Wel heb ik het verschil tussen een 50's en 60's nek kunnen horen en voelen. en kwa geluid sprak de 50's nek me wel heel erg aan.

Weet iemand meer te vertellen over deze nek profielen ( C en D profiel ) en over het verhaal erachter? Ook ben ik benieuwd of er bij de Custom series er verschillende nek profielen zijn of niet en welke dan.

alvast heel erg bedankt.

Nocki

FruscianteFan
19 augustus 2006, 10:19
Veel weet ik er niet vanaf, maar het lijkt mij dat de sound van wel meer afhangt dan de vorm van de neck.

Tristan
19 augustus 2006, 11:32
Hee Nocki, volgens mij is de Custom tegenwoordig alleen in Customshop uitvoering leverbaar en die hebben meestal wel die 50's neck geloof ik, het enige nadeel is dat die Customs reteduur zijn...
Ik zou voor een '58 Standard Customshop, of een '57 Goldtop Customshop gaan als je een Les Paul met humbuckers zoekt, want die zijn niet eens zoveel duurder dan een gewoon fabrieksmodel en ze zijn i.m.o. toch echt nog een stuk beter...
Die Customshop Customs zijn i.m.o. gewoon echt te duur voor wat je krijgt, want ze zijn mijns inziens echt niet beter dan de '57 of de '58...

Nocki
20 augustus 2006, 17:42
Hoi, Bedankt voor de reactie's

het is zowieso de bedoeling om 2ehands te gaan voor de gitaar. en als de custom toch die lekkere dikke nek heeft is dat voor mij gewoon een super optie. een custom mag dan wel duurder zijn ik $€# er wel op!

Nocki

andoni
20 augustus 2006, 18:47
Ik vind beide goed spelen. Ben van een vrij dunne neck overgestapt naar een LP met 50'ies neck en ik vond de 50'ies neck zeer comfortabel. Persoonlijk vind ik nu mijn ESP/LTD minder comfortabel van neck, dus ik denk dat ik meer een dikke necken man ben geworden. Qua geluid heb ik geen verschil gemerkt (dat aan de neck toe te schrijven was) tussen de LP's die ik getest heb, dus ik denk dat dat verwaarloosbaar is. Moest ik met een LP zien staan die ik echt lekker vind, zou ik pas in tweede instantie naar het neckformaat kijken, zoals ik al zei vind ik ze beide lekker spelen (met misschien een lichte voorkeur voor 50'ies), maar dat is uiteraard voor iedereen anders.

Van de Custom Shop modellen weet ik niet veel (alleen dat de witte LP custom waar ik op gespeeld heb ooit een blijvende indruk heeft nagelaten ). Ik zat met een gelimiteerd budget, daarom dat ik niet naar de Reissues ben gaan kijken (zeker niet nu ik zeer tevreden ben met mijn Standard, een mens moet GAS toch een beetje onder controle houden). Maar ik vind persoonlijk het prijsverschil met een 2e handse 'gewone' LP toch al vrij groot worden.

sgclassic
23 augustus 2006, 12:34
De hals van mijn LP standard is dikker als die van mijn '77 custom. Volgens mij hebben custom's, althans die ik in mijn handen heb gehad, een iets dunnere hals. Een custom heeft andere, plattere frets en is sowieso subtieler dan een standard, mijne is ook minder zwaar. Geluid van een std is rauwer, harder.

omni
23 augustus 2006, 13:54
Ik heb een classic met een 60ies neck een custom uit 81 met een meer 50ies D-neck. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Hoewel ze beide wel comfortabel zijn. De 50 neck werkt wel beter met blues/rock achtige dingen terwijl de 60ies zich iets meer voor funk/hendrix achtige dingen leent. Zeker als je met je duim over de hals speelt is de 60ies prettiger. Ik wel dat het een invloed heeft op je geluid. Dunnere hals is een dunner geluid, maar ook het fretboard en de hals/body verbinding maken wel veel uit. Het verhaal is volgens mij dat de vorm van de LP in de loop van de jaren wel behoorlijk verandert is. De laatste tijd grijpt men steeds terug op een aantal periodes die geliefd zijn. Zo grijpt de classic terug op de jaren 60 LP en de Custom Historics op de jaren 50. Wil je alles even proberen dan zou ik even langs gaan bij Max guitar in Den haag daar hebben ze heel veel LP's op voorraad en doen ze niet moeilijk over proberen.