PDA

View Full Version : JTM30 trafo wordt wel errug heet



phx
18 augustus 2006, 18:53
Hai

ik heb zojuist een backup/oefenversterker gekocht: JTM30 met extension cab.

http://members.home.nl/phalman/Gear/Images/JTM30_1.jpg


nu is het probleem dat de trafo erg heet wordt (bekend probleem bij sommige mensen, gezien de topics die er over gaan). Heeft iemand ervaring met een jtm30 die zo'n amp(trafo) heeft zien doorfikken? Kan het kwaad dat hij zo heet wordt (warmte: zo warm dat je hem niet langer dan 1 sec. aan kan raken). Is het mischien verstandig om er een ventilator voor te bouwen/zetten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Amp bevalt me prima trouwens, lekkere donkere blues sound (mede dankzij de heritagespeakers).

Lenweë Míriel
18 augustus 2006, 19:01
het kan een probleem vormen maar ik heb die van mijn nog niet zien fikken, (kijk snel voor brandplekken, maar die zijn niet te vinden)
nee om eerlijk te zijn heb ik nooit gevoeld hoe warm die nou echt wordt maar volgens mij is het niet zo erg dat je een ventilator er in moet zetten.

maar over het geluid kan ik maar 1 ding zeggen, heerlijk
zeker als je hem eens goed open draait klinkt hij erg lekker, ook wordt de reverb dan mooier en voller.
p.s. probeer eens je preamp volume open te draaien en dan je master op gewenst niveau te zetten en daarna je pre amp als volume regelaar te gebruiken en je master vol open
dit leverd ook 2 verschillende maar mooie klanken op

Rormo
18 augustus 2006, 19:23
Bij mij ook een keer doorgebrand. Vervanging kostte 75 euro. Doet het nu al weer twee jaar ofzo super zonder enig probleem.

Agent_Smith
19 augustus 2006, 10:15
Deze amp (en de jtm60/jcm600 combo's) worden vaak voorzien van een fan. Niet alleen voor de trafo's, maar zeker ook voor de printplaten die boven de buizen zitten. Zeer verstandig kan ik je melden.

master99
20 augustus 2006, 11:04
Ik heb dezelfde ervaring dat je de JTM30 trafo na een uurtje spelen op flink volume niet meer kunt aanraken. Mijn JTM30 heb ik dus laatst voorzien (zonder extra gaten te maken) van een ventilator omdat ook ik vond dat hij wel erg warm werd.

Overigens, het drive kanaal van deze versterker vond ik niet erg overtuigend. Ik heb hier een (uit-schakelbare) modificatie op uitgevoerd die het drive kanaal een stuk strakker en rauwer maakt. Deze modificatie houdt o.a. in dat de diodes middels een schakelaar buiten spel worden gezet. Dan heb je op de reverb na, geen halfgeleiders meer in je signaal pad zitten.

Zowel de ventilator als deze drive-mod heb ik zo gemaakt dat alles zonder schade weer terug te bouwen is.

ter info: Ik heb de originele speaker (Marshall/Celestion Heritage) ook eens vervangen door een originele G12H greenback uit de 70-er jaren. 't Klonk goed, maar de Heritage deed het zeker niet slechter.