PDA

View Full Version : Welke Ibanez RG??



Jellep87
30 november 2002, 11:25
Ik wil graag een mooie ibanez kopen. Ik weet er vrij veel vanaf en heb er al een aantal uitgeprobeerd maar wil eigenlijk even reacties van andere mensen over eigen ervaringen met Ibanez.

Ik zit te denken aan eentje uit de RG series. Weet iemand een mooie, niet al te dure en een die lekker speelt?? Reageer even..

Alvast bedankt!!

@lex
30 november 2002, 11:33
Ik heb een tijdje geleden ook een RG gekocht.. en ik heb gewoon op alle rgs die in de winkel stonden gespeeld.
Ik heb toen een rg548 ntm gekocht voor 568 euro. Die vond zelf het beste klinken.
Ik denk dat alle rg's wel goed (goede prijs/kwalitiet verhouding) zijn, alleen moet je er een kiezen die bij je past.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: @lex op 2002-11-30 11:35 ]</font>

sash
30 november 2002, 11:36
Ibanez RG? Waar is onze lopende (in dit geval typende) Ibanez encyclopedie Anders Destium?

Pee
30 november 2002, 11:37
wat is je budget?

je kan voor een rg570 gaan, zeer goede gitaar.


ik ga binnen een week of twee een rg270 kopen. alles hangt natuurlijk van je budget af.

Jellep87
30 november 2002, 11:49
Rg270 ken ik wel. Vaak op gespeelt bij kennisen, maar ik ben er niet helemaal weg van. Mijn budget: rond de 600 euro... Ik weet niet wat daar voor te krijgen is. De RG570 is wel mooi en speelt fijn, ben ik het mee eens maar dan moet ik nog even sparen..

Anders Destium
30 november 2002, 11:50
De RG is een uitstekende keus :smile:

Probeer als je het kan betalen minstens een RG 5.. serie te bemachtigen, desnoods 2e hands...

Deze gitaren zijn een stuk beter dan de 4-serie en lager, dit uit zich in alles: de hals, de brug, de elementen (en hij wordt in Japan gemaakt tov Korea).

De brug is de grote reden om te gaan voor een 5-serie of hoger, de Edge is een top-floyd rose (en blijft zo bij gebruik)terwijl de lo-trs redelijk bagger is na verloop van tijd (ontstemmen en verslijten van de knife-edges).

Jellep87
30 november 2002, 11:55
Hiero!! :grin: Daar heb ik meer aan!! Maar euh.. het wel verstandig om een tweedehands te kopen??

Anders Destium
30 november 2002, 12:11
Het is eigenlijk heel simpel: Vaak wil je een gitaar die je nieuw niet kan betalen, en dan is 2e hands natuurlijk ideaal...

Waar je op moet letten bij 2ehands:
-Vind je de gitaar wel écht mooi, of alleen de prijs (erg belangrijk).
-Houdt de gitaar eens kritisch onder het licht, een flinke kras aan de achterkant is niet zo erg, maar kan wel de prijs doen dalen :wink: Kijk of de lak er nog toonbaar uitziet naar jouw maatsteven
-Controleer of de hals recht is en niet teveel is versleten (kun je zien aan het al dan niet afgevlakt zijn van de frets)
-Kijk of hij ontstemt als je er een tijdje op speelt, en gebruik daarbij de tremolo veelvuldig (zodat de brug écht wordt getest). Een gitaar die je constant moet stemmen geeft veel irritatie (zie lo-trs, ik heb er een).
-Kijk of je geen kraakjes ed hoort bij het omschakelen van de pu-switch of elementen die erg slecht klinken (zowel clean als dist).

Samenvattend, 2e hands heb je meer gitaar voor je geld, maar je moet idd uitkijken
Als je het niet vertrouwt neem dan iemand anders mee die ervaring heeft met gitaren en de waarde kan inschatten (particulieren en winkels vinden het helemaal niet erg om je flink te naaie als niet oppast :wink:

Of post hier als je wat leuks ziet, genoeg mensen om je te helpen...

Jellep87
30 november 2002, 12:17
Oke. Bedankt voor alle adviezen en info. :grin:

Neals
30 november 2002, 15:04
die RG570 staat ook op mijn verlanglijst....

heb zelf die RG270, en vind het een lekker spelende gitaar, maar voor de rest issie wel redelijk bagger.

Ibanez
30 november 2002, 17:21
Heeft dan niemand de nieuwe feedback gids gezien??? Er staat een ibanez RG 620 qm sp te koop voor maar 639,-!!!!!! Met dimarzio elementen en een lo pro edge tremolo!

Moonchild
30 november 2002, 17:36
idd, dat lijkt me een goede koop voor jou jelle

Jay Cal
30 november 2002, 19:13
Anders heeft helemaal gelijk over de 5XX serie (of hoger). Ik zelf heb 3 RG's (550LTD, 527R en 7-620) en ze zijn beduidend beter dan de 4XX series.
2e hands kan je vaak nog mooie oude RG's vinden voor weinig (met sharkfins en een gebonden fretboard). Wel goed opletten of je "nieuwe" 2e handsje geen kromme hals heeft. Ibanezzen waarop erg veel tremelomisbruik is gepleegd willen nog wel eens een krom nekkie hebben.
Enne.. hoe dichter het bouwjaar van een Ibanez bij de 80er jaren ligt, hoe beter de kwaliteit.

Suc6,

Gianno!

pim1234
30 november 2002, 23:58
Op 2002-11-30 17:21, schreef Ibanez:
Heeft dan niemand de nieuwe feedback gids gezien??? Er staat een ibanez RG 620 qm sp te koop voor maar 639,-!!!!!! Met dimarzio elementen en een lo pro edge tremolo!


die adv klopt niet standaard heeft die v8/v7
pickups.....dat zijn geen dimarzios....maar ibanez elementen met hulp van dimarzio.....of feedback kan er natuurlijk andere elementen ingezet hebbe...

edit: al zou je die v8/v7 elementen veranderen in dimarzio steve special en air norton....dan zit je errug goed in de buurt van de jpm...omdat ie ook de ultra neck heeft net als de jpms...en de "3way" schakelaar

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pim1234 op 2002-12-01 00:00 ]</font>

Jay Cal
1 december 2002, 08:48
Had de originele JPM geen "viper" neck i.p.v. een "ultra" neck?

Jellep87
1 december 2002, 10:13
Is misschien een hel domme vraag maar: wat is en waar haal ik een/de feedback gids.

Ik heb mijn eerste gitaar niet zelf gekocht en weet dit soort kleine dingetjes niet

Pee
1 december 2002, 11:11
op http://www.feedback.nl kun je je ergens inschrijven, en je krijgt dan 2 maal per jaar de feedback gids.

Anders Destium
1 december 2002, 11:24
Jelle, als je even doorgeeft in welke omgeving je woont kunnen wij winkels in de buurt aanraden///

Jellep87
1 december 2002, 11:49
Ik woon in de buurt van enschede. Daar in de buurt heb je:

Huigens (hengelo)
Amerikan guitar store (enschede) = fucked up duur.
Musik pruductiv (duitsland) uurtje rijden.

Duitsland lijkt heel goedkoop maar de prijzen verschillen wel. rg570 in duitsland 715 euro en bij huigens 699. dat scheel dus een flink stuk rijden (en 15 euro)

Anders Destium
1 december 2002, 11:58
Als je het kan ophoesten gewoon een RG570 nemen (ik zou zelf misschien eerder gaan voor een RG520 (die heeft geen single coil in het midden, alleen 2 humbuckers), heb je jarenlang plezier van...en als het moet ook nog voor een aardige duit te verkopen :wink:

Jellep87
1 december 2002, 12:05
Ik heb me aangemeld bij feedback.

Zit er ook en filiaal bij enschede in de buurt????

Jellep87
1 december 2002, 12:07
O laat maar ik zie het net staan:

Feedback Rotterdam : 010 - 275 7373
Feedback Utrecht : 030 - 273 3544
Feedback Apeldoorn : 055 - 578 7454

Ic3gl0vE
1 december 2002, 16:42
Op 2002-12-01 11:49, schreef Jellep87:
Ik woon in de buurt van enschede. Daar in de buurt heb je:

Huigens (hengelo)
Amerikan guitar store (enschede) = fucked up duur.
Musik pruductiv (duitsland) uurtje rijden.



Huigens zuigt aarsch, als je daar om een goede gitaar vraagt krijg je het antwoord 'wij verkopen alleen goede gitaren' FUCKYOU!!
American Guitarstore is een hele goede winkel en over de prijs is altijd goed te onderhandelen
Verder zou je ook nog eens naar Guitar Center in Wierden kunnen gaan, ze zijn daar erg aardig en behulpzaam, toen ik er was hadden ze alleen niet heel veel keus.
hmm wat zit er verder nog hier in de buurt
Meibergen almelo (kan je beter wegblijven :smile:)
Double D in Rijssen (nooit geweest maar schijnt erg goede winkel te zijn)
in borne zit ook nog een winkel maar die heeft alleen akoestisch
Verder weet ik het zo ook niet

Jellep87
1 december 2002, 17:40
Amerikan Guitar store is fucked up duur hoor!!! En de service valt ook wel weer mee. Ik ga toch liever naar de huigens want daar kennen ze mij goed, service is oke enz. En FUCK the American Guitar Store

Neals
1 december 2002, 21:46
elke gitaarboer wil als goedkoopste gezien... maar op mijn zwarte lijst gitarenboeren staat op nummer 1: Music Store: http://www.mstore.nl

Jellep87
2 december 2002, 16:46
Hoe zit het met de RG620QM

> Quilted Maple top/Nato body
> Ultra neck
> Jumbo frets
> Edge bridge
> IBZ V7 (H) neck pu
> IBZ V8 (H) bridge pu
> Powder Cosmo hardware

Maakt het veel uit of je wel of niet een 5e element hebt tussen je humbuckers in???

Ibanez
2 december 2002, 16:54
Lijkt me een goede keus. Het is je eigen smaak of je het 5de element (ookwel single coil genoemd) erbij wilt. Ik vind het zelf wel handig want je hebt veel mogelijkheden en een goed clean geluid.

Jellep87
2 december 2002, 17:10
O sjit ik zie net dat ie een beetje prijzig is. :sad:

Dan toch maar de 550EX

Neals
2 december 2002, 17:26
die single is ook een van de weinige dingen die mogelijk orgineel blijf aan me ibanez.

Anders Destium
3 december 2002, 08:53
Neals, is het niet verstandiger om het geld van de upgrades te stoppen in een nieuwe gitaar :smile:

Predator
3 december 2002, 09:06
Blech, ik vind de RG's niet zo maar als je er één neemt, neem dan inderdaad een 5xx serie en niets daaronder. Een 550 is mooi!

Maar! Hey Anders, check dit! 2003 Ibanez Line-up: http://www.jemsite.com/phpbb/viewtopic.php?p=160992#160992

Deze twee posts vertaald uit het Russisch bewijzen denk ik dat Ibanez weer de wat meer exclusieve kant op wilt. Minder commercieel en alles op hogere kwaliteit... Check ook die SZ models die gelinkt staan in één van die posts!

*zucht* Dag mooie mooie mooie S2120x... *huilt* Weet jij misschien wat er met die S520x gaat gebeuren? Die kennen ze namelijk niet in Amerika, iedereen blijft tegen me zeggen dat het een S620x is als ik een plaatje laat zien.

Anders Destium
3 december 2002, 09:30
Die SZ ziet er zeker mooi uit, ik vind het trouwens een strak plan van Ibanez om wat meer quilt-tops toe te passen. De S620X is een S-serie met piezo, dus zeker niet S520Ex die wij kennen. Ik zag eigenlijk al aankomen dat de S520EX weer zou verdwijnen, was volgens mij meer voor de show en dat soort dingen dan een serieus model om te houden, ik ben wel tevreden over degene die ik heb trouwens :smile:

Al met al: ZIET ER HEEL GOED UIT ALLEMAAL, en zorgt er voor dat de huidige modellen goedkoper worden :grin:

Ibanez RuleZ
3 december 2002, 13:04
Op 2002-12-01 17:40, schreef Jellep87:
Amerikan Guitar store is fucked up duur hoor!!! En de service valt ook wel weer mee. Ik ga toch liever naar de huigens want daar kennen ze mij goed, service is oke enz. En FUCK the American Guitar Store


dat is echt zulke bullshit! ik woon in enschede, en ik kan je zeggen, dat alle gitaarspullen die ik daar gekocht heb, zeker niet duurder waren dan op andere plaatsen. Ik heb mijn Mesa Quad er vandaan, en ik heb er € 635,-, wat gewoonweg goedkoop was!
en al zouden ze duur zijn, dan zou ik nog mijn spul daar vandaan halen, omdat ik het een erg goede zaak vind!

harrald

Jellep87
3 december 2002, 15:13
Ik heb de feedback gids ontvangen en de RG620 QM staat er in voor 639 euro.. Is dit een goede koop of heel iemand nog iets te zeiken op deze gitaar????

Neals
3 december 2002, 15:19
neuj, als die ibanez af is heb ik een leuke gitaar voor het geld :smile:

Maar echt vermogens gaan er niet inzitten denk ik... daarvoor wil ik te graag een SG :grin:

Predator
3 december 2002, 15:59
Nee Anders dude! Ik heb het niet over de 520EX, maar over de 520X. Het is er ook een met piezo's! Een soort speciale versie van de 620, andere kleuren enzo.. Voor de rest is er niet veel verschillend. Eigenlijk niets... Kijk: http://www.stepup.it/images/Ibanez/Elettriche/S520XCA-00-01.JPG

Ze hebben em bij Feedback voor €799,-. Gelukkig houden ze em vast voor mij want hij wordt denk ik niet meer gemaakt, het is een (discontinued?) model uit '01. Iedereen op de Jemsite Forum zegt dat ze hem verkeerd gelabeld hebben bij Feedback maar dat is niet zo. Ze zijn daar gewoon een beetje koppig en omdat ze die axe nooit gezien hebben denken ze dat hij niet bestaat.

Bij Serlui B.V. leveren ze hem ook met die naam, 520X dus, geen EX. De EX kennen ze daar in USA trouwens wel.

Ik moet alleen nog werk hebben en dan kan ik um kopen!

Shredhead
3 december 2002, 16:17
Welke RG?

Ik heb een RG7 620 (eigenlijk 2) en ik ben er best wel tevreden over. Klinkt lekker en speelt lekker, alleen issie soms een beetje modderig in het laag (op de B).

1 is gecustomized met een Dimarzio Evolution en een push/pull knob. Ook heb ik er een spiegelende slagplaat op gezet en is de 'ibanezstreep' rood. (evolution is ook rood). Voor de neckpositie is nog een rode Dimarzio Evolution onderweg &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

http://www.triple7.nl/pix/city/c17.jpg

da issem (voordat ik die 'rode tik' kreeg)

typo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shredhead op 2002-12-03 21:45 ]</font>

Anders Destium
3 december 2002, 17:22
>Jelle

Een RG620 is feitelijk de beste RG die je kan krijgen die geen Prestige is, dus als je hem kan betalen DOEN! Ga je HEEL VEEL plezier van krijgen, ook omdat ze relatief zeldzaam zijn :smile:

>Predator
Oh sorry, maar de S520EX komt volgend jaar ook niet terug, vandaar de verwarring :smile:

Ik zou ook bijna denken dat die S520X een 620X zou moeten zijn vanwege de volgende reden: de 6-- serie zijn vaak speciale modellen die gebaseerd zijn op de 5-- serie, denk aan speciale tops en bijvoorbeeld piëzo's. Als je hem gegoogled hebt en hij bestaat, tja dan... maar om teveel verwarring te voorkomen regelt Ibanez dingen op deze manier. En dat volgend jaar hun systeem van meer dan 15 jaar op de helling gaat is natuurlijk redelijk vervelend...

Neals
3 december 2002, 17:34
maar er gaan dus ook ibanezzen naar indonesie zag ik :sad:

heel jammer, net nu die koreanen leuke gitaren begonnen te bakken

Ibanez RuleZ
3 december 2002, 18:02
Op 2002-12-03 15:13, schreef Jellep87:
Ik heb de feedback gids ontvangen en de RG620 QM staat er in voor 639 euro.. Is dit een goede koop of heel iemand nog iets te zeiken op deze gitaar????


zoals al eerder gezegd, het is er een van hoger dan RG 5xx, en dus per definitie een goede gitaar. wat het leuk maakt is dat er 2 humms op zitten, en dat vind ik beter dan die dingen met een singlecoil er nog bij, want die dingen gebruik je toch niet. Ik denk alleen dat ie wat kouder zal klinken door die maple top, maar dat geeft ook in ene weer een stevige bite.

ik denk dat het een leuke gitaar is!

harrald

Jellep87
3 december 2002, 18:54
Maakt het nou wat uit of je wel of niet een single coil er op hebt??

Wat heb je daar nou precies aan???

En ik vroeg me ook nog af hoe het zit met de service bij Feedback, als er iets mis is bijvoorbeeld...

:grin:

Ibanez RuleZ
3 december 2002, 20:42
ik houd zelf niet van die dingen op je Ibanez, ze maken ze lelijk en je gebruikt ze nooit. Ik snap ook eerlijk gezegd niet wat Ibanez er toe heeft gezet ze er op te monteren. in ieder geval vind ik het echt een misser!

Feedback moet je gewoon zien als een soort van V&amp;D, de service is in vergelijk met ander muziekzaken nogal gestandaardiseerd. het voordeel is gewoon dat ze goedkoop zijn, en dat is natuurlijk mooi, zeker omdat ze af en toe best leuke dingen hebben voor een aardige prijs. waaronder volgens mij deze gitaar, al kan ik het nie vinden op de website.

harrald

Jellep87
3 december 2002, 21:14
Deze adver staat in de feedback gids.

Bestellen en hij ligt binnen 3 dagen in de bus

Ibanez RuleZ
3 december 2002, 22:18
meestal krijg ik hem ook wel... :razz:

harrald

Neals
3 december 2002, 23:14
smaken verschillen, maar ik gebruik zelf die single toch wel erg vaak, vooral als je de versterker op distortion zet, en de volumeknop half open.

Neals
3 december 2002, 23:17
en de goedkopere ibanezzen worden aan cort uitbesteeds zie ik op dat forumlinkje...

Mensen geen gio's of andere indonesische prullen kopen, koop een cort :smile:

Jellep87
4 december 2002, 17:04
Ik ben inmiddels overtuigt van de

:razz: schoonheid :razz:

van de RG620qm. Bedankt voor alle info. :grin:
nu alleen nog een kleur kiezen..
:sad: en dat is erg Moeilijk :sad:

VoodooChile
20 december 2002, 21:42
Wat een toeval.Ik heb gisteren een S520XJB aangeschaft met piezo in een zeer mooi finish (donkerpaars/blauwe gloed), voor slechts 799 euro!!! Zie voor een plaatje http://www.stepup.it/Prodotti/Ibanez/2001/2001alfa.htm

Ik heb heel lang getwijfeld tussen deze S520XJB en de RG620QM (639 euro). Beide zijn superaanbiedingen aangezien de gemiddelde prijzen voor deze modellen vele malen hoger liggen. Uiteindelijk heeft de veelzijdigheid van de S520 de doorslag gegeven (en eerlijk gezegd ook een beetje de finish).

Beide gitaren spelen subliem. De hals van de RG voelt iets smaller aan maar wel dikker. De S is ultra plat en voelt sneller aan. Op de RG miste ik een mooie 'cleane' klank, maar daar koop je een RG met dzijn dubbele hum's eigenlijk niet voor. De S520 heeft als leuke extra de piezo brug voor een acoustische klank. Had ik niet echt nodig maar klinkt te gek! Bovendien kun je de bridge humbucker parrallel schakelen zodat ie fungeert als single PU.

Volgens mij is de S520XJB identiek aan de S620XWNF maar dan in een veel mooiere finish.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: VoodooChile op 2002-12-20 21:48 ]</font>

lupoloco
23 december 2002, 15:14
de ibanez rg570ex, is dit kwalitiatiefs iets goeds?

Ibanez
23 december 2002, 17:05
Dezelfde specs als de rg620 zijn dat ook.

Pee
23 december 2002, 17:05
dit is kwalitatief zeer goed,

- edge tremolo, een van de beste floyds
- v7/v8 pu, klinken zeer goed.

lupoloco
23 december 2002, 17:50
ik was eerst van plan om de jackson dinky 2 te kopen, maar als je vergelijkt welke opties je krijgt bij een ibanez voor dezelfde prijs begin je wel serieus na te denken...

Pegasus
23 december 2002, 20:03
Beide gitaren spelen subliem. De hals van de RG voelt iets smaller aan maar wel dikker. De S is ultra plat en voelt sneller aan. Op de RG miste ik een mooie 'cleane' klank, maar daar koop je een RG met dzijn dubbele hum's eigenlijk niet voor. De S520 heeft als leuke extra de piezo brug voor een acoustische klank. Had ik niet echt nodig maar klinkt te gek! Bovendien kun je de bridge humbucker parrallel schakelen zodat ie fungeert als single PU.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: VoodooChile op 2002-12-20 21:48 ]</font>


Een parallel geschakelde humbucker is toch net even iets anders dan een single PU.