PDA

View Full Version : soorten vervormingseffecten



Nobler
18 augustus 2006, 15:56
Nog zo'n vraag die ik eigenlijk al 25 jaar geleden beantwoord had moeten krijgen. Er zijn zoveel benamingen voor 'vervorming' of 'oversturing' (zijn die twee eigenlijk synoniem?) met name als het via een effect bereikt wordt. Ik heb altijd eenvoudige versterkers gehad (mijn trouwe Vox AC30 zonder topboost (dus alleen vervorming indien vol open óf door middel van een effect, in mijn geval meestal een Tubescreamer) en transistor versterkertjes met een regelbare voorversterker ('volume') en eindversterker ('master volume'). Ik ken echter ook versterkers met een 'gain'-knop. Is dat hetzelfde als een regelbare voorversterker? En volgens mij hebben de knoppen waarmee je vervorming op versterkers regelt vaak nog allerlei andere namen. En dan heb je ontzettend veel vervormingspedaaltjes met allemaal verschillende termen, Fuzz, Boost, Overdrive, Distortion, Welke termen vergeet ik nog en wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Kunnen we hier een mooi overzichtje voor maken, of bestaat dat al (kon via zoekfunctie niets vinden)?

Nobler
21 augustus 2006, 16:33
Niemand voor een inventarisatie? Ik kan me voorstellen dat er méér mensen door de bomen het bos soms niet zien.

up-guitarman
21 augustus 2006, 16:57
Goh, hier valt zoveel over te schrijven ...
Het probleem is dat verschillende merken vaak ook verschillende termen gebruiken.

Om een voorbeeld te nemen => verschillende benamingen van Gain:
- Gain
- Pre-amp volume
- Pre-amp gain
- Drive
- ...

Master volume wordt vaak vertaald in:
- Master
- Volume
- Post gain (bij peavey bvb.)
- ...

En dan hebben we het nog niet over de verschillende soorten oversturing als fuzz, overdrive en distortion ...

jpb
21 augustus 2006, 21:33
Met vervorming en oversturing wordt hetzelfde bedoeld. Door je amp/effect te oversturen krijg je vervorming.
Boost is gewoon "harder"
Oversturing is dat je amp/pedaal het input signaal niet meer kan verwerken en gaat "clippen", ofwel signaal wordt afgetopt.
Distortion is hetzelfde, maar dan nog meer
Fuzz is een kunstmatig gegenereerde "square wave", eigenlijk de ultieme clipping.
Met een OD, Dist. of Fuzz kun je natuurlijk ook boosten.

Gear Slut
22 augustus 2006, 03:19
Waar het bij oversturing om draait is de toevoeging van harmonischen (boventonen).Die kunen even of oneven zijn. Overdrives en buizen versterkers generen even harmonischen en fuzz boxen veel meer oneven.
Vooral die japanse fuzzen uit de jaren zeventig waren daar goed in; als je ook maar iets anders dan een octaaf of een kwint speelde werd je getracteerd op een hels kabaal dat elke tonale definitie miste. Dus even is een romig en oneven een rasperig geluid.

Nobler
22 augustus 2006, 11:18
OK, hier heb ik al wat aan.

jpb
22 augustus 2006, 11:54
Waar het bij oversturing om draait is de toevoeging van harmonischen (boventonen).Die kunen even of oneven zijn. [....].
Compressie neemt ook toe