PDA

View Full Version : volgorde van effectpedalen



Nobler
18 augustus 2006, 15:11
Gelden er ook bepaalde nono's bij het achter elkaar schakelen van effecten? Ik heb een oude VOX AC-30 zonder topboost die ik soms met een Tubescreamer (en dan evt met een losse delay en/of chorus) gebruik, of anders met een BOSS ME-50. Onlangs heb ik nog op advies van iemand hier een VOX Cooltron 'over the top boost' gekocht waar ik nog geen repetitie en podiumervaring mee heb. Kan ik alles willekeurig achter en door elkaar gebruiken?

the feable
18 augustus 2006, 15:27
Ik weet niet wat voor effecten je gebruikt maar vuistregel: gitaar-wah-overdrive/distortion/boost- andere effecten-versterker.

FruscianteFan
18 augustus 2006, 15:30
Vuistregel is eerst de boost-, overdrive- en distortionpedalen, dan modulatie (chorus e.d.), dan delay/reverb. Als je hiervan uitgaat, lukt het vast wel om een geschikte volgorde te vinden.

edit: feable was wat sneller. :)

Rormo
18 augustus 2006, 19:57
tuner hoort nog verder vooraan als ik dit forum de laatste weken goed gelezen heb. Dat is de aller eerste na je gitaar.

Hector_Tsolodimos
19 augustus 2006, 01:06
momento..ik hoor nu 2 verschillende vuistregels...

zjanke
19 augustus 2006, 09:09
momento..ik hoor nu 2 verschillende vuistregels...
En dus gewoon proberen wat voor jou het beste klinkt, het is een vuistregel en geen wetmatigheid.
Start als uitgangspunt met scheurpedalen, dan modulatie en als laatste de vertraging en ga dan schuiven en luisteren. Komt je delay vooraan en klinkt het super, dan ben je toch gek als je hem achteraan gaat zetten "omdat het zo hoort"?

FruscianteFan
19 augustus 2006, 10:24
momento..ik hoor nu 2 verschillende vuistregels...Toen ik eraan begon was, stond de andere vuistregel er nog niet. En ze komen ongeveer op hetzelfde neer, ook al vind ik eentje iets duidelijker dan de ander (maar anders had er ook hetzelfde gestaan).

up-guitarman
19 augustus 2006, 11:01
Zoveelste keer, gewoon luisteren wat voor jou het beste is ... Zucht, als je had gezocht had je DEZE VUISTREGEL reeds gevonden ...

almarvk
19 augustus 2006, 13:11
De vuistregel staat op m'n pedalboard. Handig! :)

Gitaar -> Distortion -> EQ -> Flanger -> Chorus -> Phaser -> Delay

Nobler
21 augustus 2006, 16:31
OK, maar de conclusie is dus "dit is de vuistregel, maar het kan ook anders", DUS er is niet echt een "nono" van "zo moet je het dus in ieder geval niet doen" (behalve dat je de reverb achteraan, of in ieder geval achter de distortion moet zetten). Mijn vraag was er vooral op gericht of je bijvoorbeeld door een door het ene effect door het andere te laten komen een van de effectapparaten of misschien zelfs de versterker kon beschadigen, maar blijkbaar is dat dus geen risico.

up-guitarman
21 augustus 2006, 16:53
OK, maar de conclusie is dus "dit is de vuistregel, maar het kan ook anders", DUS er is niet echt een "nono" van "zo moet je het dus in ieder geval niet doen" (behalve dat je de reverb achteraan, of in ieder geval achter de distortion moet zetten). Mijn vraag was er vooral op gericht of je bijvoorbeeld door een door het ene effect door het andere te laten komen een van de effectapparaten of misschien zelfs de versterker kon beschadigen, maar blijkbaar is dat dus geen risico.

Je versterker kan niet beschadigt worden door de volgorde van effectenbakjes dus gewoon alle mogelijkheden overlopen en gewoon luistere hoe het voor jou het beste klinkt !!! Wat iemand anders zegt en denkt en doet maakt geen drol uit vind ik !!!

-=JEROEN=-
22 augustus 2006, 11:15
allemaal shitty vuistregels als je 't mij vraagt

distortion fuzz overdrive en dat soort herrie makers zet je als laatste natuurlijk, anders stuur je een helemaal verstoord geluid door je delay reverb chorus of wat voor meer moois je nog hebt

tuner zet je als eerst, omdat dan je geluid 't schoonst is

-=JEROEN=-
22 augustus 2006, 11:16
allemaal shitty vuistregels als je 't mij vraagt

distortion fuzz overdrive en dat soort herrie makers zet je als laatste natuurlijk, anders stuur je een helemaal verstoord geluid door je delay reverb chorus of wat voor meer moois je nog hebt

tuner zet je als eerst, omdat dan je geluid 't schoonst is


wat voor effecten heb je zoal?

Nobler
22 augustus 2006, 11:33
Jeroen, je vroeg wat ik zoal had, maar dan moet je even in het start van de topic kijken.

Han S
22 augustus 2006, 12:33
Jeroen, een distortion pedaal zal veel compressie geven en als je dat als laatste gebruikt wordt alle herrie, ruis en dergelijke van de pedalen er voor extra versterkt.

Maar als je geluid daardoor beter wordt moet je het niet laten. Ik heb eens een opname gemaakt met Japie Castricum en die had eigenlijk alles (bewust) fout aangesloten. Het gevolg was dat hij 120 dB gitaargeluid had maar als hij niet speelde 118dB ruis.

Maar als hij dan speelde klonk het wel helemaal te gek.

-=JEROEN=-
22 augustus 2006, 12:42
@Han, daar heb je gelijk in, maar mijn delay / reverb pedalen geven nauwelijks ruis of bijgeluiden... m'n wah wel, dus die staat er dan ook achter 8-)


Jeroen, je vroeg wat ik zoal had, maar dan moet je even in het start van de topic kijken.had ik al gedaan, maar daar staat niet wat voor soort effecten 't zijn

up-guitarman
22 augustus 2006, 15:31
Mijn persoonlijke volgorde strookt ook niet helemaal met de algemene regels maar ik vind dat het lekker klinkt dus so f*cking what ...

Mijn volgorde:
Gitaar => phaser => Octave => Lichte Overdrive SD-1 => Wah => Big Muff => Muff Fuzz => Tremolo => Phase => Delay => Buizen overdrive (van de versterker)

Ik gebruik dus ook mijn delay voor de OD, want het is vooral de OD van mijn amp die ik gebruik, de rest zijn extra's en dat gaat perfect. De SD-1 gebruik ik als booster voor mijn amp en voor mijn Big Muff, de wah staat dan tussen 2 oversturingspedalen en dat klinkt echt ubervet !!!

Ach ja, ik blijf erbij dat je de vetste sounds zelf vindt door te proberen en te blijven proberen, en zeker niet door de algemene vuistregels te volgen ...

yhcmarc
24 augustus 2006, 17:53
Ik heb zelf de volgende volgorde voor mezelf uitgedokterd, ben nu nog bezig om het geheel in een effecten case te knutselen.

http://www.ymondhc.com/marc/images/pedalchain.jpg

* De loopswitcher is eigenlijk een line selecter ;)

-=JEROEN=-
25 augustus 2006, 01:38
ben benieuwd wat voor sounds je hiermee gaat toveren

yhcmarc
25 augustus 2006, 13:13
ben benieuwd wat voor sounds je hiermee gaat toveren

ik ook :) .. maar verder is het natuurlijk niet zo een hele speciale bak aan effecten, wah, chorus, phaser en delay, alleen de routing is misschien wat apart.

hubert
30 augustus 2006, 18:16
en nobler: Die Over the top boost zou ik als aller laatste in je ketting zetten. Dit omdat je m dan gebruikt als een soort preamp en de versterker zelf als een soort eindversterker. Ik gebruik het nu alweer een 3kwart jaar en na 10 jaar zoeken heb ik het eindelijk gevonden. Het heeft mij voorkeur tegenover een powerbreak. Dit omdat de OtTB inregelbaar is

voor de rest maakt t allemaal niet zo heel veel uit. wat jij leuk vind. Ik zou wel traditioneel beginnen (dus de distortions van heftig naar minder heftig, modulatie, delay/ reverb.....) en dan experimenteren.

heavy-metal-thunder
1 september 2006, 11:12
allemaal shitty vuistregels als je 't mij vraagt

distortion fuzz overdrive en dat soort herrie makers zet je als laatste natuurlijk, anders stuur je een helemaal verstoord geluid door je delay reverb chorus of wat voor meer moois je nog hebt

tuner zet je als eerst, omdat dan je geluid 't schoonst is

How, nu heb ik al overal gelezen (tips van pro's, harmony-central...) dat delay, echo, chorus best als laatste komt.

De wah kan vooraan maar ook achteraan. Geeft wel een totaal ander geluid.

Rinze
24 december 2006, 12:35
Volgens mij is de grondregel inderdaad: wah-vervorming-modulatie-delay.

Je wah zet je voor de vervorming omdat ie anders de scherpte en bijgeluiden van je vervorming teveel benadrukt, krijg je een vies, schel geluid van. Je vervorming zet je voor de modulatie en delay omdat je anders het gemoduleerde signaal en/of de echosignalen gaat vervormen, wat al gauw tot een brij leidt. In de studio nemen ze ook eerst het vervormde signaal en zetten er daarna tijdgebaseerde effecten overheen. De chorus zet ik zelf voor de delay omdat je anders de echo's gaat moduleren, het klinkt beter wanneer je het chorussignaal van echo's voorziet.

Op deze manier houdt je toch een redelijk schoon signaal over, in de zin dat het niet onnodig onduidelijk wordt en teveel bijgeluiden krijgt. Wil je een chaotischer geluid dan stel je je effecten daarop in, da's beter dan dat je ze zo aansluit dat je alleen maar de opties blubber en prut hebt 8-)

Natuurlijk staat het een ieder vrij om andere keuzes te maken, ik sta er soms versteld van hoe mensen uit een onlogische setup toch uitstekende geluiden kunnen halen. Omgekeerd sta ik er soms ook van te kijken hoe mensen (ikzelf ook bij tijden) uit een keurige setup een kutgeluid weten te toveren :mad: Uiteindelijk maak je het geluid met je oren en vingers, maar de bovenstaande "regels" zijn wel vrij algemeen geaccepteerd als zijnde minst problematisch.

Volgens mij kun je je stemapparaat beter helemaal niet in je signaalketen hebben, ieder apparaat-kabel-aansluiting snoept toch wat van je signaal af. Grappig ook dat veel buizenpuristen zo tegen digitaal en modelling zijn maar wel een aantal effecten tussen hun gitaar en de eerste buis van de versterker hebben zitten. In die effecten komt meestal geen buis voor, tenzij een "excuus-buis" op veel te lage spanning die er m.i. vooral voor het idee zit.

henkr
25 december 2006, 10:55
Grappig ook dat veel buizenpuristen zo tegen digitaal en modelling zijn maar wel een aantal effecten tussen hun gitaar en de eerste buis van de versterker hebben zitten. In die effecten komt meestal geen buis voor, tenzij een "excuus-buis" op veel te lage spanning die er m.i. vooral voor het idee zit.

En omdat er geen buis in voorkomt, zijn ze meteen digitaal?
Ik dacht dat mijn octafuzz en vibe analoog waren en ik mag toch hopen dat de mod
die ik op m'n TS9 laat doen niet inhoudt dat er software in wordt gestopt 8^)

E-J
25 december 2006, 12:48
Ik blijf het maar zeggen en zeggen en zeggen :)

Dit is zo'n beetje de beste opstelling:


- guitar
fuzz
wah wah
compressor
overdrive/distortion/fuzz
eq
phaser/ flanger/ chorus/ uni-vibe
volume pedal
delay
volume pedal
- amp

Rinze
25 december 2006, 13:23
En omdat er geen buis in voorkomt, zijn ze meteen digitaal?
Ik dacht dat mijn octafuzz en vibe analoog waren en ik mag toch hopen dat de mod
die ik op m'n TS9 laat doen niet inhoudt dat er software in wordt gestopt 8^)
Ik heb me niet zorgvuldig uitgedrukt. Er had moeten staan dat de buizenpuristen tegen digitaal en modelling en tegen transistors in hun versterker zijn. Ze willen een puur buizengeluid maar zetten er wel vaak niet-buizenspul tussen. Dit was eigenlijk gewoon een losse opmerking die ik er tussen geprutst heb, in de context van mijn hele verhaal gezien moet worden en verder eigenlijk niet ter zake doet, zo zie je maar weer wat er gebeurt wanneer je zinloos uitweidt. Mijn excuses hiervoor.

FruscianteFan
25 december 2006, 14:10
Ik blijf het maar zeggen en zeggen en zeggen :)

Dit is zo'n beetje de beste opstelling:No offence, maar daar heb je dus vrij weinig aan. Ten eerste is het behoorlijk algemeen wat je zegt, ten tweede is het nog steeds een kwestie van smaak.
Mijn Strat gaat eerst door een EQ die de mids scoopt en bass en treble boost. Deze heb ik altijd aanstaan. Dan een distortion, dan overdrive, dan wahwah en vervolgens fuzz. En dat werkt voor mij het beste.