PDA

View Full Version : Speaker stuk ?? wat vraagjes



Dude
18 augustus 2006, 15:09
Ok ik heb wat vraagjes, ik sloot gisteren mijn 4x12 greenback (1960AX) cabinet aan op mn 50 watt multitone top en zat voor de band wat clean acoordenwerk te oefenen, effe op een beetje redelijk volume omdat ik die multitone nog maar net heb en zoekende ben naar het geluid dat ik wil gebruiken voor gigs.

Probleem was dat zelfs op een laag volume ik een randje in het geluid had, alleen bij lage open acoorden (slag gitaar dus), hoe hoger de acoorden hoe minder het randje, solootjes en losse snaren klinken wel clean.

Tijdje zitten pielen op de instellingen maar ik kreeg het randje er niet uit. Koch multitone heeft een EQ die het volume er uit draait als je bas mid en treb op 0 staat, hoe heet dat ookalweer. Nou ja, bas s+ treb op 7,5 mid op 4, beetje standaard zeg maar,

Vervolgens geprobeert op de 1922 met G75T speakers en daar had ik dus wel sprankelende cleans op, ook bij slagjes...

Zou een van die greenbacks naar de knoppen zijn ? Ik heb niet zo veel ervaring met kapotte speakers dus wie kan me een tip geven om dit te checken, morgen in de open lucht spelen dus ik wil graag die 4x12 mee maar wel met de zekerheid dat alles heel blijft zeg maar

Thijssie
18 augustus 2006, 15:16
Zou een van die greenbacks naar de knoppen zijn ? Ik heb niet zo veel ervaring met kapotte speakers dus wie kan me een tip geven om dit te checken, morgen in de open lucht spelen dus ik wil graag die 4x12 mee maar wel met de zekerheid dat alles heel blijft zeg maar

Het is natuurlijk niet te doen om adhv jouw beschrijving een diagnose te stellen. Er zal weinig anders op zitten dan de kast open schroeven en iedere speaker apart proberen.

Dude
18 augustus 2006, 15:28
Dat snap ik, maar mijn vraag is ook meer wat de symptonen zijn van een kapotte speaker, bv geen goed clean geluid ? Snap je ?

Kim Wilson
18 augustus 2006, 15:31
Ik heb ook een kapotte speaker, en op hoog volume met lage tonen komt er een kraakje bij in. Zoiets?

Thijssie
18 augustus 2006, 22:03
Dat snap ik, maar mijn vraag is ook meer wat de symptonen zijn van een kapotte speaker, bv geen goed clean geluid ? Snap je ?

Ja, ik snap wat je bedoelt maar je vraag is een beetje "gisteren kon mijn auto nog 160 en vandaag maar 100, is hij nou kapot?"

Als je andere cabinet nog goed klinkt in dezelfde setup, is er idd waarschijnlijk iets kapot. Als alle conussen nog onbeschadigt zijn zou je kunnen proberen deze voorzichtig op en neer te bewegen (wel recht, dus niet de spoel scheef de magneet in drukken). De spoel moet vrij bewegen en mag niet aanlopen.

Als ze alle 4 vrij lopen is het trouwens nog geen garantie dat ze goed zijn, andersom wel.

Als je geen zin hebt om grondig te werk te gaan en de kast uit elkaar te halen, zou je misschien ook nog het cabinet op je stereo aan kunnen sluiten. Als je er dan muziek over speelt, kun je er (denk ik) wel achter komen door de 4 speakers afzonderlijk te beluisteren (gewoon je oor er voor) of er 1 of meerdere speakers kapot zijn.

AART
18 augustus 2006, 23:38
Ik heb het ook wel eens gehad, namelijk toen ik mijn zelfbouw 2x12 ging testen en het geduld niet had de speakers fatsoenlijk vast te schroeven.

Check de bouten/schroeven en kijk of alle speakers nog fatsoenlijk vast zitten, het kan namelijk zijn dat er eentje iets los zit en gaat rammelen.
Vooral bij lage noten gebeurd dat.

guitarnijboer
19 augustus 2006, 00:08
Een van de stofkapjes los? Dit komt erg vaak voor, ik heb eens bij Celestion geinformeerd hoe dit te repareren.....

''A glue that stays soft is ideal, latex sold under the name 'copydex' or the rubber adhesive from a puncture repair kit is ideal.
regards''

Gewoon met bandenplaklijm dus.....

Dude
21 augustus 2006, 09:46
Ok goeie tips, het is erg vreemd maar toen ik het nog een keer probeerde viel het allemaal wel weer mee, zou me dus niks verbazen als er ergens iets staat te trillen. Ik heb hem gewoon meegenomen naar de gig afgelopen zaterdag en zal hem deze week effe open maken om te voelen / checken of niks los zit,

bedankt voor de tips

the sure thing
21 augustus 2006, 20:32
... ik heb nog een 16 ohm Greenback liggen (G12M), dus als je 'm wilt, stuur een PM etje! :-)