PDA

View Full Version : verlies van hoog bij dichtdraaien volume op gitaar



Nobler
18 augustus 2006, 15:04
Ik heb gitaren gehad waarbij ik het volume heel mooi via de gitaar kon regelen. Mijn Epiphone Riviera EA-250 uit de jaren '70 was wel het mooiste voorbeeld. De klank van het geluid bleef grotendeels hetzelfde, maar als je het volume dichtdraaide nam ook de oversturing af. Perfect. Met een voluitstaande buizenversterker had je verder geen pedalen nodig om zowel slag als sologeluid te hebben. Meestal had ik de brugpup laag open staan voor slag en de halspup vol open voor solo en hoefde ik alleen te schakelen met de elementschakelaar. Daarna had ik een Epiphone Sheraton II die geweldig speelde en met volume (op de gitaar) voluit geweldig klonk, maar zodra je het volume wat dichtdraaide verloor ik al mijn hoog en klonk het niet meer. Ik heb er ooit bij een gitaarbouwer goede kwaliteit nieuwe potmeters in laten zetten omdat ik dacht dat het daar aan lag, maar dat verhielp het probleem niet. Ik ben geen electronicus. Ik meen dat dit op te lossen is door over bepaalde uitgangen van de potmeters condensatoren te laten zetten. Heeft iemand hier een pasklare oplossing voor?

hubert
18 augustus 2006, 15:32
heeft het misschien ook te maken met de kwaliteit van de elementen?

Hector_Tsolodimos
18 augustus 2006, 15:48
ik ken dat..ik heb mijn volume bij mijn strat ook ATLIJD vol open staan..
ik moet zeggen dat volume omlaag halen via mijn USA strat beter gaat dan bij mijn Squier strat..maar dat is niet zo gek, mijn London City doet het ongeveer net zo goed als mijn USA, weinig 'kwaliteits' verliers
toch denk ik dat dit bij vrijwel alle gitaren zo is, dus raad ik dan ook iedereen aan om altijd met je volume open te spelen (op je gitaar)
als je even een boost nodig hebt..gebruikt dan een booster in pedaalvorm :D

fred dons
18 augustus 2006, 16:06
ik ben even de preciese waarde kwijt (maar daar kun je wel voor googlen), maar je kunt een condensator op je volume zetten waardoor het hoog gehandhaaft blijft bij terugdraaien

piezo
18 augustus 2006, 16:36
Het hoogverlies kan vooral storend worden als de pots geen soepel logaritmisch verloop hebben, wat helaas bij veel pots het geval is.

Maar je kunt inderdaad ook zo'n "treble bleed network" over je volumepots zetten, bestaande uit een condensatortje van 0.001 tot 0,0037 muF tussen "in" en "output" van je volumepot. Parallel daaraan nog een weerstandje van tussen de 150 en 500 kOhm vermindert het dan eventueel "iel" worden van het geluid bij terugdraaien.
Even experimenteren met diverse waarden van de componentjes is aan te bevelen.

bat
18 augustus 2006, 16:42
Het hoogverlies kan vooral storend worden als de pots geen soepel logaritmisch verloop hebben, wat helaas bij veel pots het geval is.

Maar je kunt inderdaad ook zo'n "treble bleed network" over je volumepots zetten, bestaande uit een condensatortje van 0.001 tot 0,0037 muF tussen "in" en "output" van je volumepot. Parallel daaraan nog een weerstandje van tussen de 150 en 500 kOhm vermindert het dan eventueel "iel" worden van het geluid bij terugdraaien.
Even experimenteren met diverse waarden van de componentjes is aan te bevelen.
Precies. Is voor mij ook gedaan (kan wel een soldeerbout vasthouden, maar voor dit soort dingen heb ik geen geduld) en werkt uitstekend.

no 1 hops
18 augustus 2006, 17:08
http://homepages.ihug.co.nz/~online/nocaster/blhendrixstratwiring.jpg
in het midden staat zo'n aanpassing de MV potmeter

Trocar
18 augustus 2006, 17:25
Parallel daaraan nog een weerstandje van tussen de 150 en 500 kOhm vermindert het dan eventueel "iel" worden van het geluid bij terugdraaien.


Thanks, dat ga ik meteen proberen!

Chris Winsemius
18 augustus 2006, 17:39
Check eerst de waarde v/d potmeters (hoeveelheid ohm).
In het algemeen werkt 500k het "lekkerst" met humbuckers, P90s en mini-humbuckers. Bij dat soort elementen geeft 250k vaak te veel demping v/h hoog.
Meeste Fender single coil elementen klinken met 250k 't lekkerst.

Bright-cap (al dan niet icm een weerstand parallel of in serie):
pak 'n condensatortje tussen de 100pF en 1nF en sluit die aan op de aansluitingen v/d volume-regelaar(s) die niet geaard zijn.
Too much: kleinere waarde
Weinig effect: grotere waarde

Nobler
18 augustus 2006, 17:40
Ja, bedankt jongens!

Rormo
18 augustus 2006, 19:18
ik ken dat..ik heb mijn volume bij mijn strat ook ATLIJD vol open staan..
ik moet zeggen dat volume omlaag halen via mijn USA strat beter gaat dan bij mijn Squier strat..maar dat is niet zo gek, mijn London City doet het ongeveer net zo goed als mijn USA, weinig 'kwaliteits' verliers
toch denk ik dat dit bij vrijwel alle gitaren zo is, dus raad ik dan ook iedereen aan om altijd met je volume open te spelen (op je gitaar)
als je even een boost nodig hebt..gebruikt dan een booster in pedaalvorm :D

Same here op mijn Fender USA. Ik gebruik een Boss GE7 (equaliser) als boost pedaal. Werkt uitstekend. (Althans dat heb ik in de winkel getest, heb het nog niet gekocht)