PDA

View Full Version : Scheurtje in de body bij de nek...



Zino Z
18 augustus 2006, 11:14
ik heb een tijdje geleden een tweedehands Ibanez RG760 gekocht en daar ben ik tot op heden nog heel gelukkig mee. Nu zat er bij de koop aan allebij de kanten een scheurtje bij de nek. Aan de (vanuit speelhouding gezien) onderkant zit er een van nog geen 1cm an aan de bovenkant één van ongeveer 2cm.

Ik zat pas is rond te neuzen op Vai's site en toen zag ik dat EVO (Gitaar van Vai) het zelfde probleem had alleen dan wat extremer.

http://www.vai.com/Machines/guitarpages/EVO/images/large_images/body_bkLRG05.jpg
(Vai heeft deze gitaar natuurlijk vrij hardhandig gehandteerd)

Mijn vragen zijn nu: Is dit normaal? Zijn er meer mensen met dit probleem? Komt het omdat de vorige eigenaar hem heeft mishandelt? Wordt het erger? Was Vai de vorige eigenaar?

Alvast bedankt

fred dons
18 augustus 2006, 11:32
9 van de 10 gitaren met een dergelijke neckpocket hebben dit en 8 van de 9 keer is het alleen de lak die gebarsten is
zolang het niet groter wordt zou ik mijn geen zorgen maken

Stratman70
18 augustus 2006, 11:34
Lijkt wel een Ibanez-kwaal te zijn. Mijn Jem heeft het ook:

http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Ibanez.JPG

Heb er verder geen last van en zal er ook verder niks aan doen.

Zino Z
18 augustus 2006, 12:05
ok goed nieuws dus :p het is volgens mij inderdaad alleen de lak.

hansies
18 augustus 2006, 13:40
ok goed nieuws dus :p het is volgens mij inderdaad alleen de lak.
uit ondervinding mag ik met zekerheid zeggen dat het niet alleen de lak is , wat ik op de pic's zie is duidelijk meer dan een scheurtje, fameuze barst ja .
spijtig maar een goede bouwer kan zoiets wel fiksen.
succes
Hansies

Kaïn
18 augustus 2006, 13:43
Mijn Maverick heeft exact het zelfde. Ook zo'n neckpocket, en ook zo'n klein scheurtje. niets om je zorgen over te maken.

fred dons
18 augustus 2006, 14:02
@ Hansiers
die grote foto is de jem van Vai en dat is een geheel andere scheur dan we hier over praten (Vai is niet zo voorzichtig met zijn gitaren ;) )

Zino Z
18 augustus 2006, 14:08
het is inderdaad de EVO van Vai. De mijn scheurtje is maar 2cm. :hippie:

De site vermeld trouwens dat het niet meer te fiksen was, en ik neem aan dat Vai wel wat goede gitaarbouwers kent :p :p

hansies
18 augustus 2006, 14:37
Ja ik denk er nu juist aan, mijn (mex) fender Cyclone heeft aan de neckpocket ook een scheurtje, (ongeveer 2cm) was reeds zo vanuit de winkel maar had dit bij aankoop niet bemerkt.
is trouwens niet erg, alleen optisch wat storend.
greetz
Hansies

BamBuFan1
18 augustus 2006, 14:38
ik heb een tijdje geleden een tweedehands Ibanez RG760 gekocht en daar ben ik tot op heden nog heel gelukkig mee. Nu zat er bij de koop aan allebij de kanten een scheurtje bij de nek. Aan de (vanuit speelhouding gezien) onderkant zit er een van nog geen 1cm an aan de bovenkant één van ongeveer 2cm.

Ik heb hetzelfde probleem bij een Washburn T-Bird en daarbij is het erger geworden. Ik ga het binnenkort proberen te fixen en heb er hier een draadje in zelfbouw over gestart:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78481

Basseytje
18 augustus 2006, 14:39
het antwoord op je laatste vraag is:

waarschijnlijk niet, maar als je het zeker wilt weten moet je evende vorige eigenaar bellen he ;)

Nickname
18 augustus 2006, 14:41
Als het niet verder scheurt lekker laten zitten, maar blijkbaar is het dus wel een zwakke plek van de RG/Jem :satisfie:

Anders Destium
18 augustus 2006, 14:45
Stress cracks zie je inderdaad heel vaak bij deze gitaren, de lak is heel hard en als het hout dan gaat werken kun je van dat soort scheuren krijgen.

wietse
18 augustus 2006, 14:51
@ Hansiers
die grote foto is de jem van Vai en dat is een geheel andere scheur dan we hier over praten (Vai is niet zo voorzichtig met zijn gitaren ;) )
inderdaad ik zag die scheur en dacht fuck alleen de lak? no way!
valt dus mee, het schrikt wel eens kopers af, had het laatst ook bij een strat kopietje, mensen zagen dat en hoefden hem niet meer terwijl het geen kwaad kan.

Tupelo
18 augustus 2006, 17:55
Hmm, ik vind bovenstaand scheurtje niet echt een scheurtje, maar meer een scheur. :o

>> aah o.k. dat is die van Vai. Die ziet er anders toch wel beroerd uit, is dat alleen lak ja? :confused: <<

AART
18 augustus 2006, 18:02
Ik heb het ook wel eens gehad bij verschillende RG's.

Mijn huidige neckthru heeft er gene last van obviously, maar gek genoeg heeft mijn backup rg 470, die toch redelijk wat mishandeling gekend hefet er geen last van....


Maar idd, zolang het een paar cm is hoef je je geen zorgen te maken.

hassent
18 augustus 2006, 21:04
M'n strats hebben dit probleem en m'n JS1 ook. Het is inderdaad vaak alleen de lak. Ik zou me niet te druk maken.

Tupelo
18 augustus 2006, 22:30
Grappig dat jullie hier met zijn allen zo van overtuigd zijn.
Mijn Fernandes - meer dan 10 jaar geleden - had na een smak ook zoiets te pakken.
Zag er nog minder erg uit dan in de foto waar het topic mee begint.
Volgens de verzekering was het ding compleet afgeschreven. :D

Het bestaan van kleine lakscheurtjes is me bekend, maar die 1e foto.
I doubt. :o

AART
18 augustus 2006, 22:51
die eerste foto is ook ene vooprbeeld dat ietsie drastischer is.

het gaat nu om scheurtjes, vooral dunner en korter, stukkie korter en dunner.

Die van vai zijn idd ook in de sealer/onderlaag en het hout.

Me_bigboy
18 augustus 2006, 23:32
Maak je allemaal maar geen zorgen...
Men squier affinity heeft net dezelfde scheur als die van vai...Maar dan totaan de vijs van de backplate(je weet wel waar je trem zit...).
Dat heeft ie al 5 jaar en hij hangt nog altijd aaneen....En dat voor een squier;)

vulvasonic
19 augustus 2006, 14:15
Al mijn gitaren (Fenders) met geschroefde hals hebben dit. Allemaal gevalletjes van lakschade.

interessander
19 augustus 2006, 15:08
Zelfde verhaal bij mn ibanez iceman (bolt-on versie) en mn RG, nooit geweten dat het zo normaal was.

Bluesbreaker
19 augustus 2006, 15:34
"For years I tryed so hard not to copy anything Hendrix did, but it just keeps coming out." - Joe Satriani

tientepels

Shifty
19 augustus 2006, 16:26
Maatje van me heeft een Jem, precies hetzelfde probleem.

Wel vreemd, bij zo'n dure gitaar...

glacius
19 augustus 2006, 16:46
Maatje van me heeft een Jem, precies hetzelfde probleem.

Wel vreemd, bij zo'n dure gitaar...

er zal dan toch wat spanning op komen te staan daar .. of trillingen die daar de lak doen scheuren ?

inderdaad vreemd voor zon dure gitaar ..

vulvasonic
19 augustus 2006, 17:15
er zal dan toch wat spanning op komen te staan daar .. of trillingen die daar de lak doen scheuren ?

inderdaad vreemd voor zon dure gitaar ..

Het is inderdaad de spanning van de snaren icm eventueel veel tremolowerk (voortdurend spanning/ontspanning, alsof je continu aan de hals staat te trekken, heen en weer, terwijl je de body in de bankschroef hebt staan). Tsja, een beetje goed hout kan dat wel aan, maar de lak houdt het niet.

Dat is ook het lullige van (meestal oude) kopietjes van de bekende modellen waar de body vaak vervaardigd werd van geperst hout. Het hout veert mee. Op den duur is de gitaar gewoon niet meer te stemmen. Gelukkig kom je dat steeds minder tegen en zijn zelfs de goedkoopste gitaren voorzien van een behoorlijke plank hout.

glacius
19 augustus 2006, 17:20
ben blij dat ik een fatsoenlijk stuk hout heb gebruikt bij mijn zelfbouw stratje .. ik ben erg lomp met de floyd rose ..

vulvasonic
19 augustus 2006, 17:23
ben blij dat ik een fatsoenlijk stuk hout heb gebruikt bij mijn zelfbouw stratje .. ik ben erg lomp met de floyd rose ..

Ik dacht niet dat jij de minste gitaren had. Maak je geen zorgen. :p

Tupelo
19 augustus 2006, 17:38
Die zelfbouw vind ik idd. een erg strakke plank voor een powerstrat! :p

Zino Z
19 augustus 2006, 18:09
Ik heb hetzelfde probleem bij een Washburn T-Bird en daarbij is het erger geworden. Ik ga het binnenkort proberen te fixen en heb er hier een draadje in zelfbouw over gestart:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78481

:eek: dat ziet er vrij pijnlijk uit :eek:

glacius
19 augustus 2006, 18:26
Die zelfbouw vind ik idd. een erg strakke plank voor een powerstrat! :p


dank je. heb er recentelijk een sustainerkit in gedaan ;)