PDA

View Full Version : keesvissie zoekt hulp...



keesvissie
18 augustus 2006, 10:20
hoi..
ik speel sindskort gitaar en dat bevalt toch wel heel goed, ik speel nu op een klassieke gitaar die niet erg goed kan zijn (10tje op rommelmarkt of e.d.).
Daarom wil ik een nieuwe gitaar kopen, maar ik heb werkelijk geen idee wat voor gitaar, een gitaar met nylon snaren of moet ik nou juist stalen snaren hebben?
bij de gitaar die ik nu heb heb ik ook nogal t probleem dat ik sommige accoorden bijna niet kan pakken omdat de hals erg breed is..
ligt dat gwoon aan mij of is het gwoon een kwestie van oefenen?
Om een nieuwe gitaar te kopen heb ik een budget van ongeveer 200 euro.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Harald
18 augustus 2006, 10:28
http://gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76152

Voor keuze nylon of staalsnarig is bepalend wat voor muziek je wil spelen. Klassiek, zuid amerikaans of flamenco: Nylon. Country kan op nylon (Jerry Reed, Chet Atkins) maar voornamelijk staal, en meeste andere stijlen staalsnarig.

-=JEROEN=-
18 augustus 2006, 12:45
nah, ik speel 't liefst nylon, en maakt echt niet uit wat voor stijl

voor 200 euro koop je een hele goede klassieke/spaanse (nylon) of een iets mindere western (stalen)

voordelen van nylon:
- snaren gaan veel langer mee
- snaren zijn minder scherp, dus minder pijn in je vingers

nadelen:
- klinkt vaak minder hard
- korte hals, dus hoger dan 15 kom je meestal niet

als dit je niet overtuigd heeft: flip a coin :soul:

Bluesbreaker
18 augustus 2006, 12:56
als dit je niet overtuigd heeft: flip a coin :soul:

Goed advies!! Ga gewoon proberen wat je voorkeur heeft.

Merc Wiersma
18 augustus 2006, 13:24
Wat betreft de halsbreedte: Een klassieke gitaar heeft inderdaad een bredere hals dan een staalsnarige akoestische gitaar. Ik speel al 15 jaar nylon en heb geen moeite met de halsbreedte. Speel je dan eens op een staalsnarige gitaar dan valt het pas op dat de staalsnarige gitaar een smallere hals heeft. Daar staat wel tegenover dat (zeker bij een niet goed afgestelde westerngitaar) de snaarswpanning hoger is en de snaren minder prettig zijn voor je vingers.

-=JEROEN=-
18 augustus 2006, 15:08
heeeel wat minder prettig voor je nog redelijk maagdelijke vingertopjes :nervous:

heb je hele kleine handen?

BassplayerNL
18 augustus 2006, 21:21
ijzeren snaren is veel vetter vind ik, mooier geluid, je kan em lager stemmen etc,.
heb aktijd al op een staal snarige gespeeld... :soul: ownt gewoon

Melt
19 augustus 2006, 01:12
Toevallig stond ik een paar weken geleden ook voor de vraag welke gitaar ik zou willen kopen. Ook ik had ongeveer een budget van 200 euro. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een mooie, goedklinkende Spaanse gitaar van 235 euro. Ik ben er blij mee, kan er goed op oefenen, maar bij mij blijft het dan weer knagen hoe het zou zijn om een gitaar te bespelen met stalen snaren. Nooit van mijn leven heb ik daarop gespeeld.

Ik weet dus niet beter dan op een gitaar te spelen met een brede hals. Ik ben nog maar drie weken intensief aan het oefenen, maar ik vind dat ik de akkoorden aardig kan aanslaan, nog niet al teveel moeite mee gehad. Het schijnt wel dat je met een staalsnarige gitaar de akkoorden beter kan aanslaan doordat de hals smaller is, maar het is maar net wat je wil gaan leren. Het schijnt namelijk ook zo te zijn dat het tokkelen juist weer makkelijker gaat met een Spaanse gitaar.

En qua muziekstijl... ik denk dat Jeroen gelijk heeft over de muziekstijlen. Ik denk dat je heel wat muziekstijlen op een Spaanse gitaar kan beoefenen. Maar er wordt wel gezegd dat bijvoorbeeld blues en pop zich meer uitleent voor een staalsnarige gitaar. Ik heb al simpele bekende liedjes proberen te spelen en ik vind dat het niet helemaal anders klinkt dan zoals het zou moeten klinken. Het is wel zo dat je nou eenmaal met een Spaanse gitaar een ander soort geluid uit krijgt. Het is maar net waar je smaak ligt.

Merc Wiersma
19 augustus 2006, 08:24
Gitaarspelen is een fantastische hobby. Als je er mee doorgaat koop je een tweede (dan een...., en dan een,,,). Het is dan niet meer een kwest tie van nylon of staal, maar het wordt dan een en en verhaal. Een hobby is pas echt leuk als het gled kost. Je kan ook een spaanse gitaar tweedehands voor een paar tientjes kopen en na verloop van tijd besluiten om er een westerngitaar bij te kopen of een betere Spaanse gitaar bij te kopen. Die eerste gitaar van een paar tientjes nooit weg doen, ideaal om eens mee te nemen naar de camping (niet in Nederland, dan wordt hij nat :-)) of kampvuur, om je goeie gitaar te sparen.

Merc Wiersma
19 augustus 2006, 08:29
Oja, je had al een Spaanse gitaar voor een paar centen. gewoon een tijd op doorspelen. Een goedkope Spaanse gitaar zal niet een enorme klank hebben maar is vaak wel goed bespeelbaar. Voor 200 Euro kun je met een beetje geluk een leuke nieuwe Spaanse gitaar kopen maar voor een Westerngitaar zou ik dan op zoek gaan naar een tweedehands.

-=JEROEN=-
19 augustus 2006, 13:11
heb je al besloten, kees?