PDA

View Full Version : Gibson SG



prowler
17 augustus 2006, 20:20
na enkele gitaren versleten te hebben bennik er zeker van dat een SG het beste is voor mij, ik heb voor de moment een epiphone g400 maar na wat gespaard te hebbe denkik dat ik hem ga verkope en eens ga uitkijken voor een tweedehands Gibson SG standard ebony ,
nu is het enige wat ik irritant vind aan die epi dat hij kopzwaar is en dat ik hem dus continu moet vasthouden hebbik dit probleem ook met een gibson?

ixque
17 augustus 2006, 20:21
Test er 1tje?

Hector_Tsolodimos
17 augustus 2006, 20:24
ik geloof dat SG's jusit licht zijn.. mijn nieuwe tele is 3.6 kg..dat is wel heel licht geloof ik.. LP's zijn stuk zwaarder (bijna 5kg?)

MaxR
17 augustus 2006, 20:25
beste manier om erachter te komen ja. kan je gelijk uitproberen of het geluid is wat je ervan wil/verwacht. veel plezier!


ik geloof dat SG's jusit licht zijn.. mijn nieuwe tele is 3.6 kg..dat is wel heel licht geloof ik.. LP's zijn stuk zwaarder (bijna 5kg?)

hij zegt kopzwaar, niet topzwaar. ik denk dat hij bedoelt dat de headstock zwaar is, of er meer gewicht boven ligt dan beneden, dat die balans verstoord is.

Sg's zijn inderdaad licht, zijn ook een stuk dunner.

MarshallSG
17 augustus 2006, 20:42
Nee, Gibson SG's zijn over het algemeen niet kop zwaar

MaxR
17 augustus 2006, 20:47
ik zeg dat ook niet, de topicstarter was het!

M.COM
17 augustus 2006, 20:54
Hmm, daar heb ik mijn twijfels over. Elke SG die ik in mijn handen heb gehad was kopzwaar alsook de mijne, maar ik vind het persoonlijk niet echt een probleem. Of ga je dat beestje misschien lang laten hangen? dacht het niet hé :p

prowler
17 augustus 2006, 22:24
ik bedoel idd dat bij mijn gitaar de hals altyd naar beneden zakt door het zwaardere gewicht van de hals tegenover de body. niet dat het zo lastig is maar dat vind ik het enige minpunt aan deze gitaar. (het totaal gewicht is licht waar ik blij om ben want zoiets zwaar als een les paul kannik echt niet verdragen alsik er een uur mee op het podium moet staan.)
nuja, ik ga er zeker eens één uit teste!

Fumi SG
17 augustus 2006, 22:47
Juist omdat ze zo licht zijn neigen ze kopzwaar te zijn. Dit is echter niet bij alles SG's zo, gewoon testen en kijken of hij bevalt. Sowieso eerst testen, iedere gitaar is anders!! Maar het zijn inderdaad erg lekkere gitaren met een eigen geluid!;)

Punt
17 augustus 2006, 22:51
Neem een brede soepele gitaarband bv van italiastraps

stumpy
17 augustus 2006, 22:56
Ik heb ook een Gibson SG (special). Ik heb er niks dan lof over, de mijne is niet kopzwaar, maar ik heb inderdaad ook exemplaren meegemaakt die dat wel zijn. Ik zou wel de sound van de gitaar verkiezen boven wel/niet kopzwaar, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.

guitardude
17 augustus 2006, 23:41
Ik heb zelf geen ervaring met SG's, maar misschien is het gedeeltelijk op te lossen door de straphouder te verplaatsen zodat de balans verandert.
Alhoewel je natuurlijk niet in zo'n dure gitaar wil gaan boren.. :)

Squier4ever
18 augustus 2006, 11:32
zoals ook al door punt gezegd helpt een brede strap, die een beetje stroef is ook

Nobler
18 augustus 2006, 12:00
Ik denk dat de brede strap alleen gesuggereerd werd om het hogere gewicht van een Les Paul beter te kunnen dragen, maar dat is helemaal niet aan de orde, want topicstarter heeft al aangegeven er zeker van te zijn dat hij een SG wil, dus wil hij geen Les Paul. Alle Gibson SG's die ik heb vastgehad (dat zijn er geen tientallen) waren inderdaad kopzwaar. Misschien dat anderen dat niet zo ervaren, maar ik vermoed dat ze het echt wel allemaal zijn, gezien de lichte body en de hals en kop die even zwaar zijn (vermoed ik althans) als van een Les Paul. Een brede lederen strap met een onbewerkte dus stroeve achterkant kan misschien het wegzakken van de kop iets vertragen, maar volgens mij niet voorkomen. Je zult dus bij een SG altijd iets meer met je linkerhand de zwaartekracht moeten trotseren dan met een gitaar met een zwaardere body. Voor de meeste mensen zal dat geen problemen opleveren, maar als je er gevoelig voor bent wel.

hubert
18 augustus 2006, 12:09
zelfs mijn Sg classic is topzwaar (en hij heeft al lichte tuners). Soms heb ik een dunne strap en meestal een brede leren. Bij die dunne vliegt ie wel naar beneden en bij die brede is hij stabiel. Een brede strap heeft dus wel zeker zin.

Ash ketchum
18 augustus 2006, 12:52
Kk vindt het nooit fijn zitten met zo'n dunne strap op me SG classic, het voelt in 1 keer allemaal ielletjes. Daarom gebruik ik altijd zo'n brede leren strap van de frietbak.

glacius
18 augustus 2006, 19:27
sg's zijn te gek , maar er zijn exemplaren bij die kopzwaar zijn en zoals nu al vaker gezegt is werkt een brede strap echt wel ..

ik ooit wil ik nog eens een witte sg

http://img267.imageshack.us/img267/1314/lindeaa9.png (http://imageshack.us)

Axelll
18 augustus 2006, 19:33
Ik had woensdag een standard SG (Gibson) vast en het viel mij op dat de body heeeeel dun was! Even dik als de hiel van de hals. Dit vond ik nogal vreemd.

Shadowrider38
18 augustus 2006, 19:35
Een brede band verhelpt idd het probleem.
Ik heb er in ieder geval geen last van.
Zie Profiel

glacius
19 augustus 2006, 16:34
waarom doe je hem weg ?

BiRdS
27 augustus 2006, 02:01
Ik heb speciaal een Gibson SG Standard gekocht omdat hij juist zo bruut speelt en toch niet te zwaar is zoals andere gibson's zoals de les paul's. Zalig gitaartje echt waar!

Nu, ieder zijn smaak als je er echt zeker van wilt zijn, test er eentje!