PDA

View Full Version : Fuzz pedaaltjes dilemma



MaxR
17 augustus 2006, 18:45
ok zoals ik al in het andere topic wat ik net opende zei: dilemma.

Usa big muff: de klassieke vorm, al ns op gespeeld met eigen gitaar en amp, en vond ik vet klinken. nadelen: ik hoor veel over weinig mids/niet door de mix komend , en een onhandige power ingang voor adapters waardoor je persé een EHX adapter moet hebben

Little Big Muff: kleiner, iets beter geluid dan USA, gewone 9v adapter, maar nog altijd dat met die mids?

Danelectro French toast: goedkoop, klassiek geluid, octave up switchje (wat natuurlijk hip is), maar wel plastic.

wie weet meer, kan me helpen, of heeft ander commentaar?

zoon van Piet
17 augustus 2006, 19:42
franse toast ken ik alleen van mijn huwelijksreis- en van een keertje horen in de winkel. maar Danelectro wordt/werd gerund door Steve Ridinger van Foxx. en de toast is een remake van de oude Foxx Tonemachine -en dus ook van de Prescription Electronics Experience Pedal (minus de swellfunctie van die laatste). Die heb ik allebei, evenals enkel BM's en de little..

Al die fuzzzzzzen behoren tot de betere in de zaagmachineklassen, vol, hard en vet. Daar mogen we het over eens zijn. De BM's hebben als voordeel dat ze een (klein) beetje meer dynamisch zijn, je kunt de fuzz nog enigszins temperen met je volumeknop. Plus dat ze meer sustain geven. Bij Foxx ( en dus Toast?) is dat aanzienlijk minder. daar tegenover staat wel een gruiziger, goorder geluid. En dat extracoole octaafje, natturlijk. want dat is toch wel iets waar je moeilijk af kunt blijven...

Ik zou zeggen dat als je je fuzz vaak wilt gebruiken -echt als wezenlijk deel van ej sound- je dan voor de BM moet gaan. Als je zoekt naar een 'special effect' of van echt gore fuzz houdt, is de FT een aaridge keus, voor heel weinig geld.

MaxR
17 augustus 2006, 19:47
hm ja, zoiets dacht ik zelf ook al. french toast is meer gimmick, trickpony, en BM is gewoon een bedding voor je sound.

alleen dan nog USA vs Little, heb jij beide? en klinken muffs goed samen met mn crybaby?

zoon van Piet
18 augustus 2006, 09:28
hm ja, zoiets dacht ik zelf ook al. french toast is meer gimmick, trickpony, en BM is gewoon een bedding voor je sound.

alleen dan nog USA vs Little, heb jij beide? en klinken muffs goed samen met mn crybaby?

daar mag ik eigenlijk niks over zeggen,want demijne zijn allemaal vintage...

Mitch
18 augustus 2006, 12:40
Ik heb nu een LBM en heb daar een RMC3 voorstaan mét buffer, waardoor hij door bijvoorbeeld een fuzzface een stuk beter heen snijdt, maar door de muff: ho maar. Dan kun je het met een standaard crybaby wel vergeten. Misschien als -ie erachter staat ?

Verschil USA - LMB: USA is smoother en iets meer scooped en heeft minder boost mogelijk.
Ik heb zelf een overdrive met veel mid/hoog vóór de LBM staan. Mocht -ie er in zijn eentje niet doorheen komen, dan zet ik die overdrive ook aan. Dat werkt erg goed.
Je moet 't zo zien: als de band een rustig stuk speelt en je soleert dan met de muff, dan hoor je 'm mooi zingen. Staat iedereen voluit te knallen dan kun je het wel vergeten. Met name tegen drum en bas val je dan weg.

zoon van Piet
18 augustus 2006, 17:52
hm ja, zoiets dacht ik zelf ook al. french toast is meer gimmick, trickpony



Ja, maar hij kost bijna niks en dat octaafstandje is egwel heel cool - een van de meest geweldige, jimi wordt meteen wakker...
( wel halselement gebruiken, met toonregelaar dicht)

MaxR
22 augustus 2006, 21:36
schop. niemand anders iets te melden over een van deze pedalen?

ik ga er waarschijnlijk vooral rhythm mee spelen (ben niet echt een soloman) en als er een solo zou zijn, is dat geen shred maar een aantal goed geplaatste uitklinkende noten. dus ik denk een big muff. maar welke?

eerst had ik de USA al bijna buitenspel gezet, maar als ik zo teruglees erover spreekt hij me toch weer aan. smoothere tone..

MaxR
30 augustus 2006, 19:40
wederom een schop. sorry als het opdringerig klinkt, maar ik zou graag wat meer van jullie meningen over de genoemde pedalen willen, en een nieuw topic openen is nog erger..

Luke-wannabe
31 augustus 2006, 02:03
Big Muff Usa is goed maar ik vind m veel laag hebben.. Little Big Muff vind ik niet zo goed. Te veel irritant hoog en een rare zompige klank. Welke mij wel vet lijken en ik zelf ook een beetje naar aan het kijken ben zijn de volgende:
http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=285&pmh=products/p_and_e_detail

http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=278&pmh=products/p_and_e_detail

MaxR
31 augustus 2006, 21:02
Big Muff Usa is goed maar ik vind m veel laag hebben.. Little Big Muff vind ik niet zo goed. Te veel irritant hoog en een rare zompige klank. Welke mij wel vet lijken en ik zelf ook een beetje naar aan het kijken ben zijn de volgende:
http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=285&pmh=products/p_and_e_detail

http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=278&pmh=products/p_and_e_detail

-zompig = big muff bij mijn weten, maar irritant hoog is idd kut. hoewel ik wel van plan was te gaan spelen met lage tone.

ik heb veel slechts gehoord over die re-issue fuzz faces...

die classic fuzz ziet er wel tof uit, maar te weinig afstelmogelijkheden misschien, alleen mate van Fuzz bepalen is gain knop? had er liever ook nog een tone knop op gehad dan.. weet niet hoe dat bij jou zit..

Mitch
31 augustus 2006, 22:51
Irritant hoog heb ik er met mijn setup nog niet uitgekregen. Met een beetje zoeken op mijn naam als topicstarter is er nog wel en soundclip te vinden de LBM trouwens.

Luke-wannabe
31 augustus 2006, 23:45
-zompig = big muff bij mijn weten, maar irritant hoog is idd kut. hoewel ik wel van plan was te gaan spelen met lage tone.

ik heb veel slechts gehoord over die re-issue fuzz faces...

die classic fuzz ziet er wel tof uit, maar te weinig afstelmogelijkheden misschien, alleen mate van Fuzz bepalen is gain knop? had er liever ook nog een tone knop op gehad dan.. weet niet hoe dat bij jou zit..
Ja vind ik ook. Ik zou m ook missen. Ben ook op zoek naar een vette fuzz. Maar toch iets minder slordig dan de Mig Muff. Roger Mayer maakt goeie (van wat ik aan soundclips heb gehoord dan), maar duur en ook geen tone knop.

Btw voor de Dunlop check dit: http://www.gearwire.com/dunlop-fuzz-face.html

conyo
1 september 2006, 00:10
ik heb onlangs een usa muff gekocht; ik zie dit effect voor af en toe in losse noten wel zitten; te gek geluid in het laag, maar in een beetje stevige band zal ie in een rythmpartij helemaal verzuipen en je haalt heel veel van de attack weg...gewoon als aanvullinkje te gek, maar niet voor je basissound. Daar heb ik hem tenminste niet voor gekocht. Dus als je voor basisgeluid gaat zou ik nog eens verder zoeken dan een Big Muff USA.

dusch