PDA

View Full Version : Fender 75 Lampies



dacrow
17 augustus 2006, 18:35
Hellow, ik ben onlangs betrokken geweest in een aanrijding met gevolg dat men ampie flink doorheen is geschud...

Nu heeft ie een buzz op hard volume bij lage tonen....
Nu het goede nieuws; ik mag een bestek opmaken van de verzekeringsagent :)

Welke lampen zou ik bestellen?
Ik heb me laten vertellen dat de 6l6's van Groove Tubes goed zijn :)

Deze lampies zitten er nu in de Fender 75 Combo :

2 x 12AT7
2 x 6L6 (Sovtek 5881WXT)
1 X 12AX7EH (ELECTRO HARMONIX)
2 X 7025


http://www.ampwares.com/ffg/75.html

Chris Winsemius
17 augustus 2006, 18:52
Hellow, ik ben onlangs betrokken geweest in een aanrijding met gevolg dat men ampie flink doorheen is geschud...

Nu heeft ie een buzz op hard volume bij lage tonen....
Nu het goede nieuws; ik mag een bestek opmaken van de verzekeringsagent :)

Welke lampen zou ik bestellen?
Ik heb me laten vertellen dat de 6l6's van Groove Tubes goed zijn :)

Deze lampies zitten er nu in de Fender 75 Combo :

2 x 12AT7
2 x 6L6 (Sovtek 5881WXT)
1 X 12AX7EH (ELECTRO HARMONIX)
2 X 7025


http://www.ampwares.com/ffg/75.html

Qua buizen: wat zoek je qua sound?
Qua buzz: laten repareren

dacrow
17 augustus 2006, 18:53
Qua buizen zoek ik lekker veel headroom en als preamp mag het bij hoog volume een mooie gain geven, zeker geen modderig geluid !

Agent_Smith
17 augustus 2006, 19:03
Ik zou m bij een tech brengen en die prijsopgaaf laten maken van het totaalplaatje. Dus retube en reparatie en afstelling. Als het toch door de verzekering betaald wordt...

dacrow
17 augustus 2006, 19:10
Hier staat een mooi overzicht op :

http://thetubestore.com/6l65881types.html

Iemand ideetje waarom de Philips sets zo duur/goed zijn ?

Lucluc
17 augustus 2006, 20:08
Iemand ideetje waarom de Philips sets zo duur/goed zijn ?

Omdat die nog van de oude lichting zijn. Amerikaanse makelij, zegt niet eens zoveel over de klank, maar over de duurzaamheid.

guitarnijboer
17 augustus 2006, 20:30
Naar mijn idee zou je er inderdaad goed aan doen hem na te laten kijken als het toch een verzekerings kwestie is, er zou ook goed iets anders aan de hand kunnen zijn..... En dan zit je daar met je lampjes.
Breng hem wel naar iemand met verstand van zaken en gevoel voor versterkers en niet naar de eerste de beste muziekwinkel op de hoek. Mischien kun je daar dan ook gewoon even wat verschillende buisjes proberen qua sound....

Wat ook zou kunnen:

Ik heb het zelf nog nooit beleeft maar naar verluidt kunnen luidsprekers beslist niet tegen grote schokken. Het schijnt in zulke gevallen wel eens voor te komen dat het chassis van de speaker iets verbuigt door de kracht die erop komt te staan van de (meestal) erg zware magneet....

Het chassis en/of de kast kunnen ook tegen elkaar rammellen, omdat daar misschien iets aan verbogen, los of wat dan ook aan is gegaan. Dit hoor je vaak op hogere volumes en bepaalde frequenties..... En blijft verassend goed hoorbaar, ondanks het gitaarvolume.....

Voor buizen kun je eens gaan googlen... met bijv ECC83+test, er zijn verassend veel audiofielen druk met het testen van de klankeigenschappen van buizen en de info die je krijgt is naar mijn idee betrouwbaarder dan de info van de producent zelf, die natuurlijk zijn eigen product altijd het aller aller beste vindt.

Succes ermee.....

guitarnijboer
17 augustus 2006, 20:48
Omdat die nog van de oude lichting zijn. Amerikaanse makelij, zegt niet eens zoveel over de klank, maar over de duurzaamheid.

Deze stelling klop naar mijn mening niet helemaal... Inderdaad zijn ze veel duurzamer, maar behalve de duurzaamheid zijn vrijwel alle eigenschappen van die oudjes veel beter....(zeg eigenlijk maar gerust alle)

Dit kun je ook wel degelijk horen, gooi maar eens wat NOS Mullard, Phillips, RFT, Siemens en/of telefunken ECC's in je voorversterker. Onderling zitten er bij die oudjes ook klankverschillen, maar kwalitatief veel beter da´n wat nu gemaakt (kan) wordt (worden).

dacrow
17 augustus 2006, 23:30
Naar mijn idee zou je er inderdaad goed aan doen hem na te laten kijken als het toch een verzekerings kwestie is, er zou ook goed iets anders aan de hand kunnen zijn..... En dan zit je daar met je lampjes.
Breng hem wel naar iemand met verstand van zaken en gevoel voor versterkers en niet naar de eerste de beste muziekwinkel op de hoek. Mischien kun je daar dan ook gewoon even wat verschillende buisjes proberen qua sound....

Wat ook zou kunnen:

Ik heb het zelf nog nooit beleeft maar naar verluidt kunnen luidsprekers beslist niet tegen grote schokken. Het schijnt in zulke gevallen wel eens voor te komen dat het chassis van de speaker iets verbuigt door de kracht die erop komt te staan van de (meestal) erg zware magneet....

Het chassis en/of de kast kunnen ook tegen elkaar rammellen, omdat daar misschien iets aan verbogen, los of wat dan ook aan is gegaan. Dit hoor je vaak op hogere volumes en bepaalde frequenties..... En blijft verassend goed hoorbaar, ondanks het gitaarvolume.....

Voor buizen kun je eens gaan googlen... met bijv ECC83+test, er zijn verassend veel audiofielen druk met het testen van de klankeigenschappen van buizen en de info die je krijgt is naar mijn idee betrouwbaarder dan de info van de producent zelf, die natuurlijk zijn eigen product altijd het aller aller beste vindt.

Succes ermee.....

Inderdaag ik ga hem eens binnen brengen...

Die testen ga ik ook eens beluisteren, nu de Vibroverb welke het beste Stevie zijn sound zou benaderen is gewapend met # Four 12 AX7A Pre-amp Tubes
# Two 12 AT7 Tubes
# One 5AR4 Rectifier
# Two GT-6L6 GE Groove Tubes (Made in the USA)

Nu de rectifier in de mijne is solid state maar ik zie daar toch maar weer de Groove Tubes :)
Eén van de onlinestores (dacht tubestore) verkocht deze niet omdat ze volgens hun de buizen ook aankochten bij un leveranciers en er hun eigen logo op kleefden :)

guitarnijboer
17 augustus 2006, 23:39
Stevie...... Wonder?? :soul: :)

guitarnijboer
17 augustus 2006, 23:59
Dat eigen logo's kleven klopt.... Maar de buisjes worden wel op eigenschappen (verschillende parameters, bijgeluiden, en er wordt beweerd ook op klank) gecheckt alvorens dat logo er op gekleeft wordt. Bedrijven als Ruby, Groove tubes etc. zouden grote partijen kopen en alleen die buizen met de juiste eigenschappen voorzien van hun label.

Sommigen zeggen dat dit enkel verkooppraat is..... mijn oren zeggen van niet.

Daar tegenover staat dat je ook steeds meer niet 're-branded' buizen kunt kopen die op hun eigenschappen geselecteerd zijn.

Tenslotte hangt het dan ook nog van het versterker ontwerp af, welke buis de sound geeft die je zoek. In jou voorbeeld van Stevie heb je het over een andere Amp dan de jouwe. Misschien benader je juist die sound wel met totaal andere buizen in je eigen Amp, omdat dat circuit anders is.....

Tja, het lijkt allemaal simpel......

dejohan
18 augustus 2006, 10:22
Ben het volledig met je eens. een paar dingen waar je dan wel mee puzzelt is:
- Hoe het kan dat de meeresultaten toen veel constanter waren terwijl heden ten dage de meetmogelijkheden veel beter zijn(lijkt me?)
- Zou het alleen materiaal zijn?
- Waarom is een buis die vlgs. fabrikant exact hetzelfde is als de oorspronkelijke buis (en laten we er eens vanuit gaan dat het zo is) toch van een andere (en vaak slechtere) kwaliteit
- Wat was het dat Philips had (met haar dochters) en de andere merken wat kennelijk nooit erkend is als een asset. Anders hadden ze het wel bewaard.


Niet dat het veel zegt, maar ik denk dat "ervaring door decennialange massaproductie" dit voor een deel kan verklaren. Bovendien moesten ze toen wel goeie buizen produceren of ze werden uit de markt gespeeld. Momenteel hebben de buizenfabrikanten nog een beetje een gegarandeerde afzet heb ik de indruk (hoewel de concurrentie de laatste jaren groter is geworden).

En de "alles wat oud is is beter"-golf in gitaarland speelt volgens mij ook een stukje mee.

guitarnijboer
18 augustus 2006, 12:14
Ben het volledig met je eens. een paar dingen waar je dan wel mee puzzelt is:
- Hoe het kan dat de meeresultaten toen veel constanter waren terwijl heden ten dage de meetmogelijkheden veel beter zijn(lijkt me?)
- Zou het alleen materiaal zijn?
- Waarom is een buis die vlgs. fabrikant exact hetzelfde is als de oorspronkelijke buis (en laten we er eens vanuit gaan dat het zo is) toch van een andere (en vaak slechtere) kwaliteit
- Wat was het dat Philips had (met haar dochters) en de andere merken wat kennelijk nooit erkend is als een asset. Anders hadden ze het wel bewaard.

Je zou verwachten dat met de moderne meetapp. en technieken er betere kwaliteit buizen te maken zijn..... In theorie zal dat zeker zo zijn, maar....

Het is vooral een geld kwestie. Destijds werden buizen niet alleen toegepast door gitaristen en audiofielen. (dit was maar een zeer klein gedeelte van de afzetmarkt) Ze werden gebruikt in het leger, ziekenhuis apperatuur, etc. etc. De noodzaak voor hoge kwaliteit was toen dus veel groter en de de afzet markt ook.... Een grote afzetmarkt betekend meer middelen om goede kwaliteit te maken en meer geld voor research. En in die grote markt was de concurentie ook groter....

Betere kwaliteit = meer geld, wat toen dus door een grote markt + leger werd gedragen.

Met alleen audiofielen en gitaristen die buizen toepassen is de noodzaak voor kwaliteit niet meer aanwezig.... ook de markt is veel kleiner.... Buizen van de zelfde kwaliteit zouden nu niet meer te betalen zijn, omdat de hoge productie kosten betaald moeten worden door een veel te kleine markt....

Met de kopien die gemaakt worden, wordt het product van vroeger benaderd. Zu zullen vast weten hoe dit beter zou kunnen, maar zullen ook goed weten wat dat gaat kosten!!


Wat ik eens heb gehoord:

Ook vroeger voldeden van de 10 geproduceerde buizen er ook maar 1 of 2 aan de specs.... maar werd de rest gewoon afgekeurd. Dit zat bij de prijs in begrepen. Tegenwoordig zou dat te duur worden.....

Vandaar dan ook dat de 'rebrander' (op eigenschappen geselecteerde) buizen duurder zijn, hoewel nog steeds geen NOS.

dejohan
18 augustus 2006, 12:46
Die ervaring in massa productie is alleen maar toegenomen. Dus dat lijkt me niet. En uit de NOS kom je eigenlijk niet echt rommel tegen.
Wel uit de gebruikte oude buizen. Dan ben je aan de goden overgeleverd. Maar dan is er sprake van slijtage.
En in dat laatste zit denk ook wel een kern van waarheid...

Hm, ja je hebt misschien wel gelijk, ik weet niet in hoe lang de recente buizenfabrikanten al bezig zijn. Ik heb al wel eens verhalen gehoord dat bepaalde fabrikanten begonnen toen ze ouwe machines overkochten, en ging er vanuit dat ze allemaal zo ergens in de laatste 15 jaar zijn begonnen, maar als ik even nadenk moeten er ook zijn die al decennia bezig zijn (Sovtek).

Anyway: kijk eens waar de buizenproducenten vandaan komen: Rusland, Tsjechie en China. Los van alle politiek, maar overheidseconomie en kwaliteit zijn toch twee begrippen die je niet vaak in dezelfde zin tegenkomt. Ik denk dat daar ook wel een stukje verklaring in zit.

Lucluc
18 augustus 2006, 20:42
Deze stelling klop naar mijn mening niet helemaal... Inderdaad zijn ze veel duurzamer, maar behalve de duurzaamheid zijn vrijwel alle eigenschappen van die oudjes veel beter....(zeg eigenlijk maar gerust alle)

Dit kun je ook wel degelijk horen, gooi maar eens wat NOS Mullard, Phillips, RFT, Siemens en/of telefunken ECC's in je voorversterker. Onderling zitten er bij die oudjes ook klankverschillen, maar kwalitatief veel beter da´n wat nu gemaakt (kan) wordt (worden).

Gelukkig heb ik ook een voorraadje pre-amp buisjes en heb wat kunnen testen. In mijn bandmaster heb ik een mullard in V2 en dat kanaal gebruik ik voor gitaar. Voor pedalsteel gebruik ik alleen het normale kanaal en daarin zit een GE. Phasedraaien ook GE, maar dan 12AT7 en de eindbuizen zijn JAN Philips. Ik moet zeggen dat een frisse JJ 12AX7 gewoon OOK lekker klinkt, maar mijn voorkeur zal je al wel geraden hebben. In mijn tremolux heb ik overigens twee Svetlana's 6L6. Bevalt tot nu toe goed. de pre-amp buisjes zijn daarin ook een mix Siemens, Philips en AEG. In reverbunit idem. Toch ook daarin klinken frissen JJ's in mijn oren ook goed, al zijn twee stuks al na enkele branduren microfonisch geworden.

dacrow
18 augustus 2006, 20:56
Dat eigen logo's kleven klopt.... Maar de buisjes worden wel op eigenschappen (verschillende parameters, bijgeluiden, en er wordt beweerd ook op klank) gecheckt alvorens dat logo er op gekleeft wordt. Bedrijven als Ruby, Groove tubes etc. zouden grote partijen kopen en alleen die buizen met de juiste eigenschappen voorzien van hun label.

Sommigen zeggen dat dit enkel verkooppraat is..... mijn oren zeggen van niet.

Daar tegenover staat dat je ook steeds meer niet 're-branded' buizen kunt kopen die op hun eigenschappen geselecteerd zijn.

Tenslotte hangt het dan ook nog van het versterker ontwerp af, welke buis de sound geeft die je zoek. In jou voorbeeld van Stevie heb je het over een andere Amp dan de jouwe. Misschien benader je juist die sound wel met totaal andere buizen in je eigen Amp, omdat dat circuit anders is.....

Tja, het lijkt allemaal simpel......


Heb ik vandaag ook gehoord, kga ze toch bestellen, nu nog de vraag enkel de 6L6's of alle buisjes van GT.

Dat laatste over Stevie's sound benaderen etc klopt ook, misschien is het leuk je eigen sound te creëren onderweg nd sound van Stevie .
Anders klinken is nog altijd specialer...