PDA

View Full Version : Nieuwe Stemmecanieken Les Paul Classic



habberdoedas
17 augustus 2006, 16:24
FF een vraag de stemmechanieken van mijn Gibson Les Paul Classic zijn aan vervanging toe. Nu wil ik er van die mooie Grover stemmechanieken met oliebad op zetten. Kan dat zomaar of moet ik dan de gaten uitboren/veilen/honen etc. Heeft iemand dit eerder gedaan met een Classic en wat zijn je tips. Er schijnen geen vervangende stemmechanieken voor een Classic te zijn met een olibad. Heb dit laatst nagevraagd bij Vox Humana en bij mijn lokale gitaarboer en die bevestigde dit. Jammer want die mechanieken die er nu op zitten zijn van het Kluson model en die wil ik er eigenlijk niet meer op hebben.

Daniël_san
17 augustus 2006, 16:44
Op de site van Gotoh, Grover e.d. Staan vast wel modellen die er anders uit zien en oliebad zijn. Als je dan de doorsnee weet van die mechanieken weet je gelijk of je wel of niet moet boren. Zelf zou ik naar passende mechanieken zoeken.

G.G.
17 augustus 2006, 17:01
Zelf zou ik deze vraag niet bij "zelfbouw" stellen maar bij "Electrische gitaren".

Daar heb ik 3 redenen voor:

1 Je trekt een groter publiek met je vraag. Stemmechanieken worden zo vaak vervangen dat er heel veel gitaristen zijn die ze vervangen (maar niet zo zeer zelfbouwers zijn en hier rondsnuffelen)

2 Zelfbouwers beginnen (denk ik, kan het niet onderbouwen) eerder met een kop aan te passen aan de mechanieken die ze gekocht hebben, omdat de gaten toch nog geboord moeten worden.

3 Ik denk dat er meer zelfbouwers bij electrische gitaren kijken dan andersom

Misschien is het het overwegen waard om ook daar eens je vraag neer te leggen?

Wat betreft de mechanieken, daar heb ik zelf geen zinnig antwoord op, omdat ik me niet bezig hou met Les Pauls, sorry

niekb
17 augustus 2006, 20:08
Waar je op moet letten als je t gat vergroot is het barsten van het hout. Het is lastig om een bestaand gat van die diameter uit te boren. Het beste is om het gat uit te vijlen... met een ronde vijl ..:) Het beste is idd om te zoeken naar tuners die passen, hooguit moet je dan ff nieuwe schroefgaatjes boren.

niekb
17 augustus 2006, 20:10
als t gat te groot zijn daar busjes voor te krijgen...dacht ik...iemand die dit zeker weet?

Johannes
18 augustus 2006, 03:00
Wat is precies de reden dat je geen klusons meer wil? Wellicht zijn kluson achtige locking mechaniekjes iets voor je?

habberdoedas
18 augustus 2006, 11:45
Alvast Thanx voor jullie tips. Kluson achtige locking mechaniekjes bestaan die???.Ken wel de sperzels voor Fender strat. En sorry voor de vraag op dit forum. Had hem al eens geplaatst bij gitaren maar toen kreeg ik bijna geen reaktie. Ik ga verder met zoeken