PDA

View Full Version : Gitaar mee in vliegtuig als handbagage???



Marc Oblivian
17 augustus 2006, 16:07
Kan iemand mij vertellen welke vliegtuigmaatschappij het meenemen van een gitaar als handbagage toelaat?
Ik heb er wat (easyjet, ryanair, transavia) gecheckt, maar die doen het niet.
Heeft iemand ervaringen op dit gebied?
Het gaat overigens om een tripje naar engeland.
Bedankt,

Marc

ieme
17 augustus 2006, 16:09
geen, als je dat wil moet je voor een extra stoel betalen, ikzelf heb vorig jaar 3 gitaren meegenomen uit amerika, goed verpakt in t ruim en niets mee gebeurd!

ieme

Nickname
17 augustus 2006, 16:10
Volgens mij geeneen... die dingen zijn gewoon te groot voor handbagage, of je moet ff je hals eraf schroeven, maar dan heb je kans dat je niet binnen mag omdat je dan die hals als knuppel kunt gebruiken. :confused:

dirty-harry
17 augustus 2006, 16:26
Ik ben verleden jaar in spaanje gaan spelen, ze maakte er geen probleem van.
De gitaar heb ik moeten laten zien, het ennige waar ze probleemen over gemaakt hebben was mijn gear box, met kabels - ducktape-schroevendraaiers-mes-ebow maar ze hebben het gewoon verzegeld en de bagageruimte in gezet.
sobelair geloof ik???????????? stond toch op het vliegtuig?????????

Kaοn
17 augustus 2006, 16:40
Je kan em ook gewoon als normale bagage meenemen. Maar dan moet ie wel in een flightcase en ZONDER SNAREN! Anders ligt je hals in 2en als je na de vlucht je gitaar pakt. Als je dat doet zou alles goed moeten gaan.

dirty-harry
17 augustus 2006, 16:59
Je gitaar in 2en, verklaar je nader vriend, nooi van gehoord.
?????????????????????????????????????????????????? ??????

Anders Destium
17 augustus 2006, 17:03
Het is nu natuurlijk de vraag of je ueberhaupt nog een gitaar als handbagage kunt meenemen. Ik zou informeren bij de maatschappij waarmee je vliegt, wel is er altijd een apart compartiment voor "oversized" handbagage. Die moet je dan apart afgeven maar hij blijft dan wel in het klimaatgereguleerde gedeelte van het vliegtuig.

yanto
17 augustus 2006, 17:17
Vaak kan dit wel. Ik heb paar keer een akoestische gitaar meegenomen op vakantie en het grondpersoneel maakt er bij het inchecken meestal geen probleem van.
Ik heb hem een keer moeten afgeven en toen werd hij idd bij de oversized bagage gezet, klimaat gereguleerd.
Maar in een goeie flightcase en dan in het bagageruim gaat ook goed. Elke dag vliegen er artiesten met hun instrumenten die regelmatig in het bagageruim worden vervoerd en dat gaat ook goed. Ik heb dit jaar de artiesten opvang gedaan op schiphol voor NJSF en heb van alles voorbij zien komen van tuba's tot contrabas en niets aan de hand. Het komt vaker voor dat er spullen kwijtraken dan stukgaan is mijn ervaring. Niet dat het echt weg is hoor alleen het is dan op een verkeerde transfer gezet of is blijven staan op het vertrekpunt. Je krijgt het dan iets later.

Reel Big Fish
17 augustus 2006, 17:19
Ik ga al 2 jaar met mijn gitaar naar Bonaire en altijd als handbagage (KLM). De steward(es) zet hem dan netjes in een aparte kast voor me, dat is wιl service! :rockon:

Aron Maiden
17 augustus 2006, 18:26
ik ben maandag weer gekomen uit kreta en ik had mijn gitaar mee genomen in de handbaggage, geen enkel probleem,

ik had zelfs nog een extra tas als handbaggage mee genomen, gewoon in dat bakje boven de stoelen gelegt

Helter Skelter
17 augustus 2006, 18:29
Volgens mij geeneen... die dingen zijn gewoon te groot voor handbagage, of je moet ff je hals eraf schroeven, maar dan heb je kans dat je niet binnen mag omdat je dan die hals als knuppel kunt gebruiken. :confused:

of gewoon een Musicman Axis kopen, die passen precies in de overhead-bin van een vliegtuig (zeggen ze)

hubert
17 augustus 2006, 20:42
ik ben ooit naar schotland gevlogen en de gitaar gewoon als handbagage meegenomen. Het was met Ryanair. Gewoon een beetje overkomen alsof je het de normaalste zaak van de wereld vind. dan doen ze niet moeilijk (zo heb ik het in ieder geval gedaan).

En dat van de snaren er af (gewoon de spanning er af is ook goed) heeft te maken met dat in het ruim de temperatuur flink naar beneden kan gaan in combi met luchtdruk. heeft invoed op de spanning van de snaren. Die kan dan zo hoog worden dat de hals er af kan vliegen. Het zal in het verleden zeer geregeld zijn voorgekomen want het wordt door iedereen angeraden om te doen.

Oude Drummer
17 augustus 2006, 23:45
M'n Baby Taylor in zijn dikke hoes past fluitend in het vak boven je hoofd. Transavia, Arkefly en Martinair hebben nog nooit moeilijk gedaan. Maar hoe panisch ze nu zijn weet ik ook niet.
Gitaren in goed passende harde koffers kunnen wel in het ruim. Misschien een laag bobbelplastic eromheen om een nieuwe koffer mooi te houden. Snaren een beetje los draaien. Wel opletten dat ie niet van de bagageband gepikt wordt.... Groot gouden GIBSON logo? Beetje onopvallend kan geen kwaad.
Goeie reis.

hendrix2
17 augustus 2006, 23:48
Ik heb het zelf nog neit gedaan, maar wel al op het vliegtuig gezeten met mensen die een gitaar meehadden.
Het lijkt me dus geen probleem.
Zoals hierboven reeds gezegd: doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is!

AART
18 augustus 2006, 00:03
KLM maakt er geen probleem van normaal.
Met de rest geen ervaring.

Maar als je zegt dat ze absoluut niet in het ruim kunnen vinden ze het ook wel goed hoor.
Maar wat ze ook zeggen, altijd rustig blijven, als vliegtuigpersoneel ergens een hekel aan heeft zijn het druktemakers..l :)

DarknessAwaits
18 augustus 2006, 00:11
En dat van de snaren er af (gewoon de spanning er af is ook goed) heeft te maken met dat in het ruim de temperatuur flink naar beneden kan gaan in combi met luchtdruk. heeft invoed op de spanning van de snaren. Die kan dan zo hoog worden dat de hals er af kan vliegen. Het zal in het verleden zeer geregeld zijn voorgekomen want het wordt door iedereen angeraden om te doen.

Als het goed is breken de snaren eerst... lijkt mij tenminste.

ACSlater
18 augustus 2006, 01:39
Misschien militair gaan vliegen? In de KDC10 van RNAF doen ze ook niet moeilijk.

Marc Oblivian
18 augustus 2006, 09:36
Bedankt voor de reacties!
Ik haal uit de reacties dus eigenlijk dat het vaak "officieel" niet kan, maar dat er in de praktijk niet echt moeilijk over wordt gedaan. Ik denk dat ik het dan maar gewoon moet proberen.
Bij Easyjet worden trouwens de maximale maten gegeven van handbagage...
Its van 117 cm lang en max 34 cm breed. Grappige is dat mijn Ibbie (zonder koffer weliswaar) net binnen die maten valt. Wel onhandig dat er dan niets omheen zit.
Ben benieuwd hoe moeilijk ze over mijn pedalen gaan doen...lijken voor een leek misschien verdacht veel op onstekers.
Zal me wat moois worden

hubert
18 augustus 2006, 09:37
Als het goed is breken de snaren eerst... lijkt mij tenminste.

dat zou ik ook denken, maar blijkbaar niet dus. Mij is in ieder geval gezegd dat 6 snaren bij elkaar meer kracht hebben dat een lijmverbinding.....

Het is ook zoiets om het eens uit te proberen met je gitaar. Dat risico wil niemand lopen. En dus doet iedereen het.

yanto
18 augustus 2006, 09:51
een setje snaren heeft bij standaard stemming een trekkracht van 60-80 kg
dat wordt alleen maar groter bij meer spannning. Dan breekt je hals echt wel. Ga maar eens met je volle gewicht aan je gitaar hals trekken wedden dat je hem eraf krijgt. ;-)

FruscianteFan
18 augustus 2006, 10:43
dat zou ik ook denken, maar blijkbaar niet dus. Mij is in ieder geval gezegd dat 6 snaren bij elkaar meer kracht hebben dat een lijmverbinding.....

Het is ook zoiets om het eens uit te proberen met je gitaar. Dat risico wil niemand lopen. En dus doet iedereen het.Mijn akoestische is nu al 6 keer in het vliegtuig meegeweest. Met (nep?)leren hoes en dan in een stevige koffer. Gewoon in het ruim, soms als speciale bagage. Behalve dat de gitaar ontstemt en de koffer uiteindelijk nog maar 1 van 4 sluitingen heeft, gaat dat gewoon goed.

terrasbeest
18 augustus 2006, 14:04
2 weken geleden nieuwe ( dure ) gitaar toegekregen uit de US : beschadigd.Geen schade aan de verpakking, dus waarschijnlijk gewoon 'plat' gevallen. Electronica is kapot. Vrij gemakkelijk te herstellen ( waarschijnlijk), maar het kon dus erger zijn.

RedBuell
18 augustus 2006, 16:20
Na die verijdelde bomaanslagen in Engeland mag je geloof ik helemaal geen handbagage meer mee de cabine in nemen.

Bluesbreaker
18 augustus 2006, 16:49
Na die zogenaamde bomaanslagen weet ik het inderdaad ook niet. Maar ik ben van het voorjaar naar Barcelona geweest met Vueling, op Schiphol werd de handbagage wel gewogen, maar er werd niet gecontroleerd op grootte (stond wel op de site).

De terugweg werd op Barcelona de handbage niet eens gewogen. Daar stond ook een bordje dat je gerust bagage groter dan die opgegeven maten mee mocht nemen. Moest je zelf even aangeven en mocht niet boven een bepaald totaalgewicht samen met je andere bagage komen.

vasnd
19 augustus 2006, 11:56
probeer het gewoon mee te nemen, anders in het ruim gooien. Maar het lijkt me dat ze nu moeilijker doen. ( snaren kan je ook mensen gewoon mee wurgen en hals is een goede knuppel ). En als je een cavity goed hebt geisoleerd komt er ook weinig rφntgen straling door, dus kan je er wat messen in verstoppen.

Pun
19 augustus 2006, 20:53
Je kan ook heel de gitaar als knuppel gebruiken...

Gitaro
19 augustus 2006, 21:47
En als je een cavity goed hebt geisoleerd komt er ook weinig rφntgen straling door, dus kan je er wat messen in verstoppen.

Kijk eens aan, bedankt voor de tip :D

Bluesbreaker
20 augustus 2006, 01:28
Je kan ook heel de gitaar als knuppel gebruiken...

Ja, je kunt je lul ook als knuppel gebruiken, maar die laat ik dus echt niet in het ruim vervoeren.

Bluesbreaker
20 augustus 2006, 17:15
Op zich wel vreemd dat sommigen de gitaar mee krijgen als handbagage, ik bedoel je mag je scheerschuim o.i.d. niet eens meenemen :S

Ik vind het wel logisch, dingen waarvoor het geen nut heeft dat het meegaat als handbagage gaan niet mee als handbagage. Scheerschuim kan zonder problemen in het ruim, een gitaar blijkbaar niet.

hendrix_appendix
20 augustus 2006, 19:32
Ze hebben op HEathrow de alarmfase wel naar beneden bijgesteld, maar volgens mij mag je nog steeds alleen papieren, medicatie, en babyvoeding meenemen.

zjanke
20 augustus 2006, 20:44
Ik vind het wel logisch, dingen waarvoor het geen nut heeft dat het meegaat als handbagage gaan niet mee als handbagage. Scheerschuim kan zonder problemen in het ruim, een gitaar blijkbaar niet.

Scheerschuim mag niet omdat het valt onder de IATA regeling vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht, (UN1950 Aerosols) net zoals spuitbussen met haarlak, deodorant etc. het is een brandbaar goedje.
Zo zijn er nog een aantal "normale" dingen die daarom niet mogen. Officieel mag je bijvoorbeeld hele sterke alcoholische dranken als Strohrum helemaal niet meenemen, dat bevat meer dan 76% vol Alcohol en is per definitie verboden.

Een gitaar mag niet omdat de afmetingen te groot zijn en de vliegmaatschappijen ergens grenzen moeten stellen. Zou er mooi uitzien, nee mijnheer Soerijadi, ik weet wel dat een gitaar wel mag en dat dat ook een instrument is, maar een Steinway past echt niet in de overheadbin....

Nank0
7 januari 2008, 21:14
Ik vroeg me dit ook af en vond toen dit op de site van AIR Berlin, vooral de laatste regel staat me wel aan :D

7. Zijn er nog meer veiligheidsvoorschriften waarmee rekening gehouden dient te worden?
Passagiers zijn verplicht om bij de veiligheidscontroles hun jas/colbert uit te trekken en grote elektronische apparaten, zoals een notebook, uit hun tas te halen. In de vliegtuigen van airberlin es handbagage met afmetingen van maximaal 55 x 40 x 20 cm toegestaan. Uitzonderingsregels, bijvoorbeeld voor muziekinstrumenten, blijven bestaan.

wikwakka
8 januari 2008, 07:18
Mooie bump hoor :satisfie:

Maar ik heb dit wel eens vaker gepost, als je je gitaar gewoon het vliegtuig in neemt en meteen aan een stewardess vraagt of ze hem apart kunnen zetten is het nooit een probleem. Onzin dat je daarvoor moet betalen, is gewoon een manier om wat extr geld te innen.

Orpheo
8 januari 2008, 07:30
ik los 't heel eenvoudig op. Neem een gitaar met een bolt-on hals. Schroef de hals eraf, en stop 'm dan gewoon in een rugtas. Effe een handdoek om de hals doen, dat je frets niet naar de knoppen gaan, en gewoon vliegen! lang leve de lol. Een set neck of neck thru heeft pech imo, maar kan ook wel. Je kan die, denk ik, het beste in een FLIGHTCASE stoppen, en dan in de buik van t vliegtuig proppen. niet een gewone koffer, maar echt flightcase. Die zijn daarvoor gemaakt.

Maar vaak is het 'ik wil een gitaar mee op vakantie' en niet voor een internationale tour, dus ik zou gewoon lekker op vakantie gaan, evt. je stratje in je tas meenemen, of daar een goedkope squier kopen .

q-elvis-p
8 januari 2008, 07:47
bij klm mag je m zo meenemen... hangt ook een beetje van het formaat af. Over een grote jumbo zullen ze wel moeilijk doen. Een klein western gitaartje niet, iig niet bij mij:).

Anders moet je even informeren of er voor speciale superbreekbaar transport waar nog een plekje is.

Marc Oblivian
8 januari 2008, 08:58
Ik ging met de band naar GB (Liverpool) met Easy Jet, maar toen moesten de gitaren echt in het bagageruim hoor.
Meestal is de regel dat het te groot is voor handbagage en moet het dus in het ruim.
Er worden vaak uitzonderingen op gemaakt, maar volgens mij mag je daar niet van te voren vanuit gaan.

Dark_Tranquillity
8 januari 2008, 09:03
Ik wil graag op vakantie (toekomst) in de USA een RR1 meenemen, maar om tijdens die lange reis nou dat ding in het ruim te leggen? Ik laat liever de koffer van de prijs afhalen, en 'm in een gigbag mee in de cabine in nemen. Mogelijk of niet?

Otje
8 januari 2008, 10:12
Ik ging met de band naar GB (Liverpool) met Easy Jet, maar toen moesten de gitaren echt in het bagageruim hoor.
Meestal is de regel dat het te groot is voor handbagage en moet het dus in het ruim.
Er worden vaak uitzonderingen op gemaakt, maar volgens mij mag je daar niet van te voren vanuit gaan. Precies. Je moet een beetje mazzel hebben. Van te voren kun je daar niet op rekenen. Als je je gitaar in een hoes om je schouder hebt hangen en hij moet op 't laatste moment toch het ruim in, dan heb je toch wel een probleem.

universe777
8 januari 2008, 10:39
Ik speel de laatste tijd veel in het buitenland. De helft van de band neemt zijn instrument in gigbag mee aan boord. Canada, Portugal, Zwitseland, Noorwegen geen probleem. Alleen mijn basgitaar is te groot en moet het ruim in. Voor de extra overweight van een heavy-duty flightcase (27 kilo bovenop mijn gewone bagage) moet je een kapitaal betalen en dat word meestal niet vergoed door de promotors, en uit de bandpot krijg ik het niet.
Ik ben dus overgegaan op SKB cases. (En weinig andere bagage) De bas overleeft het, maar de cases niet. Heeft me in 2007 3 koffers gekost.....
Maar ja, lang leve gaffa tape. Daar kan je een hoop mee redden.

Over dat snaren spanning verhaal bestaan ook veel versies. De een zegt: snaarspanning verlagen, de andere helemaal geen spanning. Terwijl de volgende zegt dat de spanning van de halspen de ene kant op trekt, de snaren de andere kant op dus dat het niet nodig is on de spanning te verlagen.
Ik doe het nooit en het gaat tot nu toe goed.

barno
8 januari 2008, 10:57
Ik neem er meestal twee mee, eentje in koffer gaat met de bagage mee, en eentje neem ik in gigbag mee, nog nooit problemen gehad om die als handbagage mee te nemen, cont. en intercontinentaal. ze begrijipen wel dat je softbag niet mee met de rest kan. Ik steek mijn echte handbagage ook in de softbag, en die ene keer dat ze toch moeilijk deden, lieten ze me door omdat ik anders geen zak had voor mijn spullen :).

Maak u trouwens geen illusies over de "goede behandeling" van koffers... heb ze zelf al letterlijk zijn gooien met die dingen bij het uitladen en ken genoeg muzikanten die zware schade hadden of erger... hun gitaar nooit terugzagen.
Heb zelfs es smeergeld moeten betalen om uiteindelijk mijn gitaar gecleard te krijgen bij customs wegens zogezegd ontbreken van (onbestaande) importdocumenten ...
Ik pak dus nooit mijn beste gitaren mee.

universe777
8 januari 2008, 11:28
Ik pak dus nooit mijn beste gitaren mee.
Heel verstandig! Ik neem een goedkope Yamaha 5 snaar mee.
Toen we in Canada in het vliegtuig zaten te wachten tot we het toestel konden verlaten. Zagen we uit het raamje mijn koffer een meter of 5 naar beneden gegooid worden.
M'n Rick of ergodyne gaan alleen mee als we rijden.

We doen in maart echter een euro tour en dan is de eerste show waarschijnlijk on het oostblok. Vandaar gaat de bus rijden. Dat betekend een heleboel zooi mee in het vliegtuig en ook meerdere instrumenten per bandlid.
je kan niet bijna vijf weken op tour zonder back-up instrument.

tvmartini
8 januari 2008, 13:08
we zijn met de band naar Gabon gegaan om daar te spelen. Met Air Maroc naar Casablanca, en daarna verder naar libreville met dezelfde maatschappij. Het laatste stuk gevlogen in de privejet van Shell :). bij die laatste kon mijn gitaar uiteraard gewoon mee in het klimaatgereguleerde gedeelte. Op de heenreis vanaf Amsterdam lag mijn gitaar netjes in de koffer in het laadruim, maar kreeg ik er wel netjes wat stickers met fragile erop, en werd deze (en andere instrumenten) apart gehouden van de normale gooi en smijt bagage. Op de terugreis bleek dit echter opeens onmogelijk, in libreville hadden ze kennelijk nog nooit van fragilι gehoord. het blijft afrika. Maar je kunt dus onaangenaam verrast worden.
Overigens wist ik niks van snaren los draaien en dergelijke, ik heb m gewoon domweg meegegeven. Toch heeft ie het helemaal overleefd. (sterker nog, hij is stemvaster dan ooit sindsdien!). Misschien heeft het te maken met het gebruik van lock-tuners, dat daarom door het warmteverschil toch de snaren losgaan en niet de hals van de gitaar.

aart steekelenburg
8 januari 2008, 14:51
even over die snaren.. je moet ze er ook niet helemaal afhalen hoor.. dan hen je een flink kromme nek als ie het ruim uitkomt.. gewoon een beetje losdraaien dan komt het wel goed...
Verder is het bij elke vliegmaatschappij anders, soms mag ie mee soms niet..
Gewoon even bellen is dan het makkelijkst.

FruscianteFan
8 januari 2008, 15:13
Ik snap werkelijk niet waarom het beter zou zijn de spanning van de snaren af te halen... daarbij heeft mijn gitaar het vliegtuig al talloze keren overleefd zonder dat ik de snaren had ontspannen.

aart steekelenburg
8 januari 2008, 15:20
dat kan maar als je gitaar in het ruim ligt dan wordt het daar echt heel erg koud wat als gevolgd heeft dat je snaren samenkrimpen.. en dat kan dus tot gevolg hebben dat je hals flink krom wordt...

G.G.
8 januari 2008, 15:35
Moet over 3 weken ook vliegen, heb er speciaal deze voor gekocht:


http://img262.imageshack.us/img262/8256/p1000778ij4.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/6716/p1000781du1.jpg

Zo'n lekker goedkoop ding, dan mag sneuvelen als handbagage. Mijn ervaring is dat stewardessen altijd wel een plekje kunnen vinden voor een gitaar.

PGR
8 januari 2008, 16:01
dat kan maar als je gitaar in het ruim ligt dan wordt het daar echt heel erg koud wat als gevolgd heeft dat je snaren samenkrimpen.. en dat kan dus tot gevolg hebben dat je hals flink krom wordt...

Ik blijf erbij: dit is een broodje aap verhaal.

Ik ben maar eens even wat aan het rekenen geslagen:

De lineaire uitzettingscoefficient is 12 voor staal. Dit houdt in dat 1 mm staal bij 1 graad temperatuurverhoging 12/1.000.000 mm zal uitzetten (dit is 0,000012 mm). Stel dat een snaar ca. 750 mm lang is (ongeveer 30") dan wordt de snaar bij 1 graad temperatuurverhoging 0,009 mm langer.

Stel dat de temperatuur in het vliegtuigruim tussen de -40 en +60 graden fluctueert (lijkt me tamelijk maximaal) dan krijg je de volgende minimale en maximale snaarlengtes:

-40: 749,64 mm
+60: 750,54 mm

Het verschil is 0,9 mm. Het lijkt me niet dat je gitaar hiervan kapot gaat...

O by the way, de coefficient voor hout (eiken, dat wel) is 8 dus nog lager dan staal...

Het enige wat ik me kan verzinnen is dat het (gebrek aan) vocht een grotere invloed zal hebben op je instrument, maar dat is een kwestie van goed inpakken...

FruscianteFan
8 januari 2008, 16:49
Lange leve de natuurkunde :)

Trouwens, ik hoef de gitaar altijd alleen maar even goed bij te stemmen (staat vaak wel een halve toon verkeerd ofzo). En inderdaad, ik pak haar altijd in in een hoes, met daaromheen nog een koffer.

@ GG: Je gaat toch niet een gitaar meenemen met floyd rose?! Kost toch veel te veel tijd om die weer gestemd te krijgen?

G.G.
8 januari 2008, 16:53
@ GG: Je gaat toch niet een gitaar meenemen met floyd rose?! Kost toch veel te veel tijd om die weer gestemd te krijgen?

nee hoor, de spanning van de veren veranderd toch niet, dus is ie zo gestemd. Hals gaat er niet af, gewoon in zijn geheel in een gigbag, op stemming, meenemen.

universe777
8 januari 2008, 18:54
@ GG: Je gaat toch niet een gitaar meenemen met floyd rose?! Kost toch veel te veel tijd om die weer gestemd te krijgen?
Gewoon even een wiggetje tussen het blok en de body klemmen.
Na landing weghalen en klaar is kees. Nooit problemen mee...
Ook niet in case in het ruim.

Otje
8 januari 2008, 20:03
Ik blijf erbij: dit is een broodje aap verhaal.

Ik ben maar eens even wat aan het rekenen geslagen:

De lineaire uitzettingscoefficient is 12 voor staal. Dit houdt in dat 1 mm staal bij 1 graad temperatuurverhoging 12/1.000.000 mm zal uitzetten (dit is 0,000012 mm). Stel dat een snaar ca. 750 mm lang is (ongeveer 30") dan wordt de snaar bij 1 graad temperatuurverhoging 0,009 mm langer.

Stel dat de temperatuur in het vliegtuigruim tussen de -40 en +60 graden fluctueert (lijkt me tamelijk maximaal) dan krijg je de volgende minimale en maximale snaarlengtes:

-40: 749,64 mm
+60: 750,54 mm

Het verschil is 0,9 mm. Het lijkt me niet dat je gitaar hiervan kapot gaat...

O by the way, de coefficient voor hout (eiken, dat wel) is 8 dus nog lager dan staal...

Het enige wat ik me kan verzinnen is dat het (gebrek aan) vocht een grotere invloed zal hebben op je instrument, maar dat is een kwestie van goed inpakken...Aan je rekenpartij kan ik nix afdingen :). Maarruhhh, Gibson heeft ook wat dingetjes bedacht rondom vliegen met gitaren. Klik hier (http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/Loosen%20Up%20and%20Fly%20Right_%20Tips/). Is een goed artikel denk ik.

chennie
8 januari 2008, 20:44
Ik had ooit eens in een ver land een accoutsiche gitaar gekocht. Verbleef daar enkele maanden en je moet toch wat. Toen mijn tijd er weer op zat, wou ik hem weer verkopen. Vruchteloos, dus dan maar meegenomen. Zo, zonder enige voorzorgsmaatregelen. Snaren er nog op. Geen koffer, geen tas. Nacht voordat mn vliegtuig ging, door allerlei cafe's gesleept met mn dronken kop. In het vliegtuig in de hoek achter mn stoel gezet. Ik zat aan het eind van de gang. Veertien en nog wat vlieguren en enkele douane controles later, was ik weer thuis met een totaal ongeschonden gitaar!
Even stemmen en het is nog een van de fijnere accoustische die ik heb ook nog!

Niet aan te raden overigens. =)

Firebird
9 januari 2008, 15:31
Moet over 3 weken ook vliegen, heb er speciaal deze voor gekocht:


http://img262.imageshack.us/img262/8256/p1000778ij4.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/6716/p1000781du1.jpg

Zo'n lekker goedkoop ding, dan mag sneuvelen als handbagage. Mijn ervaring is dat stewardessen altijd wel een plekje kunnen vinden voor een gitaar.

Ha G.G. Leuk ding! Zo een heb ik ook. Vind het een te gekke gitaar, speelt als een zonnetje en klinkt lekker. Alleen hoop ik wel dat jouw electronica er beter voor staat als bij mij :D

G.G.
9 januari 2008, 18:25
Ha G.G. Leuk ding! Zo een heb ik ook. Vind het een te gekke gitaar, speelt als een zonnetje en klinkt lekker. Alleen hoop ik wel dat jouw electronica er beter voor staat als bij mij :D

Pots en switch zijn goed, elementen niet, maar na de vakantie gaat deze gewoon weer marktplaats op denk ik (of geheel of in onderdelen, wat het meest oplevert)

Daan_B
9 januari 2008, 18:29
Tuurlijk, heb ik ook gedaan toen ik 3 jaar geleden naar Portugal ging en vorig jaar naar Florida !

Nino1110
9 januari 2008, 18:32
http://www.fopshop.nl/fotos/groep84/8403100000413.jpg

Met deze opblaas gitaar heb je in ieder geval zeker 100% kans dat hij mee mag als handbagage! :cooler:

FruscianteFan
9 januari 2008, 18:44
Trouwens, als de snaren een ondraaglijk hoge spanning zouden aannemen door allerlei temperatuur- en luchtdrukdalingen, lijkt me dat ze allemaal breken voordat de gitaar kapot gaan.

Maxdegraaf
9 januari 2008, 19:59
Afgelopen jaar een '62 Vintage Strat uit New York meegenomen. Ik vloog met Delta airlines - om maar even te benadrukken: Amerikanen zijn de grootste angsthazen op het gebied van terreurdreiging vooral in vliegtuighandbaggage. Ik vroeg bij de balie of ik de gitaar mee mocht nemen in het vliegtuig, en dat mocht. Hij zat in een koffer die volledig werd gescanned door de controle daar. Er werd een chemische analyse dmv spectroscopie afgenomen van de hals, de schoonmaakvloeistof en het doekje. Verder keken ze naar scherpe voorwerpen en het setje extra snaren. Na een half uur met grote angstige ogen toekijken, onder de gedachten "Oke, wanneer gaan ze over tot het strippen van de nitrocellulose finish (Jazeker, dat is een explosief) en wanneer sturen ze me terug", mocht ik uiteindelijk toch de gitaar inclusief originele inhoud meenemen in het vliegtuig. Overigens, waag het niet om je mond open te trekken tijdens de controle, ookal is het om ze uit te leggen dat het snaren zijn of schoonmaakmiddel is. Ik had het gevoel dat ze het bepaald niet op prijs stelden.
Bij de gate werd de koffer gelabeled als mijn bagage, behorend bij mijn stoelnummer. In het vliegtuig werd de koffer in een soort kast gedaan en that's it. Alle lijnvliegtuigen hebben overigens zulke opslagruimten. En in Nederland uiteraard met een stalen bek door de groene poort van de douane lopen.

Als het in Amerika lukt, moet het vanuit alle landen willen.


Luchtdruk heeft trouwens geen invloed op de snaren of de gitaar. Wat zou de fysische reden zijn, dat het uitzet? Dat doet een gas in een afgesloten ruimte, vloeistoffen en vaste stoffen nauwelijks (lees: niet).

mikeyaxeman
9 januari 2008, 20:28
Een 62'er :eek: toevallig bij Rudy's gekocht?
Ik heb in 2003 een Gibson SG gekocht bij Manny's tegenover in de straat nog voor al dat gedoe met die vloeistoffen en dergelijke...
En je moet het luchthaven personeel idd niet aanspreken want ze zijn erg nors.
Op de terugweg vanaf JFK een hoop gedoe bij de controle een aantal mensen moesten hun schoenen uitdoen waaronder mijn vader en geloof ik mijn neef.
M'n koffer met SG moest door de rontgen heen en een vrouwtje van de douane bezeerde zich aan een van de scharnieren van de koffer waarop mijn moeder zei ''watch out it's sharp'' voor de gein nou dat werd haar niet bepaald in dank afgenomen aan de norse blikken te zien van het beveiligings personeel.
Daarna kon ik mijn gitaar kwijt in de kast waar de stewardessen hun jassen neerhangen want het bagagerek was veels te klein :satisfie:

iWishmaster
9 januari 2008, 22:07
Ik ga binnenkort ook mn gitaar meenemen in het vliegtuig, weet nog niet of het handbaggage of checked wordt, maar heb even de vliegmaatschappij een mailtje gestuurd over het 'klimaat' in het baggageruim. Dit is het antwoord dat ik kreeg:



Dear Mr. Lamers,

Thank you for your e-mail to Delta Air Lines.

Cargo Hold on Delta Flights are both pressurized and climate controlled.
For assistance with cargo needs, please contact Delta Cargo at
800-352-2746 or visit our website at:

www.deltacargo.com

We appreciate your business and look forward to seeing you on your next
Delta flight.

Sincerely,

Raven D Wolf
Online Customer Support Desk
http://www.delta.com

Maxdegraaf
9 januari 2008, 23:02
Een 62'er :eek: toevallig bij Rudy's gekocht?
Ik heb in 2003 een Gibson SG gekocht bij Manny's tegenover in de straat nog voor al dat gedoe met die vloeistoffen en dergelijke...


Nee, ik heb bij Guitar Center mijn gitaar gehaald. Vantevoren gebeld etc (hoop geheisa geweest. Fender had namelijk de verkeerde gitaar gestuurd, en de goede zou op mijn vertrekdatum in NYC aankomen). Aardige lui daar, goede service en wαt een winkel zeg, niet meer normaal.

Die kasten zijn geloof ik ook die hokken waar stewadessen hun jassen in ophangen inderdaad, maar dat weet ik ook niet precies meer. In het bagageruim van de koffers meesturen zou ik nσσit van mijn leven doen, ik wil(de) alle momenten zicht hebben op dat ding.

Heb je trouwens ook je gitaar aangegeven bij de Nederlandse douane?

Overigens, het is nu wel dι tijd om je gitaar in de VS te halen. Alleen die lage dollarstand is zσ ontzettend gunstig. Standaard strats en tele's (dat zijn ff de enigste prijzen die ik zo weet) zijn daar tegen de 650-700 dollar, en dan dus ook nog die dollarkoers.

iWishmaster
10 januari 2008, 04:15
Overigens, het is nu wel dι tijd om je gitaar in de VS te halen. Alleen die lage dollarstand is zσ ontzettend gunstig. Standaard strats en tele's (dat zijn ff de enigste prijzen die ik zo weet) zijn daar tegen de 650-700 dollar, en dan dus ook nog die dollarkoers.
Prijzen zijn afgelopen weken ook nog is gedaald (voor fenders iig): Standaard strats (mexicanen) zijn eerder rond de 350-500 dollar (klik (http://www.guitarcenter.com/Fender-Standard-Stratocaster-Electric-Guitar-103630810-i1148847.gc)

Die guitar centers zijn inderdaad undrukwekkend, nog nooit zoveel gitaren in 1 hokje zien hangen als daar, en prima service.

Wausser
10 januari 2008, 07:41
Prijzen zijn afgelopen weken ook nog is gedaald (voor fenders iig): Standaard strats (mexicanen) zijn eerder rond de 350-500 dollar (klik (http://www.guitarcenter.com/Fender-Standard-Stratocaster-Electric-Guitar-103630810-i1148847.gc)

Die guitar centers zijn inderdaad undrukwekkend, nog nooit zoveel gitaren in 1 hokje zien hangen als daar, en prima service.



Voor een Gibson Les Paul studio betaal je een keer 900$(1100-1200€ hier) en een PRS CE24 2000$ tegen over dezelfde prijs in euro's hier, scheelt echt zoveel. Ik vind het jammer dat ik toch niet naar amerika kon anders had ik mij zeker een gitaar meegenomen.

mikeyaxeman
12 januari 2008, 20:29
Nee, ik heb bij Guitar Center mijn gitaar gehaald. Vantevoren gebeld etc (hoop geheisa geweest. Fender had namelijk de verkeerde gitaar gestuurd, en de goede zou op mijn vertrekdatum in NYC aankomen). Aardige lui daar, goede service en wαt een winkel zeg, niet meer normaal.

Die kasten zijn geloof ik ook die hokken waar stewadessen hun jassen in ophangen inderdaad, maar dat weet ik ook niet precies meer. In het bagageruim van de koffers meesturen zou ik nσσit van mijn leven doen, ik wil(de) alle momenten zicht hebben op dat ding.

Heb je trouwens ook je gitaar aangegeven bij de Nederlandse douane?

Overigens, het is nu wel dι tijd om je gitaar in de VS te halen. Alleen die lage dollarstand is zσ ontzettend gunstig. Standaard strats en tele's (dat zijn ff de enigste prijzen die ik zo weet) zijn daar tegen de 650-700 dollar, en dan dus ook nog die dollarkoers.

Ik heb hem aangegeven bij de Nederlandse douane, ik ben denk ik te schijterig om gewoon door te lopen :D
Maar dan zelfs dan ben je nog goedkoper uit dan hier in Nederland.
Maar doen de Strats en Tele's het nu rond de 600 a 700 $
Zit er over na te denken als mijn financien het toe te laten weer eens terug te vliegen (met United of zo want dan mag de gitaar gewoon mee als handbagage tenminste als dat nog zo is) naar mijn Tante, lekker een weekje 1 of 2 New York weer, en een Stratje kopen wil nog een goeie leuke hebben namelijk.

grizzly
13 januari 2008, 00:50
Het wordt nog leuker als je een paar maanden kunt wachten.
Vanaf 1 juli (of juni) 2008 worden de douane prijzen voor invoer vanuit de US verhoogd.
Vanaf die datum wordt er geen invoerechten geheven tot een bedrag van 470€.
Dat betekend dat voor een gitaar van onder de 650€ geen accijnsen meer betaald hoeven worden.
Een Fender US Standard Strat RR in Nedserland kost 900€. In de US 550$ is 400€.

Volgens mij heeft in Nederland de gemiddelde handelaar zijn beste tijd gehad als hij niets aan zijn prijzen doet..

zjanke
13 januari 2008, 12:00
Het wordt nog leuker als je een paar maanden kunt wachten.
Vanaf 1 juli (of juni) 2008 worden de douane prijzen voor invoer vanuit de US verhoogd.
Vanaf die datum wordt er geen invoerechten geheven tot een bedrag van 470€.
Dat betekend dat voor een gitaar van onder de 650€ geen accijnsen meer betaald hoeven worden.


Klokken en klepels. Die invoer geldt niet alleen vanuit de VS, maar dat is wereldwijd. Dit geldt echter alleen voor reizigersbagage en dus niet voor iets wat je via Ebay koopt en laat versturen. Dus voor je jezelf rijk rekent moet je eerst een ticket bij je prijs optellen. Het vrijstellingsbedrag wordt 430 en geen 470 euro. Accijns betaal je over drank en sigaretten, een gitaar is geen accijnsgoed :chicken:
Je berekening moet je ook effe uitleggen, want je stelt dat je onder de 470 een vrijstelling hebt en vervolgens hoef je niets te betalen voor een gitaar van 650?



Een Fender US Standert Strat RR in Nedserland kost 900€. In de US 550$ is 400€.
Volgens mij heeft in Nederland de gemiddelde handelaar zijn beste tijd gehad als hij niets aan zijn prijzen doet..

Dat zal wel loslopen als je geen appels en peren vergelijkt. Laat eens even een linkje zien waar je deze prijzen vandaan hebt, want als dat correct is ga ik er vandaag nog een paar bestellen. Als ik 100$ vervoer tel en normale BTW en invoerrechten kom ik met jouw prijzen aan 650 euro voor een US standard, lijkt me erg weinig..

grizzly
13 januari 2008, 15:56
Oeps,
Inderdaad geen 470€ maar 430€. dat scheelt toch even 40€.
Voor die 650$ gitaar hoef ik dan geen accijns te betalen.....$ bedoel ik en geen € :) (dat is 456€ bij de huidige dollarkoers, en komt dan 26€ boven de 430 uit) Dus bonnetje vragen voor een bedrag dat uiteindelijk onder de 430€ komt) Met korting lukt dat zeker.

Over die Roland Ready Standard Strat van 550$.
Gewoon op google intypen Fender Sratocaster Roland Ready.
Daar kwam ik eerst bij Sweetwater uit voor 629$
sweetwater (http://www.sweetwater.com/store/detail/StratRRAWT/)
Dat is een gemiddelde prijs die ik bij wel 4 andere USA zaken tegenkwam.
Een vriend van mij woont echter in New York en kon hem met korting kopen, dus voor 550$.
Ik weet dat als je daar zelf in een gitaar winkel binnen loopt je ook wel 10% korting kunt bedingen. Ik was vorig jaar ook in NY en kortingen zijn daar normaal, net als hier (als je erom vraagt).

Als ik de volgende keer naar NY ga neem ik hem mee, omgerekend nog geen 400€. In de zomer reist hij naar Italie en ik ook.
Daar ontmoeten we elkaar en ook dan kan hij een gitaar voor me meenemen. Maar dat kon altijd al legaal.
Als ieder ander hier op het forum gewoon bij Sweetwater, (er zijn betere deals te maken hoor) een Strat besteld, heb je hem legaal, af in Nederland ook voor rond de 670€, en dat is geen appels met peren.

Momenteel ook te koop in Duitsland voor.......698€ dus ga maar vast bestellen.
musicstore (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000010-002&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)


pfff, ik hoop dat ik nu overal de Dollar en Euro tekentjes goed heb staan, anders krijg ik vast straf :)

Maxdegraaf
13 januari 2008, 16:32
Cliquez ici s'il vous plait. (http://www.guitarcenter.com/Fender,Solid-Body-Electric-Electric-Guitar.gc)

Zie zelf maar, Guitar Center is een van de grootste leveranciers van Gitaars en ze zitten echt overal in de VS. Standaard Strat voor 400 dollar, dat is toch geen geld. En verder alle andere gitaren: Gibson, Gretsch, et cetera, veel goedkoper.

zjanke
13 januari 2008, 20:38
Daar kwam ik eerst bij Sweetwater uit voor 629$ Dat is een gemiddelde prijs die ik bij wel 4 andere USA zaken tegenkwam. Een vriend van mij woont echter in New York en kon hem met korting kopen, dus voor 550$.

Momenteel ook te koop in Duitsland voor.......698€ dus ga maar vast bestellen.

Zo kan ik ook rekenen, in de US reken je korting en die vergelijk je met de standaardprijs hier...Als je die zelfde korting bij Musicstore berekent is ie ook nog maar € 630,-.
Als je in de US een gitaar koopt en die laat vervoeren krijg je bovenop je 550$ aankoop ook nog transportkosten, BTW, invoerrechten en afhandelingkosten (en geen accijns!)voor het inklaren en dan kost diezelfde gitaar ineens ongeveer € 560,-. Nog steeds goedkoper, maar niet meer een wereldschokkend verschil.

Overigens zijn die 399$ modellen geen US standards, maar mexicanen en die kosten bij Musicstore € 489,-, dus ik hoeft niets bestellen :cheerup:
Ik wil nog steeds wel graag een linkje naar een USA standard voor die prijs en dan ga ik wel bestellen



Als ik de volgende keer naar NY ga neem ik hem mee, omgerekend nog geen 400€. In de zomer reist hij naar Italie en ik ook.
Daar ontmoeten we elkaar en ook dan kan hij een gitaar voor me meenemen. Maar dat kon altijd al legaal.
Ook dit is niet legaal, als hij die gitaar meeneemt naar Europa mag hij hem officieel niet achterlaten in de EU zonder BTW en invoerrechten te betalen. Dit is overigens in de praktijk wel de makkelijkste manier omdat je als Amerikaan met een gitaar onder je arm minder verdacht bent, dus op die manier aan een goedkope gitaar komen werkt wel.

Als ieder ander hier op het forum gewoon bij Sweetwater, (er zijn betere deals te maken hoor) een Strat besteld, heb je hem legaal, af in Nederland ook voor rond de 670€, en dat is geen appels met peren. Reken maar eens voor hoe je aan die 670 euro komt en welk model je dan uiteindelijk hebt


pfff, ik hoop dat ik nu overal de Dollar en Euro tekentjes goed heb staan, anders krijg ik vast straf :)
:seriousf:

schizo910
13 januari 2008, 20:40
Ik ben in september met de band naar Amerika gevlogen en heb samen met de andere gitarist geen problemen gehad. We zijn gewoon door gelopen met de gitaren in een stevige gigbag. Volgens de regels mag het niet maar ik heb destijds ook veel navraag gedaan en nagenoeg niemand gehoord die echt in de problemen is gekomen...

zjanke
13 januari 2008, 20:44
Gewoon doorlopen is ook wel de grootste kans om onder alles uit te komen als je een nieuwe gitaar meeneemt, maar als je een gitaar laat vervoeren door UPS, DHL, TNT etc., dan gaan ze echt niet proberen om zo min mogelijk te berekenen voor jouw gitaar, dan kom je aan de bedragen zoals ik ze voorreken. Ik heb hier beroepsmatig veel mee te maken gehad (fysieke afhandeling van 2000+ zendingen per dag), dus ik weet een beetje waar ik over praat.

grizzly
13 januari 2008, 21:37
Hi Zjanke,
Ik weet niet wiens standpunt je hier aan het verdedigen bent, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel kunt berekenen.
Maar ik zal het voor alle andere toch maar doen.
Sweetwater 629 dollar. Dat is bij de huidige dollarkoers 425 Euro (1,48 volgens wisselkoersen.nl)
+ 19 % BTW worct 505 Euro
Ik heb even geemail over de gemiddelde kosten van verzenden, Ruim gerekend is dat 100 dollar is 68 Euro.
Daarover komen verder vanaf 1 juli dus geen invoerechten meer bij.
505 + 68 = 573 Euro. Ik doe er nog eens 100Euro bij om jouw een plezier te doen, (die je natuurlijk ook aan mij mag overmaken voor de tip :) ).
Kom ik op 673 Euro af in Nederland.
Ik heb je nu de adressen gegeven en de berekening voor je gemaakt. Je hoeft het nog steeds niet te geloven hoor, maar het verschil naar de Nederlandse handel is wel heeeeeeeel erg groot.

ps.
volgende week krijg ik als het goed gaat mijn Fender Stratocaster Standard Roland Ready Black binnen. Ik zal een foto nemen en op het forum zetten.

zjanke
13 januari 2008, 22:04
Ik verdedig niemand, maar jij roept dat de handel hier zichzelf de nek omdraait doordat ze veel te duur zijn en komt met een aantal argumenten en berekeningen die op zijn zachts gezegd rammelen.
Buiten het feit dat je berekening niet eens klopt beding je in de USA een korting die je hier niet rekent en daarbovenop zeg je dat de gitaar die jij koopt daar koopt hier 900 zou kosten terwijl ik hem voor 698 zie staan.

Als je hem zelf haalt betaal je inderdaad net geen BTW en invoerrechten voor het model dat jij wil, maar wel een ticket. (En dan is het nog steeds geen USA standard). Leuk als je dus toch al gaat en een gitaar mee kunt nemen, maar iedereen die een gitaar bestelt bij sweetwater en hem laat versturen heeft dat voordeel niet en betaalt dus de volle mep.
Ja, hij is goedkoper maar het verschil is een paar tientjes, daardoor draait de handel zichzelf echt niet de nek om, de meeste mensen willen nog steeds eerst een gitaar vasthouden voordat ze hem kopen.

grizzly
13 januari 2008, 22:37
Nu verdraai je de feiten op een prachtige manier.
In Nederland staat deze gitaar te koop rond de 900€. (ik vind er nu 1 voor 840€ )
Die prijs van 698€ die je noemt, is in Spanje of Duitsland, en ik had het over de NEDERLANDSE handel.

Wanneer je gewoon een gitaar besteld bij de USA handel, en je betaalt alle invoerrechten en accijnsen, blijf je nog steeds ruim onder de 675€ afgeleverd en wel bij jouw op de mat.
Het verschil van de Nederlandse handel gemiddeld 840€ naar minder dan 675€ is 165€ en dat zijn geen tientjes. Iedereen kan die berekening zelf maken.
Dan ga ik van de standaart bedragen uit in de USA en de laagste in Nederland.

Je riep dat als je die gitaar voor dat bedrag kon kopen, dat je er dan zelf een paar zou bestellen. Dus ga je gang. :)
Ik vind nog steeds dat de Nederlandse handel zwaaaaaaar overprijst is.

ps.
Ik heb het nog steeds over een Fender Stratocaster Standard Roland Ready.

zjanke
13 januari 2008, 23:18
Een Fender US Standard Strat RR in Nedserland kost 900€.


Ik ging er in eerste instantie van uit dat je een USA standard bedoelde voor 650 euro (ik had effe niet door dat je een roland ready bedoelde). Een roland ready is een mexicaan en als jij een USA standard kunt leveren voor 650 hou ik me aanbevolen.

Je doet overigens weer hetzelfde met je de korting, je komt met een korting aanzeilen en weer reken je die in Nederland niet. Als je hier zegt dat ie in Duitsland 698 kost dan kan er ook weer wat van de prijs af en we zitten weer op tientjes verschil.

En even ter info: accijns betaal je niet voor een gitaar.... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Accijns)

JazzBass
14 januari 2008, 10:51
om terug te komen op het grote handbaggage probleem; hier zijn speciale gitaren voor gemaakt.. Ik heb er zelf een basgitaar-versie van. De zogenaamde Steinbergers ;) mijn bas is nog kleiner dan de tele of lp van onze gitarist.. :hippie:

grizzly
14 januari 2008, 18:56
Ik ging er in eerste instantie van uit dat je een USA standard bedoelde voor 650 euro (ik had effe niet door dat je een roland ready bedoelde). Een roland ready is een mexicaan en als jij een USA standard kunt leveren voor 650 hou ik me aanbevolen.
En even ter info: accijns betaal je niet voor een gitaar.... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Accijns)

Ik bedoel natuurlijk geen accijns maar invoerrechten tot 430€ vrij.
Ik heb nog even de site van het Ministerie van Financien gecheckt, daar staat nu dat het vanaf 1 december ingaat. Men treed echter tot die tijd coulant op..? wat daarmee bedoeld wordt is niet duidelijk.

Die USA standard is een heel ander model en ook een stuk duurder.
Die kost momenteel in de USA gemiddeld 949$ (musicians friend)en is omgerekend dus 641€.
Omdat dit draadje gaat over handbagage in een vliegtuig ben ik er eigenlijk ook steeds vanuit gegaan dat je een gitaar meeneemt als handbagage.

Dus als je een USA Standard meeneemt moet je over het surplus bedrag van 430€ invoerrechten betalen.
Het verschil van 641 - 430 = 211 daar komt 3 % invoer en 19 % BTW bij en komt totaal op 258€ dat wordt dus 430 + 258 is 688€ als handbagage. :)

Ik weet niet wat die momenteel in Nederland doet, maar het zal zeker meer zijn als een Roland Ready Strat. :)
Het gaat nog steeds over relatief goedkope gitaren. Ik heb al eens gekeken naar het verschil in de prijsklasse rond de 2000€ in Nederland.
Voor die prijs kun je makkelijk een ticket kopen, naar de US vliegen, een paar dagen shoppen, gitaar kopen en weer terug vliegen.

Sorry voor het ontsporen van het handbagage verhaaltje :sssh:

Oude Drummer
14 januari 2008, 22:10
Er ontbreekt nog iets in dit verhaal:
Voor het doen van aangifte heb je een douane agent, een expediteur nodig. Die kost ook geld. Als je op Schiphol aankomt met je nieuwe houtje en je wilt aangifte doen, of je wordt in je kladden gepakt, dan moeten er papieren correct ingevuld worden waar de douane uiterst onbehulpzaam mee is. En dat kost munten en heel veel tijd en ergernis.
UPS en de TNT enzo hebben hier mensen voor in dienst. En die handelaren die zelf importeren, moeten ook een agent betalen. Trek hier rustig €100 voor uit.

grizzly
14 januari 2008, 23:02
Sorry Oude drummer,
Misschien gaat dat op voor handelaren. Dat ben ik niet, dus kan ik niet over oordelen.

Maar daar heb ik als reiziger nog nooit last van gehad.
Vanuit diverse landen heb ik spullen meegenomen en gewoon aan gegeven. Ik heb nooit een agent nodig gehad. Nooit meer hoeven betalen als gewoon invoerrecht en BTW.
Die 100€ stond nooit op de rekening, dus dat zal geen reiziger voor zijn handbagage hoeven betalen.

En het gaat ook over reizigers met handbagage in dit draatje.
Dat formulier invullen duurt nog geen 5 minuten. Daar hoeft niemand bang voor gemaakt te worden.
Hoe je het ook wendt of keert, het is vanaf 1 december (en ook nu al wel) veel goedkoper om een wat duurdere Fender in de US aan te schaffen en als handbagage mee te nemen.
Je moet dan natuurlijk wel in de US zijn :)

btw. Het was maar een tip voor diegene die zijn verstand wil gebruiken en heel veel geld in zijn knip wil houden.
Niemand hoeft het te doen hoor.
We leven in een vrij land en ieder mag zijn geld besteden op de manier die hem goed dunkt. :)

Ieder kan de rekening zelf maken. Laat je niet bang maken.
Gewoon internet gebruiken, de laagste prijs zoeken.
Douane bellen voor de bedragen en je komt niet voor verassingen te staan.

Vraag gewoon hoe het kan en profiteer ervan :cooler:

zjanke
15 januari 2008, 00:00
Dus als je een USA Standard meeneemt moet je over het surplus bedrag van 430€ invoerrechten betalen.
Het verschil van 641 - 430 = 211 daar komt 3 % invoer en 19 % BTW bij en komt totaal op 258€ dat wordt dus 430 + 258 is 688€ als handbagage. :)
Als je boven de grens komt betaal je over het totale bedrag, niet alleen wat er boven de grens zit, totaal wordt dus 782€. Als je informatie geeft moet je het wel goed doen

Sorry voor het ontsporen van het handbagage verhaaltje :sssh:
+1, geldt ook voor mij

PGR
15 januari 2008, 08:42
Het is trouwens 3,7% invoerrechten en je betaalt ook nog inklaringskosten! (Ik weet niet of het een vast bedrag is, maar bij mijn gitaar (vanuit de USA ingevoerd) was dat ongeveer 17 euro). Wellicht dat je die kosten niet hoeft te betalen als je hem zelf meeneemt, maar dat zou je bij de douane moeten navragen.

Maxdegraaf
15 januari 2008, 12:58
Kort samenvattend komt het er op neer dat als je een nieuwe gitaar meeneemt op de legale wijze:
Je zo'n 22 tot 23 procent bovenop de Amerikaanse prijs betaalt, mits je door de rode douanepoort gaat.

Op de illegale manier:
Ben je mooi goedkoop uit, gezien je de invoerrechten en BTW niet hoeft te betalen.
Je kan ook een stuk duurder uit zijn. Als je gepakt wordt is het mogelijk dat je tegen de vijftig a zestig procent van de waarde van het product moet terugbetalen. Bijvoorbeeld: Mijn Strat kostte 1450 dollar, (toen) zo'n 1050 euro, waarbij ik extra kosten van zo'n zeshonderd euro riskeerde. Echter was ik dan nogsteeds goedkoper uit dan die dingen in Nederland kosten, dus dat was in mijn ogen geen probleem, enkel een zure appel.

Je kan tot het moment dat je onder de groene of rode poort staat nog beslissen of je het spul gaat aangeven en niemand behalve de wet verplicht je door de rode poort te gaan. Dus is het enkel een ethische kwestie en een zaak van geluk, gezien je mazzel moet hebben met afwezige douaniers en/of een onopvallende koffer.

grizzly
15 januari 2008, 18:20
Totaal douanerechten, BTW en/of andere invoerheffingen
tot € 10,00 € 02,75 - - - Inklaringskosten
€ 10,01 tot € 15,00 - - - € 5,50
€ 15,01 tot € 25,00 - - - € 8,50
€ 25,01 tot € 50,00 - - - € 13,25
€ 50,01 en meer - - - € 16,75
Dit is alleen bij pakketpost en niet op handbagage.
Kort gezegd;
1. Handbagage tot 430€ vrij van invoerrechten of andere douane kosten.
1a.Boven 430€ komt er (als je het aangeeft) 19% BTW en 3,7 % invoerrecht bij, en geen inklaringskosten.

2.Als post laten toezenden vanuit de USA gelden de zelfde kosten + de kosten van inklaren zoals hierboven aangegeven.
Kan ieder daar mee leven? :)