PDA

View Full Version : ff een kleine discussie opzetten over een vervelende obseder



panorama de mar
29 november 2002, 22:46
Weet je wat mij mateloos ergert aan sommige gitaristen? Dat ze geobsedeerd zijn door snelheid!
Begrijp me niet verkeerd: tuurlijk is het leuk en mooi om op sommige momenten snel te kunnen spelen/soleren/improviseren of whatever, maar ik vind dat het in de eerste plaats toch om de muzikaliteit van een gitarist gaat! Zonder muzikaliteit (en natuurlijk in 'mijn' stijlen, maar over smaak valt niet te twisten, dus daar gaat het hier niet om) is er volgens mij absoluut geen reden om naar een concert te gaan of een cd te kopen van de desbetreffende gitarist, ook al staatie bovenaan in de Ultra-Mega-Supersonische Top Miljard der aards haalbare snelheden.......

Dat zie ik toch niet verkeerd hoop ik?! Reageer!

hoofd
29 november 2002, 23:20
Dat zie je niet verkeerd, integendeel! Dat zie je juist goed! Ik ben het in ieder geval met je eens...now let the battle begin :grin:

vulvasonic
29 november 2002, 23:33
Weinig battle bij mij.
Ik erger me er ook mateloos aan.

Anders Destium
29 november 2002, 23:57
WTF?!?!?!?!?

Snelheid is alles en smaak is relatief!!!!!

vulvasonic
30 november 2002, 00:46
Voor een F1 auto misschien ja....

moretel
30 november 2002, 09:47
Dat zie je helemaal verkeerd.
Ik zal nooit iemand afkraken omdat ie te langzaam speelt, maar andersom gebeurt vaker.
Waarom zou je je ergeren ?
Smaken verschillen en discussie is nutteloos.
Snelheid is een onderdeel van gitaarspelen en de een wil dat wel beheersen en de ander niet.
Ik begrijp het probleem niet.
Keep on shredding in the free world.

pimmetje
30 november 2002, 10:43
Ik wordt persoonlijk vaak wat nerveus van te veel toontjes na elkaar... misschien met uitsluiting van enkele stukken van Mozart.

Sommige gitaristen kunnen 't heel goed gebruiken om juist mooie stukken te maken. Alleen vind ik 't vaak al snel gaan vervelen. Maar da's idd allemaal smaak. Je ziet idd wel gitaristen die hun snelheid gebruiken om indruk te maken en misschien soms om hun gebrek aan creativiteit en gehoor/gevoel te verbergen, maar dan heb je 't eerder over amateurs (zoals wij allen) dan over brood-gitaristen.

Wel is de juiste techniek om ook hogere snelheden te kunnen halen heel handig om in huis te hebben... ook om mooi traag te kunnen spelen. Als je mensen constant, zonder afwisseling, met 20 tonen per seconde om de oren slaat, houdt slechts een klein deel van de mensen het wakker uit. Maar da's ook zo met vele andere technieken/stijlen.

Kris Haex
30 november 2002, 11:08
Snelle gitaristen worden afgekraakt door gitaristen die dezelfde snelheid niet kunnen bereiken. Ik zeg niet dat het alleen om de snelheid moet gaan natuurlijk. Muzikaliteit, creativiteit, weten wat je speelt, telt evenveel zoe niet nog meer als snelheid. Maar shredders moet men niet afkraken. Iemand met gevoel heeft dit gevoel van zijn geboorte mee. Snelheid is een kwestie van oefenen. Dus vraag je maar eens af hoe lang zo iemand moet oefenen.

moretel
30 november 2002, 11:25
Als je snel kunt spelen kun je ook langzaam spelen !
Andersom geld dat niet.
Door het vele oefenen worden de vingers sterker en ben je instaat om mooie bends en vibrato's te maken.
Soms door het vele thuis oefenen sla je wel eens door. Tijdens het oefenen willen de mede muzikanten weleens zuchten, erg veel nootjes in korte tijd maar dat is ook oefenen in bandvorm. Omdat de mede bandleden het allemaal niet meer kunnen volgen, theorie/accoorden kennis etc. nemen de irritaties ook toe. Dan volgt de zoektocht naar gelijkgestemden en dat is soms moeilijker dan het spelen zelf.
Een goeie strakke drummer en dan van die snelle runs en licks geven een kick, ik krijg er een lekker gevoel van. Anderen noemen het dan weer zonder gevoel , het is maar hoe je het bekijkt.

pimmetje
30 november 2002, 11:35
Op 2002-11-30 11:25, schreef moretel:
Als je snel kunt spelen kun je ook langzaam spelen ! Andersom geld dat niet.

Technisch gezien heb je gelijk. Maar je zou ze 'ns de kost moeten geven: de gitaristen die zijn vergeten dat niet iedere tel per se propvol moet en dat frasering ook een onderdeel van gitaar spelen is.

Opnieuw, ik heb 't dan vooral over 'ons' amateurs.

moretel
30 november 2002, 11:47
Frasering, timing en snelheid afwisselen ben ik nu mee bezig.
Jeff Beck is perfect studie materiaal daarvoor.

nilfisk
30 november 2002, 12:03
Op 2002-11-30 11:35, schreef pimmetje:

Op 2002-11-30 11:25, schreef moretel:
Als je snel kunt spelen kun je ook langzaam spelen ! Andersom geld dat niet.

Technisch gezien heb je gelijk. Maar je zou ze 'ns de kost moeten geven: de gitaristen die zijn vergeten dat niet iedere tel per se propvol moet en dat frasering ook een onderdeel van gitaar spelen is.

Opnieuw, ik heb 't dan vooral over 'ons' amateurs.


Ben k et duzz helemaal mee eens, een solo iz ook mooi als je het subtiel en langzaam speelt, ipv zo snel mogelijk...

FNaRK
30 november 2002, 18:24
de perfecte combinatie van snelheid, compositie, emoties / gevoel:
Steve Vai: For the love of God + Blue Powder
sublieme snelheid en ultieme feeling !

panorama de mar
30 november 2002, 18:52
Op 2002-11-30 11:08, schreef Kris Haex:
Snelle gitaristen worden afgekraakt door gitaristen die dezelfde snelheid niet kunnen bereiken. Ik zeg niet dat het alleen om de snelheid moet gaan natuurlijk. Muzikaliteit, creativiteit, weten wat je speelt, telt evenveel zoe niet nog meer als snelheid. Maar shredders moet men niet afkraken. Iemand met gevoel heeft dit gevoel van zijn geboorte mee. Snelheid is een kwestie van oefenen. Dus vraag je maar eens af hoe lang zo iemand moet oefenen.


Dit is het enige bericht waar ik het ECHT niet mee eens ben: natuurlijk heb ik bewondering voor de snelheid van sommige gitaristen en de moeite die ze ervoor gedaan hebben. Ik kraak ze ook niet af, en zeker niet omdat ik zelf niet snel ben (mijn mening wordt niet gevormd door jalouzie of frustratie of whatever).
Maar waarom zou ik me moeten afvragen hoe lang zo iemand moet oefenen? Wat is in godsnaam het nut daarvan? Dat ik bepaalde muziek dan opeens ga waarderen, alleen omdat de gitarist snel is?
Het is niet zo dat ik geen respect heb voor een snelle gitarist, maar de obsedatie (om even terug te gaan naar mijn oorspronkelijke bericht) om ultieme snelheid te bereiken kan ik gewoon niet uitstaan. Ik blijf dus bij de mening dat muzikaliteit en veel grotere rol speelt dan snelheid in mijn waardering voor muziek. Snelheid is mooi meegenomen en kan soms idd best lekker in het gehoor liggen.....

Voor de gitaristen die helemaal wild zijn van snelheid: er is geloof ik een bepaalde top waarin de snelste gitaristen ter wereld staan, met de snelheid in 'aantal noten/seconde' (te belachelijk voor woorden toch :S:S).......

delphiro
30 november 2002, 22:09
enkel snelheid is *boring*

Freek de Jonge had daar ooit een mooi verhaal over. In een periode van 7 jaar ging hij elk jaar naar Parijs waar een trompetist speelde. Het eerste jaar speelde de man 7 noten, het jaar erop 6 en uiteindelijk 1 maar die ene noot... die was ZO mooi!

Muzikaliteit is voor mij veel belangrijker, snelheid is een handige techniek die goed van pas kan komen maar techniek is slechts een hulpmiddel voor muzikaliteit, meer niet.

typo's.. zelfs in zo'n kort verhaal :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2002-11-30 22:11 ]</font>

Rutger
1 december 2002, 00:53
Zal ik mijn theorie over soleren dan maar eens tentoon spreiden? :smile:

Een solo is net als een pretpark. Er staan allemaal verschillende atracties in dat park. Je kunt van de ene naar de andere atractie lopen, rennen, huppelen, struikelen. Maar het gaat uiteindelijk om de atracties! Je kunt ook alleen maar door het park lopen of rennen, maar dan ga je je op den duur vervelen.

De kunst van het soleren is om de atracties te beleven, en op een passende wijze van de ene naar de andere atractie te bewegen.

De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met rennen, maar dat is meer om mijn conditie op te bouwen om de attracties beter te kunnen uitvoeren. :smile:

pimmetje
1 december 2002, 02:21
Maar nu de hamvraag:
Hebben die zelfde attracties nu ook echt meer te bieden?... Of kan je gewoon vaker dezelfde attractie bezoeken in een vaststaande tijd? :grin:

moretel
1 december 2002, 02:42
Wat ik me afvraag is of leeftijd nog een rol speelt bij het opbouwen van snelheid.
Ik als ouwe lul heb nu gewoon meer tijd om te spelen nu de kinderen groter worden.
Voor het eten vaak bezig met 2 uur techniek/theorie etc. , echt serieus aan het studeren En na het eten gewoon lekker muziek maken.
Dan gaat de snelheid vanzelf omhoog of je wilt of niet en blijf je steeds zoeken naar gitaarwerk voor inspiratie, daar zitten langzame en snelle goden tussen.
Time is the limiting factor.

panorama de mar
1 december 2002, 11:48
Op 2002-12-01 00:53, schreef Rutger:
Een solo is net als een pretpark.

Interessante theorie! Enige minpuntje is dat er tegenwoordig wel erg lange wachtrijen voor die attracties staan, zodat er tijdens jouw reizen een groot deel van het publiek pleite zal gaan :razz: + mijn geboren afkeer van pretparken, maar ik begrijp wat je bedoelt.....

Panorama

Anders Destium
1 december 2002, 11:54
Interessante theorie dat met die pretparken: een goede gitarist is als een groot en gevarieerd pretpark, dat nooit verstopt raakt :wink:

Een mindere god kan zich verdiepen in 1 trucje, bijv een Achtbaan (metaforen alom), die dan wel groot is maar gaat vervelen na een tijdje, ook omdat het de enige attractie is...

Er zijn ook pretparken waar geen enkele pret in zit, een gewoon park met een vijver en een groot grasveld bijvoorbeeld...

Natuurlijk is alleen maar snel enorm saai op den duur, maar ik ben in een pretpark meer voor de achtbaan dan voor de draaimolen :smile:

panorama de mar
1 december 2002, 13:10
Alleen vind ik de metafoor achtbaan-snelheid niet zo kloppen. Een achtbaan is juist spannend omdat deze plotseling onverwachte wendingen neemt...... Bij een achtbaan die TE snel is ga je er trouwens ook van kotsen....... Dus is een draaimolen niet saai omdat deze te langzaam is, maar omdatie te voorspelbaar is. Dat lijkt me beter kloppen?

Panorama

Kitaarhiero
1 december 2002, 13:36
De achtbaan metafoor, dat is gewoon perfect voor een solo... langzaam gaat het omhoog (in tonen), en opeens... Wiedelewiedelewiedele broaaaaaar....

snelheid... soms kan het, soms weer niet. het kan trouwens wel mooi zijn soms.

moretel
1 december 2002, 22:10
Snelheid is relatief.
Als je solo's volgens Einstein bekijkt moet je oppassen dat je niet te snel gaat.
Kijk als je te snel gaat ga je terug in de tijd.
Dan doet zich het volgend fenomeen voor:
Je solo start op 2:51 en eindigt op 2:49, dus eigenlijk is er geen solo geweest maar je hebt 'm toch gehoord !!!?????

Dit is natuurlijk perfect tijdens optredens, ellenlange snelle solo's en de tijd gaat maar niet voorbij.
Dan doet zich de tegenstelling voor dat bij de langzame solo's de tijd sneller voorbij gaat dan bij de snelle solo's !!!???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-02 08:41 ]</font>

Jopie
1 december 2002, 22:42
Snelheid vind ik op zich best knap ik ben zelf nog maar een half jaar bezig maar ben nu met het boek 'Speed mechanics for lead guitar' van virtuoos Troy Stetina hard op weg om de 16den onder controle te krijgen. Snelle soloos zijn cool mits ze niet te lang duren maar je hebt in een solo vaak snelle passages die je ook moet beheersen. Zo kan ik de solo van Empty Rooms (Gary Moore) wel spelen omdat er geen snelle stukken in zitten. Als we nou bijv. naar Guns 'n Roses kijken dan heb je bij Sweet child o mine in den beginne geen problemen maar in de laatste solo een snel stuk van slides en ho's en po's wat dan weer niet lukt. Ook November Rain heeft in de eindsolo dat snelle descending stuk derin wat verotte moeilijk is. Iron maiden heeft ook machtige soloos als de niet al te moeilijke van Aces High of the Trooper. Gary Moore is bij mij op dit moment de meester artiest qua rockverleden :

Redenen

A. Ongelooflijke snelheid en trillers
B. Volledige controle whammy-bar
C. Zingt goed
D. Goede songteksten over politiek en bijv. de situatie in zijn geboorteland Noord-Ierland
E. Grote melodieuze variatie
F. Maakte in de jaren tachtig er live coole shows van > zeeer enthousiast op het podium.
G. Als persoon cool en zichzelf.
H. Als Bluesmen ook zeer sterk alhoewel zijn laatste albums niet echt denderend zijn.
I. Kijk de video Emerald Aisles Live in Ireland en raak overtuigd.

Dat wou ik ff kwijt

Rutger
2 december 2002, 10:38
Iedere gitarist begint met een glijbaan in de achtertuin, of een schommel. Daar hoef je ook niet heen te rennen, en als klein kind heb je ook niet meer nodig want je vind het prachtig. Maar je wordt als jonge gitarist ook groter, en dan gaat de schommel vervelen en wil je meer speelgoed. Dus daar ga je in investeren, en langzaamaan wordt je achtertuin een speeltuin, en de die hards gaan voor een compleet pretpark met steeds meer en steeds bizardere attracties (maar de oude blijven ook bestaan!). De ene is minder heftig dan de andere, maar je gaat ook alleen in die attracties die op dat moment bij jouw gemoedstoestand passen. Soms sla je de helft over, soms zit je tien keer in dezelfde, of je doet ze allemaal, als je er maar genoeg tijd voor hebt. En soms loop je ze allemaal voorbij en ben je lekker aan het rennen.

Ieder z'n eigen pretpark. Het blijft natuurlijk leuk als anderen van jouw pretpark kunnen meegenieten. :smile:

Snow
2 december 2002, 11:52
Velen zien gitaar spelen precies als een wedstrijd
Zo snel en moeilijk mogelijk
Snelheid komt toch met de jaren als je een beetje talent hebt
Weinig gitaristen hebben eigen sound en feeling tegenwoordig, alsof ze allemaal les gekregen hebben van dezelfde leraar
Oh en waar blijven die jonge Bluesgitaristen?
Buiten Kenny Wayne Shepherd ken ik er geen

Thomasvv
2 december 2002, 13:08
Op 2002-12-01 22:10, schreef moretel:
Snelheid is relatief.
Als je solo's volgens Einstein bekijkt moet je oppassen dat je niet te snel gaat.
Kijk als je te snel gaat ga je terug in de tijd.
Dan doet zich het volgend fenomeen voor:
Je solo start op 2:51 en eindigt op 2:49, dus eigenlijk is er geen solo geweest maar je hebt 'm toch gehoord !!!?????

Dit is natuurlijk perfect tijdens optredens, ellenlange snelle solo's en de tijd gaat maar niet voorbij.
Dan doet zich de tegenstelling voor dat bij de langzame solo's de tijd sneller voorbij gaat dan bij de snelle solo's !!!???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-02 08:41 ]</font>


Wat had je op toen je dit schreef???? :grin:

moretel
2 december 2002, 13:39
Wijn , hoeveel weet ik niet meer maar ik heb geen hoofdpijn gehad want het was goede wijn.

Thomasvv
2 december 2002, 17:52
Hmmz.. ok...


Nou jah.. mijn mening is: een solo hoeft niet alleen om snelheid te draaien, maar vooral om emotie. En gaat die emotie via 9137962 nootjes per seconde (wat ook kan) dan vind ik dat schitterend.. Gaat het met 1 noot per seconde, dan vind ik het ook schitterend)

Kitaarhiero
2 december 2002, 20:07
Op 2002-12-02 11:52, schreef Snow:
Velen zien gitaar spelen precies als een wedstrijd
Zo snel en moeilijk mogelijk
Snelheid komt toch met de jaren als je een beetje talent hebt
Weinig gitaristen hebben eigen sound en feeling tegenwoordig, alsof ze allemaal les gekregen hebben van dezelfde leraar
Oh en waar blijven die jonge Bluesgitaristen?
Buiten Kenny Wayne Shepherd ken ik er geen




Ainsley Lister?
Shannon Curfman?
Nawfel?

Top of the bill! de laatste 2 zijn pas 17.

moretel
3 december 2002, 09:08
Wat je ook niet moet vergeten is dat snelheid ook afhankelijk is van een goede coordinatie. Als je al je vingers oefent en een goede warming up doet dan is de snelheid zonder specifiek te oefenen al hoger dan je gewent bent. Gaat alles veel soepeler.

Ik gebruik alle vier (soms de duim) maar je ziet toch regelmatig dat dat pinkie er maar een beetje bijhangt.

Kris Haex
3 december 2002, 17:33
Daar ben ik het mee eens, veel gitaristen laten die pink maar bengelen, als je ook de pink gebruikt kan je makkelijk meer snelheid behalen.

Duane
3 december 2002, 20:13
Wat je wat pas leuk is, langzaam EN snel kunnen spelen! Het is handig als je het allebei kan. Heus, als ik niks anders dan maar snelle riedels hoor, vind ik het ook saai worden. De kunst is om het op een toffe manier te combineren! Alles wat je speelt heeft met muzikaliteit te maken, of dat nou snel of langzaam, maakt geen zak uit! De snelste gitarist?? Tja leuk, maar als je alleenmaar snelle licks kan spelen.....houd het ook snel op.

Ik heb een verhaal gehoord van een bekende amerikaanse gitarist (ik dacht van Savantage ofzoiets) die in Nederland een demonstratie kwam geven. Die gast kan dus onwijs snel spelen. Wil nou net dat z'n distortion kapot was en er GEEN nieuwe was. Die kerel moest clean iets uitvoeren en dat kon hij niet!!!! stond voor lul! Daarom snel spelen is mooi meegenomen, maar dat alleen is niet genoeg.

gertdm
16 januari 2003, 15:29
een mooie toon kunnen produceren is een kwaliteit.Snel kunnen spelen als het moet ook. Een gitarist die snel kan spelen zegt mij op zichzelf in ieder geval niets.
Het gaat om de compositie en wat die nodig heeft:)
Dus werk je aan een mooie toon en eventueel ook snel kunnen spelen

schaap
16 januari 2003, 19:34
je kan wel afkraken dat gitaristen tegenwoordig alleen maar snel willen spelen en veel noten in een paar tellen willen spelen, maar dat is bij velen zo, omdat ze met zulke gitaarstukken hebben leren spelen, mijn inspiratie bestaat uit dingen zoals iron maiden, of dream theater, oude metallica. Zulke bands spelen vaak snelle stukken er tussen door, oke ze doen ook wel langzame delen, alleen de snelle delen vond je als beginner altijd zo vet, en zodra je het kan, moet je het gewoon doen. Gewoon voor dat gevoel wat je erdoor krijgt. Het is gewoon een opvoedkundig iets, je hebt het zolang gehoord, dat je het ook wil kunnen.
(zouden ze dit bij opvoeden kunnen aanpassen en gebruiken ??)

Shay
24 januari 2003, 05:17
Doelloos snel soleren trekt me helemaal niet. Als je climax bereikt en dat benut met snelle pakkende solo's dan kan ik er echt van genieten.

Snel spelen hoort bij ieder instrument en muziek. Het ligt er heel veel aan hoe/waar/wanneer je het toepast. Spaanse solo's zijn afgewisseld met spanisch feel en snelle stukjes wat ik prachtig vind. In klassiek, jazz en metal kan ik me soms er wel aan irriteren vooral als het te lang duurd.

Als ik het mooi klinkt kan ik ervan genieten => zie bijvoorbeeld crossroads van steve vai .. dat vind ik gewoon prachtig

greetz

ColtraneMatrix
24 januari 2003, 13:09
Gitaar is een instrument en geen machinegeweer.

De meeste gitaristen denken snelheid te horen wanneer ze naar 3noot/string licks horen.. wat makkelijker is dan het klinkt!!!

1 vd enige spelers die me nog steeds doet opkijken naar zn snelheid is Pat Metheny