PDA

View Full Version : Invloed Staggered Poles



California Jam
17 augustus 2006, 14:45
Ik heb onlangs een Squier Standard Strat erbij gekocht en omdat ik al heel lang erg gecharmeerd ben van een lefty door Hendrix en Blackmore (ja, die ook op een lefty...), heb ik dus een linkshandige gekocht. Puur voor de gein dus. Een mooie 3-tone sunburst en large headstock.
Ik heb hem in de zaak waar ik hem gekocht heb meteen laten 'ombouwen', d.w.z. de nut laten omdraaien want ik ben rechtshandig dus moesten de snaren omgedraaid worden.
Nu is het een Squier met staggered poles en nu vroeg ik mij af of ik er niet beter aan doe om de pu's ook 180 graden te draaien zodat de poles weer 'onder de juiste snaren' zitten. Hij klinkt nu helder, helder en toch vol, vooral met de brug pu en de middel pu. Ik weet niet of het echt groot verschil zou uitmaken dus (voordat ik de slagplaat eraf sloop en alles omdraai en niks kwa verschil hoor), vroeg ik mij af of iemand dat hier eens al eerder bij de hand gehad heeft en zo ja, wat het mogelijke verschil is.

Richwoodje
17 augustus 2006, 14:50
ik heb gelezen dat Fender z'n pup's zo ontwierp dat de bassnaren voller klonken en de hogere snaren feller. Nu heb je dat dus als het goed is omgekeerd: wat vollere hoge snaren en wat fellere bassnaren. Dit hoor je wel een ietsiepietsie bij Hendrix. Of dat je aanstaat is een tweede

Stratman70
17 augustus 2006, 15:17
ik heb gelezen dat Fender z'n pup's zo ontwierp dat de bassnaren voller klonken en de hogere snaren feller. Nu heb je dat dus als het goed is omgekeerd: wat vollere hoge snaren en wat fellere bassnaren. Dit hoor je wel een ietsiepietsie bij Hendrix. Of dat je aanstaat is een tweede
Dat verhaal gaat alleen op voor het brugelement, door de schuine stand ervan. Dus mocht je het element omdraaie, blijft het geluid nog zo: fel op hoog en vol op laag.

fred dons
17 augustus 2006, 15:29
dat niet alleen, de staggered polepieces hebben ook effect (op de G snaar bijvoorbeeld zit de pole hoger (ik doe het nu even uit mijn hoofd ;), draai je de pup om dan klinkt de D snaar automatisch iets harder

Richwoodje
17 augustus 2006, 15:47
Dat verhaal gaat alleen op voor het brugelement, door de schuine stand ervan. Dus mocht je het element omdraaie, blijft het geluid nog zo: fel op hoog en vol op laag.

dan heb ik het verhaal destijds verkeerd begrepen...

fred dons
17 augustus 2006, 15:52
nee dus, zie mijn reaktie

G.G.
17 augustus 2006, 15:56
dat niet alleen, de staggered polepieces hebben ook effect (op de G snaar bijvoorbeeld zit de pole hoger (ik doe het nu even uit mijn hoofd ;), draai je de pup om dan klinkt de D snaar automatisch iets harder

Helemaal waar. Daarom verkopen ze bij GFS zelf een Hendrixsetje voor de rechtshandige gitaarist. Dit zijn elementen die precies verkeerd om zijn voor een rechthandige gitaar. En klinken zoals de rechtshandige elementen van Hendrix op een rechtshandige strat die omgekeerd gebruikt wordt. (dit is dus voor rechtshandige gitaristen met een gewone rechtshandige strat die toch "de omgekeerde sound" willen hebben (alleen het brug element wijst nog de verkeerde kant uit).

Naar mijn mening is het inderdaad het best om gewoon de verkeerde strat te kopen en deze om te draaien en de nut te vervangen. Het is iets minder bespeelbaar in de hoge posities, maar het levert wel het juiste geluid.

piezo
17 augustus 2006, 16:19
De bedoeling van de staggered polepieces was om de output van de verschillende snaren meer in balans te brengen, omdat Fenders in die tijd alleen met een nogal bolle toets werden gemaakt. Toendertijd bestonden er bovendien nog geen setjes met gladde G-snaren, alleen omwonden, en daarom moest de G-pool het hoogst. Als je wèl een gladde G-snaar gebruikt komt die dus het hardst door.

In het algemeen kun je stellen dat een dikke snaar in het algemeen meer output geeft dan een dunne en een gladde meer dan een omwonden. In de praktijk is de invloed van het staggered-zijn echter niet zo heel groot als Fender ons wil doen geloven en is het meer een pseudo "vintage" verkoopargument geworden.

Andere factoren die meespelen zijn "stringpull" en of je "nickel" of "stainless" snaren gebruikt.

Los daarvan: Omdraaien van het halselement kan helemaal niet zonder ook in de body te frezen (als het element op dezelfde plaats in de slagplaat en onder de snaar moet komen tenminste). Bij midden- en brugelement kan het alleen zonder frezen als er een grote rechthoekige (z.g. "zwembad"-) uitfrezing onder de slagplaat zit.

G.G.
17 augustus 2006, 17:07
Los daarvan: Omdraaien van het halselement kan helemaal niet zonder ook in de body te frezen (als het element op dezelfde plaats in de slagplaat en onder de snaar moet komen tenminste). Bij midden- en brugelement kan het alleen zonder frezen als er een grote rechthoekige (z.g. "zwembad"-) uitfrezing onder de slagplaat zit.

Dat is ook de reden dat er zogenaamde Jimi Hendrix setjes te koop zijn. Zijn "linkshandige" elementen op een bodemplaat die in een rechtshandige strat passen.

Als je het gevoel van een rechtshandige gitaar wil hebben, maar het geluid van een omgekeerde gitaar zou ik zo'n setje aanschaffen en een blanko slagplaat. Hierin maak je de gaten voor de elementen en laat je het brugelement de andere kant op wijzen (vereisd wel freeswerk bij het brug element wanneer de gitaar is voorzien van een s-s-s fresing. Bi een badkuip fresing kom je geen problemen tegen.

California Jam
18 augustus 2006, 07:37
Thanks voor alle reacties en informatie. Ik denk dat er geen 'badkuip' in deze body zit dus omdraaien zal inderdaad niet lukken. Ik denk zelfs dat de bedrading daar ook te kort voor zou zijn.
Ik ben wel benieuwd naar dat Hendrixsetje dus ik ga maar eens op zoek!
Overigens speelt-ie heerlijk; de hals voelt heerlijk aan en ik merk zelfs dat ik nu sneller de Squier pak dan m'n 77'er USA strat van Fender... ;)