PDA

View Full Version : Goedkope jackpluggen ..



yhcmarc
17 augustus 2006, 13:12
Hoi, ik ga dus binnenkort mijn effectenbak in elkaar knutselen en nu wil ik zelf de bekabeling op maat gaan maken. Als ik bij conrad daarvoor de jackpluggen zou bestellen kom ik op +- 60 euro uit terwijl ik nog niet eens voor neutriks heb gekozen maar voor de goedkope variant, heeft iemand een idee waar ik +- 25 jackpluggen (recht en hoek) voor minder kan vinden dan bij conrad.


Thnx

Rude Perception
17 augustus 2006, 13:21
ik heb ze net bij thomann.de besteld 1.05 per plug geloof ik. Wel 8 euro verzendkosten.

yhcmarc
17 augustus 2006, 13:56
Ik neem aan dat ik gewoon monopluggen nodig heb voor de effectenbak ?

Rude Perception
17 augustus 2006, 13:58
Ik neem aan dat ik gewoon monopluggen nodig heb voor de effectenbak ?

tenzij je een links/rechts-knopje op je gitaar hebt wel.
(ja dus)

yhcmarc
17 augustus 2006, 14:06
k, just checking .. en ik heb wel wat knoppen op mijn gitaar maar geen links / rechts, krijg hem vanavond weer terug van de gitaardokter, ben benieuwd hoe die nu speelt :)

B_2_the_a
17 augustus 2006, 14:40
newtone heeft goeie haakse pluggen(prijs weet ik niet, een eurotje per stuk)

www.newtone-online.nl

voor andere dingen dan pedalboard en bekabelen van racks zou ik ze niet gebruiken maar dat komt omdat ik geil op tasker :P

Rude Perception
17 augustus 2006, 14:41
newtone heeft goeie haakse pluggen(prijs weet ik niet, een eurotje per stuk)

www.newtone-online.nl (http://www.newtone-online.nl/)

voor andere dingen dan pedalboard en bekabelen van racks zou ik ze niet gebruiken maar dat komt omdat ik geil op tasker :P

1.75 per stuk...
Scheelt toch best wat.

yhcmarc
17 augustus 2006, 14:51
Ik zie anders ook gehoekte jackpluggen voor 85 cent per stuk staan ..

Rude Perception
17 augustus 2006, 14:55
die kende ik niet. Ze zijn wel mooi smal. Dus je hebt weinig ruimte nodig voor kabels op je board. Ze zien er op zich wel aardig uit, maar misschien heb je erg weinig ruimte om te solderen doordat hij zo plat is. Ik weet het niet.

yhcmarc
17 augustus 2006, 15:04
zo te zien kan je het bovenplaatje er gewoon helemaal afhalen en heb je dus ook de ruimte om te solderen.

B_2_the_a
17 augustus 2006, 16:46
bovenplaatje kan je eraf schroeven


in winkels had ik ze gezien op marshall demo boards :) dus slecht kan het niet zijn

the sure thing
19 augustus 2006, 12:22
... ik neem aan dat goedkope pluggen minder van invloed zijn op het signaal dan goedkope kabel?

any
19 augustus 2006, 15:49
... ik neem aan dat goedkope pluggen minder van invloed zijn op het signaal dan goedkope kabel?

Niet helemaal, hele goedkope pluggen kunnen wel degelijk een hoop invloed op de geluidskwaliteit hebben.
Het belangrijkste is of de te solderen delen vrij zijn van oxidatie.
Als de pluggen al erg lang in opslag liggen (of op een vochtige plek) ontstaat er
op het metalen opervlak een laagje vuil/corrosie waardoor de soldeer verbinding niet hecht en signaal overdracht nauwelijks tot stand komt.
Het is dus belangrijk voor de zekerheid met fijn schuurpapier de te solderen plekken schoon te maken zodat het soldeer zich goed aan het blanke mataal kan hechten. Die hele goedkope haakse pluggen zijn overigen K#*t% dingen.
Als je er te veel hitte op zet (lees niet snel soldeerd) smelt de plastic mantel die de signaal ader van de aarde ader houdt. (met alle ellende vandien)
Als je dit soort pluggen wil gebruiken (de extra platte met een dekseltje) moet je opletten voor oxidatie en niet te lang de plug verhitten. Zorg ook dat de aders netjes op lengte zijn en het dekseltje niet raken. desnoods met gaffa tape of karton afschermen.

Speeddemon
19 augustus 2006, 16:25
in winkels had ik ze gezien op marshall demo boards :) dus slecht kan het niet zijn
:listen: Marshall is nou niet bepaald Pete Cornish, maar goed...

anyway, die hele slanke haakse pluggen zouden ook van Switchcraft kunnen zijn, die zeker kwaliteit hebben, maar bij de pluggen van 85ct betwijfel ik dat.

dit zijn de Switchcrafts:
http://effectsconnection.com/oscommerce/product_info.php?cPath=25&products_id=84

http://effectsconnection.com/oscommerce/product_info.php?cPath=25&products_id=76

yhcmarc
19 augustus 2006, 17:45
Ik heb nu van die platte gehaald, waren evengoed nog 1,95 p/stuk. Eerst maar 20 gehaald en kijken hoever ik ermee kom. En snel solderen, gewoon goed voorbereiden, eerst kabel + oppervlak insmeren met s39, dan vertinnen, en daarna op elkaar en solderen, halve seconde aandrukken en klaar.

Marco5150
19 augustus 2006, 18:05
Ik heb nu van die platte gehaald, waren evengoed nog 1,95 p/stuk. Eerst maar 20 gehaald en kijken hoever ik ermee kom. En snel solderen, gewoon goed voorbereiden, eerst kabel + oppervlak insmeren met s39, dan vertinnen, en daarna op elkaar en solderen, halve seconde aandrukken en klaar.

Je moet nooit vloeimiddel gebruiken voor electronica. Die rotzooi is hartsikke argressief en tast het metaal aan. Je moet electronica soldeerdraad met harskern gebruiken. s39 wordt bijvoorbeeld gebruikt door loodgieters om leidingen en dergelijke te solderen.

En over dat snelle solderen. Het is wel de bedoeling dat het tin uitvloeit. Een halve seconde is daarvoor beslist te weinig....

the sure thing
19 augustus 2006, 21:55
... en dus het schuurpapier maar uit de kast halen (of een klein vijltje zoals ik dat altijd doe)