PDA

View Full Version : stoomcursus Telecaster nodig



trifonius
17 augustus 2006, 12:08
Hi,

Ik ben aan het denken om mijn rechtshandige Hendrix-strat om te ruilen voor een Telecaster.

Helaas weet ik bijzonder weinig van gitaren buiten het bespelen zelf.
En er zijn zoveel types: Custom, Classic, Deluxe, Artist, Timemachine... en dan komen ze ook nog eens uit de VS, japan en Mexico. Wie geeft mij een primer over de Tele en kan uitleggen wat de verschillen zijn, waar ik op moet letten en welke ik het beste kan kiezen voor een vol, warm overdrive geluid?
referentie Robben Ford...

Dank mensen!

Axelll
17 augustus 2006, 12:15
Ga naar een winkel waar ze veel tele's hebben staan en test zou ik zeggen!


Elke tele is anders en nog belangrijker: Het is altijd beter een eigen menning te vormen dan volledig op iemands anders advies afgaan, jij kan daar heel anders over denken.

Ik bedoel maar ik kan je de 52' reissue aanraden maar misschien vind jij de Highway One series wel helemaal geweldig door de dunne laklaag!

Dus test en vind het zelf uit!!!

trifonius
17 augustus 2006, 12:18
thanks Axell, dat doe ik vanzelfsprekend.
Punt is een beetje dat veel winkels er maar een paar hebben staan.
Als ik weet welke aanraders er rondzwerven, dan weet ik in ieder geval waar ik naast de voorraad-types nog verder naar kan kijken!

Axelll
17 augustus 2006, 12:22
Je kan ook beter ff zeggen van wat voor sound en afwerking je graag hebt.

Bijv. een nitro gelakte hals of een geoilede hals? Elzen/essen body? Humbucker in hals-positie?

Hou je van bijv. de early danko jones sound of de radiohead sound (nog tal veel meer bandjes met overstuurde tele's)

Ook kun je zeggen wat je budget is en wat voor gear je gebruikt amp+ dergelijke.

Luke-wannabe
17 augustus 2006, 12:28
Kom op hij wil gewoon horen wat toffe tele's zijn...

Ik heb niet zo gek veel verstand van tele's maar ik geef het een probeer:

Een tele met een maple hals en toets geeft echt dé oude tele-klank. Helder en een sprankelend hoog.

Vind je meer de klank á lá Keith Richards mooi, ga dan voor een Tele Custom of een ander Tele met een humbucker in de hals positie.

En en Tele Deluxe heeft eigenlijk niks dan de body vorm met een Tele te maken, maar ze zien er zo cool uit!

Probeer de Highways en Mexico (classic) eens. Zijn zeer goeie gitaren.
Heeft elke gitaarboer wel denk ik..

Axelll
17 augustus 2006, 12:30
Ik probeer het hem gewoon makkelijker te maken...

trifonius
17 augustus 2006, 12:31
hmmm, lastig uit te leggen...

ik zoek voornamelijk een lekker solo-geluid wanneer met overdrive gespeeld wordt. mooie warme blues / fusion sound die ook flink fel kan zijn.
afwerking maakt me eigenlijk niet uit, als het geluid maar lekker is.
en is een humbucker standaard? ik dacht dat er altijd singlecoils gebruikt werden? zoals je merkt: i know nottinge...

ik gebruik een mesa boogie dc-5 met als pedalen de line6 delay en een RAT distortion.

Axelll
17 augustus 2006, 12:33
Budget? Ja er zijn tele's standaard met Humbuckers bijv. de American HS en de American HH

trifonius
17 augustus 2006, 12:40
budget zo tussen de 1000 en 1500 euro

Axelll
17 augustus 2006, 12:46
Dan zou ik kijken naar een 2ehands 52' tele. Heerlijke no-nonse vintage tele met een warme sound. (nieuw rond de 1900? dus 2ehands voor 1600 ofzo te krijgen?)

blademan
17 augustus 2006, 12:50
Probeer de Blade telecasters maar eens. Naast de traditionele sounds kun je daar met de VSC (variabele tone control) settings ook nog stoeien met je geluid.

http://www.kelvindeltamusic.com/images/products/BladeDeltaBlackSize.jpg


www.bladeguitars.com

trifonius
17 augustus 2006, 12:53
kunnen jullie me vertellen over deze?

http://www.feedback.nl/?id=55&b=118502767

http://www.feedback.nl/?id=55&b=100202850

blademan
17 augustus 2006, 12:54
lekker prijsje!!! daar koop ik 2 of 3 Blades voor, zie hierboven!!

trifonius
17 augustus 2006, 13:01
maar klinkt ie net zo goed als de fenders?

Luke-wannabe
17 augustus 2006, 13:03
Komt allicht flink in de buurt. Je moet niet zo hypen op die amerikaanse Fenders. Check anders zo'n Mex of Jap

Axelll
17 augustus 2006, 13:05
Nee IMO niet!

Blade heeft niet de charisma en de ballen die echte tele's wel hebben. Wel krijg je voor blade meer prijs/kwaliteit maar de ECHTE tele's hebben de ballen en de charimsa waar de blade de afwerking heeft. Dus als je echt op zoekt bent naar TOOONEEE dan zou ik gaan voor een lekkere fender dan voor een Blade.

trifonius
17 augustus 2006, 13:07
weten jullie iets over die fenders die ik poste?

Axelll
17 augustus 2006, 13:14
Wat valt erover te vertellen?

Alletwee essen body's de american series is standaard en moderner dat wil zeggen: Moderne C(?) shape hals, andere elementen, en moderne brug.

De 52' is een echte vintage monster. Vintage elementen, vintage U shape hals, vintage bedrading (andere soort elementen standjes) vintage messing zadels, cellulose laklaag.

(mijn ecxuses als ik het fout heb!)

vosarnout
17 augustus 2006, 13:18
de '52 is de oer tele. Als je daar meer over wilt weten staat er op gitaarnet een resencie over deze gitaar. Even zoek dus, uitgebreidde resencie van rikkers gitaarbouw. Waarin ook wat vergeleken wordt met andere tele's.
Is iig een ontzettend mooie tele die goed is afgewerkt.

Verder zul je toch iig een keuze tussen de standaard single coils moeten maken, of de tele's die uitgerust zijn met 1 of 2 humbuckers. Dit betekent nogal wat voor je geluid.

Luke-wannabe
17 augustus 2006, 13:19
V shape

@ TS: Als je zoals je beschrijft een warme klank wilt, zou je wellicht wel eens hier aan kunnen denken: http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0137402321_md.jpg

trifonius
17 augustus 2006, 13:38
@LW: thanks, welke is dat?

Luke-wannabe
17 augustus 2006, 13:45
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0137402321

trifonius
17 augustus 2006, 13:50
thanks!

ik las ergens anders weer dat de 70's fenders niet zo tof zijn..
is dat bull?

Axelll
17 augustus 2006, 13:53
Het is bullshit dat alle 70s teles shit zijn. Er zullen vast crap gitaren tussen zitten maarja dat is altijd zo nietwaar?

trifonius
17 augustus 2006, 13:57
klopt het dat het een Mexicaan is?

Luke-wannabe
17 augustus 2006, 14:18
Ja
Maar dat zijn gewoon reissues en die zijn top!
Niet zo blindstaren op dat mexico gedoe joh. Gewoon eens testen!

yhcmarc
17 augustus 2006, 14:33
Ik speel zelf op een '83 telecaster elite, 2 maal (lace sensor ??) active mini humbuckers, TBX eq systeem en een erg zware body, maple hals met een rosewood (volgens mij) toetst. Heerlijke gitaar, veel mogelijkheden en gewoon een erg goede gitaar met dito sound.

ieme
17 augustus 2006, 16:13
Ga ook eens bij Erik vd haar langs, www.haarguitars.nl hij bouwt voor jou een tele met je budget naar jou wensen.. houtsoort, kleur, elementen, neckshape.....

aanrader, alleen t is geen fender, en als je persé fender wil... moet je DAT doen!

trifonius
17 augustus 2006, 16:40
ziet er cool uit, dat Haar!
Goede kwaliteit?

G.G.
17 augustus 2006, 17:25
ziet er cool uit, dat Haar!
Goede kwaliteit?

Leuk advies, maar ik zou het niet doen.

Als je niet precies weet wat je wilt kan een handgebouwde vreselijk tegenvallen.

De tele's die in de winkels hangen, klinken allemaal anders en spelen allemaal anders. Dat is gemakkelijk vergelijken. Laat je er eentje bouwen, dan kan ie behoorlijk naar wens zijn qua speelgemak, maar de klank is van te voren nooit exact te voorspellen.

Je loopt het risico (naar mijn mening een groot risico) eindeloos elementen te moeten vervangen, en misschien zelfs wel een hals als je je sound niet kan vinden in dat ding.

Pak gewoon een tele uit het rek, daarbij ben je er zeker van hoe ie klinkt en hoe ie speelt, bevalt het niet, pak dan de volgende. Je weet toch nog niet 100% zeker wat je wilt.

Axelll
17 augustus 2006, 18:38
+1, als je het alleen om de sound doet en helemaal niet weet wat je wilt hebben kun je beter testen testen en nog een testen dan dat je er een laat bouwen. (IMO)

vulvasonic
17 augustus 2006, 20:29
Met jouw budget zou ik dit willen adviseren:
Ga naar een grote gitaarzaak waar je echt lekker rond kan neuzen en neem de volgende gitaren onder de loep (het liefst over de versterker waar jij op speelt in je band, of thuis); De American series telecaster (dat is de standaard) en die heb je in meerdere configuraties, de USA '52 (de oertelecaster - laat je niet misleiden door het vrijwel nutteloze 3de standje, is makkelijk aan te passen), de USA telecaster deluxe (ook deze heb je in meerdere configuraties) en probeer ook nog even een Highway series telecaster (meerdere configuraties wederom).

Daarboven heb je uiteraard nog de Custom Shop modellen, maar die vallen buiten je budget. En daaronder heb je nog de Mexicanen en de Japanners (vergis je niet, die kunnen heel lekker zijn, alleen zijn ze minder waardevast).

Dat betekent een middagje plezier en veel testen, maar dan weet je veel meer en kun je meteen een betere keuze maken dan welke wij je ook aanreiken.

Ik heb het nu dus wel alleen over Fenders. Er zijn uiteraard andere merken, maar och....... :D

Tupelo
17 augustus 2006, 20:51
Nee IMO niet!
Blade heeft niet de charisma en de ballen die echte tele's wel hebben. Wel krijg je voor blade meer prijs/kwaliteit maar de ECHTE tele's hebben de ballen en de charimsa waar de blade de afwerking heeft. Dus als je echt op zoekt bent naar TOOONEEE dan zou ik gaan voor een lekkere fender dan voor een Blade.

Blade geen Tone. :D
Dat is nu pas bullshit.
Ik heb ze allebei & allbei gehad en bovenstaande gaat mijns inziens werkelijk nergens over. :stop:

Axelll
17 augustus 2006, 21:00
Blade heeft IMO niet de charisma en de ballen die de fender wel heeft.

Tupelo
17 augustus 2006, 21:14
Eén van mijn favoriete telecasters, die graag nog eenmaal zou willen hebben is de James Burton signature.
http://images.misupply.com/products/original/Fender/64552.jpg

Tristan
17 augustus 2006, 21:15
Blade heeft wel een ander soort sound dan Fender en zeker bij Teles luistert het heel nauw, want er zijn veel gitaren die als Tele verkocht worden, maar die niet als een echte Tele klinken maar meer Stratty...
Fender maakt daar zichzelf ook schuldig aan met de American Series Tele, dat is in mijn ogen dan ook een onding...
Ik denk dat Blade ook in die richting zit, bovendien vind ik die actieve electronica ook niet echt te gek, tenminste niet op een Tele, een Tele moet ballen hebben, vet klinken en knallen...
Ik vind de Fender '52 Vintage Reissue Tele een van de beste...
Misschien dat de American Ash Tele ook nog wat is, andere pickups, ander hout, misschien klinkt die wel beter dan de gewone American Series Tele, die zou ik in ieder geval ook nog even checken...

In de lagere prijsklassen zou je deze gitaren nog even kunnen checken...
De Highway One Tele met maple neck...
De Classic 50's Tele met maple neck...
De Classic Player Baja Beach Telecaster...

Wat betreft andere merken zou ik deze nog even checken...
G&L ASAT (verschillende modellen)
G&L maakt ontzettend goede Teles tegen ongeveer dezelfde prijs (of ietsje lager) als Fender, met evenveel van dat echte ouderwetse Tele karakter, echt een aanrader, zeker checken...

Haar Guitars maar dan gewoon eentje uit de rekken pakken en er geen laten bouwen, want ze zijn wisselend van kwaliteit (net als alle andere Custom bouwers en Fender fabrieksmodellen), er zitten top gitaren tussen, maar ook mindere...
Die Suhr pickups vind ik niet echt lekker klinken, zeker niet voor een Tele, dus ik zou er dan Fender Custom Shops in laten zetten, maar dat zal bij Erik niet extra kosten, veel bang for the buck als je een goede koopt...

Tupelo
17 augustus 2006, 21:33
Ik vind dat je niet zo conservatief over telecasters moet denken.
Het is niet dat ik je niet kan volgen, maar juist een gitaar als een telecaster leent zich om op te variëren.

Tristan
17 augustus 2006, 22:04
Ja, daar heb je ook weer gelijk in, maar dan is het geen echte Tele meer...
Ze hebben dan gewoon minder ballen, een palissander hals geeft al veel minder ballen en dan andere pickups en/of actieve electronica, ik vind het toch minder...
Een echte Tele hoort voor mij gewoon een maple hals te hebben, ze moet ballen hebben, ze moet rocken en ze moet ook helder en open klinken...

Tupelo
17 augustus 2006, 22:12
Hangt ervanaf wat je met je tele wil doen.
Telecaster is voor mij ook een jazzgitaar, een maple toets vind ik echter te fel klinken, doe mij juist maar ebben of palisander. :)

Wil je een rock of bluessolo spelen kom je beter uit de verf met een maple toets, dat ben ik met je eens.

Tristan
17 augustus 2006, 22:18
Ik vind dat je waanzinnig vette Jazz kan spelen op het halselement van een '52 Vintage Reissue Tele, supervet, maar ook lekker helder...
Anders kan je altijd nog een humbucker of een P90 bij de hals zetten, G&L heeft ook van zulke modellen, maar dan wel nog steeds met de echte vintage Tele twang, zoals een echte Tele hoort te zijn...

schizo910
17 augustus 2006, 22:19
De naam alleen al van die G&L's : asat... geweldig!

Tristan
17 augustus 2006, 22:41
Serieus: Het betekent another Strat, another Tele geloof ik, wel grappig, want die dingen klinken als echte Telecasters in tegenstelling tot de American Series Tele van Fender...

Niet Serieus: Je kan het ook als ASS THAT uitspreken of zoiets, als het maar iets met ASS is...

telesmettie
18 augustus 2006, 00:14
hai,

wanneer je dit budget aan je tele wil besteden kan ik je alleen maar
aanraden met vdHaar een afspraak te maken en er eens langs te gaan.
Je legt hem gewoon uit welke klank je wil en welke soort muziek je met
je tele wil spelen. Die kerel weet echt wel waarmee hij bezig is. Ik heb
zelf op aanraden van mijn gitaarleraar bij Erik een tele laten bouwen.
Ik weet gewoon 100% zeker dat ik bij Fender voor dezelfde prijs
nooit dezelfde kwaliteit zou gekocht hebben. Nochtans rond Antwerpen zijn wel wat gitaarshops, maar ik ben wat blij dat ik de trip naar Nederland gemaakt heb.
(trouwens Leendert Haaksma heeft daar toch ook al een paar gitaren laten
bouwen.)
Wanneer je echter later je gitaar wil verder verkopen moet je er wel rekening mee houden dat je waarschijnlijk niet dezelfde prijs er voor terug zal krijgen
want er staat geen bekend logo op de headstock.

En verder is het zoals reeds enkele anderen schreven , testen en nog eens testen.(evenveel versterkt als onversterkt!!! goeie sustain hoor je ook zonder versterker.) succes op uw zoektocht.

vulvasonic
18 augustus 2006, 00:51
Blade heeft wel een ander soort sound dan Fender en zeker bij Teles luistert het heel nauw, want er zijn veel gitaren die als Tele verkocht worden, maar die niet als een echte Tele klinken maar meer Stratty...
Fender maakt daar zichzelf ook schuldig aan met de American Series Tele, dat is in mijn ogen dan ook een onding...

Wat betreft andere merken zou ik deze nog even checken...
G&L ASAT (verschillende modellen)
G&L maakt ontzettend goede Teles tegen ongeveer dezelfde prijs (of ietsje lager) als Fender, met evenveel van dat echte ouderwetse Tele karakter, echt een aanrader, zeker checken...


Beide vetgedrukte zinnen zijn zeker waar, maar dat je de Fender daarmee als onding afdoet vind ik persoonlijk weer wat minder. De American Series is een telecaster met een enorme dosis ballen en in mijn optiek in alle opzichten een tele, zeker niet stratty. Maar wel meer stratty als bijvoorbeeld de USA 52. Voor een belangrijk deel, zoniet het belangrijkste deel, ligt dat aan de elementen. Vanaf het begin tot aan de vroege jaren 80 (ik kan er een paar jaar naast zitten) was het brugelement voorzien van een koperen of messing plaatje ONDER het element. Het ding kreeg daardoor een geluid dat vaak microfonisch was en piepend uit de versterkers knalde, maar dat was tevens HET geluid van de tele.

De elementen op de meeste andere telecasters hebben dat plaatje niet, maar zijn 'getuned' om te klinken als het origineel (zonder de 'nadelige' bijwerkingen). Een waarde-oordeel kan ik er echter niet aan toekennen. In mijn oren klinkt het allebei uitstekend. Maar ga je voor de authenticiteit van het origineel, ga dan meteen voor de USA 52.



De G&L's zijn inderdaad goede gitaren. Ook door ome Leo zelf ontworpen (niet allemaal trouwens, maar dat terzijde). In die tijd waren Leo's oortjes echter een weinig aangetast door zijn manier van elementen testen; op vol volume en dat de hele dag door. Hij was ook op die leeftijd nog steeds op zoek naar dat bel-achtige hoog. Een nobel streven op zich, ware het niet dat hij dat hoog allang naar de kloten had geholpen in zijn oortjes. Hij ontwikkelde dus elementen die veel meer hoog hadden dan nodig was. De G&L's klinken daardoor in veel gevallen wat dunner en scherper dan de originele tele's. Een American Series tele komt imo dichter in de buurt.
Daarbij, maar dat is een kwestie van smaak, vind ik de G&L's niet de schoonheidsprijs verdienen door de uiterlijke afwijkingen. Maar daar kon Leo ook niets aan doen. Hij mocht zijn eigen gitaren contractueel namelijk niet meer immiteren. O ironie.

Het meest ironische nog was het feit dat Leo Fender altijd maar met 1 gitaar bezig is geweest. De beste. In zijn ogen was de strat niets meer dan een verbeterde versie van de tele en de Jazzmaster niets meer dan de verbeterde uitvoering van de strat, etc.
In al die jaren dat hij bezig is geweest de gitaar te perfectioneren kreeg hij tegen het eind van z'n leven weer eens een echte oude telecaster te horen uit begin jaren 50. Hij vroeg zich daarna af waar hij al die tijd mee bezig was geweest; hij had nog nooit zo'n goed geluid gehoord!

Ik heb eindeloos veel respect voor die man. :cooler:

Tristan
18 augustus 2006, 01:17
@Vulvasonic: Met je (Fender) feitenkennis is in ieder geval niets mis... :D
Een American Series Tele heeft i.m.o. echt veel minder ballen dan een '52RI Tele hoor...
Zelfs akoestisch hoor je het verschil, dus het verschil zit hem niet alleen in de elementen, alhoewel die wel ervoor zorgen dat het verschil tussen de American Series Tele en de '52RI nog veel groter is...
Een American Series Tele klinkt gewoon dun in vergelijk met een '52RI Tele i.m.h.o...
Mijn ervaring met de G&L's is juist dat ze enorm veel ballen hebben en de pickups van bijvoorbeeld de ASAT Special vind ik erg lekker klinken, de ASAT Classics die ik heb geprobeerd klonken ook erg lekker, dus ze zijn zeker de moeite van het proberen waard lijkt me...

@Telesmettie: Erik kan absoluut goede gitaren bouwen, maar in opdracht is toch altijd een groot risico...
Het is fijn om te horen dat je erg tevreden bent met je in opdracht gebouwde gitaar, maar ik heb ook (voor mij) mindere exemplaren van Erik zijn hand gehoord en de bespeelbaarheid van sommige van zijn gitaren laten voor mij in ieder geval ook wel wat te wensen over (sommige spelen een beetje stug en die ongelakte halzen vind ik ook niet zo lekker), dus ik zou gewoon wat gitaren van de muur halen, eventueel andere pickups erin (niet die Suhrs) en spelen met die handel, dan weet je zeker dat je een goede hebt...
Ik zou zowiezo nooit iemand aanraden om een gitaar in opdracht te laten bouwen, veel te riskant...

trifonius
18 augustus 2006, 10:45
Heren heren, dank voor de vele bijdragen!
Hoop Fender kenners, zo blijkt..

Ik heb gisteren een aantal Tele's gepakt zonder van tevoren goed te kijken welke. Bleken later een '52 USA, een '62 USA en een Custom ‘72 Reissue Mexico.
Uitgerekend die laatste, zowat de helft van de prijs van die andere 2, beviel me enorm goed; op alle punten vond ik hem te gek. Clean, overdrive, slagjes, riffjes, bluesy fusion solo's, helemaal te gek. Zo zie je maar weer.
Even m'n Hendrix Tribute Strat verkopen (iemand interesse?) en dan ga ik hem halen...

yhcmarc
18 augustus 2006, 11:29
2 maal telecaster elite (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?xl=1&ds=to%3A1%3Blt%3Azip%3Blx%3A%3Bly%3A%3Bkw%3Ateleca ster%2520elite%3Bosi%3A2;l1:728;l2:748)