PDA

View Full Version : Hulp gevraagd voor kapotte Roland Jazz Chorus JC-120



HAMMAR
17 augustus 2006, 11:36
Hallo,

Ik heb hier al eerder een verhaal gepost over een kapotte Roland JazzChorus JC-120, serienr. 584707.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72172&highlight=roland+jazz+chorus

Om jullie al dat leeswerk ff te besparen, hier een korte samenvatting.
Het chorus-effect van deze amp had een nare storing, als je een snaar aansloeg en de toon helemaal liet uitsterven viel het signaal aan het einde eigenlijk weg, beetje vreemde omschrijving misschien, maar het klonk alsof het geluid 'weggezogen' werd. Alleen met chorus aan dus!
Versterker via de locale dealer opgestuurd naar Roland Benelux, alwaar de reparatie niet gelukt is en met ’n helemaal kapotte chorus weer terug kwam. Versterker zelf werkt nog prima.

Nu heb ik in de vakantietijd eindelijk eens tijd gehad om 't ding van binnen te bekijken. De chorus/vibrato print had hierbij mijn eerste aandacht, hier lijkt een transistor te zijn uitgesoldeerd.
Op de print wordt deze aangeduidt met Q41, maar deze is in de schema’s die ik gevonden heb helemaal niet terug te vinden.
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/Roland-JC120-JC160.pdf
http://www.schematicheaven.com/newamps/roland_jazz_chorus.pdf

Ook andere componenten niet of hebben een andere naam, ik neem dus maar aan dat deze schema’s niet de goede zijn??

Is er iemand hier die hier ervaring heeft met deze versterker? Of iemand die me verder kan helpen met het foutzoeken op componentengebied? Het is allemaal analoge elektronica.

Ik wil beginnen met eerst maar wat voedingsspanningen te meten maar heb om de versterker van binnen te kunnen bekijken, de speakers los moeten koppelen. Is het verstandig om de versterker aan te zetten zonder aangesloten speakers??

Hierbij ook wat foto’s:
http://img.photobucket.com/albums/v448/HAMMAR/printchorus-vibrato.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v448/HAMMAR/printcloseup.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v448/HAMMAR/achterkant.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v448/HAMMAR/printvibrato-chorus2.jpg

b.v.d. HAMMAR.

hassent
17 augustus 2006, 14:49
De JC120 is een solidstate versterker, dus je kan de speaker zonder problemen loskoppelen.

Agent_Smith
17 augustus 2006, 19:07
Het kan ook zijn dat die printplaat gebruikt wordt in verschillende modellen. Dus misschien vandaar de lege plekken.

HAMMAR
17 augustus 2006, 23:00
Het kan ook zijn dat die printplaat gebruikt wordt in verschillende modellen. Dus misschien vandaar de lege plekken.
Ja, ik begrijp wat je bedoeld, bij de andere printplaten is dat idd het geval!
Maar bij deze lijkt het me toch niet het geval, het is er maar 1 en de achterzijde van de print (zie foto) laat toch wat anders zien.

guitarnijboer
18 augustus 2006, 22:15
Ik kan haast niet geloven dat dat ding opgestuurd is geweest als ik naar de foto's kijk..... Bij Roland benelux hadden ze er toch ook desnoods een andere module in kunnen gooien lijkt mij.....

Om zoiets te repareren kom je er niet met een multimeter.... Je hebt minimaal een scoop en functiegenerator nodig om e.e.a. uitvoerig te kunnen testen.


Verder had ik een versterker die na reparatie meer kapot is dan ervoor, eenvoudig niet geaccepteerd!! Laat ze het er maar mee uitzoeken....

HAMMAR
18 augustus 2006, 22:47
Ik kan haast niet geloven dat dat ding opgestuurd is geweest als ik naar de foto's kijk..... Bij Roland benelux hadden ze er toch ook desnoods een andere module in kunnen gooien lijkt mij.....

Om zoiets te repareren kom je er niet met een multimeter.... Je hebt minimaal een scoop en functiegenerator nodig om e.e.a. uitvoerig te kunnen testen.


Verder had ik een versterker die na reparatie meer kapot is dan ervoor, eenvoudig niet geaccepteerd!! Laat ze het er maar mee uitzoeken....

Hoi,

Nee, dat begrijp ik ook, maar voedingsspanningen meet je wel toch gewoon met de multimeter??
Voor het instellen van de Chorus en Vibrato misschien een functiegenerator en scoop, idd! (zit dat niet ingebakken in het IC?)
Het gaat mij erom of er iemand anders eens die schema's kan bekijken en die missende Q41 tor kan vinden (of wat daar voor in de plaats gekomen is).
Foutzoeken op zulke oude anaolge elektronica kunnen niet veel mensen meer, het wordt volgens mij ook niet meer geleerd. Ikzelf heb 't ook nooit gehad op de MTS alwaar ik een paar jaar electronica deed. tegenwoordig is het printen wisselen.

Vervangende printen voor deze oudere Jazz Chorussen zijn er niet meer, staat zelf op de roland site vermeld simpelweg omdat sommige elektronica niet meer bestaat.

Maar zo te horen heb jij hier ook wel wat kennis van?? Doe mij een plezier en werp eens een blik op de schema's?

Over het accepteren van een kapotte versterker moet je dan toch even het andere topic doorlezen, misschien alleen de laatste pagina, daar staat de zeer goede afloop. De eigenaar van deze versterker was er iig content mee, Alle lof voor roland en de dealer!!!

guitarnijboer
19 augustus 2006, 12:35
Hoi,

Nee, dat begrijp ik ook, maar voedingsspanningen meet je wel toch gewoon met de multimeter??
Voor het instellen van de Chorus en Vibrato misschien een functiegenerator en scoop, idd! (zit dat niet ingebakken in het IC?)
Het gaat mij erom of er iemand anders eens die schema's kan bekijken en die missende Q41 tor kan vinden (of wat daar voor in de plaats gekomen is).
Foutzoeken op zulke oude anaolge elektronica kunnen niet veel mensen meer, het wordt volgens mij ook niet meer geleerd. Ikzelf heb 't ook nooit gehad op de MTS alwaar ik een paar jaar electronica deed. tegenwoordig is het printen wisselen.

Vervangende printen voor deze oudere Jazz Chorussen zijn er niet meer, staat zelf op de roland site vermeld simpelweg omdat sommige elektronica niet meer bestaat.

Maar zo te horen heb jij hier ook wel wat kennis van?? Doe mij een plezier en werp eens een blik op de schema's?

Over het accepteren van een kapotte versterker moet je dan toch even het andere topic doorlezen, misschien alleen de laatste pagina, daar staat de zeer goede afloop. De eigenaar van deze versterker was er iig content mee, Alle lof voor roland en de dealer!!!

Oh, sorrie, dat andere topic hed ik niet gezien......

Een scoop en functiegenerator gebruik je ook voor het zoeken van fouten in (analoge) electronische circuit's. Met de FG kun je test signalen op het te onderzoeken circuit zetten en met de occiloscoop kun je zien hoe dat signaal zich in het circuit gedraagd, (waar het onderbroken wordt, vervormd etc.) Verder gebruik ik ook vaak een oude Huntron tracker, hiermee kun je a.o. verschillende halfgeleiders testen in het circuit (transistor schakelingen, OpAmps etc.) Destijds (1980) 'state of the art'

Fouten zoeken in een gecompliceerd circuit met alleen een multimeter voor het vaststellen van spanningen blijft gewoon koffiedik kijken.... OpAmp's gaan zich vaak anders gedragen als ze stuk zijn, maar dit is met een multimeter niet vast te stellen, evenals vele andere mogelijke fouten......

Vreemd trouwens dat je dit soort dingen op de MTS niet meer leert.... tja, 't is voor mij dan ook al weer meer dan 10 jaar geleden...

Jij bedoeld trouwens waarschijnlijk de LFO (laagfrequent occilator) van de chorus zelf.....

Q41 lijkt overigens inderdaad te zijn verwijderd. Ik heb geen oude JC-120 anders had ik even voor je kunnen kijken. Kun je hier niet beter een oproep voor plaatsen? Het komt voor dat niet alles in schema's getekend wordt, daarnaast zal het model in de loop der jaren ook wel eens gewijzigd zijn... Een oproep met bouwjaar is misschien een idee.

Je kunt ook zelf het schema rond Q41 uittekenen aan de hand van het circuit en dan bepalen of er een PNP of NPN type in zou moeten, hoe Q41 in de schakeling staat, waar die voor bedoeld is en samen met Q42 etc. moet werken. Het is in iedergeval voor 99,9% zeker een type wat meer op die print gebruikt wordt!

Kijk naar de datassheets van de transistoren en het schema om te bepalen wat het meest waarschijnlijk op die plaats heeft gezeten....

http://www.datasheetarchive.com/index.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.......


:eek:

Dirk_Hendrik
19 augustus 2006, 12:55
Je kunt ook zelf het schema rond Q41 uittekenen aan de hand van het circuit en dan bepalen of er een PNP of NPN type in zou moeten

2 zaken na een half uur naar je foto's ene de schama's te hebben gestaart.

Ten eerste twijfel ik of je, gezien je beschrijving van de symptomen, je probleem gaat hebben opgelost. Verder van later zorg.

Wél, met bovenstaande quote,
Je zult zelfs wel "moeten". De 2 schema's zijn beide opgebouwd rond een MN3007 BBD. De jouwe is dat niet. Om eenzelfde chorus efgfect te krijgen met een andere BBD met een kortere (waarschijnlijk) delaytijd moet je je circuit dito aanpassen. De schema's die je hebt gepost kunnen dus wel behulpzaam zijn maar maar zeer beperkt. Met wat ik je schema's zie en wat ik op de foto's zie kan ik werkelijk geen onderlinge link vinden.

HAMMAR
19 augustus 2006, 13:13
Oh, sorrie, dat andere topic hed ik niet gezien......

Een scoop en functiegenerator gebruik je ook voor het zoeken van fouten in (analoge) electronische circuit's. Met de FG kun je test signalen op het te onderzoeken circuit zetten en met de occiloscoop kun je zien hoe dat signaal zich in het circuit gedraagd, (waar het onderbroken wordt, vervormd etc.) Verder gebruik ik ook vaak een oude Huntron tracker, hiermee kun je a.o. verschillende halfgeleiders testen in het circuit (transistor schakelingen, OpAmps etc.) Destijds (1980) 'state of the art'

k heb hier niet zo veel ervaring mee, dus.......


Fouten zoeken in een gecompliceerd circuit met alleen een multimeter voor het vaststellen van spanningen blijft gewoon koffiedik kijken.... OpAmp's gaan zich vaak anders gedragen als ze stuk zijn, maar dit is met een multimeter niet vast te stellen, evenals vele andere mogelijke fouten......

Eens!


Vreemd trouwens dat je dit soort dingen op de MTS niet meer leert.... tja, 't is voor mij dan ook al weer meer dan 10 jaar geleden...

Voor mij nog langer, maar ik deed avond MTS, daar kreeg je zowiezo alleen maar theorie, het was de bedoeling dat je praktijk overdag bij de baas deed. Maar ik ben instrumentmaker dus had ik geen elektonica in de praktijk. Daarom heb ik er ook mee moeten stoppen, het werd mij allemaal te vaag.


Q41 lijkt overigens inderdaad te zijn verwijderd. Ik heb geen oude JC-120 anders had ik even voor je kunnen kijken. Kun je hier niet beter een oproep voor plaatsen? Het komt voor dat niet alles in schema's getekend wordt, daarnaast zal het model in de loop der jaren ook wel eens gewijzigd zijn... Een oproep met bouwjaar is misschien een idee.

een goed idee, ik wist niet dat dat ook kon! Enig idee hoe ik aan het bouwjaar kan komen??


Je kunt ook zelf het schema rond Q41 uittekenen aan de hand van het circuit en dan bepalen of er een PNP of NPN type in zou moeten, hoe Q41 in de schakeling staat, waar die voor bedoeld is en samen met Q42 etc. moet werken. Het is in iedergeval voor 99,9% zeker een type wat meer op die print gebruikt wordt!

Kijk naar de datassheets van de transistoren en het schema om te bepalen wat het meest waarschijnlijk op die plaats heeft gezeten....

http://www.datasheetarchive.com/index.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.......


:eek:

bedankt, ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan!

HAMMAR
19 augustus 2006, 13:15
2 zaken na een half uur naar je foto's ene de schama's te hebben gestaart.

Ten eerste twijfel ik of je, gezien je beschrijving van de symptomen, je probleem gaat hebben opgelost. Verder van later zorg.

Wél, met bovenstaande quote,
Je zult zelfs wel "moeten". De 2 schema's zijn beide opgebouwd rond een MN3007 BBD. De jouwe is dat niet. Om eenzelfde chorus efgfect te krijgen met een andere BBD met een kortere (waarschijnlijk) delaytijd moet je je circuit dito aanpassen. De schema's die je hebt gepost kunnen dus wel behulpzaam zijn maar maar zeer beperkt. Met wat ik je schema's zie en wat ik op de foto's zie kan ik werkelijk geen onderlinge link vinden.

Ja, dat die IC's niet 't zelfde waren had ik ook al gezien.
Ik heb ook al flink gezocht op andere onderdelen die in het schema zouden moeten staan, maar zelfs dat lukt niet!

guitarnijboer
19 augustus 2006, 13:56
Ik heb nog even naar het schema en jou plaatjes gekeken en vond wel een aantal overeenkomsten. D18 staat wel in het schema en zorgt in een cirquit met Q18 & 19 voor het aansturen van een Fet schakelaar die de chorus in en uit schakelt...... Gezien het circuit zich hier naast de schakelaar bevindt en opvallend overeenkomsten vertoond zou ik veronderstellen dat: Q41 gelijk is aan Q42.... Zeker weten doe ik dit niet maar 'it's my best guess' vanaf hier....

Een tweede minder voor de hand liggende mogelijkheid is dat Q 42 & 43 dit circuit vormen en Q41 de Fet schakelaar is.....

Zonder Q41 blijft volgens mij de chorus, ongeacht de footswitch en schakelaarstanden, altijd uitgeschakeld ......

Meer kan ik er vanaf hier niet over zeggen... :roll:

HAMMAR
19 augustus 2006, 18:16
Heel erg bedankt voor de tip, ik ga er weer mee aan de slag.