PDA

View Full Version : Waarom nog zelfbouwen?



G.G.
17 augustus 2006, 08:17
Wat ik me de laatste tijd steeds meer afvraag, en dat geldt eigenlijk alleen voor strats en teles is:

Waarom bouwen we die nog zelf?

Het valt me op dat je al een hele mooie elzen stratbody, compleet gefreesd voor €62,50 hebt. Een complete gefrette strat of tele hals van allparts (van echt goeie kwaliteit) is al te vinden voor €75. Voor dat geld kan ik het zelf niet maken.

Dat je hele speciale wensen hebt bij een strat kan ik bergijpen en soms voldoet een kant en klare body of hals dan niet. Dan zul je zelf aan de slag moeten.

Wat ik me afvraag is, waarom zou je een gewone, recht-toe-recht-aan strathals bouwen voor:

€15 halspen
€15 frets
€ 5 nut
€20 halshout
€20 toets
€5 (side)dots
€5 lak

en de prijs van het gereedscap reken ik ff niet mee.

Totaal = €85 als je hem ook gewoon kan kopen voor €75? Ook een body is bijna voordeliger te krijgen dan het losse bodyhout.


Waarom bouwen we zelf nog? Wat is jullie motivatie?

(Ik heb het niet over de aparte modellen en de LP's en PRS's etc. Daar is het veel moeilijker voor om aan onderdelen te komen).

Kim Wilson
17 augustus 2006, 08:27
Voor een goeie kwaliteit strat body (swamp ash, ongelakt) betaal je €170. Eenzelfde body, maar dan van Allparts kost €250. Een Amerikaans Elzen body zonder kleurtje kost €100 (zonder trem-cavity). Het kan wel goedkoper, maar dan kom je echt in mindere kwaliteit hout.

De hals ben ik wel met je eens, dat zijn zulke delicate klusjes, daar zou ik ook niet zelf aan beginnen. Maar een body kun je zelf ook wel zagen, met het hout dat jij wil. Ik ga dat ook nog wel een keer doen, al was het alleen maar omdat het ook leuk is om te doen.

zonniewiw
17 augustus 2006, 08:33
Ik ben nog vrij nieuw in het bouwen en op dit forum maar ,

Waarom ontwikkeld een hobbyfotograaf zelf zijn eigen kleuren foto´s in zijn doka terwijl dit ongeveer 3 maal duurder is dan het te laten doen in de winkel.

Om de hobby ... en te kunnen zeggen ... ik heb dit zelf gemaakt ...

Alle posts op het www ivm met gitaarbouwen die ik heb gelezen beginnen allemaal met ; doe het niet als je denkt ; op deze manier kom ik aan een goedkoop instrument...

Greetz Johnny

G.G.
17 augustus 2006, 08:36
Voor een goeie kwaliteit strat body (swamp ash, ongelakt) betaal je €170. Eenzelfde body, maar dan van Allparts kost €250. Een Amerikaans Elzen body zonder kleurtje kost €100 (zonder trem-cavity). Het kan wel goedkoper, maar dan kom je echt in mindere kwaliteit hout.

De hals ben ik wel met je eens, dat zijn zulke delicate klusjes, daar zou ik ook niet zelf aan beginnen. Maar een body kun je zelf ook wel zagen, met het hout dat jij wil. Ik ga dat ook nog wel een keer doen, al was het alleen maar omdat het ook leuk is om te doen.Oke, het bodyverhaal heb je wel een beetje gelijk in. €62,50 is korina ipv elzen, dus dat is zelf wel iets voordeliger te maken. Toch kom ik op ebay veilingen ook wel elzen tegen voor ongeveer die prijs.

Wat betreft de hals blijft het me verbazen. Een zelfbouwhals kost gewoon flink wat meer dan een kant en klare.

matto
17 augustus 2006, 08:42
Als je bij Warmoth gaat bestellen dan wordt het financiele plaaje wel iets anders natuurlijk.:p

G.G.
17 augustus 2006, 08:49
Alle posts op het www ivm met gitaarbouwen die ik heb gelezen beginnen allemaal met ; doe het niet als je denkt ; op deze manier kom ik aan een goedkoop instrument...

Greetz Johnny

Tsja, vertel mij wat :) Ik kom iedere keer tot de conclussie dat ik een groter begrotingstekort heb dan de Nederlandse staat. De kosten voor mijn zelfbouwstrat zijn nu ook hoger uitgevallen dan verwacht:

Bodyhout, halshout, fineer en voorgezaagde toets: €170
Lak, inkt en ecoline, wax €15
Tremelo €40
Halspen €20
Fretdraad en graphtech nut €22
Slagplaat €15
Schakelaar en potmeters €30
Jackplate en input €5
Setje vergeelde knoppen en elementkapjes €15


Voorlopig totaal is €322

En dan moet er nog een nog een setje stemmechanieken (+/- €45) komen, elementen (+/- €55-€170) en wat schroefjes, strapholders etc..... (+/-€30)

Dus er komt nog iets van €130 tot €245 bij.

Maximaal zal de strat mij ongeveer €550 kosten. En als ik af en toe eens zie wat er (met zeer goed speuren en veel geduld) voor dat geld tweedehands te vinden is, dan denk ikweleens, waar doe ik het voor?

Kim Wilson
17 augustus 2006, 08:53
Maar wat voor bodyhout heb je dan? En halshout? Allemaal wel kwaliteit, neem ik aan. Voor die €550 heb je wel een gitaar die volledig is opgebouwd met kwaliteitsspul, inclusief de elektronica. Een Jap heeft een basswood body, dat is nou niet direct om over naar huis te schrijven. Jij hebt met jouw lijstje wel de basis voor een potentieel vreselijk goeie gitaar, mits goed gebouwd natuurlijk.

b_240
17 augustus 2006, 08:56
Ik ben nog vrij nieuw in het bouwen en op dit forum maar ,

Waarom ontwikkeld een hobbyfotograaf zelf zijn eigen kleuren foto´s in zijn doka terwijl dit ongeveer 3 maal duurder is dan het te laten doen in de winkel.

Om de hobby ... en te kunnen zeggen ... ik heb dit zelf gemaakt ...

Alle posts op het www ivm met gitaarbouwen die ik heb gelezen beginnen allemaal met ; doe het niet als je denkt ; op deze manier kom ik aan een goedkoop instrument...

Greetz Johnny

Volledig mee eens. Door ze zelf te bouwen kan je ze gewoon meer "customizen" en heb je iets unieks.

Lithium
17 augustus 2006, 09:05
Tsja dan kost het die paar centen meer maar wat heb je dan gedaan? Een paar stukken hout in Jouw gitaar veranderd. Als je je gitaar helemaal zelf bouwt dan ken je elk deukje elke imperfectie, gewoon alles. Als je er dan naar kijkt dan zie je iets dat JIJ gebouwt hebt en niet wat JIJ in elkaar geschroeft/gelijmd hebt met 6 losse onderdelen.
En soms is er gewoon geen gitaar verkrijgbaar precies zoals jij dat wil.

G.G.
17 augustus 2006, 09:23
Maar wat voor bodyhout heb je dan? En halshout? Allemaal wel kwaliteit, neem ik aan.

Tuurlijk allemaal kwaliteit. €170 voor het hout is een redelijke normale prijs voor Mahonie (khaya) bodystukken, birdeye esdoorn halshout, wenge fineer en een voorgezaagde ebben toets.

Ik heb wat kunnen besparen door het mahonie ruw te kopen in een lange balk. Koop je het geschaafd, gevlakt en op maat gezaagd, dan wordt het iets duurder. Ook het esdoorn had een beetje aparte afmetingen, maar omdat dat gezaagd, gekanteld en weer verlijmd moets worden kwam dat juist goed uit. Dat drukt de prijs een beetje.

Het zaag en vlakwerk heb ik bij een meubelmakertje laten doen voor een appeltaartje, en dat scheelt behoorlijk wat geld als je het vergelijkt met de houtprijzen voor op maat gezaagd en gevlakt hals en bodyhout.

Vanaf deze week is het allemaal nog gemakkelijker geworden voor me, want ik heb nu 24/7 toegang tot een werkplaats waar o.a. een zaagtafel, vlak/diktebank, afkorttafel, kolomboor, fressmachines, een machine voor messing & groef, diverse zagen, draaibank, lijmtagen van een meter, een pers etc. staan. Nu kan ik het hout in nog grotere en dikkere balken kopen en het zelf verwerken.

Voor mij is de motivatie dat het vooral plezierig is om te bouwen, de trots wanneer je iets helemaal klaar hebt en de wetenschap dat het instrument precies 100% zo is, zoals ik het wil.

Leuke bijkomstigheid is dat je een week lang MTV kan kijken en nooit je eigen gitaar voorbij ziet komen. Dat is met een gewone strat van Fender of een LP van Gibson wel anders.

piezo
17 augustus 2006, 09:34
........en de wetenschap dat het instrument precies 100% zo is, zoals ik het wil.Oei, ben jij zo'n goede bouwer?



:)

G.G.
17 augustus 2006, 09:50
Oei, ben jij zo'n goede bouwer?



:)

nee, maar kleine foutjes mogen van mij absoluut in een gitaar zitten. Het bouwen is een leerproces. Bij de strat die ik nu aan het bouwen ben zit de toets te ver van de body vandaan en had ik te weinig ruimte om de slagplaat onder de 22ste fret te schuiven (ongeveer 7 mm in totaal). Da's juist leuk, want dan moet je iets creatiever zijn wat het bouwen juist een uitdaging maakt. Ik heb in de neckpocket van de slagplaat wat moeten vijlen om deze ongeveer 4 mm verder naar voren te brengen (meer kon niet, want dan zou je het gaan zien langs de randen.

Grappige bijkomstigheid is dat doordat de toets iets verder van de body zit de hogere frets een fractie beter bespeelbaar zijn en de klank van het brugelement waarschijnlijk nog iets helderder wordt doordat ie 3 mm dichter op de brug zit.

Door mijn fouten zodanig aan te passen dat alles weer naar wens is voldoet ie voorlopig nog 100% aan mijn wensen. Hij is nog niet af, en ik zal ongetwijfeld nog fouten maken, maar die fouten herstel ik dan zodanig dat ik er helemaal mee tevreden ben.

Niemand kan een gitaar echt helemaal 100% oke bouwen, er zitten altijd foutjes in, maar door creatieve oplossingen te bedenken kan je alles naar je hand zetten.

Ik denk dat dat het leuke en de uitdaging is. Ik denk dat dat mijn motivatie is om zelf te bouwen. Misschien zijn de hobbybouwers wel juist leergierige types die van uitdagingen houden.

Komt er gelijk nog een vraag bij me op naast: "waarom nog zelfbouwen".:

"Wat hebben zelfbouwers met elkaar gemeen?".

Ook heb ik aan de andere kant van de slagplaat moeten veilen om de tremelo ongeveer 3 mm verder naar de hals te brengen

Minda
17 augustus 2006, 09:54
Ik vind het bouwen gewoon leuk...

G.G.
17 augustus 2006, 09:58
Ik vind het bouwen gewoon leuk...

Jouw PRS verhaal is ook een apart verhaal, Een PRS body en halskan je niet ff kopen. Die zal je echt helemaal zelf moeten maken en jij hebt wel bewezen dat dat mogelijk is met zeer goeie resultaten als jemaar de tijd neemt.

Wat ik me afvraag is: wat zet iemand die nog nooit gebouwd heeft ertoe alles zelf te gaan bouwen (ik bedoel alleen het standaard spul, zoals standaard strat/tele body's en standaard strat/tele halzen)terwijl het voor minder te koop is.

Minda
17 augustus 2006, 10:04
Een strat bouwen vind ik ook leuk... Mijn eerste was ook een tele, vond ik ook leuk om te doen. Vandaar dat ik er steeds weer aan begin.

rinaldo
17 augustus 2006, 10:20
waarom zelf bouwen? omdat het een enorme kick geeft als je uiteindelijk op je zelf gebouwde gitaar staat te spelen en de bewonderende blikken van je band genoten ziet. ik heb gisteravond op de repetitie voor het eerst mijn lacewood tele meegenomen en er op gespeeld met de band, en hij klonk geweldig. en ja als je de prijzen ziet van dat prefab spul, ja daar kun mischien zelf niet voor bouwen. maar voor mij is het het gevoel zelf iets te creeren met je eigen handen.
maar dan ook de hele gitaar, dus ook de hals. want ik denk dat het gevoel van trots en zelf voldoening vele malen groter is als je de hele gitaar zelf gebouwd hebt. en zoals ik al vaker gezegd heb op dit forum, het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. gewoon je gezond verstand gebruiken , en als het mis gaat begin je gewoon overnieuw.en zo duur hoeft het niet te zijn. ik had een plank esdoorn bij de afh voor zon 40 euro maar daar konden wel vier halsjes uit, dus een tientje per hals, daar kan ik ze nergens anders voor kopen. en je kunt bij een gewone houthandelaar vaak ook nog wel een leuk plankje tegen komen voor een paar centen
dus het gaat niet om de prijs maar om de kick va het bouwen.

rinaldo

Kim Wilson
17 augustus 2006, 10:27
Helemaal mee eens! Alleen zou ik voor mijn eerste projectje toch een kant-en-klare hals halen.


Rinaldo, zou je de volgende keer even de moeite willen nemen om hoofdletters te gebruiken? Zo'n lap tekst is niet erg, maar zonder hoofdletters komt de leesbaarheid niet ten goede. Dus het vriendelijke verzoek om gebruik te maken van hoofdletters. Alvast heel erg bedankt. :)

G.G.
17 augustus 2006, 10:35
Rinaldo, zou je de volgende keer even de moeite willen nemen om hoofdletters te gebruiken? Zo'n lap tekst is niet erg, maar zonder hoofdletters komt de leesbaarheid niet ten goede. Dus het vriendelijke verzoek om gebruik te maken van hoofdletters. Alvast heel erg bedankt. :)


hahahahah... dat zat ik net te denken, en daarna scrollde ik naar beneden en zag ik dit staan.

Wel een leuk verhaal Rinaldo. Het geeft inderdaad een enorme kick. Halzen zijn goedkoop aan te schaffen, maar ik heb wel gemerkt dat het maken van een hals een veel grotere kick en een veel grotere voldoening geeft dan een simpele body, zonder top en zonder een mooie ronding en andere fratsen.

B_2_the_a
17 augustus 2006, 10:46
zelf ben ik nu nog wel bezig met bouwpakket
maar ik ga steeds een stap verder achteruit

mijn eerste bouwsel:
frankenstein strat, die moest ik alleen afbouwen

mijn tweede bouwsel:
m'n jazzbas, allemaal prefab maar wel voor tele element wat moeten frezen en het lakwerk

mijn derde bouwsel:
m'n strat(nog niet af), daarmoet ik het freeswerk nog van doen endan verder afmaken en fretten en lakken..

mijn vierde bouwsel:
m'n red special, ik gebruik een prefab hals(moet nog gefret worden) en body maak ik helemaal zelf

volgende stap is de hals zelf ook maken

ik probeer het in stappen te doen, dat je toch elke x een goed instrument hebt als je klaar bent :)

Kim Wilson
17 augustus 2006, 10:48
Rinaldo, zou je de volgende keer even de moeite willen nemen om hoofdletters te gebruiken? Zo'n lap tekst is niet erg, maar zonder hoofdletters komt de leesbaarheid niet ten goede. Dus het vriendelijke verzoek om gebruik te maken van hoofdletters. Alvast heel erg bedankt. :)

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Rinaldo hè, B_2_the_a. ;)

Dirk W
17 augustus 2006, 10:53
Tja je doet het natuurlijk voor het leuk, er wordt constant gezegd dat het bouwen duurder is dan het kopen. Vooral strat en tele halzen zijn de moeite niet meer. Ik denk dat ik die ook gewoon niet meer koop.

Ik denk dat het zo goed als nooit voorkomt dat je iets wilt wat niet te koop is. Kijk naar warmoth, en desnoods koop je een gitaar en pas je een paar kleine dingen aan.

B_2_the_a
17 augustus 2006, 11:00
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Rinaldo hè, B_2_the_a. ;)

Ik heb er nog lege regels ertussen gedaan :D

rinaldo
17 augustus 2006, 13:05
Duizend maal excuses voor mijn belabberde schryfstijl, zal proberen om wat meer rekening te houden met de HOOFDLETTERS. En er is btw niks verkeerd aan om eerst de body te bouwen en er een kant en klare hals in te zetten, je leert er veel van wat houtbewerken betreft,En die ervaring kun je later gebruiken als je uiteindelijk toch aan je eerste hals begint.
Maar ik hou wel van een uitdaging, ben nu al bezig aan m,n tweede project dat wordt een hollow body van mahonie, met een flamed maple topje en een gelijmde hals.
Zal binnenkort wat fotos plaatsen als mijn zoon terug is van vakantie.
hij heeft nl de camera mee.

WAS HET ZO BETER? OF MOET IK OP TYPLES :sssh:

Kim Wilson
17 augustus 2006, 13:07
Nee, zo istie super! :D

Arjo
17 augustus 2006, 13:32
Als ik naar mezelf kijk vind ik het leuk om dingen te maken, dus ook een gitaar.
En ik ben dan nu wel bezig met een tele die ik prefab goedkoper had kunnen maken maar ik vind dat idd minder leuk. En op deze manier leer je ook nog wat. Ik ben zelf dan wel lang bezig met 1 gitaar (inmiddels 2 jaar) maar de volgende staat al wel in de planning en die word echt wel wat specialer :D en dan heb ik nu dus wel een goeie basis.

Zelfbouw ruled gewoon, waarom zou je het niet doen!!!
Het is een hobby en dat kost nu eenmaal geld.

Arjo

Kim Wilson
17 augustus 2006, 13:39
Ik heb mijn cab ook zelf gebouwd omdat ik dat leuk vond. Voor het geld hoefde ik het niet te doen. Maar nu heb ik er wel één die is zoals ik wil. Net zo breed als mijn Hotrod, dat kun je nergens kopen. Ik heb echt een unieke cab. En dat is erg mooi.

niekb
17 augustus 2006, 14:23
Ik vind het oplossen van de problemen die je tegen komt tijdens het bouwen erg uitdagend. Natuurlijk is het zorgen dat alles klopt en de bespeelbaarheid ook een uitdaging.
Verder wil ik al heel lang een les paul dc.. Alleen niet zo'n standaard ding. Nu kan ik m geheel naar eigen wens bouwen....en dat voor een fractie (het hout, Afrikaans mahonie, Swietenia, heeft me niets gekost) Op het moment dat ik meer budget heb zet ik er goede elementen op. Ik heb bijna alle onderdelen al in huis van donor gitaren die ik ooit heb gesloopt...Niet alles van de beste kwaliteit (pu's van Epiphone maar ze klonken altijd wel lekker, iig geen bagger pu's) Ik zet er wel goede pots, jackinput en schakelaar op. Ook de tuners koop ik nieuw omdat die gewoon goed moeten zijn. Op de langere termijn hoef ik dan alleen de elementen te vervangen door betere en evt de brug... heb een brug maarben nog ff een zadeltje kwijt:???:

Dit is ook het eerste project waarbij ik alles zelf ga doen, incl het bouwen van de hals, het fretten ed. Bij het bouwen van m'n Mustang heb ik veel hulp gehad en gebruik gemaakt van een 24" warmoth hals.
Fouten zijn helaas niet altijd op te vangen maar ik denk meestal wel op te lossen. Ik geniet ook erg van het ruwe werk (lekker bikkelen) tot nu toe zonder frees, oud hollandsch beitelwerk (tot nu toe allemaal redelijk strak...)

rinaldo
17 augustus 2006, 14:38
Helemaal mee eens.

zelfbouw, is zelfbevredigend. oeps, gewaagde opmerking.

maar zo is het wel natuurlijk, elk geslaagd project nodigt uit om er nog een te maken.
en dan het liefst een die er nog mooier uitziet en nog beter klinkt, totdat je het gevoel hebt dat je de ultieme gitaar gebouwd hebt.

En het allermooiste is natuurlijk als mensen gaan vragen, wil je ook een voor mij bouwen.
Dat lijkt me de grootste uitdaging op de lange termijn.
nu nog niet, dan moet ik honderd procent het gevoel hebben dat het bouwen onder de knie heb,
maar wie weet ...

Trouwens wat de kosten betreft, hout hoeft niet zo duur te zijn, als je maar weet waar je moet zoeken.

bv, voor mijn tweede project heb ik twee stukken mahonie bij een trappen fabriekje bij ons in de buurt gescoord.

kosten: 0 euro...............
neem maar mee ligt toch in de afval bak.
Als je vriendelijk vraagt en uitlegt waar het voor is zijn de meeste houthandelaren best bereid voor een schappelijk prijsje wat afval stukjes te verkopen.

flamed maple topje koste 30 euro, en hals hout had ik nog liggen, en voor de toets had ik bij de afh een ruw stuk santos pallisander voor 19 euries gekocht waar ook wel 3 stuks uit gezaagd konden worden.

dus. als je slim hout inkoopt, kun je daar bij je volgende projecten je voordeel mee doen.

jan jansen
17 augustus 2006, 17:30
Trouwens wat de kosten betreft, hout hoeft niet zo duur te zijn, als je maar weet waar je moet zoeken.

bv, voor mijn tweede project heb ik twee stukken mahonie bij een trappen fabriekje bij ons in de buurt gescoord.


Moet je even in Heerenveen kijken op het industrieterrein naast Thialf staat ook een trappenfabriek...wat die wel niet in de afval container hebben... :soul: :soul: :sssh:

rinaldo
17 augustus 2006, 19:02
hee bedankt voor de tip jansen, ga ik zeker even een keer kijken.
Hoe meer hout hoe beter.

Minda
17 augustus 2006, 22:01
Volgens mij is het hout van dat soort fabrieken niet gedroogd, dus dat werkt nog flink. Lijkt me niet de bedoeling!

rinaldo
17 augustus 2006, 22:13
ach voor een bodie zal het wel meevallen, en voordat ik er aan begin laat ik het zowiezo een paar maanden liggen om te aclamatiseren.

voor halshout kun je idd mischien beter naar arnhem of amsterdam gaan dan weet je zeker dat het goed gedroogd is, maar als ik in de buurt een leuk stukje esdoorn of wat ook zie liggen dan neem ik het zeker mee, het kan bij mij op zolder ook drogen.

G.G.
18 augustus 2006, 08:27
Ik heb thuis in de achterkamer een klein werkblad aan een kast. Ikheb expres de onderste planken op 20 cm gezet zodat ik daaronder velig hout kan opbergen. Ik ga binnenkort maar eens lekker hamsteren.

djangfripp
7 september 2006, 10:50
waarom zelfbouwen ?

Het creëren zit gewoon in mij. Dingen zelf bouwen geeft een hoop voldoening en het is heel leerijk.Voor de prijs moet je het meestal niet doen, zeker niet als je je werkuren zou meetellen. Een kit is een optie maar dat is niet helemaal hetzelfde natuurlijk.
De meeste vinden het dan ook leuk om op hun zelf gebouwde gitaar te spelen.
Maar hier heb ik dan toch een kleine bedenking, en ik wil hiermee echt niemand beledigen, maar er worden hier wel veel tele’s en strats gebouwd aan de lopende band. Zeer mooie exemplaren, daar niet van, maar een echt ‘eigen’ gitaar kan je het dan toch ook weer niet noemen ?
Ik bedoel, waarom dan niet direct een eigen ontwerp of ten minste een jaguar of mustang, iets dat je niet veel tegenkomt ?
Ok het is misschien moeilijk om nog een eigen ontwerp te maken dat nog niet bestaat zonder uit te komen op iets totaal ‘over the top’ ;) maar toch, als ik een tele,strat of LP zou willen zou ik die toch gewoon gaan kopen.
Ik zou zelf willen bouwen, niet klonen.

Ondanks de honderden verschillende gitaar merken, types, designs waar je je kan laten door inspireren komen de meeste steeds uit op een strat of tele, dat begrijp ik niet zo goed. En die PRS bvb, snap ik helemaal niet waarom je net die wil bouwen. Maar ja, ik ben dan ook een leek op het gebied van gitaarbouwen ;) (en niet zo'n strat fan, sorry :) )

greetz

Kim Wilson
7 september 2006, 10:53
Misschien wel omdat een tele of een strat erg tot de verbeelding spreekt. Omdat er veel info over te vinden is. Omdat er goed onderdelen voor te krijgen zijn. Daarom denk ik...

oknarb180
7 september 2006, 13:29
Maar hier heb ik dan toch een kleine bedenking, en ik wil hiermee echt niemand beledigen, maar er worden hier wel veel tele’s en strats gebouwd aan de lopende band. Zeer mooie exemplaren, daar niet van, maar een echt ‘eigen’ gitaar kan je het dan toch ook weer niet noemen ?
Ik bedoel, waarom dan niet direct een eigen ontwerp of ten minste een jaguar of mustang, iets dat je niet veel tegenkomt ?
Ok het is misschien moeilijk om nog een eigen ontwerp te maken dat nog niet bestaat zonder uit te komen op iets totaal ‘over the top’ ;) maar toch, als ik een tele,strat of LP zou willen zou ik die toch gewoon gaan kopen.
Ik zou zelf willen bouwen, niet klonen.

Tja, ieder z'n ding, maar als je een gitaar echt helemaal zelf gaat bouwen, dan is denk ik een bestaand ontwerp namaken de beste basis (en vooral voor je ervaring). Afhankelijk van je handigheid, kennis van houtbewerking, geduld, noem het maar op kun je beginnen met wat makkelijkere constructie zoals een strat/tele, of een iets moeilijkere constructie (PRS/Les Paul). Creativiteit hoeft zich niet alleen te uiten in het aangezicht van de gitaar, je kan bijv. een strat namaken van mahony met maple top en 'm meer als een Les Paul laten klinken. Tja, je bouwt een bestaand ontwerp na, maar je stopt alles in wat je persoonlijk zoekt in een gitaar. En dat is toch wel ECHT eigen (tenminste, dat is mijn persoonlijke mening).

Mijn zelfbouw PRS krijgt bijvoorbeeld een mohony body met Quilt-maple top, een 70-ties fender neckshape maar met een scalloped fretboard, PRS-head, scale 25,5 inch, en Dimarzio evolutions (B eb N). En een Hipshot tremolo (oogt beter op een PRS dan een vintage fender trem). Overigens, dit is mijn eerste zelfbouw gitaar.
Ik ben meer een stratman, maar vind een PRS toch wel mooi. De Evolutions zijn een gok.


vr.gr.

Branko

djangfripp
7 september 2006, 14:08
aar je stopt alles in wat je persoonlijk zoekt in een gitaar. En dat is toch wel ECHT eigen

ja, dat is ook wel weer waar.

als ik me dan toch op een bestaand model zou baseren zou ik het wel leuk vinden een Jaguar te bouwen. of een hollowbody. wel makkelijk gezegd natuurlijk ;)

je kan natuurlijk altijd doen zoals Kurt Cobain met z'n jagstang; van twee types een gitaar maken ;)

charlotte
7 september 2006, 14:31
Hey luitjes:)

Waarom zelfbouwen is de vraag.
Welnu,het is inderdaad gewoon kicken,ook verslavend, om zelf je gitaar te bouwen,en dan er op te kunnen spelen.
Als je zelf je hout koopt voor de body, kun je het echt helemaal zelf uitkiezen, anders is als je een body koopt, moet je het nemen zoals het is.
Ook kun je zelf de vorm en verdere vormgeving bepalen.
Dit geld ook voor de hals,je kunt het perfecte stuk hout nemen, of lamineren,wat dan ook, ook kun je de breedte van de hals, en de dikte en het profiel zelf dan nog bepalen, wat bij een kant en klare hals al voorgekauwd is.
En verder kun je zelf nog wat uitdagingen aan brengen,zoals ik het gedaan heb met de leds , en bij het laatste project,glasvezel dus.

groetjes Charlotte :hippie:

oknarb180
7 september 2006, 14:46
Als je zelf je hout koopt voor de body, kun je het echt helemaal zelf uitkiezen, anders is als je een body koopt, moet je het nemen zoals het is.
Ook kun je zelf de vorm en verdere vormgeving bepalen.
Dit geld ook voor de hals,je kunt het perfecte stuk hout nemen, of lamineren,wat dan ook, ook kun je de breedte van de hals, en de dikte en het profiel zelf dan nog bepalen, wat bij een kant en klare hals al voorgekauwd is.



Met kant en klare onderdelen is uiteraard nog wel iets aan te passen, maar in beperkte mate (wijzigingen zijn vaak niet meer goed te herstellen). Je kunt het dan denk ik eerder "customizen" noemen i.p.v. "zelf bouwen".

Charlotte: zoals je gedaan hebt met de bestaande hals voor je dub-neck

vr.gr.

Branko