PDA

View Full Version : Weer zeg ik 'hallo allemaal'



Melt
17 augustus 2006, 02:03
En dit keer wil ik mezelf even voorstellen. Ik ben Meltem, een 21 jarig meisje dat al heel lang geleden gitaar wilde spelen. Helaas kwam het er maar niet van wegens tijdgebrek en omdat ik zoveel andere dingen leuk vind. Ik had al jaren een heel goedkoop gitaar in mijn bezit, maar dat gaf mij niet de stimulans om continu te oefenen. Totdat ik bijna drie weken geleden besloot om een mooie Spaanse beginnersgitaar te kopen. Naar mijn idee speelt hij goed, maar op de één of andere manier blijf ik nieuwsgierig naar een westerngitaar. Gewoon benieuwd hoe dat gaat spelen.

Voorlopig zal ik op deze blijven spelen en oefen ik elke dag. Maar ik moet zeggen, het valt niet mee. Ik denk dat het heel veel oefenen gaat worden voordat ik wat gitaar kan spelen. Bij het onderwerp 'akoestische gitaren' had ik al wat vragen over de techniek van de rechterhand. Maar ik besef dat ik nog meer vragen heb. Ik zit nog maar net in de gitaarwereld wat mij overigens wel bevalt, waardoor heel veel dingen nieuw voor mij zijn zoals de soorten gitaren die er zijn en de hulpmiddelen die je kan gebruiken zoals een capo.

Over drie en een halve week ga ik voor heel veel weken naar Turkije en neem ik mijn gitaar mee. Nu ik nog in Nederland ben, ga ik nog veel lezen en de benodigdheden bij elkaar sprokkelen in de hoop dat ik in Turkije niet ga vastlopen met het gitaar spelen. Bijvoorbeeld morgen ga ik uit de geleende boeken onder andere liederen kopieren.

B~Rock
17 augustus 2006, 16:08
Welkom alhier!

GunMetalBlue
21 augustus 2006, 19:42
haihai!

heb je ook foto's van je gitaar? fijn dat er weer een vrouw is die de kunst van het gitaarspelen wil leren :)

d'oh
21 augustus 2006, 21:22
welkom op gitaarnet meltem,

leuke naam overigens, ben je een turkse?

Melt
22 augustus 2006, 00:00
haihai!

heb je ook foto's van je gitaar? fijn dat er weer een vrouw is die de kunst van het gitaarspelen wil leren :)

Net was ik bezig met mijn web-log, ik heb het één en ander bijgewerkt. Ik bedacht mij dat ik wil gaan vertellen over mijn gitaar, maar dat ik geen foto ervan heb. Maar wat niet is, kan nog geregeld worden. Eén moment :)

Melt
22 augustus 2006, 00:21
Mijn mooie Admira Allegria. Ik vind haar goed klinken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MMZUGJRT

:)

Melt
22 augustus 2006, 00:39
haihai!

heb je ook foto's van je gitaar? fijn dat er weer een vrouw is die de kunst van het gitaarspelen wil leren :)

Ik ben in mijn jonge jaren voor zoveel nationaliteiten geschat. Van Portugees tot en met Braziliaans, van Roemeens tot en met Pools. Het schijnt dus dat je het niet echt aan mij ziet, maar wel apart dat jij wel goed gokt. Zal vast komen door mijn naam en mijn beginverhaaltje. Mijn ouders zijn in Turkije geboren en ik hier. Ik heb daarom ook twee paspoorten. Ik ga 15 weken mijn tijd daar in Turkije doorbrengen. Lijkt mij een mooie ervaring om bijvoorbeeld in het dorp gitaar te spelen. Een dorp met weinig mensen, veel bergen en vooral rust. Maar daarvoor moet ik nog wel even blijven oefenen om in dat landschap het één en ander te kunnen spelen. Elke dag schiet het gitaarspelen gelukkig steeds een klein beetje op.

Meer vragen zijn welkom en nu ga ik een paar stellen:
Wie heeft hier een capo en hoe bevalt dat? Ik vraag me namelijk af of ik ook een capo moet nemen. Ik heb een boek geleend met daarin akkoorden van bekende liedjes. Bij sommige liedjes wordt er vermeld naar een capo. Ik ben zelf nog niet zo bekend met de akkoorden en al helemaal niet met een capo. Het schijnt dat je de toon daarmee hoger kan maken, maar heeft het nog iets extra's volgens jullie? Een nog mooiere sound?

F-axe
22 augustus 2006, 10:05
capo.. Volgens mij werkt zo'n ding voor het kunnen spelen van een mooi en vooral helder hoog akkoord op een accoustische gitaar. Wanneer je barré akkoorden op een klassieke gitaar speelt krijg je vaak een rammelig geluid (dit soort akk. klinken beter op een electrische gitaar). Met je capo kun je open akkoorden blijven spelen.

thefox
22 augustus 2006, 11:34
capo.. Volgens mij werkt zo'n ding voor het kunnen spelen van een mooi en vooral helder hoog akkoord op een accoustische gitaar. Wanneer je barré akkoorden op een klassieke gitaar speelt krijg je vaak een rammelig geluid (dit soort akk. klinken beter op een electrische gitaar). Met je capo kun je open akkoorden blijven spelen.
je kan gewoon barré akkoorden spelen op akoestische gitaar hoor ;-) Het vergt misschien wat meer oefening dan op een elektrische gitaar, maar het is onzin om te zeggen dat barre akkoorden niet voor akoestische gitaar zijn!

Melt
25 augustus 2006, 00:42
Open?? Barre?? Duidelijk dat ik nog niet bekend ben met akkoorden. De akkoorden die ik tot nu toe kan spelen zijn de D, de AM, G, G7, C akkoord. Althans, ik weet waar mijn vingers op moeten, maar van het ene naar het andere akkoord gaan, is nog moeilijk voor mij.

Voor mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk of ik een capo ga kopen. Vorige week ben ik naar de winkel gegaan en de meneer van de winkel zei dat ik niet een capo moet nemen omdat ik het lekker simpel wil leren. Daar ben ik het opzich wel mee eens, om gitaar te kunnen spelen moet je naar mijn idee heel veel voor oefenen en niet de moeilijkste dingen maar niet doen. Een goede capo die ik zou kunnen nemen volgens die meneer is de Dunlop capo. Ik ga me morgen denk ik even met akkoorden bezighouden. Ik heb nu voornamelijk de noten apart geoefent. Meer suggesties zijn altijd welkom.

Dreamer
25 augustus 2006, 10:07
een capo is een klem die je op je gitaarhals zet,
hierdoor klinkt alles hoger en kun je inderdaad open akkoorden spelen i.p.v. met barré

(barré = u vinger (meestal wijsvinger) dwars over de hals leggen )

miischien wa raar uitgelegd mja, doe dan ma ne edit :)

Melt
29 augustus 2006, 00:58
Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt met een barre akkoord. Dat is zo'n akkoord als de A Mineur? Ik ga van dit akkoord uit dat je je wijsvinger over heel de hals plaatst op fret 5. Ik heb het overigens nog niet geprobeerd, maar ik kom het wel tegen bij de liedjes op internet. Voorlopig houd ik het op de makkelijke akkoorden, zoals EM, D, G, C.

En ik heb trouwens ervoor gekozen om een capo te nemen, aangezien ik daar in Turkije mee aan de slag wil gaan. Ik neem namelijk ook tablatuur mee waar je een capo voor moet gebruiken.

omni
29 augustus 2006, 10:09
Een heel klein theorielesje dan… er bestaat niet zoiets als hét Amin akkoord. Er zijn alleen akkoord vormen en deze verschillende vormen op verschillende plekken op de hals maken de verschillende akoorden. Er zijn op je hals misschien wel 6 plekken waar je Amin kan spelen. Er zijn 5 basis open vormen; C A G E D. Open betekent dat er snaren bij zijn die niet door je vingers aangeraakt worden. zoals de E snaar in open Emin. Die klinken dus gewoon. De truc met barré of een capo is dat je eigenlijk de kam van je gitaar verschuift. En daardoor dus hoger gaat spelen. Het verschil tussen een capo en je platte wijsvinger is natuurlijk dat je bij een capo je vingers nog in dezelfde vorm kan plaatsen terwijl je bij een barré accoord aan een nieuwe vorm zal moeten wennen.
Zo, in één keer vijf jaar verder ;-)

F-axe
30 augustus 2006, 13:29
je kan gewoon barré akkoorden spelen op akoestische gitaar hoor ;-) Het vergt misschien wat meer oefening dan op een elektrische gitaar, maar het is onzin om te zeggen dat barre akkoorden niet voor akoestische gitaar zijn!

ik zeg niet dat barré akkoorden niet op een accoustische gitaar gespeeld kúnnen worden, maar dat je door gebruik te maken van een capo je akkoorden mooier/ meer helder uit je gitaar haalt.

Kim Wilson
30 augustus 2006, 13:43
Dat is met een elektrische ook. En Fox heeft het prima begrepen. Jij zegt dat barré akkoorden op een akoestische gitaar rammelen. Als dat bij jou zo is, moet je meer oefenen. Want ook op een ak. gitaar kunnen barré akkoorden netjes klinken...

Melt
31 augustus 2006, 23:15
Een heel klein theorielesje dan… er bestaat niet zoiets als hét Amin akkoord. Er zijn alleen akkoord vormen en deze verschillende vormen op verschillende plekken op de hals maken de verschillende akoorden. Er zijn op je hals misschien wel 6 plekken waar je Amin kan spelen. Er zijn 5 basis open vormen; C A G E D. Open betekent dat er snaren bij zijn die niet door je vingers aangeraakt worden. zoals de E snaar in open Emin. Die klinken dus gewoon. De truc met barré of een capo is dat je eigenlijk de kam van je gitaar verschuift. En daardoor dus hoger gaat spelen. Het verschil tussen een capo en je platte wijsvinger is natuurlijk dat je bij een capo je vingers nog in dezelfde vorm kan plaatsen terwijl je bij een barré accoord aan een nieuwe vorm zal moeten wennen.
Zo, in één keer vijf jaar verder ;-)

Dank je wel voor je korte theorieles :) Ik dacht ook al zoiets dat een Amin niet alleen één vorm heeft aangezien ik heel wat tabs heb bekeken en de Amin van elkaar verschilden. En het klinkt logisch hoe je de open akkoorden omschrijft.