PDA

View Full Version : Afstellen van je geluid



kwante
16 augustus 2006, 23:37
Hoi,

Iedereen kent het wel, je hebt uren thuis zitte werken aan je sounds en ze klinken super.
Uurtje later sta je op een repetitie en je sounds trekken nergens meer op.

Waar kan ik het beste mijn sounds bouwen zodat ze zowel op groter podia als op café's goed klinken?
- Gewoon thuis zoals ik het nu doen
- In open lucht
- In een geluidsgeïsoleerde ruimte (studio)
- ...

Op welk volume doe je het ook het beste?

Alvast bedankt voor de tips!

Groet
Hans

Rude Perception
16 augustus 2006, 23:59
Hoi,

Iedereen kent het wel, je hebt uren thuis zitte werken aan je sounds en ze klinken super.
Uurtje later sta je op een repetitie en je sounds trekken nergens meer op.

Waar kan ik het beste mijn sounds bouwen zodat ze zowel op groter podia als op café's goed klinken?
- Gewoon thuis zoals ik het nu doen
- In open lucht
- In een geluidsgeïsoleerde ruimte (studio)
- ...

Op welk volume doe je het ook het beste?

Alvast bedankt voor de tips!

Groet
Hans

Ik denk dat je je gain terug moet draaien, en iets meer mids erin moet draaien. De bas en hoog wat minder.
Wat voor versterker heb je?

kwante
17 augustus 2006, 00:10
Hoi,
Als versterker heb ik een Peavey Classic 50/50 poweramp met daarvoor een JMP-1 en een Gmajor.

Meestal merk ik dat ik op optredens te veel bas heb staan in mijn sound en tijdens repetities te veel hoog, kzal maar eens met de mid gaan spelen, bedankt voor de tip.

groet

bert k
17 augustus 2006, 10:38
Gaat naar moderne versterkers.

ateng
17 augustus 2006, 11:02
Hai,

Wat ik ervaren heb is om niet thuis je geluid afstellen tenzij je echt lawaai kan maken zonder dat de buren gaan klagen.
Het probleem bij thuis afstellen op slaapkamervolume is namelijk dat je meer bas en meer hoog erin wil draaien omdat ie niet zo aanwezig is (wat logisch is op laag volume). Tijdens optreden heb je dan teveel bas en klinkt het heel schel allemaal. Beste is dus om met redelijk hoog volume je soundjes te maken dus ook je fx, tijdens repetitie ofzo, en wees niet te voorzichtig met de treble en mid want met optreden prik je juist daarom lekker door de mix.

Succes

ateng
17 augustus 2006, 11:04
Gaat naar moderne versterkers.
Dat helpt??!!

ieme
17 augustus 2006, 14:10
Ik denk dat je je gain terug moet draaien, en iets meer mids erin moet draaien. De bas en hoog wat minder.
Wat voor versterker heb je?


wat is dat voor waardloze opmerking!

Rude Perception
17 augustus 2006, 14:12
wat is dat voor waardloze opmerking!

Dat is mijn ervaring als ik mijn versterker harder zet. Misschien omdat bij mij de eindbuizen voor extra overdrive gaan zorgen als mijn versterker harder staat, waardoor ik in mijn voorversterker de gain terug kan zetten (ik ga er dus vanuit dat er een gain en volume knop op de voorversterker zit, en een volume op de eindversterker)

kwante
17 augustus 2006, 14:48
Oke, na de herexamens eens een keer naar onze repetitie bunker gaan en daar mijn volume eens omhoogsmijten, eens kijken hoe ik hem dan kan afstellen.

Ik hoor ook vaak dat je het best je power amp gans open zet en het volume meer gaat regelen met je preamp en ander FX zodat je geluid de echt tube sound gaat krijgen.
Is dit echt zo??
Verstook je dan niet je power tubes ??

Alvast bedankt

Groet
Hans

Rude Perception
17 augustus 2006, 15:00
Oke, na de herexamens eens een keer naar onze repetitie bunker gaan en daar mijn volume eens omhoogsmijten, eens kijken hoe ik hem dan kan afstellen.

Ik hoor ook vaak dat je het best je power amp gans open zet en het volume meer gaat regelen met je preamp en ander FX zodat je geluid de echt tube sound gaat krijgen.
Is dit echt zo??
Verstook je dan niet je power tubes ??

Alvast bedankt

Groet
Hans

Ik heb mijn eindversterker altijd zo hoog mogelijk staan. Dan krijg je dat de eindbuizen gaan oversturen...

Ik geloof niet dat je dan je eindbuizen snel naar de klote helpt.

onze_jef
17 augustus 2006, 17:14
Zoek eens wat op over de "Fletcher-Munson curves".

kwante
17 augustus 2006, 19:23
Versterker dus instellen op het volume dat ik gebruik bij optredens, hoog volume dus.
Of begrijp ik dit verkeerd?

Groet

peter_heijnen
17 augustus 2006, 19:39
Iedere ruimte en situatie klinkt anders.

Ik vraag altijd de drummer of ie even iets voor me speelt.
Aan de bassdrum hoor je dan wat het laag in die ruimte doet. De bekkens geven een indicatie voor je hoog, en de toms gebruik je voor het inschatten van je mid.

Dit is natuurlijk geen zaligmakend systeem maar wel een goed uitgangspunt, en na een tijdje krijg je vast genoeg ervaring om zo'n situatie ook zonder drums al veel beter te kunnen inschatten.

Het blijft trouwens vaak lastig. Ik heb ooit een hele leuke gig gedaan waarbij ik aldoor maar aan mijn knoppen bleef draaien om het echt goed te krijgen. Op het eind van de laatste toegift vond ik het echt goed klinken, haha.

dejohan
18 augustus 2006, 10:33
Als je meestal over p.a. speelt kan je beter een goeie geluidsman vinden. Een echt goeie dan hé, niet die duizenden mensen die weten hoe een mengpaneel werkt en denken dat ze daarom geluidsman zijn. Nee iemand die een opleiding gehad heeft, en goed is in e.q.-en van gitaar (wat haast een wetenschap op zich is).
Want hoe je je geluid ook afstelt, de microfoon, het pa systeen en de ruimte beïnvloeden het geluid toch enorm. Jij staat op een optreden te draaien aan de knoppen terwijl je vlak voor je versterker staat, maar het geluid in de zaal kan helemaal anders zijn. Een soundman die 'in het publiek' staat kan het geluid echter veel beter beoordelen en aanpassen.

stratokai
18 augustus 2006, 11:19
Versterker dus instellen op het volume dat ik gebruik bij optredens, hoog volume dus.
Of begrijp ik dit verkeerd?

Groet

Mijn ervaring is dat wat thuis werkt, werkt tijdens optreden net niet. Thuis speel je zachter en heb je niet het geluid van andere instrumenten om je heen.
Bijna altijd ben je thuis ook te voorzichtig met de solo-volumes.

Zoals je zegt. Geluid afstellen op band volume, want dan wil je dat het goed klinkt. Dus tijdens (of na) repetities is het makkelijkst.

guitarnijboer
18 augustus 2006, 13:06
Het afstellen van volumes is altijd lastig bij programeerbare voorversterkers, zeker als je voor ieder nummer een ander soundje en instellingen hebt, is het moeilijk in te schatten hoe zich dit verhoudt in de mix (met de rest van de band klinkt) Gebruik je daarbij ook nog (modulatie) effecten, dan kun je het helemaal vergeten.

Je hebt geen referentie als je alleen met je versterker en zo zit te klooien...... Wat misschien wel helpt is:

Thuis een cd opzetten op redelijk volume en kijken hoe de souds en volumes zich daarbij verhouden. Je hebt dan een referentie punt.

Verder zou ik mij beperken tot 2 goede overdrive geluiden, 1 of 2 cleane en 1 voor lead. Effecten kun je dan al naar gelang aan deze presets toevoegen, zodat je een scale aan verschillende presets krijgt.



(Overigens heb ik zelf mijn 19'' spullen jaaaaren geleden al weggegooid..... te veel werk en gedoe naar mijn idee. Een tweekanaals Amp in combinatie met verschillende elementen en gitaarvolumes kan net zo veelzijdig zijn, en klinkt naar mijn idee beter......maar dat terzijde)

ateng
18 augustus 2006, 18:42
Als je meestal over p.a. speelt kan je beter een goeie geluidsman vinden. Een echt goeie dan hé, niet die duizenden mensen die weten hoe een mengpaneel werkt en denken dat ze daarom geluidsman zijn. Nee iemand die een opleiding gehad heeft, en goed is in e.q.-en van gitaar (wat haast een wetenschap op zich is).
Want hoe je je geluid ook afstelt, de microfoon, het pa systeen en de ruimte beïnvloeden het geluid toch enorm. Jij staat op een optreden te draaien aan de knoppen terwijl je vlak voor je versterker staat, maar het geluid in de zaal kan helemaal anders zijn. Een soundman die 'in het publiek' staat kan het geluid echter veel beter beoordelen en aanpassen.

Dat vind ik ook.
Ene keer klinkt alles super en de andere keer klinkt het bagger en meestal te maken met het akkoestiek waar je in speelt.
Als je via PA speelt ga niet zitten klooien met je versterker want dat wordt weer versterkt via de PA. In het verleden had ik dat ook, had te veel laag dus dan maar laag terug draaien. Opname weer terug gehoord en je kon precies horen wanneer ik mijn laag had terug gedraaid.
Je kan beter kijken wat je aan het akkoestiek kan doen dan aan je versterker staan draaien bijvoorbeeld als je teveel laag heb (meestal in een kroeg met houten vloer) je versterker/speakerkast ergens op zetten ofzo om kontakt met vloer te vermijden of als je open back hebt niet in een hoek plaatsen. Als het te schel klinkt, je versterker/speakerkast van je af draaien of Beamblocker gebruiken.

Ik heb mijn eindversterker altijd zo hoog mogelijk staan. Dan krijg je dat de eindbuizen gaan oversturen...

Ik geloof niet dat je dan je eindbuizen snel naar de klote helpt.
Bij moderne versterkers gaat het meestal om pregain oversturing en niet om je eindbuizen vervorming. Ga je preamp gedeelte goed afstellen qua toon, gain en volume en werk dan met je mastervolume/eindtrap gedeelte. Zo werkt dat ook met rackgear.
Bij Vintage georriënteerde versterkers is eindbuizen vervorming natuurlijk het mooist en zijn loadboxen ideaal daarvoor.
Maar hé, als je het mooi vind klinken om je eindtrap voluit te zetten moet je dat doen maar mijn ervaring is dat het bij moderne versterkers niet zo mooi klinkt.

Brord
19 augustus 2006, 00:58
tien tekens