PDA

View Full Version : Opnamen maken met Duke Ellington (ca. 1937)



skanky
16 augustus 2006, 20:55
Bob Katz postte deze link op het gearslutzforum, geweldig filmpje! Dit waren nog eens tijden!
http://www.devilducky.com/media/47738/

Han S
16 augustus 2006, 22:21
Mooi hé? Ik had hem ook al eens gepost: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76916&highlight=vinyl

skanky
16 augustus 2006, 22:23
Oh OK, sorry die had ik even gemist. Maar het is inderdaad geweldig om te zien. 1 microfoon, hooguit 2 en rechtstreeks op de plaat. Goeie ouwe tijd!

Han S
16 augustus 2006, 22:29
Ik had hem ook gepost op de sticky thread van Bruce Swedien op Harmony Central, prachtig vond die ouwe reus dat. Hij zei: ik was drie toen dat plaatsvond.

In OT reageerde iemand met: maar als er nou iemand een fout maakt?
Mooi is dat hé? Die gasten speelden zes a zeven avonden/nachten in de week en gingen op een middag even langs de studio om een paar nummers op te nemen.

Een fout maken, dat doen alleen moderne muzikanten. :D

Als je mooie verhalen wilt lezen: http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=26430&page=4

skanky
16 augustus 2006, 22:33
Haha, ja precies!
Toen hadden ze ook nog geen producers die zich belangrijk voelden. Er waren 2 technici. iemand die de preamp regelde en een die de opname regelde.
Tegenwoordig gaat het om de 'vette' sound, toen moest het gewoon zo realistisch mogelijk klinken.

Han S
16 augustus 2006, 22:54
Dat onderscheid heb je nu nog steeds wel hoor, ik moet opnamen maken van jazzbands, orkesten en allerlei ander akoestische dingen. Dan is het echt zo natuurgetrouw mogelijk registreren wat er gebeurt.

Aan de andere kant heb je de pop, rock, metal en aanverwante artikelen en dan is het illusie maken. Drums die bigger than life moeten klinken en ik vind het een uitdaging om dat met het drumstel zelf voor elkaar te krijgen. Vervangen door samples kan elke boerenlul, dat is verder geen kunst.

Het leuke van dit vak is dat je van alles moet doen, van country via metal naar jazz en folk, koren, orkesten, bigbands, klassieke pianisten, klezmer, doedelzakorkesten, je kunt het zo gek niet bedenken of je krijgt er een keer mee te maken.

Ik heb een keer een orkest met een koor van 250 mensen moeten opnemen in Marcanti Plaza in Amsterdam, in een keer naar stereo, prachtig. Een camera op de leadvocalisten om te zien wat er allemaal gebeurde want ik zat ver weg in de kelder.

Dat leer je vast niet op het SAE schat ik.

skanky
16 augustus 2006, 23:05
Nee precies, daarom doe ik ook de HKU (4de jaars studio technologie). Daar leer je dat namelijk wel. Ik heb een keer een volledig symfonie orkest op moeten nemen in de Dominicuskerk in de spuistraat in Amsterdam. Ook in 1 keer naar stereo. Achteraf gezien had ik het beter anders kunnen doen, maar het was een goed begin. Ik had het met een ORTF-variant van km184's opgenomen. Nu had ik het eerder met een AB van B&K omni's gedaan, maar ik heb er wel veel van geleerd.
Het heeft trouwens een prachtige akoestiek die kerk, een onontdekt akoestisch pareltje.

Ik weet dat het zo natuurlijk mogelijk registreren ook nog zeer regelmatig gebeurd hoor, maar destijds wisten ze niet beter dan dat. Toen dachten ze nog niet na over een 'vette' sound of whatever.

Maar het is idd prachtig om al die verschillende dingen te doen, in de afgelopen twee jaar heb ik gewerkt voor oa. een punkband, het orkest dus, Idols, een alt. rockband. een strijkkwartet met 8kanaals surroundelectronica en ga zo maar door. Alles komt langs, dat maakt het vak zo mooi.

guhlenn
17 augustus 2006, 14:07
mooi hoor. :-)

Ic3gl0vE
17 augustus 2006, 14:38
Vervangen door samples kan elke boerenlul, dat is verder geen kunst.


Het leuke daar aan is dan wel weer dat de simpele thuis studio een prima demo of zelfs album kan voortbrengen en dat stimuleert bandjes echt wel om iets te maken!

skanky
17 augustus 2006, 14:45
Het leuke daar aan is dan wel weer dat de simpele thuis studio een prima demo of zelfs album kan voortbrengen en dat stimuleert bandjes echt wel om iets te maken!

Klopt, maar het is wel weer jammer dat mensen aan dat geluid gaan wennen, ze vinden mp3 kwaliteit al goed genoeg.

Ic3gl0vE
17 augustus 2006, 14:57
Och er zijn tegenwoordig ook genoeg mensen die thuis een RME of MOTU systeem hebben staan (kost natuurlijk ook wel wat en alleen een goede geluidskaart maakt nog geen goede sound). Ik zeg niet dat studio's niet langer nuttig zijn, zeker niet, maar mensen kunnen hun eigen debuutalbum gewoon uitbrengen en via internet verkopen, dat is gewoon top :)