PDA

View Full Version : G-major / Rocktron Midimate / Koch MT II



boss
16 augustus 2006, 19:10
Beste mensen, ik heb 3 dagen zitten struinen over het forum. Veel gelezen en weer veel geleerd.
Maar toch zit ik nog steeds met een paar vragen.
Ik ben in het bezit van een Koch Multitone II combo.
Daar komt morgen bij een TC Electronics G-major en een Rocktron Midimate.

Nu ben ik nieuw in het midi gebeuren, dus daar ga je dan flink op studeren. Manuals doornemen, forum en FAQ lezen. En ik denk het redelijk door te hebben.

Ik wil de Koch schakelen met de relays van de G-major.
De Koch heeft 5 schakelbare functies (de footswitch heeft 5 knoppen): 1- clean / 2- crunch / 3- lead / 4- rev on-off / 5- rhytm/solo
De G-Major heeft slechts 2 relays, dus kanaal 1, 2, 3 van de Koch moet kunnen (gevonden op de TC Electronics supportsite). Hiervoor moet dus de midimate geprogrammeerd worden om de relays van de G-major aan te spreken.

Waar ik nu vastloop is het volgende:
Als ik het goed begrepen heb zijn de relays van de G-major enkel te schakelen via CC van de midimate. Maar wat ik niet echt terug kan vinden is hoeveel CC's je per Patch kan uitsturen uit de midimate....? Ik weet dat als de midimate in Controller Mode staat je de bovenste 5 knoppen als CC kan gebruiken. Maar kan je dan binnen een patch buiten die 5 ook nog een andere CC sturen?

Anders gezegd, ik wil b.v. op de 5 bovenste knoppen van de midimate in Controller Mode effect blokken aan/uit schakelen van de G-Major. En dan patches maken met telkens een ander kanaal van de Koch.
Gaat dat lukken??

vinni
16 augustus 2006, 22:34
Klopt niet helemaal....

Heb zelf ook een G-major gehad waarvan ik de relays gebruikte.
Je kunt gewoon per patch de relays mee programmeren.
Met CC's kun je inderdaad FX-blokken aan/uit zetten.

Aan het met CC's aan/uit zetten zit nog wel een kleine maar.....
Volgens mij is die Midimate geen Active Sensing...
Betekent dat de midimate kan zien welke FX-blokken aanstaan in een
patch en overeenkomstig de juiste LEDS op de midimate aanzet.

even zoeken op dit forum naar Active Sensing en G-major.
Ik heb er ooit nog eens een stukje over gedicht.

Groet,
Vinni

srv-man
16 augustus 2006, 22:56
Volgens mij kun je de relays ook met cc's aan/uitzetten.

De midimate heeft inderdaad geen active sensing, maar kun je prima met cc's werken. Op de midimate kun je per patch de stand van de cc's in het geheugen programmeren, bij het oproepen van de patch zet hij de cc knoppen op de mm dan in de goede stand en verzend dit ook naar de Gmajor, het staat dus altijd goed. Is een iets andere denkwijze, maar wel goed bruikbaar.

boss
16 augustus 2006, 23:08
Bedankt voor de reacties alvast!
Ik heb je oude draadje gevonden vinni.

Als ik het goed begrijp kan je dat dus omzeilen door als volgt te werk te gaan:
Je programmeerd je patches op de G-major en zet vervolgens de fx blokken uit. In de MM maak je een patch waarbij je de gewenste blokken aanzet middels cc's. Met als resultaat dat bij iedere patch op de MM de corresponderende ledjes wel verlicht zijn.

Maar als er binnen een patch van de G-Major een fx blok aanstaat en ik roep die patch op vanaf de MM zonder dat ik een cc maak voor dat blok, dan zal de desbetreffende led niet oplichten. Dat bedoel je volgens mij met active sensing, toch?

vinni, begrijp ik trouwens uit je antwoord dat je de relays van de G-Major kan mee programmeren binnen de MM als pc? Dus ik hoef niet perse een cc te gebruiken om van kanaal te wisselen op de Koch?
Dit laatste vindt ik belangrijk omdat er op de MM maar 5 cc kunnen worden gebruikt in Controller Mode.
En die wil ik graag gebruiken voor de fx blokken van de G-Major aan of uit te zetten binnen een patch.

srv-man
16 augustus 2006, 23:27
Als ik het goed begrijp kan je dat dus omzeilen door als volgt te werk te gaan:
Je programmeerd je patches op de G-major en zet vervolgens de fx blokken uit. In de MM maak je een patch waarbij je de gewenste blokken aanzet middels cc's. Met als resultaat dat bij iedere patch op de MM de corresponderende ledjes wel verlicht zijn..

Klopt, maar je hoeft de fx blokken op de Gmajor niet eens per sé uit te zetten, hij schakelt uiteindelijk toch de blokken aan of uit op commando van de midimate, ongeacht of ze aan of uit stonden (mits je natuurlijk de cc's daarvoor programmeert).


Maar als er binnen een patch van de G-Major een fx blok aanstaat en ik roep die patch op vanaf de MM zonder dat ik een cc maak voor dat blok, dan zal de desbetreffende led niet oplichten. Dat bedoel je volgens mij met active sensing, toch?

Klopt.
Met active sensing wordt bedoeld dat de GMajor ook de stand van de cc's naar de midicontroller verzendt, je hebt dan dus ook 2 midikabels nodig (heen en terug). De Midimate kan deze signalen echter niet ontvangen.


vinni, begrijp ik trouwens uit je antwoord dat je de relays van de G-Major kan mee programmeren binnen de MM als pc? Dus ik hoef niet perse een cc te gebruiken om van kanaal te wisselen op de Koch?
Dit laatste vindt ik belangrijk omdat er op de MM maar 5 cc kunnen worden gebruikt in Controller Mode.
En die wil ik graag gebruiken voor de fx blokken van de G-Major aan of uit te zetten binnen een patch.

Klopt bijna. Je kunt de stand van de relays als onderdeel van een programma opslaan in de Gmajor (en daarnaast ook nog via een cc schakelen, indien je dat zou willen).
Je kunt dus inderdaad de 5 pc knoppen van de midimate gebruiken om een kanaal (+ bijbehorend fx programma) op te roepen en de 5 cc knoppen helemaal vrij houden voor de fx blokken.

boss
16 augustus 2006, 23:56
Kijk, daar wordt ik vrolijk van :-)
Thx, srv-man!

Weet je misschien ook het antwoord op de volgende vraag:
Ik heb een Ernie Ball Volume Pedal. Deze zou ik graag gebruiken om het ingangsvolume te regelen van de G-Major. Waardoor dus de reverb en/of delay mooi uitklinkt.
Kan ik dit pedaal aansluiten op de MM als expressie pedaal?

srv-man
17 augustus 2006, 00:02
Graag gedaan.

In principe kun je op de midimate een pedaal aansluiten om 1 parameter in realtime te sturen. Het hangt geloof ik een beetje van de specs van je EB af (er zijn verschillende uitvoeringen).
Verder kun je op de Gmajor ook nog rechtstreeks een pedaal aansluiten om parameters te sturen, dus dat is ook nog een optie om een 2e parameter te "controllen"

BeeJee
17 augustus 2006, 01:02
FF een vraagje: heeft de All Access wel die active sensing? Zou op zich wel handig zijn soms, alhoewel ik me afvraag of ik altijd 2 midikabels wil hebben liggen. Nu programmeer ik de on/off status van mijn cc's gewoon mee met de basisprogramma's die ik heb. Maar als dat active sensing werkt bij een AA, ga ik het eens proberen. Weet iemand of dat werkt?

saparua1
17 augustus 2006, 14:51
Dus op de G-Major kan ik een expressie of volumme pedaal aansluiten om de Wah-Wah in de g-major te bedienen?



Graag gedaan.

In principe kun je op de midimate een pedaal aansluiten om 1 parameter in realtime te sturen. Het hangt geloof ik een beetje van de specs van je EB af (er zijn verschillende uitvoeringen).
Verder kun je op de Gmajor ook nog rechtstreeks een pedaal aansluiten om parameters te sturen, dus dat is ook nog een optie om een 2e parameter te "controllen"

El Bastardo
17 augustus 2006, 15:12
FF een vraagje: heeft de All Access wel die active sensing? Zou op zich wel handig zijn soms, alhoewel ik me afvraag of ik altijd 2 midikabels wil hebben liggen. Nu programmeer ik de on/off status van mijn cc's gewoon mee met de basisprogramma's die ik heb. Maar als dat active sensing werkt bij een AA, ga ik het eens proberen. Weet iemand of dat werkt?

Als je ook een midi in hebt op je pedaal, heb je grote kans dat het werkt.

BeeJee
17 augustus 2006, 15:18
Yep, zit midi in op de All Access. Eens een keer een poging wagen dan.

srv-man
17 augustus 2006, 21:25
Dus op de G-Major kan ik een expressie of volumme pedaal aansluiten om de Wah-Wah in de g-major te bedienen?

Inderdaad (alhoewel het geen echte wah, maar een resonance filter is, bovendien klinkt een wah het beste voor je preamp).

boss
17 augustus 2006, 22:55
Wel de spullen zijn binnen!!
G-Major zit in de serieele loop van de Koch.
Het schakelen van de Koch met de relays van de G-major werkt, en dat is al heel wat voor een midin00b :-)
Midimate Program Change 1 roept patch 1 op de GM en schakelt de Koch op Clean (Relays geprogrammeerd in de patch van de G-Major).
MM PC 2 roept patch 2 en schakelt de Koch op Crunch.
MM PC 3.... afijn je begrijpt het wel.

Eventuele andere Koch Multitone/Powertone gebruikers LET OP het volgende: op de TC Electronics support site kan je een pdf bestand vinden met daarin de bedrading voor het schakelen van de kanalen. Daarin zie je ook dat de G-major maar 3 van de 5 schakel functies kan bedienen. Zoals gezegd, het werkt.
MAAR, de 2 overige functies, Rythm/Solo en Rev on-off zijn verwarrend in eerste instantie.
Paul Lenders heeft voor mij het kabeltje gemaakt, puur op het pdf bestand wat ik hem had gestuurd (ik had m'n combo niet meegenomen....stom stom) en nu blijkt bij het aansluiten dat de Rythm-mastervolume knop NIET WERKT en ook GEEN REVERB uit de Koch (de Solo-mastervolume doet het dus wel!!). Waarom werkt de Rythm niet? Omdat de 2 overgebleven functies niet gesloten zijn.
Want Paul heeft er op mijn verzoek netjes 2 jack aansluitingen aan gemaakt, waar dus nog een pedaal aan moet komen. Als je deze contacten sluit werkt het dus perfect.

Wil je dus met de G-Major een Koch MT of PT schakelen met een zelf gemaakte kabel volgens het schema, dan kan dat prima. Maar wil je daarnaast ook je reverb behouden en je mastervolume regelen via de Rythmknop dan moet je dus de 2 overgebleven contacten sluiten!

Ook heeft Paul een custompowersupply gemaakt voor de midimate.
Dit bestaat uit een kastje met aan de ene zijde een 7 pins midi stekker en aan de andere zijde een 5 pins.
Op de zijkant zit dan de aansluiting voor de voeding. Kastje wordt ingebouwd achter in het rack en een 7 pins kabel van het rack naar de MM is voldoende (andere kant, de 5 pins gaat dus naar de GM). Dit systeem ziet er veel degelijker uit dan de gesplitte midikabel (Y-kabel).
Met als bijkomend voordeel dat het uit standaard componenten bestaat! Standaard midikabels, standaard voeding (1 spot).

Rest alleen nog... het programmeren!
Eerste probleem waar ik tegen aan loop is de routing. Als de Routing in de GM op serieel staat heb ik geen geluid.
Zet ik de routing van de GM op parallel, dan heb ik wel geluid. Waar zit hem dit in?
Lezen, lezen, lezen en proberen dus.... als iemand een tip heeft... GRAAG! :-)