PDA

View Full Version : Hoe veel "tweaken" jullie?



Michael AE
16 augustus 2006, 18:38
Laatst kwam ik een topic op een buitenlands board tegen, waar iedereen zijn XTC settings met elkaar deelde omdat iemand er net 1 gekocht had. Die gast was al een week bezig om de ideale sound uit dat ding te halen.

Nu zitten er ook wel veel knopjes op, maar toen ik het ding kocht, ben ik diezelfde dag er mee gaan repeteren, heb eventjes de beste combinaties van opties gezocht, heb de toonregeling, het mastervolume en de gain naar smaak gezet, en ben er de volgende dag mee gaan optreden.

Die settings die ik de eerste dag had, gebruik ik eigenlijk nog steeds. Ook merk ik dat ik op mijn andere amps weinig verander. Of als ik met een voor mij vreemde versterker moet repeteren of spelen, dan zet ik meestal alles op de helft, en kloot eventjes tijdens het eerste nummer, maar daarna veranderd er weinig.

Ik neem dus aan dat ik niet zo'n tweaker ben, alhoewel ik wel veel loop te kloten als de sound me niet bevalt. Dan kan ik wel uren draaien, maar meestal is de amp dan gewoon niet wat ik wil.

Hoeveel RSI hebben jullie van al dat tweaken gekregen?

Erikt
16 augustus 2006, 18:41
teveel RSI, elke dag wil ik weer de sound die ik vorige week had :cooler:

andoni
16 augustus 2006, 18:49
Ik tweak quasi niks. Settings van mijn DSL100 staan qua eq allemaal rond de 12u. Verandert een beetje naargelang welke gitaar ik gebruik. Valt ook niet veel te tweaken aan mijn amp, eq en gain en that's it.

Droffie
16 augustus 2006, 19:48
Als je een week moet tweaken voordat je je sound hebt had je een andere amp moeten kopen.
Als ik binnen 10 minuten niet mijn geluid kan vinden op een amp is het gewoon niet mijn ding.
De voicing van de amp moet je aanspreken, een beetje fine tunen en hopla..klaar.

FruscianteFan
16 augustus 2006, 19:50
Als je een week moet tweaken voordat je je sound hebt had je een andere amp moeten kopen.
Als ik binnen 10 minuten niet mijn geluid kan vinden op een amp is het gewoon niet mijn ding.
De voicing van de amp moet je aanspreken, een beetje fine tunen en hopla..klaar.+ 1

Ik draai af en toe wel wat bij, op zowel de versterker als op de pedalen, maar meestal gaat dat om fijnere details die live niemand zou horen ;)

yhcmarc
16 augustus 2006, 20:06
tweaken doe ik ook niet aan, al heb ik ook maar 6 knoppen en een master volume op mijn marshall ..

presence : 4
bass : 8
mid : 10
treble : 4
gain 1 : 4
gain 2 : 5
master : zo ver mogelijk

cosmos
16 augustus 2006, 20:15
Een Shiva heeft gelukkig niet veel knopjes, dus ik was redelijk snel klaar..!

BLOK182
16 augustus 2006, 20:24
Eigenlijk met de Budda (6 knopjes) veel meer dan de Engl (2 rijen knoppen). De Engl had gewoon een moddervette scheur als basis, klaar, en met de Budda zit ik nog steeds per gitaar te klooien om er vanalles uit te halen, omdat ie altijd wel goed klinkt eigenlijk. Wel gebruik ik live bijna altijd dezelfde settings i.v.m. de bandsound:-)

Tristan
16 augustus 2006, 20:52
Hee Michael, leuk topic...
Wat mij het meest opvalt is dat ik bij moderne amps met veel features en knoppen veel meer aan het tweaken ben dan dat ik dat bij ouderwetsere amps doe...
Met de Mesa/Boogies en de Brunetti die heb ik heb gehad was ik constant aan het tweaken en met iedere gig moest ik de hele versterker weer anders afstellen...
Met de verschijdene Marshalls (JCM800, Super Lead, 2061x, 1974x) en sommige boutique amps (Matchless HC30, Hiwatt Custom 20) die ik tot nu toe geprobeerd heb hoef ik veel minder te tweaken, die hebben een veel duidelijkere sweetspot en klinken gewoon zoals ze klinken, als je dat niet mooi vindt dan moet je die amp niet kopen...

glacius
16 augustus 2006, 20:55
Ik tweak quasi niks. Settings van mijn DSL100 staan qua eq allemaal rond de 12u. Verandert een beetje naargelang welke gitaar ik gebruik. Valt ook niet veel te tweaken aan mijn amp, eq en gain en that's it.


ik had mijn dsl : gain 9 / bass 10 / mid 3 / treb 2,5 icm gibson/seymour duncan sh5

en dit was al scherp zat !

Negative K3 fan
16 augustus 2006, 21:24
ik tweak nauwelijks aan mijn knoppen, af en toe wat kloten met de treble. Maar bij de ene versterker werkt de toonregeling heel anders dan bij de andere, maar dat hoef ik jou niet te vertellen als mesa owner :)

wat ik nog even wil zeggen is dat je niet met je ogen moet equalizen, wees niet bang voor extreme settings, bijvoorbeeld bas op 3 mids op 10 en treble op 10, beginnen met alles in het midden is ook niet het beste idee bij elke versterker. Als je al wilt beginnen zou ik dat persoonlijk vaak doen door alles op 10 te zetten en dan bas mid en treble terug te draaien... maargoed.

ik denk dat je beter een acoustische gitaar kunt kopen en flink moet gaan oefenen als je na week tweaken met je dure amp nog steeds niet tevreden bent.

biels
16 augustus 2006, 22:00
Ik tweak zo goed als niet, het geluid vind ik zo goed :)

bluegate
16 augustus 2006, 22:08
Ben regelmatig aan het tweaken, is meer een extra hobby.

Thuis en op oefenavonden probeer ik dingen uit die onthou ik en live
pas ik het aan aan de omgeving.

Zeker met de Eventides ben veel bezig geweest, soms was ik dagen bezig
om een bepaalde preset te bouwen.

vinni
16 augustus 2006, 22:28
Heb een Groove Tubes Trio Preamp. Duurde even voordat ik die goed had.
Daar draai ik nu nooit meer aan. Tijdens optredens pas ik alleen soms mijn eindbak aan een VHT 2/50/2. Maar vaak ook helemaal niet.
Tijdens reps en optredens gebruik ik ook altijd eigenlijk hetzelfde volume.

Effecten staan ook altijd hetzelfde.

Vinni

Dude
16 augustus 2006, 22:48
Leg me nou eens uit wat de gemiddelde bandluisteraar lekker vind klinken qua gitaren, een geluid met niet teveel mids en niet teveel treble toch ? Als gitarist wil je goed hoorbaar zijn maar is het niet altijd de bedoeling dat je zo hoorbaar bent als je zelf wilt, dus wel een geluidje dat er flink bovenop ligt zeg maar.

wat ligt lekker in het gehoor ? Hoe wordt een gitaar afgemixt in een uiteindelijke mix (en dan heb ik het niet over een hardcore/metal/punk gitaar) maar gewoon in een allround band situatie.

andoni
16 augustus 2006, 23:07
ik had mijn dsl : gain 9 / bass 10 / mid 3 / treb 2,5 icm gibson/seymour duncan sh5

en dit was al scherp zat !
Wow. Als ik dat doe is het een hoop laag en dof gerommel. Ik gebruik wel de Deep shift functie. Speel met een Les Paul met standaard Burstbucker Pro's. Hangt misschien ook van welke cab je gebruikt, maar ik vind mijn cab al vrij helder klinken, nu ja, zal ook wel persoonlijke voorkeur zijn.

vinni
16 augustus 2006, 23:37
Leg me nou eens uit wat de gemiddelde bandluisteraar lekker vind klinken qua gitaren, een geluid met niet teveel mids en niet teveel treble toch ? Als gitarist wil je goed hoorbaar zijn maar is het niet altijd de bedoeling dat je zo hoorbaar bent als je zelf wilt, dus wel een geluidje dat er flink bovenop ligt zeg maar.

wat ligt lekker in het gehoor ? Hoe wordt een gitaar afgemixt in een uiteindelijke mix (en dan heb ik het niet over een hardcore/metal/punk gitaar) maar gewoon in een allround band situatie.

:???:

Het zal best wel wat uitmaken welke muziek je maakt.

Voor mij geld maar één ding....IK moet tevreden zijn met mijn geluid.
Niemand anders bepaald hoe IK klink.

Vraag het 100 personen die denken verstand van muziek te hebben en je krijgt 100 verschillende antwoorden.

Waar ik vreselijk van baal is dat ze ons (rockcovers) uitnodiging en dan zeggen "Niet te hard hoor!...."

In mijn klank moet je kunnen horen dat ik speel....hoe ik mij voel bij dat nummer......Hou van zeer agressief tot zeer ingetogen....

Vinni

Punt
16 augustus 2006, 23:40
Ik tweak alleen m'n buizen omdat die farbrieksbuizen meestal geselecteerd zijn op robuustheid en niet op toon.

Dude
16 augustus 2006, 23:52
Waar ik vreselijk van baal is dat ze ons (rockcovers) uitnodiging en dan zeggen "Niet te hard hoor!...."


herkenbaar.... helaas.... :cooler:

paulusdeBKB
16 augustus 2006, 23:57
Tweaken doe ik niet zoveel in de zin die jij bedoelt. Ik loop meer te kutten met de combinatie van versterkers en pedaaltjes. In principe speel ik tegenwoordig over modeling, maar morgen ga ik weer eens ouderwets met de HotRod Deville op stap, plus de Mesa V-Twin en een Wah-tje. Nix geen effectjes, gewoon speule!

AART
17 augustus 2006, 00:04
ik heb een mark IV, dus het ddurde ff, maar ik tweakte een keer per week ofzo, sinds een maand of 4 heb ik helemaal geen andere settings voor mijn eigen sound meer gebruikt, alleen mijn standaard settings.

Af en toe maak ik wel uitstapjes naar metallica settings etc, maar verder weinig nieuws.

andy
17 augustus 2006, 00:24
Die settings die ik de eerste dag had, gebruik ik eigenlijk nog steeds. Ook merk ik dat ik op mijn andere amps weinig verander. Of als ik met een voor mij vreemde versterker moet repeteren of spelen, dan zet ik meestal alles op de helft, en kloot eventjes tijdens het eerste nummer, maar daarna veranderd er weinig.

Ik neem dus aan dat ik niet zo'n tweaker ben, alhoewel ik wel veel loop te kloten als de sound me niet bevalt. Dan kan ik wel uren draaien, maar meestal is de amp dan gewoon niet wat ik wil.


Dat is ook zo'n beetje mijn verhaal.
Ik speel natuurlijk al een flinke tijd en heb snel door wat er uit een amp te halen valt, of niet natuurlijk.
Op 'vreemde' versterkers, waar ik mijn geluid niet uit krijg, zal ik mijn speelstijl wat veranderen om toch enigszins te krijgen wat ik wil. Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad onder het genot van wat gerstennat. :satisfie:

crrrN
17 augustus 2006, 00:34
Eigenlijk niet.
Ik zet altijd de gain op 10, middle op kwart over, treble op 10 en bass op 10
Meestal is dat wel prima.

almarvk
17 augustus 2006, 08:49
Ik tweak eigenlijk constant, want ik heb een super veelzijdige amp die met elke draai van de knop totaal anders kan klinken. Ik ben dus nog steeds aan het zoeken, elke dag maar weer :)

Kim Wilson
17 augustus 2006, 09:19
Ik heb niet zoveel te tweaken. Het maakt ook niet gek veel uit, het klinkt eigenlijk altijd wel goed. Niet té veel bas, ruim mid, veel treble, reverb bijna uit. Tweede kanaal weinig gain. Bluesdriver level op 12 uur en gain op een kwart tot eenderde ongeveer.

Het enige wat ik op het podium doe, is met mijn gitaarvolume spelen. Als ik harder moet, draai ik het volume van mijn gitaar omhoog. Daardoor krijg je die heerlijke dynamiek (ook in de overdrive, hoe harder je instuurt, hoe meer hij gaat oversturen) die de blues zo mooi maakt.

onze_jef
17 augustus 2006, 10:37
met men Rectifier heb ik me wel een hele poos zitten tweaken, die amp heeft echt weleen aantal verschillende persoonlijkheden en pas na een jaar of 2 ben ik uitgekomen op een sound die ik sindsdien heb gehouden. Enkel de toonregeling paste ik dan wat aan aan de ruimte, vooral de bas dan.

Nu ik men Sovtek heb tweak ik nog amper, op het aanpassen van de eq, alweer voornamelijk de bas, aan de ruimte na.

schizo910
17 augustus 2006, 10:55
Ik tweak ook nauwelijks. Ik heb boven op mijn amp een sticker geplakt met m'n standaard instelling, zodat als er tijdens een optreden weer eens een bijdehandte geluidsman rondloopt ik mijn instellingen zo weer terug kan draaien. Ik stel altijd de amp hetzelfde in en draai dan hooguit 2-3 minuutjes aan de knoppen omdat in iedere ruimte je geluid wel iets anders is.

AART
17 augustus 2006, 11:22
Ik tweak ook nauwelijks. Ik heb boven op mijn amp een sticker geplakt met m'n standaard instelling, zodat als er tijdens een optreden weer eens een bijdehandte geluidsman rondloopt ik mijn instellingen zo weer terug kan draaien. Ik stel altijd de amp hetzelfde in en draai dan hooguit 2-3 minuutjes aan de knoppen omdat in iedere ruimte je geluid wel iets anders is.

dat is idd wel handig, deed ik vroeger ook bij mijn 5150, randje schilderstape boven de knoppies met instellingen, als je dan eens iets anders wilde wist je altijd waar ze moesten staan.

gerrekat
17 augustus 2006, 11:34
als ik net een neiuwe amp heb misschien 2 uur, daarna hooguit 5 minuten

onze_jef
17 augustus 2006, 11:36
Hehe, geen tape nodig hier: ik kan "alle knopjes in het midden" nog net onthouden... leve Sovtek!

TMKXL
17 augustus 2006, 11:38
Ik tweak wel veel. Dat moet ook wel, gezien het aantal parameters ik kan veranderen op mijn Vox Tonelab SE. Ik heb laatst weer een super lekker high gain solo geluid en een lekkere overdrive/crunch sound gemaakt, daar ben ik nu tevreden mee. Echt een goede clean sound heb ik nog steeds niet echt gevonden.

Voor een nummer heb ik ook een preset waarin ik een hele warme clean sound heb, neck humbucker. Ik heb daar onder andere een zware chorus overheen, een cross delay (mix 100 %), een spring reverb met een redelijk lange decay en zo creeer ik een mooie 'pad' waarmee ik in coupletten de sound van de band mooi opvul, terwijl de andere gitarist het akkoorden-schema tokkelt.

Tweaken is erg leuk. :)

Kim Wilson
17 augustus 2006, 11:44
Ik tweak wel veel. Dat moet ook wel, gezien het aantal parameters ik kan veranderen op mijn Vox Tonelab SE. Ik heb laatst weer een super lekker high gain solo geluid en een lekkere overdrive/crunch sound gemaakt, daar ben ik nu tevreden mee. Echt een goede clean sound heb ik nog steeds niet echt gevonden.

Voor een nummer heb ik ook een preset waarin ik een hele warme clean sound heb, neck humbucker. Ik heb daar onder andere een zware chorus overheen, een cross delay (mix 100 %), een spring reverb met een redelijk lange decay en zo creeer ik een mooie 'pad' waarmee ik in coupletten de sound van de band mooi opvul, terwijl de andere gitarist het akkoorden-schema tokkelt.

Tweaken is erg leuk. :)
Lekker clean... :roll:

Als je na tijden klooien nog steeds geen goeie clean kunt krijgen, heb je niet de juiste amp. Clean is namelijk wat de amp zelf doet, zonder toevoegingen. Je kunt spelen met je eq, misschien een reverb erin. Maar als je met die twee dingen geen goeie clean krijgt, zou ik eens gaan kijken voor een nieuwe amp...

Helter Skelter
17 augustus 2006, 12:15
tja, ik heb maar 6 knoppen dus er valt weinig te tweaken :)

toonregelingen op 'noon' en de mid wat verder

ReinoutV
17 augustus 2006, 12:22
Ik heb zo mn periodes waarin ik mn sound verander. Of als er nieuwe pedalen bij komen. Ik speel op een Guytron die ik voor mn basissounds gebruik (A op bijna clean, B medium gain met ballen), zodat ik met pedalen mn andere sounds kan maken. Fulldrive voor medium gain op A of voor dikke rock op B, dat soort ongein. Het maakt wel uit met welke band ik speel hoe ik mn spul afstel, maar meestal zijn het dezelfde settings.
In principe moet je op iedere versterker met iedere setting kunnen spelen, er zijn alleen versterkers die beter bij je passen dan andere. Je hoort toch altijd dat jij diegene bent die aan het spelen is. Sound is meer dan alleen je tone, ook interpretatie, frasering, dynamiek, al die ongein horen daarbij. Sommige versterkers reageren beter op je spel, voor sommige versterkers moet je je spel wat aanpassen. Tot zover mijn verhaal :).

Bins
17 augustus 2006, 12:35
Ik heb een haat/liefde verhouding met treble en presence, dus ik draai daar wel met regelmaat aan. Gewoon een tikkie links, of een tikkie naar rechts, net hoe ik me voel die dag.
Met soundcheck kan je goed horen hoe het in de zaal klinkt, dus als ik de gelegenheid heb, dan luister ik even, en pas waar nodig aan. Je "standaard settings" kunnen in de oefenruimte nog zo lekker klinken, maar elke zaal is anders.

Droffie
17 augustus 2006, 13:00
Ik heb een haat/liefde verhouding met treble en presence, dus ik draai daar wel met regelmaat aan. Gewoon een tikkie links, of een tikkie naar rechts, net hoe ik me voel die dag.
Met soundcheck kan je goed horen hoe het in de zaal klinkt, dus als ik de gelegenheid heb, dan luister ik even, en pas waar nodig aan. Je "standaard settings" kunnen in de oefenruimte nog zo lekker klinken, maar elke zaal is anders.


:seriousf: die haat/liefde verhouding klinkt me heel bekend in de oren. Ik heb het namelijk ook. Wordt er knettergek van.
soms heb je wat meer presence nodig om er door te prikken maar ik blijf hannessen met die settings.

Mitch
17 augustus 2006, 14:43
Valt mij op dat ik vaak gitaristen zie tweaken terwijl ze vlak vóór hun amp/speakers staan. Dat vind ik wel zo ongelofelijk kortzichtig.... ga op een afstandje staan, dan hoor je tenminste hoe de rest van de band je hoort !

Anyway, met volume, bright, fat en master volume ben ik gauw klaar met tweaken :D

FruscianteFan
17 augustus 2006, 14:47
Alleen kun je op afstand niet zo makkelijk bij de knoppen :satisfie:

Mitch
17 augustus 2006, 15:03
Ach, jij hebt geen benen ? Sorry, dat wist ik niet, ik wilde de gehandicapte medemens niet discrimineren :D


LOPEN KRENG !

TMKXL
17 augustus 2006, 15:58
Lekker clean... :roll:

Als je na tijden klooien nog steeds geen goeie clean kunt krijgen, heb je niet de juiste amp. Clean is namelijk wat de amp zelf doet, zonder toevoegingen. Je kunt spelen met je eq, misschien een reverb erin. Maar als je met die twee dingen geen goeie clean krijgt, zou ik eens gaan kijken voor een nieuwe amp...

Sorry als ik niet duidelijk was, mijn clean sound heeft niet al die effecten er overheen, das gewoon een andere sound. Ik gebruik nauwelijks effecten, behalve delay voor solo's, maar that's it.

Mijn normale clean geluid heeft alleen een subtiele stereo chorus eroverheen en voor de rest niks. Mijn clean sound is wel ok hoor en zeker wel bruikbaar. :)

EDIT: Die 'pad' preset heeft trouwens een een of andere phaser, filtron, cross delay en een hall reverb.