PDA

View Full Version : SD9 Sonic Distortion



dano
16 augustus 2006, 15:17
zijn er mensen die dit pedaal volop gebruiken? Ik las al wat reacties in het pedalboarden topic maar ben op zoek naar goede gebruikerservaringen.

En kan iemand mij vertellen of er verschil zit tussen de

Ibanez SD9
http://www.tonefrenzy.com/effects/ibanez_sd9_sonic_distortion.html

en de

Maxon SD9
http://www.maxonfx.com/9/sd9/

ik ben tot nu toe alleen de maxon tegengekomen in de winkel, door het gitaarnet verlanglijstje kwam ik bij:
Sacksioni Amsterdam: 119 euro
Dijkman Amsterdam: 95 euro

zijn er nog meer winkels die hem hebben (misschien nog goedkoper?:P)

Ik ben van plan hem te gebruiken voor het ruigere werk (+strakke palmmutes) in plaats van mijn jackhammer op deze setup:

Gibson Les Paul GEM (p90) / Fender telecaster (met little'59)
--> JHWah --> Jackhammer(die wordt dus mogelijk vervangen) --> Ibanez TS9 --> HWA clean sanchez --> Rocktron tsunami --> Memoryman deluxe --> MXR phase 90 -->
Fender HotRod Deville 4*10

heheh mooie omschrijving gevonden trouwens: "The Tube Screamer's bigger, meaner, drunken cousin, who bursts into the house causing an argument, which upsets everyone, and makes the children cry"!

interessander
16 augustus 2006, 15:41
Ik denk niet dat je hem goedkoper zult vinden, 95 is niet veel voor een maxon SD-9, de originele ibanez SD-9 is een stuk duurder omdat je die bijna niet tegenkomt.
Voor het ruigere werk is de SD-9 uiterst geschikt maar om de palm-mutes extra strak te krijgen kun je hem misschien boosten met je TS-9 (gain op 0)

zoon van Piet
16 augustus 2006, 16:17
Aha, mijn grote liefde!
ik schreef vorige week al in de postjebak-topic:



De SD-9 ROCKT!!!!
Maar het is geen gemakkelijk apparaat om mee om te gaan. Ik heb al vaak meegemaakt dat mensen ( na aanraden van mij) kwamen klagen dat het ding nergens naar klonk: teveel gain, teveel laag, of juist teveel hoog...

Het is een tubescreamer op anabolen, dat is waar. Dezelfde vervorming en dynamiek. Maar die vervorming is dan dus X10 of zo. Dat en het vergrote toonbereik maakt dat je m heel voorzichtig in moet regelen.
-Te weinig drive: dun
-teveel drive: fuzzy
-Te weinig hoog: zoemmmm
-teveel hoog: ieeeee!

Kortom: de rauwe, ruige broer van de TS is heel wat moeilijker in de omgang!

Opvallend dat ik 'broer' zeg ipv 'neef', maar verder is de overeenkomst wel heel toevallig:


heheh mooie omschrijving gevonden trouwens: "The Tube Screamer's bigger, meaner, drunken cousin, who bursts into the house causing an argument, which upsets everyone, and makes the children cry"!

Ik gebruik mijn SD achter mijn TS - maar heb het nooit andersom getest, eigenlijk. Op mijn manier geeft de TS de SD een extra douw, zeg maar. Trouwens: ik heb ook mijn phase90 voor mijn vervormers.

Ik ken die jackhammer niet zo goed, maar had vroeger wel een eerste serie Guv'nor ipv de SD. En dan is de SD aanzienlijk dynamischer en in mijn oren duidelijker.
Ik speel meestal op strat en soms op een LP junior. en toevallig vorige week op een tele - wat me erg goed beviel (probleem op zich, want nu moet ik een tele...).
In het verleden gebruikte ik ook weleens een Gibson of Tokai LP (met SD humbuckers) Toen had ik wel vaak het probleem dat het laag dan wel erg overvloedig werd, als ik niks aan de instelling van de SD veranderde. Kan natuurlijk ook deels aan mijn marshall liggen. maar met de omschakeling van stratelement naar de P90 heb ik dat probleem niet - al heb ik dus enkel een brug-p90..

De Maxon heb ik getest in de winkel. ik kon hem niet rechtstreeks vergelijken met mijn Iba, maar het leek me precies hetzelfde apparaat. 95 euro is geen geld, zeker omdat de originelen gewoon moeilijk te vinden zijn.

Als je het ding eenmaal gewend bent, wil je niet meer anders!

dano
16 augustus 2006, 16:36
oeh dank voor de uitgebreide reactie:) ik ga vandeweek maar even langs dijkman. eerst even mijn TS9 verkopen (ik heb er twee op het moment:P)

dano
18 augustus 2006, 12:38
misschien meer mensen met ervaringen?:)

zoon van Piet
18 augustus 2006, 16:46
Nee, dus. Het ding is echt niet makkelijk in de omgang....en de meeste gitarsten zijn blijkbaar toch een beetje bang voor de SD.

tillens
18 augustus 2006, 17:57
Ehm ik denk dat de verkrijgbaarheid ook een rol speelt. ik zou de sd9 van ibanez zeer graag willen hebben, maar ik kan em niet vinden!

zoon van Piet
18 augustus 2006, 21:38
ja, das ook een zwaar probleem, ja. Ik zoek al tijden naar een reserve...maar er is die maxon, nu.

Thijssie
18 augustus 2006, 21:52
Nee, dus. Het ding is echt niet makkelijk in de omgang....en de meeste gitarsten zijn blijkbaar toch een beetje bang voor de SD.

Door je enthousiasme waarmee je er over schrijft, heb je me wel warm laten lopen voor dat ding maar ben nog een beetje huiverig omdat de ene setup de andere niet is en het moet altijd wel "werken" in de rest van je spul.

Maar aangezien ik nog steeds zoek naar de perfecte overdrive/distortion/booster ben ik toch wel nieuwsgierig wat voor versterker jij er mee op zijn donder geeft.

ateng
18 augustus 2006, 21:55
Ik had er twee maar één al verkocht.
Ik vind ze super klinken en inderdaad, je moet ze goed afstellen om een bruikbaar geluid te krijgen. Tone knop is heel gevoelig en ik zou je aanraden om de tone knopje eerst helemaal dicht te draaien en tijdens het spelen/testen beetje voor beetje tone in te draaien totdat je je soundje vind.
Het ligt er ook aan wat voor versterker je gebruikt en hoe je je clean kanaal heb afgesteld want Mike Landau bijvoorbeeld heeft zijn tone bijna dicht staan omdat zijn cleansound heel 'glassy' klinkt. Ik hou niet zo van dat knisperende clean met veel bright dus heeft mijn clean niet zoveel hoog en is mijn tone van mijn SD9 op 9 uur afgesteld.

Maar voor strakke palmmutes denk ik niet dat ie daar voor geschikt is. Hij heeft wel veel gain maar is daar niet te strak voor...tenminste dat vind ik.
Hij is heel mooi voor fusion-,jazz-,bluesrock en voor lead dus echt een aanrader. OD-9 ken ik niet maar een SD9 zal je niet teleurstellen en is echt een blijvertje.

zoon van Piet
18 augustus 2006, 23:37
Door je enthousiasme waarmee je er over schrijft, heb je me wel warm laten lopen voor dat ding maar ben nog een beetje huiverig omdat de ene setup de andere niet is en het moet altijd wel "werken" in de rest van je spul.

Maar aangezien ik nog steeds zoek naar de perfecte overdrive/distortion/booster ben ik toch wel nieuwsgierig wat voor versterker jij er mee op zijn donder geeft.

Je zegt het zelf: Echte Mannen spelen op Marshall! In mijn geval een '76 superlead. Maar ik heb hem ook vaak losgelaten op Fender en Music Man -en hij beet zich oook daar als een pittbul in vast...

zoon van Piet
18 augustus 2006, 23:40
Ik had er twee maar één al verkocht.
Ik vind ze super klinken en inderdaad, je moet ze goed afstellen om een bruikbaar geluid te krijgen. Tone knop is heel gevoelig en ik zou je aanraden om de tone knopje eerst helemaal dicht te draaien en tijdens het spelen/testen beetje voor beetje tone in te draaien totdat je je soundje vind.
Het ligt er ook aan wat voor versterker je gebruikt en hoe je je clean kanaal heb afgesteld want Mike Landau bijvoorbeeld heeft zijn tone bijna dicht staan omdat zijn cleansound heel 'glassy' klinkt. Ik hou niet zo van dat knisperende clean met veel bright dus heeft mijn clean niet zoveel hoog en is mijn tone van mijn SD9 op 9 uur afgesteld.

Maar voor strakke palmmutes denk ik niet dat ie daar voor geschikt is. Hij heeft wel veel gain maar is daar niet te strak voor...tenminste dat vind ik.
Hij is heel mooi voor fusion-,jazz-,bluesrock en voor lead dus echt een aanrader. OD-9 ken ik niet maar een SD9 zal je niet teleurstellen en is echt een blijvertje.

Helemaal mee eens. Palmmutes gaan mij goed af, maar dat doe ik ( zoals interessander zegt) met een TS ervoor - met toch wel wat meer gain dan 0. dat nasale van de TS maakt de mutes best lekker strak.

Dirk_Hendrik
19 augustus 2006, 16:32
OD-9 en SD9 zijn niet te vergelijken. Een (Ibanez OD-9 is een Big Muff variant, een Maxon OD-9 een TS variant) Een SD-9 zit, qua manier van klankbeinvloeding, in het straatje van de MXR Distortion+.

Andere vraag aan SD-9 gebruikers.

Ik heb er hier ééntje te logeren die als klacht had dat hij vervormde in bypass. Uitgebreid testen maar vervorming vont ik niet en als ik naar het bypasssignaal keek (op de oscilloscoop dus) was er ook geen vervorming te zien. Om die reden informeerde ik bij de eigenaar hoe het ding in z'n setup zat. Zijn commentaar was dat dat het niet kon zijn daar hij ook zou vervormen als er geen andere effecten in de keten zaten. Met wederom uitgebreid luisteren op buur-onaardig volume begon het me op te vallen dat er op het clean inderdaad een heel klein randje "vuil" te horen was. Door de level dicht te draaien kon ik dat vuil uit het signaal halen. Beetje fanatieker meten en jawel; overspraak. Als het ding in bypass stond straalde (wss via de bedrading) er nog net wat vervormd signaal de uitgangsbuffer in. Ik kan me voorstellen dat dat op een podium met dito speelvolume bijzonder storend is als je clean wilt spelen.

Ik heb het probleem zonet opgelost door een extra mute-FET transistortje toe te voegen aan de ingang van het vervormingscircuit. Dat krijgt dus nu geen ingangssignaal meer als het apparaat gebypassed is.

maar, vraag dus aan de vaste gebruikers van die dingen, is dat probleem exemplarisch of klinkt het bekend?

zoon van Piet
19 augustus 2006, 18:07
Ja. dat is een bekend probleem. ik heb twee SD-9's gehad - een helaas weggedaan. Beiden hadden dat verschijnsel. Maar ik had er alleen last van op lage volumes - thuis in de huiskamer op het champje. Bij bandrepetities was het geen probleem. Het lijkt of dat randje vuil altijd hetzelfde niveau heeft. een van die SD's kocht ik bij EMI in Eindhoven - ik eiste ( garantie!) dat het hersteld werd en ik heb de techneut daar helemaal gek -"wat je ook doet, vervang die IC niet"- gemaakt. Maar hij kreeg het verschijnsel niet weg.
maar op repetitie/podiumvolume heb ik helemaal geen last van het verschijnsel...

dano
19 augustus 2006, 20:32
Ik begrijp dat de ibanez sd9 alleen nog tweedehands is te krijgen? Je komt erg weinig sd9's tegen tweedehands heb ik gemerkt

Dirk_Hendrik
19 augustus 2006, 20:49
Even opgeschoond.

Marshall topics graag in Versterkers, Echte mannentopics graag in Off-topic.

ateng
19 augustus 2006, 21:02
OD-9 en SD9 zijn niet te vergelijken. Een (Ibanez OD-9 is een Big Muff variant, een Maxon OD-9 een TS variant) Een SD-9 zit, qua manier van klankbeinvloeding, in het straatje van de MXR Distortion+.

Andere vraag aan SD-9 gebruikers.

Ik heb er hier ééntje te logeren die als klacht had dat hij vervormde in bypass. Uitgebreid testen maar vervorming vont ik niet en als ik naar het bypasssignaal keek (op de oscilloscoop dus) was er ook geen vervorming te zien. Om die reden informeerde ik bij de eigenaar hoe het ding in z'n setup zat. Zijn commentaar was dat dat het niet kon zijn daar hij ook zou vervormen als er geen andere effecten in de keten zaten. Met wederom uitgebreid luisteren op buur-onaardig volume begon het me op te vallen dat er op het clean inderdaad een heel klein randje "vuil" te horen was. Door de level dicht te draaien kon ik dat vuil uit het signaal halen. Beetje fanatieker meten en jawel; overspraak. Als het ding in bypass stond straalde (wss via de bedrading) er nog net wat vervormd signaal de uitgangsbuffer in. Ik kan me voorstellen dat dat op een podium met dito speelvolume bijzonder storend is als je clean wilt spelen.

Ik heb het probleem zonet opgelost door een extra mute-FET transistortje toe te voegen aan de ingang van het vervormingscircuit. Dat krijgt dus nu geen ingangssignaal meer als het apparaat gebypassed is.

maar, vraag dus aan de vaste gebruikers van die dingen, is dat probleem exemplarisch of klinkt het bekend?

Ik heb er zelf geen last van, zelfs niet op heel hoog volume.

Thijssie
3 september 2006, 18:31
Ik heb de Maxon SD9 gekocht en heb er nu een paar dagen mee lopen pielen (thuis) en hij heeft inmiddels de MXR ZW44 vervangen.

De MXR is een stuk transparanter maar hoe je ook aan de knoppen draait, je krijgt er eigenlijk geen verkeerd geluid uit.
Dat is met de SD9 wel anders, hij is veel bruter en de knoppen doen ook echt iets; je kunt er echt heel veel kanten mee op. De toonregeling werkt heel apart, hij gaat bijna tot een fuzz.

Igg, is het een te gek ding als je een beetje door hebt hoe de knoppen werken en voorlopig blijft hij op mijn pedal board. Mijn conclusie: "echt een bruut ding" :)

Enige minpuntje is dat de output van mij wel iets meer had mogen zijn. Voor "mijn sweetspot" moet ik nu de gain van mijn versterker verder open draaien en dat gaat ten koste van mijn cleane geluid. Maar dat is misschien iets voor een modificatie in de toekomst, eerst maar een paar keer er mee repeteren.

zoon van Piet
3 september 2006, 21:13
fijn te lezen, Thijssie. Ik begrijp dat van die gain niet zo goed.. dit ding moet toch echt wel heelveelgain kunnen geven - ik meen 35 db. Ik heb dara in ider geval geen last van. gebruik je m over een vervormd kanaal of zo?

Thijssie
3 september 2006, 21:51
Ik begrijp dat van die gain niet zo goed.. dit ding moet toch echt wel heelveelgain kunnen geven - ik meen 35 db. Ik heb dara in ider geval geen last van. gebruik je m over een vervormd kanaal of zo?

Ik gebruik hem op een JMP met mastervolume (2203) in de high input. Hij heeft meer dan genoeg gain voor mij, die heb ik op 11 uur staan. Ik speel met een Les Paul en vind hem te modderig in het laag worden als de gain hoger komt. Dus de rest van de scheur haal ik uit de versterker zelf.

Maar dit alles is tot nu toe op huiskamervolume getest, dus dat zegt nog niet zo veel, eerst maar eens voor het eggie er mee spelen....

zoon van Piet
3 september 2006, 22:27
ja, int echt is heel anders, denk ik. pas je wel ene beetje op met de Les paul. Ik vond het afstellen van de SD nog moeilijker als ik overschakelde van strat naar LP. Hte wordt snel te modderig, met van dat zompige laag...

dano
9 augustus 2007, 18:00
even kickje,

grappig heb nu een vintage ibanez sd9 (wat zijn die dingen waard) en een huidige maxon sd9. En ben ze aan het a/b-en. Ik ben e rnog niet uit maar zal binnenkort eens wat samples posten. Het lijkt of de ibanez net iets meer laag geeft...eerste bevindingen weliswaar

Ibanez666
10 augustus 2007, 20:33
Ik gebruik deze SD-9 mod.
http://img329.imageshack.us/my.php?image=sd9buitenkantjq8.jpg

is er maar eentje van voor zover ik weet!

dano
10 augustus 2007, 20:34
Ik gebruik deze SD-9 mod.
http://img329.imageshack.us/my.php?image=sd9buitenkantjq8.jpg

is er maar eentje van voor zover ik weet!

super ding zeg! post es wat sampletjes als je wilt?:)

Ibanez666
10 augustus 2007, 20:52
super ding zeg! post es wat sampletjes als je wilt?:)

als jij me verteld hoe ik dat ga doen. Ik denk trouwens dat hij niet veel ander klinkt dan een standaard, maar dat het geluid wel beter af te regelen is met een 3 band eq.

dano
11 augustus 2007, 13:29
als jij me verteld hoe ik dat ga doen. Ik denk trouwens dat hij niet veel ander klinkt dan een standaard, maar dat het geluid wel beter af te regelen is met een 3 band eq.

eh ja hoe maak je sampletjes? Mic voor ja amp, op je computert opnemen en online zetten. Maargoed, kan me voorstellen dat het ff veel werk is. Ik moet die Ibbie en Maxon ook nog eens goed A/B en.

Ik vind het wel een heel toffe uitvoering die je daar hebt!

leuk duo toch:

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9duo.jpg

Ibanez666
12 augustus 2007, 14:02
Ik heb ff een dingetje met m'n fototoestel opgenomen en op youtube gezet, dan krijg je msschien een idee.
Het distortion level van de SD-9 stond op 10.
Ik speel eerst over het cleane channel, brug en dan hals element, daarna druk ik de SD-9 in, eerst weer brug dan hals.
Daarna mijn SD-9+Boss eq. en daarna, als ik op sta, mijn overdrive kanaal+SD-9, maar zonder eq.
Op het eind zit ik een beetje te rommelen. Ik probeerde steeds een beetje hetzelfde te spelen, zodat je het geluid beter kunt vergelijken. De Kwaliteit: tis en blijft een fototoestelltje...

http://www.youtube.com/watch?v=02vnc5HlVa8

dano
12 augustus 2007, 14:28
Ik heb ff een dingetje met m'n fototoestel opgenomen en op youtube gezet, dan krijg je msschien een idee.
Het distortion level van de SD-9 stond op 10.
Ik speel eerst over het cleane channel, brug en dan hals element, daarna druk ik de SD-9 in, eerst weer brug dan hals.
Daarna mijn SD-9+Boss eq. en daarna, als ik op sta, mijn overdrive kanaal+SD-9, maar zonder eq.
Op het eind zit ik een beetje te rommelen. Ik probeerde steeds een beetje hetzelfde te spelen, zodat je het geluid beter kunt vergelijken. De Kwaliteit: tis en blijft een fototoestelltje...

http://www.youtube.com/watch?v=02vnc5HlVa8

ho dat klinkt wel tegek trouwens! Geeft toch wel een impressie, zal ook wat gaan youtuben vdweek, heb nu alleen mn ts9 op youtube staan:
http://www.youtube.com/watch?v=pqCRDH4J1s8

Ibanez666
12 augustus 2007, 14:29
ah bedankt!

Ibanez666
12 augustus 2007, 14:30
Weet je dat ik nog nooit op een tele gespeeld heb? Moek maar s gaan proberen :-)

dano
19 augustus 2007, 14:20
hmmmm denk dat de ibanez blijft en de maxon weer in de verkoop gaat!

"The Tube Screamer's bigger, meaner, drunken cousin, who bursts into the house causing an argument, which upsets everyone, and makes the children cry"!

wat is het toch een fijn pedaal!

dano
19 augustus 2007, 17:20
oeh voor de liefhebbers: vergelijkingsmateriaal!

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd92.jpg

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd93.jpg

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd97.jpg

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd90.jpg

dano
19 augustus 2007, 17:21
nog wat:

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd95.jpg

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd96.jpg

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd910.jpg

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/sd9/album/images/sd910.jpg

dano
20 augustus 2007, 16:32
oh en omt compleet te maken, een poging om ze te a/b-en:

http://www.youtube.com/user/neidropje

Ibanez666
20 augustus 2007, 22:19
hmmmm denk dat de ibanez blijft en de maxon weer in de verkoop gaat!

"The Tube Screamer's bigger, meaner, drunken cousin, who bursts into the house causing an argument, which upsets everyone, and makes the children cry"!

wat is het toch een fijn pedaal!

dat is het zeker! wat ga je voor die Maxon vragen?

dano
20 augustus 2007, 22:23
dat is het zeker! wat ga je voor die Maxon vragen?

nog niet helemaal uit, nieuwprijs was dacht ik 125 bij vd haar ofzo?

Ibanez666
20 augustus 2007, 22:32
klopt 125 euro

BartL
21 augustus 2007, 00:11
125 euro...?

Wat mag een originele Ibanez SD-9 dan kosten? {Heb nog niet 100% zeker besloten wat met de mijne gebeurd gaat gebeuren! :)}

Ibanez666
21 augustus 2007, 10:39
125 euro...?

Wat mag een originele Ibanez SD-9 dan kosten? {Heb nog niet 100% zeker besloten wat met de mijne gebeurd gaat gebeuren! :)}


meestal is maxon duurder dan Ibanez. Maar Maxon van 125 is de reissue en een originele van Ibanez heeft op ebay een gemiddelde prijs van 105 dollar:
http://www.thetonefiles.com/Effects/Ibanez/SD9_Sonic_Distortion.php

Op deze site kun je de minimale , maximale en gemiddelde prijzen op ebay vinden...