PDA

View Full Version : Adapter polariteit



yhcmarc
16 augustus 2006, 14:18
Ik heb even een vraag over adapter polariteiten, ik ben een effecten bak bij elkaar aan het kopen en wil er binnenkort mee gaan knutselen, nu merk ik alleen dat sommige pedalen (boss eq / tubescreamer / DD3) een negatieve tip nodig en sommige een positieve tip (EXH small clone / stone), zijn er adapter blocks waarmee je de polariteit per draad kan switchen of zal ik met meerdere adapters aan de gang moeten gaan ?

Thanx

Pun
16 augustus 2006, 15:16
Er zijn verloopstukjes te krijgen, die je op de connector zet.

ponq
16 augustus 2006, 15:27
maar dan zul je vaak alsnog een aparte adapter nodig hebben.

skabouter
16 augustus 2006, 16:05
neehoor!

Je moet One-spot convertors hebben, gemaakt door Visual sounds. is een verloopje wat simpelweg je polariteit omzet. werken met 2 adapters, ieder voor andere polariteit kan natuurlijk ook.

BillyG
16 augustus 2006, 16:16
wat gebeurt er als je een positieve kabel op een negatief apparaat zet (of andersom) ??? (is het dan direct knal, rook en stinken maar?)

ponq
16 augustus 2006, 17:25
wat ik bedoel is bijvoorbeeld een Germanium Fuzz wat met andere polariteit. Vanwege het ontwerp kan je die niet gewoon ff omdraaien met een verloopstekkertje. Het hangt dus van je effecten af.

Bij een verkeede polariteit zegt ie niet direct boem, maar t kan wel stuk. Mijn fuzz heeft daardoor geen ledje meer (idd, geen groot probleem en makkelijk te herstellen, maar toch).

Erikt
16 augustus 2006, 18:47
de 1spot met een daisychain (daar kan jeje boss enzo mee voeden) en dan koop je een paar van de verloopstukjes en die klik je er ook aan. (en dan kun je ook je EHX pedaaltjes voeden!) taadaa

skabouter
16 augustus 2006, 19:00
juist, daar zijn die convertor-cables toch juist voor? ik "denk" dat je dan dus wel gewoon de polariteit kan omzetten, waarom niet?

ponq
16 augustus 2006, 19:15
er is vast wel iemand die t ff precies technisch kan uitleggen.

ik heb het gedaan (9v daisychain, met 1 kabel met een converter) gevolg: werkt niet. Na een paar keer toch proberen, ledje van de fuzz kaduk. Ik denk dat het iets met de ground te maken heeft.

yhcmarc
18 augustus 2006, 13:48
@skabouter: Ik zie dat jij ook 2 EHX pedalen in je bak hebt liggen, nu heb ik er eentje binnen en zie dat er ook een andere plug in moet dan bij de andere pedalen, zijn daar ook daisy chains voor ? Thanx

yhcmarc
19 augustus 2006, 17:47
Zelf maar even kabeltjes gemaakt, barrel female naar 3 1/2 mm jack en de + en - omdraaien. Werkt prima, alleen sluiten de jacks niet helemaal goed aan in de EHX pedalen, dus daar moet nog even een klein ringetje tussen. Uiteindelijk gaat het hele board draaien op 2 1000Ma adapters met daisy chains en zelf gemaakte verlengstukjes op de chain.