PDA

View Full Version : Nieuwe versterker kopen: Mesa Nomad 45?



mcannegieter
16 augustus 2006, 14:09
Hallo iedereen,

Al een tijdje ben ik op een zoektocht naar een mooie en strakke distortion zodat ik op mijn Fender DeVille ook wat metalachtige muziek kan spelen. Nu kwam ik bij mijn laatste bezoekje aan de plaatselijke muziekwinkel ook langs een Mesa Boogie Nomad 45. Die heb ik dus ook even getest en ik was erg prettig verbaasd over de uitgebreide mogelijkheden van die versterker en nog beter, ook het geluid vind ik super. De clean blijft mooi en breekt niet open zoals bij mijn huidige versterker, 2 verschillende distortion kanalen en ook een solo boost.
Nu wist de medewerker in de winkel niet hoeveel hij moest hebben voor de versterker omdat hij voor een klant verkocht wordt. De vragen die ik heb zijn:
- Wat zou een redelijke prijs zijn voor de Nomad? Hij ziet er goed uit, wel enige gebruikssporen maar niets ernstigs.
- Heeft er iemand ervaring met de Nomad, hoe waren die?

Bedankt voor jullie hulp

Maarten

arjanb01
16 augustus 2006, 14:20
Hallo iedereen,

Al een tijdje ben ik op een zoektocht naar een mooie en strakke distortion zodat ik op mijn Fender DeVille ook wat metalachtige muziek kan spelen. Nu kwam ik bij mijn laatste bezoekje aan de plaatselijke muziekwinkel ook langs een Mesa Boogie Nomad 45. Die heb ik dus ook even getest en ik was erg prettig verbaasd over de uitgebreide mogelijkheden van die versterker en nog beter, ook het geluid vind ik super. De clean blijft mooi en breekt niet open zoals bij mijn huidige versterker, 2 verschillende distortion kanalen en ook een solo boost.
Nu wist de medewerker in de winkel niet hoeveel hij moest hebben voor de versterker omdat hij voor een klant verkocht wordt. De vragen die ik heb zijn:
- Wat zou een redelijke prijs zijn voor de Nomad? Hij ziet er goed uit, wel enige gebruikssporen maar niets ernstigs.
- Heeft er iemand ervaring met de Nomad, hoe waren die?

Bedankt voor jullie hulp

Maarten

Ik heb ooit op een nomad 55 van onze vorige gitarist van mn rockbandje gespeeld. En ik was niet kapot van het cleane geluid (terwijl ik toen zelf een HotRod Deville had, die ik dus veel beter vind clean dan).
Het drive kanaal daarentegen was wel goed, na wat tweaken aan de knoppen.
Je moet voor jezelf afwegen wat je het belangrijkste vind, clean spelen of met distortion spelen. Nieuw is die Nomad 45 iets van 1650 euro geloof ik. Ik heb ze tweedehands voor tussen de 850 euro en 1250 euro gezien. Afhankelijk of het een 2x12 is of een 1x12 uitvoering. Ik geloof dat de Nomad 45 alleen in 1x12 is en de Nomad 55 (waar ik dus heb ooit heb gespeeld) een 2x12 uitvoering heeft.
Ik zou die Deville niet zo gauw wegdoen. Misschien is een ProCo Rat Overdrive pedaaltje erbij schakelen een betere optie. Je behoudt dan je goeie clean geluid en hebt dan meer mogelijkheden. Het tweede kanaal van je DeVille kan je dan voor crunch slagjes gebruiken terwijl je de ProcoRat voor heavier dingen kan gebruiken.
Ik heb het toen ook zo gedaan, alleen had ik bij mn vorige versterker een Carl Martin distortion met boost functie erop, en dat klonk superlekker jaren plezier van gehad.

Kim Wilson
16 augustus 2006, 14:23
Een Hotrod Deluxe is een prima basis voor pedalen. Ik kan me voorstellen dat de Deville dat ook is... Ik heb de ProCo RAT II ook gehad, en die klonk heerlijk. Maar zo zijn er wel meer pedalen. Het clean van een Hotrod is erg goed, en een hele goeie basis voor pedalen.

BLOK182
16 augustus 2006, 14:25
Heb zelf 1.5 jaar een Nomad gehad, een 55 combo. Superfijne combo, goeie sound en veel opties. Ook de footswitchable reverb en 2de mastervolume waren erg handig. Ben daarna naar een wat brutere halfstack gegaan (Engl Powerball), maar voor de rest was de Nomaf een prima bak. Nadeel was wel het finetunen, klein beetje aan de knoppen draaien verandert je geluid meteen. Maar dat is iets typisch Mesa's. Als je die 45 voor rond de 900-1000 kan kopen en tis je sound, doen.

caliban
16 augustus 2006, 16:07
Kijk zeker eens op boogie board
Daar zijn al veel threads over nomads geopend
www.grailtone.com

johantipker
16 augustus 2006, 16:24
Ik heb ooit op een nomad 55 van onze vorige gitarist van mn rockbandje gespeeld. En ik was niet kapot van het cleane geluid (terwijl ik toen zelf een HotRod Deville had, die ik dus veel beter vind clean dan).
Het drive kanaal daarentegen was wel goed, na wat tweaken aan de knoppen.
Je moet voor jezelf afwegen wat je het belangrijkste vind, clean spelen of met distortion spelen. Ik zou die Deville niet zo gauw wegdoen. Misschien is een ProCo Rat Overdrive pedaaltje erbij schakelen een betere optie.

Ik heb dezelfde ervaring, toen ik in de race was voor een nieuwe amp heb ik een aantal Mesa's gecheckt... maar ik ging voor het spetterende clean van de HRDL, die sound zocht ik, en kreeg ik niet uit de Mesa's Nomad enzo, hoewel die amps eigenlijk veel beter zijn gebouwd....(wel 2x zo duur maar toch...)

de nadelen van de HRDL zijn legio, toch doet hij zijn kunstje goed waar ik 'm voor gekocht heb, ik moet 'm dus toch maar houden.....

arjanb01
16 augustus 2006, 16:38
Ik heb dezelfde ervaring, toen ik in de race was voor een nieuwe amp heb ik een aantal Mesa's gecheckt... maar ik ging voor het spetterende clean van de HRDL, die sound zocht ik, en kreeg ik niet uit de Mesa's Nomad enzo, hoewel die amps eigenlijk veel beter zijn gebouwd....(wel 2x zo duur maar toch...)

de nadelen van de HRDL zijn legio, toch doet hij zijn kunstje goed waar ik 'm voor gekocht heb, ik moet 'm dus toch maar houden.....

tsja, je eigen geluid blijft toch een zoektocht. En betekent vaak concessies doen. Ik heb mn Hotrod weggedaan omdat ik nu bij meerdere bands speel, dus veel repeteer, dus dat gesjouw was ik zat.
Maar heb een toptijd gehad met de HotRod, pedaaltje dr voor en rocken maar, en het drive kanaal voor de crunch gebruiken, kortom was breed inzetbaar.
Mesa's zijn oke, alleen als je een draai aan de knop geeft verandert je hele geluid en ik vond met name de Nomads clean niet oke, kreeg er mn geluid niet uit.
Hou je HotRod dus maar, tenminste als je niet in meerdere bands speelt, anders til je je een ongeluk !

minas
16 augustus 2006, 19:12
Je kan ook kijken naar een Mesa V-twin. Behoud je het clean van je Fender en de scheur van Mesa. Heb ik zelf ook altijd zo gedaan.

johantipker
16 augustus 2006, 19:21
tsja, je eigen geluid blijft toch een zoektocht. En betekent vaak concessies doen. Ik heb mn Hotrod weggedaan omdat ik nu bij meerdere bands speel, dus veel repeteer, dus dat gesjouw was ik zat.
Maar heb een toptijd gehad met de HotRod, pedaaltje dr voor en rocken maar, en het drive kanaal voor de crunch gebruiken, kortom was breed inzetbaar.
Mesa's zijn oke, alleen als je een draai aan de knop geeft verandert je hele geluid en ik vond met name de Nomads clean niet oke, kreeg er mn geluid niet uit.
Hou je HotRod dus maar, tenminste als je niet in meerdere bands speelt, anders til je je een ongeluk !

ik vind 'm juist heel compact en portabel!!! Sjouwen? Vanuit de auto op een steekwagentje met luchtbanden,mijn rug is al 6 jaar heel blij met dat steekwagentje...onze rock&rollator. ..

BLOK182
16 augustus 2006, 20:15
Eventueel is het raadzaam ff de handleiding erbij te vragen als je de Mesa test. De Nomad is een amp met véél verschillende sounds, met de handleiding erbij kan je ff wat presets proberen als uitgangspunt, zijn niet echt amps waarin je inprikt en meteen het hele scala sounds van hebt gehoord.

Tristan
16 augustus 2006, 21:01
Ik heb zelf een Mesa Nomad 55 1x12 combo gehad en vind het niet zo'n goede amp, zeker niet voor Mesa/Boogie begrippen...
De amp klinkt erg matjes en tam, te gecompressed en het geluid komt niet echt uit de versterker, erg dozig...
Ik heb mijn DC5 combo (voorloper Nomad serie) op die Nomad ingeruild en die DC5 was bij nader inzien veel beter...
Je doet er mijns inziens beter aan om, als je toch een Mesa/Boogie zoekt eens een DC serie, Studio .22 (voorloper DC serie), Mark 1, Mark 2 of zoiets te checken, die zijn mijns inziens veel beter en de DC serie en Studio serie zijn ook nog eens wat goedkoper in de aanschaf, dus dat is alleen maar goed...
Klinken wat opener en rauwer, meer ballen, betere amps i.m.o
Het clean van deze amps is ook nog eens veel beter, dynamischer en meer (rauw) Fender achtig...
Wat voor muziek speel je eigenlijk?

mcannegieter
16 augustus 2006, 23:25
Tot nu toe dus veel adviezen die de negatieve kant op gaan. Dat verbaasd me eigenlijk wat omdat ik er vanuit ging dat Mesa's in het algemeen erg goede versterkers zouden zijn. Je betaald er veel voor en ze komen op mij over als zeer goed doordacht. Nu zijn de meeste negatieve opmerkingen gemaakt over de Nomad 55. Deze heeft echter andere eindbuizen (6L6) dan de Nomad 45 (deze heeft EL84). Zou dit niet een groot verschil veroorzaken tussen de twee amps?
Ik speel veel verschillende stijlen, een paar voorbeelden van bands zijn: Nightwish, Metallica, Foo Fighters, Jovink, Racoon, Smashing Pumpkins en (matige pogingen tot) Dream Theater.

@Minas: ik heb wat reviews gelezen over de V-Twin en die waren niet echt positief. Jij hebt blijkbaar wel goede ervaringen met de V-Twin?

@Blok182: bedankt voor de tip. Ik zal de amp zeker nog een keer gaan testen met presets bij de hand.

Tristan
17 augustus 2006, 09:28
Nee, Nomad 45 scheelt niet zo heel veel met een Nomad 55, klinkt misschien ietsje opener, maar ook weer wat buzzier en het nadeel is dat de kast van Nomad 45 1x12 combo kleiner is dan de kast van de Nomad 55 1x12 combo, waardoor ze eigenlijk alleen maar doziger klinkt...
Nee, ik meen het echt serieus, als je een goede tweedehandse Mesa/Boogie zoekt voor een redelijke prijs, dan zou ik naar de DC serie, Studio serie, Mark 1 of Mark 2 kijken...
Maar dan heb je nog steeds mijn vraag niet beantwoord welke stijl je speelt, want misschien is een Boogie helemaal niet zo geschikt voor de muziekstijl die je speelt...

BLOK182
17 augustus 2006, 09:36
Zo zie je maar dat smaken kunnen verschillen:-) Heb de Studio meerdere malen getest (ook mee opgetreden) en hoewel het een lekkere amp is, kon ik er alleen òf een leuke scheur òf een goed clean uithalen, beiden was amper te doen. Mark's zijn erg gaaf, maar een Mark 1 is eigenlijk gewoon een compleet andere amp dan een Nomad. Je hebt het over een simpele straightforward amp versus een moderne amp met 3 aparte kanalen met eq's, en van clean tot highgain. Toch andere koek. Op zich is een simpele amp + pedaaltjes een goeie optie, maar tis ook niet alles. Een echt goed pedaalbord loopt al snel in de papieren (goede voeding, bekabeling etc) en de èchte lekkere scheurpedaaltjes zijn ook niet goedkoop. Als je een alles in één package zoekt is een Nomad geen verkeerde amp. Maarre, wat vragen ze er nu voor? Ik zou em gewoon gaan testen, eventueel test je nog eens een andere Mesa, maar het gaat uiteindelijk om jouw sound en wat jij lekker vindt klinken. Qua kwaliteit miskoop je je niet, en als je em voor een leuke prijs kan krijgen, verlies je er niet op bij herverkoop, zijn waardevast itt bijv. modelling.

Tristan
17 augustus 2006, 09:49
Okee maar als je meerdere sounds in een Mesa/Boogie package zoekt dan zijn de DC serie en de Mark 2 nog steeds veel betere amps dan de Nomad, bovendien heb ik het probleem wat jij omschrijft niet gehad met de Studio .22
De Mark 1 is in gebruik eigenlijk wel een eenkanaals amp, dat klopt...

DE DC IS ECHT EEN MILJOEN KEER BETER DAN DE NOMAD!!!
(om over de Mark 2 nog te zwijgen)

mcannegieter
17 augustus 2006, 09:49
@Tristan: In mn vorige post staan de verschillende bands en dus ook de sounds die ik speel. Dat loopt dus van Nightwish, Metallica tot aan Foo Fighters, Franz Ferdinand en clean werk.

Vanmiddag ga ik de amp weer testen, nu met wat presets die in de handleiding staan. Dan zal ik ook weten wat de amp op moet brengen. Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is, nog tips waar ik speciaal op moet letten. (geen krakende pots natuurlijk, niet te oude lampen maar zijn er nog andere zaken?)

BLOK182
17 augustus 2006, 09:55
Ff vragen of de footswitch eraan mag zodat je kan checken of die werkt, zijn vrij prijzig te vervangen. Succes met testen!

Tristan
17 augustus 2006, 12:22
@Tristan: In mn vorige post staan de verschillende bands en dus ook de sounds die ik speel. Dat loopt dus van Nightwish, Metallica tot aan Foo Fighters, Franz Ferdinand en clean werk.

Vanmiddag ga ik de amp weer testen, nu met wat presets die in de handleiding staan. Dan zal ik ook weten wat de amp op moet brengen. Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is, nog tips waar ik speciaal op moet letten. (geen krakende pots natuurlijk, niet te oude lampen maar zijn er nog andere zaken?)

Met de bands die je noemt rekening houdend zou ik dan echt zeker niet voor de Nomad gaan, die klinkt veel te plat en gecompressed, niet bruut genoeg...
Een DC of een Mark 2 is dan echt veel beter geschikt voor je i.m.o...

AART
17 augustus 2006, 14:19
Met de bands die je noemt rekening houdend zou ik dan echt zeker niet voor de Nomad gaan, die klinkt veel te plat en gecompressed, niet bruut genoeg...
Een DC of een Mark 2 is dan echt veel beter geschikt voor je i.m.o...


Ehm, welke Mark II?

De II en IIB IIC hebben niet genoeg gain en zijn niet strak genoeg voor metallica, nightwish en DT.

De IIC+ is onbetaalbaar.


De Dual Caliber is wel een goede tip.

mcannegieter
17 augustus 2006, 14:24
Net terug van de muziekwinkel. Ik heb wat van de presets geprobeerd die in de handleiding staan. En hoewel ik het geluid erg mooi vind, vooral hoger op hals, vind ik de akkoorden/powerchords wat schel klinken. Misschien is dit wat Tristan bedoelt met 'te compressed en plat'.
De prijs weet ik nu nog steeds niet omdat de baas op vakantie is en er nog geen contact was geweest. Als ik die Mesa nu toch niets ga vinden, wat zouden jullie dan aanraden que pedaaltjes. Ik heb al een aantal pedaaltjes getest:
- Carl Martin Hot Drive 'n Boost: te weinig gain
- ProCo Rat: gaf me ook te weinig gain leek het. Ik kon wel horen dat het een pedaaltje is dat mooi zou kunnen klinken. Zou de TurboRat misschien meer iets voor mij zijn?
- MXR DimeDistortion: dit was mijn favoriet. Veel mogelijkheden, lekkere geluid

Nou wilde ik eigenlijk de MI Audio Crunchbox of Tube Zone proberen, maar die waren natuurlijk niet in voorraad. Ik heb hier op het forum veel goede verhalen gelezen over iig de Crunchbox maar ik wil hem niet zonder te testen kopen. Kan je die MI Audio pedalen ergens testen in Nederland?

Naast de distortion zoek ik ook een booster-pedaaltje voor solo's. Nou leek mij de MXR MicroAmp wel een mooi pedaaltje (voegt gain toe heb ik gelezen), ik heb m alleen nog niet kunnen testen. Zou dit de moeite waard zijn om te doen of zijn er nog andere mogelijkheden. Ik zoek eigenlijk wel een los booster pedaaltje zodat ik ook de drive kanalen van de DeVille zou kunnen boosten.

mcannegieter
17 augustus 2006, 14:32
oh ja, ik heb dus een Lag RX200 (de oude versie die wel wat meer kostte dan wat je nu voor een Roxanne 200 betaald) en nog een Korg AX10G die ik misschien nog wel wil gebruiken voor rare sounds maar niet meer voor de distortions.

Groeten en bedankt voor jullie reacties!

Tristan
17 augustus 2006, 21:38
Ehm, welke Mark II?

De II en IIB IIC hebben niet genoeg gain en zijn niet strak genoeg voor metallica, nightwish en DT.

De IIC+ is onbetaalbaar.


De Dual Caliber is wel een goede tip.

Volgens mij valt dat wel mee hoor met die Mark II, IIB en IIC...
Die hebben denk ik wel genoeg gain en ze zijn wat mij betreft wel strak genoeg, maar ze zijn wel moeilijk te vinden...
De Dual Caliber is waarschijnlijk een haalbaardere optie, goedkoper en veel beter dan de Nomad in ieder geval...

Tristan
17 augustus 2006, 21:47
Net terug van de muziekwinkel. Ik heb wat van de presets geprobeerd die in de handleiding staan. En hoewel ik het geluid erg mooi vind, vooral hoger op hals, vind ik de akkoorden/powerchords wat schel klinken. Misschien is dit wat Tristan bedoelt met 'te compressed en plat'.
De prijs weet ik nu nog steeds niet omdat de baas op vakantie is en er nog geen contact was geweest. Als ik die Mesa nu toch niets ga vinden, wat zouden jullie dan aanraden que pedaaltjes. Ik heb al een aantal pedaaltjes getest:
- Carl Martin Hot Drive 'n Boost: te weinig gain
- ProCo Rat: gaf me ook te weinig gain leek het. Ik kon wel horen dat het een pedaaltje is dat mooi zou kunnen klinken. Zou de TurboRat misschien meer iets voor mij zijn?
- MXR DimeDistortion: dit was mijn favoriet. Veel mogelijkheden, lekkere geluid

Nou wilde ik eigenlijk de MI Audio Crunchbox of Tube Zone proberen, maar die waren natuurlijk niet in voorraad. Ik heb hier op het forum veel goede verhalen gelezen over iig de Crunchbox maar ik wil hem niet zonder te testen kopen. Kan je die MI Audio pedalen ergens testen in Nederland?

Naast de distortion zoek ik ook een booster-pedaaltje voor solo's. Nou leek mij de MXR MicroAmp wel een mooi pedaaltje (voegt gain toe heb ik gelezen), ik heb m alleen nog niet kunnen testen. Zou dit de moeite waard zijn om te doen of zijn er nog andere mogelijkheden. Ik zoek eigenlijk wel een los booster pedaaltje zodat ik ook de drive kanalen van de DeVille zou kunnen boosten.

Dat is een beetje wat ik bedoel, want om het geluid gedefinieerd te krijgen moet je er veel hoog en presence indraaien en dat maakt je sound uiteindelijk een beetje schel...
Het is kiezen tussen een beetje een dunne sound, of een vollere sound die er niet echt doorheen komt met die Nomad...

Die MI Audio Crunchbox ga je niks vinden denk ik, die klinkt een beetje wollig en netjes, daar krijgt je geluid niet echt een randje mee...
Dat is meer een solo geluid, beetje Dumble achtig...
Die Tube Zone ken ik niet...
Misschien is de ProCo Solo wat, de Turbo Rat lijkt mij wat overdreven en ook niet strak genoeg...

Als boost pedaaltje zou ik de Menatone Red Snapper, of de Fulltone OCD eens proberen, die vind ik zelf erg goed en erg transparant...
Ga anders eens langs bij Erik Van De Haar: www.haarguitars.nl die heeft een hoop staan...

arjanb01
18 augustus 2006, 09:21
Net terug van de muziekwinkel. Ik heb wat van de presets geprobeerd die in de handleiding staan. En hoewel ik het geluid erg mooi vind, vooral hoger op hals, vind ik de akkoorden/powerchords wat schel klinken. Misschien is dit wat Tristan bedoelt met 'te compressed en plat'.
De prijs weet ik nu nog steeds niet omdat de baas op vakantie is en er nog geen contact was geweest. Als ik die Mesa nu toch niets ga vinden, wat zouden jullie dan aanraden que pedaaltjes. Ik heb al een aantal pedaaltjes getest:
- Carl Martin Hot Drive 'n Boost: te weinig gain
- ProCo Rat: gaf me ook te weinig gain leek het. Ik kon wel horen dat het een pedaaltje is dat mooi zou kunnen klinken. Zou de TurboRat misschien meer iets voor mij zijn?
- MXR DimeDistortion: dit was mijn favoriet. Veel mogelijkheden, lekkere geluid

Nou wilde ik eigenlijk de MI Audio Crunchbox of Tube Zone proberen, maar die waren natuurlijk niet in voorraad. Ik heb hier op het forum veel goede verhalen gelezen over iig de Crunchbox maar ik wil hem niet zonder te testen kopen. Kan je die MI Audio pedalen ergens testen in Nederland?

Naast de distortion zoek ik ook een booster-pedaaltje voor solo's. Nou leek mij de MXR MicroAmp wel een mooi pedaaltje (voegt gain toe heb ik gelezen), ik heb m alleen nog niet kunnen testen. Zou dit de moeite waard zijn om te doen of zijn er nog andere mogelijkheden. Ik zoek eigenlijk wel een los booster pedaaltje zodat ik ook de drive kanalen van de DeVille zou kunnen boosten.

Ik neem aan dat je bij The American Guitarstore bent geweest? Die hebben een booster in de vitrine staan van Custom Audio, test die eens ! Ik zoek ook een goeie booster die je klank niet kleurt, en deze schijnt volgens Kay erg goed te zijn. Schiet op anders koop ik hem ! Hahaha....

mcannegieter
20 augustus 2006, 12:30
Ok, ik heb toch besloten om de Mesa niet te kopen. Ze wilden E1095 voor de versterker hebben, inclusief een flightcase. Het lijkt me wel een nette prijs, maar ik heb toch besloten dat ik mijn zuurverdiende geld niet allemaal wil uitgeven aan gitaarspullen. Mijn zoektocht naar een mooi distortion gaat nog wel door, maar dat gaat me iig minder geld kosten dan die nieuwe versterker (hoop ik dan maar).

Mitch
20 augustus 2006, 14:00
Poeh ! Inclusief flightcase, oké, maar de Nomads45 waren echt zo duur niet meer in de opruiming bij de Feedback een paar jaar geleden. Weet het niet meer uit mijn hoofd, maar die prijs lag niet ver boven deze vraagprijs.
En die sound-uit-een-blik hè...prut. Maar daar waren we het al over eens.

Afijn, andere pedalen-aanraders: Carl Martin Plextone, Visual Sound Jekyll and hyde mk.2, Diamond J Drive. Kunnen allemaal van een cleane amp een pittig scheurmonster maken.