PDA

View Full Version : Ebmaj7 - Em7



-=JEROEN=-
16 augustus 2006, 13:21
waar komen jullie nog meer op als je dit speelt:

X6878X - X7978X


Ebmaj7 = es g bes d
Em7 = e g b d
je kan ze ook zien als Eb5/G5 en E5/G5 (parallel fifths, noemen ze dat toch?)

Das Schaap
18 augustus 2006, 00:29
waar komen jullie nog meer op als je dit speelt:

X6878X - X7978X


Ebmaj7 = es g bes d
Em7 = e g b d
je kan ze ook zien als Eb5/G5 en E5/G5 (parallel fifths, noemen ze dat toch?)
Wat bedoel je met Eb5/G5 en E5/G5, is dat dan Eb5 over G5 gespeeld ofzo ?
Eb5 over G snap ik nog qua benamingen maar powerchords over powerchords ?
Of doel je op het feit dat beide akkoorden te maken zijn uit Ebmaj7 ?
Parallel fifths was dacht ik bij 2 melodieën die beiden een kwint uit elkaar liggen qua noten in de melodie en dit ook vasthouden.
Bijv. C en G gaan naar D en A.
En dan had je nog hidden fifths en dat is wanneer 2 melodieën eerst niet een kwint uit elkaar liggen, en daarna wel C en F naar D en A ofzo.
Maar ik kan me niks herinneren over in akkoorden echter. :chicken:

Ik vond wel nog dit.

Fifth Motion
Fifth motion is another way of saying harmonic motion. Since the fifth is the interval that defines the triad, it is also the interval that defines the progression of one chord to another as opposed to prolonging a single chord. Contrapuntal progressions move by step and most often serve to proglong a single harmony.

appyhaan
18 augustus 2006, 11:24
Ik weet wel wat je bedoeld met E5/G5 en Es5/G5 maar ik zie niet in waarom je dat zo zou willen noteren, daar snapt niemand wat van denk ik(of je het zo kunt noteren is ook de vraag, een / gebruik je niet om zoiets aan te geven). Ik heb het zelf nog nooit zo gezien in ieder geval. Hou het maar gewoon bij Esmaj7 en Em7 is mijn advies.

-=JEROEN=-
18 augustus 2006, 13:55
Ebmaj7 is een Eb5 (es bes) en een G5 (g d)
Em7 is bijna hetzelfde, maar dan een E5 (e b)

ik heb dit erbij gezet omdat je deze akkoorden ook vanuit G kan zien:

Gm/Eb - G6

maar 't gaat mij niet om de naam, 't gaat mij om de progressie... wat kan hier bij, welke toonladders, welke akkoorden, enz

taylor
19 augustus 2006, 12:35
als je 1 akkoord wil duidelijk maken kun je een gedeelte van de arppegio spelen van het zelfde akkoord, voor de rest snap ik het niet zo.

-=JEROEN=-
19 augustus 2006, 16:16
wat snap je niet?

taylor
20 augustus 2006, 11:45
je vraag............+10%

Jimi Hendrix
20 augustus 2006, 12:04
Ebmaj7 is een Eb5 (es bes) en een G5 (g d)
Em7 is bijna hetzelfde, maar dan een E5 (e b)

ik heb dit erbij gezet omdat je deze akkoorden ook vanuit G kan zien:

Gm/Eb - G6

maar 't gaat mij niet om de naam, 't gaat mij om de progressie... wat kan hier bij, welke toonladders, welke akkoorden, enz

De em7 en Ebmaj7 kunnen uit een aantal toonsoorten komen:

III en bIII in C: dus C over de em7, Cm over de Ebmaj7 (bIII ('verlaagde derde trap') is 'geleend' uit mineur)

VI en bVI in G: dus G over de em7, Gm over de Ebmaj7 (bVI is 'geleend' uit mineur)

Kan trouwens ook andersom: in mineur kan de Em7 geleend worden uit majeur (maar is minder gangbaar).

Als je er andere 'logische' akkoorden omheen wilt zetten zou ik dus gaan zoeken in de toonsoorten C en/of Cm, of G en/of Gm.
bijv (in C) Em7 / Ebmaj7 / Dm7 / G7 / C / / /

of (in G) G / Em7 / Ebmaj7 / Am7 D7 G / / /

wel redelijk jazz-achtige voorbeelden, weet niet of je daar naar op zoek bent.

-=JEROEN=-
20 augustus 2006, 13:16
kijk, dat is wat ik zocht... bedankt jim :hippie:

ok, paar vragen:

wat bedoel je met: is 'geleend' van ?



om Cm als vb te nemen

i ii* III iv v VI VII
Cm Ddim Eb Fm Gm Ab Bbkan ik van die Eb zomaar een maj7 maken?



om helemaal correct te zijn is 't dus eigenlijk?
i ii* bIII iv v bVI bVII
Cm Ddim Eb Fm Gm Ab Bb

kan je wat inspelen met die akkoorden, zodat ik kan horen hoe jij ze toepast?


ik speelde gister zelf ineens:
Em7 / Ebmaj7 / Dm7 / C#maj7
Cm7 / C#maj7 / Cm7 / C#maj7

waar komt die C#maj7 ineens vandaan, hahaha (5e trap van F# ?)

mijn probleem is dat ik niet voldoende kennis heb van alle progressies, en vooral niet over tension-and-release... hoe je bijv weer terug gaat naar Em7, welk akkoord wil oplossen naar Em7, weet je wel, dat soort dingen... ik heb er wel van gehoord, maar kom gewoon kennis/ervaring te kort... wat ik dus hier in dit forum hoop aan te vullen / bij te leren

Jimi Hendrix
20 augustus 2006, 16:29
kijk, dat is wat ik zocht... bedankt jim :hippie:

ok, paar vragen:

wat bedoel je met: is 'geleend' van ?


In Cmajeur komt dat akkoord niet voor, wel in Cmineur, vandaar 'geleend van'.



om Cm als vb te nemen

i ii* III iv v VI VII
Cm Ddim Eb Fm Gm Ab Bbkan ik van die Eb zomaar een maj7 maken?

Ja, want de D (de maj7 van Eb) is de volgende terts na de Bb en zit bovendien in de toonladder van Cm.



om helemaal correct te zijn is 't dus eigenlijk?
i ii* bIII iv v bVI bVII
Cm Ddim Eb Fm Gm Ab Bb


Nee, in Cm is het I II III IV V VI VII (in drieklanken): Cm Ddim Eb Fm G Ab Bdim (je ziet, sommige akkoorden zijn afgeleid van C harmonisch mineur, andere niet).
vierklanken: Cm7 (6 is gebruikelijker voor een I), Dm7b5, Ebmaj7, Fm7, G7, Abmaj7, Bdim7.

Gm noem je Veolisch (vijfde trap geleend uit Ceolisch (=natuurlijk mineur) ipv harmonisch mineur),
Bb zou je inderdaad bVII kunnen noemen.



kan je wat inspelen met die akkoorden, zodat ik kan horen hoe jij ze toepast?


Als ik er tijd voor heb, pin me dr niet op vast.



ik speelde gister zelf ineens:
Em7 / Ebmaj7 / Dm7 / C#maj7
Cm7 / C#maj7 / Cm7 / C#maj7

waar komt die C#maj7 ineens vandaan, hahaha (5e trap van F# ?)

5e trap van F# zou zijn C#7 en niet C#maj7.
C#maj7 zou ik Dbmaj7 noemen, dan is het in Cmineur èn Cmajeur bII, wat neerkomt op de geleende tweede trap van C phrygisch: C-Db-Eb-F-G-Ab-Bb.

Zo zie je dat je heel veel akkoorden kunt verklaren uit één tonaal centrum (in dit geval C) zonder dat je hoeft te moduleren etc, dat houdt het wel zo overzichtelijk en klopt met wat je hoort.

Een boek waarin de klassieke harmonieleer (want daar hebben we het hier over) goed staat uitgelegd is van Arnold Schönberg - Harmonielehre.
Jazztheorieboeken zou ik aan voorbijgaan, want die leggen het vaak niet goed uit in tonale context.

-=JEROEN=-
20 augustus 2006, 17:39
poeh, dit gaat me nog ff te ver, maar bedankt voor je heldere uitleg

ik begin langszaam de 'normale' modi te begrijpen, en dan begin jij ineens over veolisch en ceolisch, hahaha, wat een grap :dontgeti:

is er ook een nederlandse of engelse vertaling van dat boek, want mijn duits zuigt ;)

Jimi Hendrix
20 augustus 2006, 17:53
poeh, dit gaat me nog ff te ver, maar bedankt voor je heldere uitleg

ik begin langszaam de 'normale' modi te begrijpen, en dan begin jij ineens over veolisch en ceolisch, hahaha, wat een grap :dontgeti:

is er ook een nederlandse of engelse vertaling van dat boek, want mijn duits zuigt ;)

Vijfde Trap Eolisch en C Eolisch, dus dat valt nog wel mee haha.

Weet niet of er een vertaling van is, maar er staan heel veel voorbeelden bij uitgeschreven.

-=JEROEN=-
20 augustus 2006, 18:06
ooooooooooooooh V (5) Eolisch en C Eolisch, zeg dat dan :seriousf:

was ff aan 't googlen naar schönberg, dit was 't eerste wat ik las:

http://home.planet.nl/~jac00767/schonberg.html

ik ga eens in de bieb kijken wat ik kan vinden over harmonieleer wat ook ik kan begrijpen ;)