PDA

View Full Version : Telecaster brug element vraag ('52, nocaster, broadcaster, 60's?)



treblemaster
16 augustus 2006, 11:35
Na een paar jaar weer bijna hetzelfde topic want ik ben er nog steeds niet uit ;). Nu wel iets specifieker en gezien de vele tele topics zijn er vast genoeg mensen met ervaringen. Ik heb een Japanse 50’s reissue telecaster uit 1996 die nog helemaal stock is (basswood body als ik het goed heb, string through body, 3 ‘brass’ zadels). Nu ben ik nog steeds erg tevreden met mijn gitaar, maar soms bekruipt me het gevoel dat is misschien wel ‘iets’ mis. Wat ik daarmee bedoel is dat de elementen nog ‘stock’ zijn en ik vaak lees/hoor dat die japanse elementen slecht zijn. Als ik daarnaast ook nog eens die jubel verhalen hoor over nocaster/broadcaster/’52 resissue elementen e.d. hoor vraag ik me toch af of mijn gitaar NOG beter kan klinken.
Ik ben nu tevreden over mijn geluid, maar toch een aantal kleine dingen zou ik graag anders zien. Zo klinkt de gitaar gauw iets ‘te dun/blikkerig’ als ik het volume terugdraai. En ik zou graag willen dat de elementen iets meer reageerden op hoe hard ik aan sla.
Ik speel met mijn gitaar voornamelijk rock (en dan erg rauwe garage rock of meer ‘classic'), wat instrumentale surf, soms wat oude rock ’n roll of blues. Let wel, ik gebruik zeer weinig overdrive en ben meer van het type hard slaan op de snaren......keihard werken voor een beetje vervorming ;). Ik wil geen vervorming als ik alleen al tegen de snaren blaas als je begrijpt wat ik bedoel ;). En het moet ook vintage klinken! Dus aub geen hoge output elementen e.d. Daarnaast moet het echte telecaster karakter zeer duidelijk aanwezig zijn. Dat hoge agressieve geluid wat overal doorheen snijdt. Het mag ook best een beetje lo-fi, ranzig klinken. Dus vrij clean, agressief, veel treble en hoge middentonen met de nadruk op dat rauwe telecaster karakter.
Nu heb ik veel gehoord en opgezocht over bijv. de SD broadcaster en Fender nocaster elementen en de elementen die in de ’52 reissue zitten. Alleen op basis van woorden is het lastig beslissen....De nocaster en broadcaster hebben wat meer midden tonen en wat minder hoge.....maar hoeveel is dat? Is het een groot verschil of moet je al goed luisteren wil je het horen? Blijft dat bijtende, treble geluid nog wel aanwezig? Op bijv. de site van duncan vind ik de soundfiles vrij waardeloos. En hoeveel maakt het houtsoort van mijn gitaar (basswood) uit? Of ben ik misschien 'onbewust' meer op zoek naar elementen die representatief zijn voor de jaren 60 of 70? Ik vind het lastig om echt goede nummers te vinden die bijv karakteristiek zijn voor de verschillende periodes.
Als ik dan toch wat voorbeelden moet noemen, ik ben erg gecharmeerd van het geluid van Joe Strummer (The Clash) en de de Hives.
Hopelijk zijn er mensen met ervaring mbt verschillende brugelementen.....
Oh ja, de versterker die ik gebruik is een Laney buizen top (60 watt) uit eind jaren 60. Vaak gecombineerd met een overdrive om de boel te 'boosten' (aangezien de versterker geen master volume heeft).

Tristan
16 augustus 2006, 11:53
Als je een cleane sound wil hebben en je hebt een Tele met een maple hals dan zou ik gewoon voor de Fender pickups gaan hoor...
Ik zou eerst de Vintage Tele pickups proberen en kijken of die je bevallen en daarna de Custom Shop Tele pickups als je misschien nog een extra upgrade wil...
Die gewone Vintage Tele pickups zijn i.m.o heel erg goed hoor...
Seymour Duncan pickups klinken wat moderner en hebben wat minder karakter, klinken iets minder ranzig...
Ik zou ze je absoluut niet aanraden, geen enkel boutique merk eigenlijk, want de Fender pickups zijn toch vetter i.m.o...

treblemaster
16 augustus 2006, 14:00
Tristan, bedoel je met die gewone vintage elementen degene die in de '52 resissue zitten?

no 1 hops
16 augustus 2006, 14:09
http://www.tdpri.com/reviewpost/showproduct.php?product=175

Tristan
16 augustus 2006, 14:37
Tristan, bedoel je met die gewone vintage elementen degene die in de '52 resissue zitten?

Ja, dat klopt...

EDIT: Dat zijn dus de "Original Vintage Tele pickups", in eerste instantie zou ik voor deze gaan, dat zal zeker een aanzienlijke upgrade zijn, best "bang for the buck" van alles wat ik ken...
Je kan ook nog de "Custom Shop NoCaster pickups" proberen, maar dan zit je al wel weer in de boutique prijzen van zo'n 200(+) euro voor een setje...

Mitch
16 augustus 2006, 15:19
Ik weet niet of het je iets wijzer maakt, maar ik heb hier nog een link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59370) naar een review van een tijdje terug over Tele pups die qua output wel in je straatje zitten.
Hou er wel rekening me dat dit om een mooi lichte, resonante ash body ging, dat werk anders dan basswood.