PDA

View Full Version : Aantal veren in tremelo



ReinoutV
16 augustus 2006, 09:39
Wat is het voordeel of nadeel van meer of minder veren in een Fender-style tremelo? Ik kan me niet herinneren dat hier ooit een topic over geweest is , misschien is het leuk hier eens over te discussieren. Het gaat dus niet om een FLoyd Rose systeem, maar een vintage tremelo. Als het even kan :).

Rude Perception
16 augustus 2006, 11:45
meer --> beter gestemt, hij werkt wel zwaarder

minder --> ontstemt sneller, maar hij werkt wel lichter

petpas
16 augustus 2006, 11:49
Meer => Betere sustain.

California Jam
16 augustus 2006, 11:52
Ik heb ze er alledrie inzitten. Ik heb ook liever een trem die wat zwaarder gaat omdat je dan wat meer controle hebt. Twee veertjes geeft zo'n 'wiebelig' geluid..

Kim Wilson
16 augustus 2006, 11:55
Ik heb er 5 inzitten, met een stuk hout erachter. Domme kut-tremolo... Het liefst maakte ik het gat dicht, vaste brug erop en string through. Maar dat is niet al te handig. Misschien maak ik nog wel een keer een nieuwe body...

Wormaap
16 augustus 2006, 12:16
Zelf heb ik het liefst zoveel mogelijk veren in m'n tremolo's.
Voelt lekkerder aan, klinkt beter en geeft meer controle.
In m'n eerste Model 6 dus 4 veren (meer gaat niet op m'n Kahler) en in m'n 'nieuwe' 5 :)

Zino Z
16 augustus 2006, 12:19
Drie in m'n strat, precies naar mijn zin...

blademan
16 augustus 2006, 22:41
"For years I tryed so hard not to copy anything Hendrix did, but it just keeps coming out."
Ik neem aan dat je "tried" bedoelt?

ReinoutV
16 augustus 2006, 22:49
Komt de brug met meer veren ook minder gauw omhoog als je een snaar opdrukt? Ik ben nu de hele tijd aan het compenseren, dat is best lastig. Arnold van Dongen lost het op met een mooie vibrato :), maar dat wil ik niet altijd hebben. Wat is het voordeel als je de brug helemaal strak op de body zet, door de veren helemaal aan te spannen. Gaat de trilling van de snaren dat beter 'in' de body zitten, of is dat een fabeltje?

Wormaap
16 augustus 2006, 23:03
Dan gaat logischerwijs inderdaad je brug minder omhoogkomen bij bends.

Kaïn
16 augustus 2006, 23:06
als je de brug helemaal strak op de body zet, door de veren helemaal aan te spannen. Gaat de trilling van de snaren dat beter 'in' de body zitten, of is dat een fabeltje?
Lijkt me logisch. meer contact met de body betekend betere trillingdoorgave waardoor het hout beter doortrilt en resoneerd.
Theoretisch zou je meer sustain moeten krijgen.