PDA

View Full Version : Welke Mic.?



Paradoxia
29 november 2002, 18:04
Hey!

Ik heb een vraagje... Ik wil thuis bas en gitaar opnemen, en nu vraag ik me af welke microfoons hier het beste voor geschikt zijn... Budget is ongeveer €200.

Oh ja, en wat voor een mixer??????

skanky
29 november 2002, 18:37
Voor bas en gitaar kun je het beste een shure sm57 mic nemen.

en qua mixer maakt het niet zoveel uit zolang er maar een goede mic-preamp in zit. goede budgetmerken zijn Behringer en Mackie.
Kheb zelf een behringer mx2004a en die klinkt uitstekend, maar het schijnt dat de pre-amps van Mackie nog iets beter klinken

Jimi Hendrix
1 december 2002, 00:59
hmm mackie kun je niet echt meer budget noemen, zeker niet in vergelijking met behringer. Is veel beter maar ook duurder.

Ic3gl0vE
3 januari 2003, 13:54
die sm57, is die ook goed geschikt voor vocals?

gerrekat
3 januari 2003, 22:33
probeer eens een RODE NT-1 grootmembraan microfoon! dei blazen allen omver ook microfoons die een veelvoud kosten!
Ik heb hem in Duitsland besteld voor € 205, in NL zal ie rond de 275 kosten

Azrael
31 maart 2003, 22:17
Kan ik die mic ook gewoon in mijn computer microfoon ingang stoppen? Krijg ik dan fatsoenlijke kwaliteit?

Jimi Hendrix
1 april 2003, 10:28
Op 2003-03-31 21:17, schreef Azrael:
Kan ik die mic ook gewoon in mijn computer microfoon ingang stoppen? Krijg ik dan fatsoenlijke kwaliteit?

Nee, de voorversterker (dat waar je je mic inplugt) is eigenlijk net zo belangrijk als je microfoon. Voor de computer is er een mooi kastje met focusrite micpre's: de digidesign MBox.
Bovendien moet die Rode fantoomvoeding hebben en dat zal je geluidskaart niet kunnen leveren, naar alle waarschijnlijkheid.

x.studio
1 april 2003, 21:35
Als het onder de 200 moet blijven, is hier al genoemd, de sm57 een goede allrounder, kabeltje erbij,statief, klein mengpaneeltje en op is je budget, als je er al niet iets voorbij schiet. De sm57 is m.i. niet wat je noemt een echte zangmic. Wat je ook kunt doen is een Sennheisser e835 nemen, doet het goed voor een gitaarversterker en ook voor zang prima, de bas kun je via een DI box in je mengpaneel prikken. Neem wel een mengpaneeltje dat phantom kan leveren, scheelt je batterijen bij die DI en anders komt het altijd wel van pas als je er een condensator vroeg of laat aan wil hangen.

Speeddemon
12 mei 2003, 13:59
Nou wil ik niet heel arrogant klinken, maar Behringer mixertje + SM57 wordt niet geweldig.

Wat WEL geweldig wordt, is een Sennheiser MD-421 (nieuw 349 euro, 2e hands rond de 100-150 euro) met een M-Audio DMP-3 pre-amp (250 euro).
Die pre-amp is een 2 kanaals transistor pre-amp met 66dB CLEANE RUISVRIJE gain (iets wat je NIET van Behringer en Mackie kan zeggen).

Sowieso, de enige 'budget' mixer die er toe doet, als je toch kwaliteit wil, is de Soundcraft Spirit M4 (of M8). Vanaf een eurootje of 450 (voor de M4).

Mackie is te duur voor woorden en ze zijn TEGENWOORDIG geen haar beter dan Behringer, aangezien ze alles ook in China laten maken, alleen nog wel met een Mackie prijskaartje (lees: 3x Behringer-prijs).
Toegegeven, de oudere (USA) Mackies zijn stukken robuuster gebouwd dan Behringer.

Wat betreft die mic: je zult een SM57 bijna nooit ALLEEN op een gitaaramp zien in een pro-studio... Altijd in combinatie met een andere dynamische mic (MD-421, e609, M260) of een mooie grootmembraam condensator (Neumann, Audio Technica, etc.)
en een Røde NT-1 is nou niet bepaald een MOOIE grootmembraam. Veel te schel.
Koop dan een Studio Projects B3 of C1 (ik heb ze allebei... klinken beduidend beter)
B3 kost ongeveer 160 euro bij http://www.soundsense.co.uk en C1 ongeveer 215. Koop ze NIET in Nederland, want de dealer (www.helios.nl) vraagt er het bijna het DUBBELE voor! (B3=270, C1=370!!!)