PDA

View Full Version : Vintage White > Aged/Yellowed Vintage White?



Pun
16 augustus 2006, 00:36
Ik zit te denken om een Japanse Jaguar te kopen. Ik wil alleen graag een met een beetje een geel/blonde kleur. Echter die worden niet lefty gemaakt.
Nu vond ik op deze site: http://www.guitarjapan.com/fenderjapan/fj_left-hand.html
Onder de Mustangs precies de kleur die ik zoek. De kleurcode is YVW. Na het opgezocht te hebben blijkt dit Yellowed Vintage White te zijn.
Na wat meer te hebben gelezen over Vintage White ben ik er dus achter dat die kleur ook natuurlijk onstaat (onstond) op de oude Vintage White gitaren omdat de blanke cellulose lak waarmee afgelakt is in de loop van de tijd gelig begint uit te slaan.
Ook heb ik iets gehoord dat Fender niet meer met cellulose lak aflakt, en dat dit dus met de huidige gitaren niet meer gebeurd.

Hoe dan ook zat ik te denken om een Vintage White Jaguar aan te schaffen en dan zijn kleur te agen, waardoor het Aged/Yellowed Vintage White wordt. Hoe is dit te doen zonder de hele gitaar te moeten refinishen? En als het proces nog wel natuurlijk plaats vindt, is er dan een manier om het te versnellen, want de nieuwe Vintage White vind ik toch een stuk minder mooi.

Bij voorbaat dank.

tmcm
16 augustus 2006, 01:03
Fender lakt een aantal modellen nog wel met cellulose. Dat verkleurt inderdaad maar polylakken ook - seventies kunnen kanariegeel worden - heeft te maken met UV straling. Gitaar mee naar het strand of onder de zonnebank zou ik zeggen. Na een paar jaartjes moet het toch wel enig effect hebben lijkt me zo!

Pun
16 augustus 2006, 02:41
Ik zat eigenlijk te denken aan een termijn van een paar weken tot een paar maanden :)

no 1 hops
16 augustus 2006, 08:59
zit zelf te denken aan een kleurloze transparante lak die je mengt met kleurstof/inkt.
ik denk dat je daarvoor ' custom fred' dons moet hebben om advies.

fred dons
16 augustus 2006, 09:24
je zou Transtint amber stain kunnen gebruiken, deze stain trekt in de lak en maakt vintage white bijna zo geel als Malmsteens The Duck gitaar, het enige is dat dit je lak wel doffer maakt en de kleur er ook weer af kan slijten
Ik heb ook wel positieve dingen gehoord over vergelen met behulp van de zonnebank maar dat kan natuurlijk in de papieren gaan lopen met geen enkele garantie op succes.

maar voor rest is de enige "snelle" optie een nieuwe blanke lak laag vermengt met vintage yellow
Overigens verkleuren de meeste "witte" gitaren nog binnen het jaar

Pun
16 augustus 2006, 15:12
maar voor rest is de enige "snelle" optie een nieuwe blanke lak laag vermengt met vintage yellow

Dan denk ik dat dat toch de beste optie is.
Dus gewoon de originele laag een beetje schuren en dan een nieuwe laag met vintage yellow er op, en daarna weer blank aflakken?



Overigens verkleuren de meeste "witte" gitaren nog binnen het jaar


Ook de nieuwe Japanse Fenders?




In ieder geval iedereen bedankt voor de replies.

fred dons
16 augustus 2006, 15:16
inderdaad licht opschuren met 600 grit of hoger dan weer aflakken met een getinte lak
en inderdaad ook japanse gitaren verkleuren nog, als je het geduld heb moet je hem maar een week in de vensterbank zetten en vervolgens onder de slagplaat kijken, gegarandeerd dat hij iets verkleurd is

Tupelo
19 augustus 2006, 20:26
He John, voor erbij hoop ik toch!!!! :p

Overigens, kleur geen probleem.
Gewoon laten hangen in dat nicontinekot daar bij Safe.
Binnen no-time heb jij een smerig gele aanslag op je gitaar. ;)

Pun
19 augustus 2006, 21:15
He John, voor erbij hoop ik toch!!!! :p

Overigens, kleur geen probleem.
Gewoon laten hangen in dat nicontinekot daar bij Safe.
Binnen no-time heb jij een smerig gele aanslag op je gitaar. ;)

Hey Robert,

Zal wel 50/50 worden wanneer ik hem heb, wil toch een mooie verzameling opbouwen :)
Maar goed, zal nog wel eventjes duren, zit namelijk nu net door al mijn geld heen (stom collegegeld dat je moet betalen).
En of ik hem fatsoenlijk geel krijg is voor mij de beslissende factor tussen sunburst (wat ik ook heel mooi vind op een Jaguar) en Vintage White (wil ze uiteindelijk toch ook wel in allebei de kleuren hebben, eentje met humbuckers en in de andere van die Seymour Duncan opgevoerde Jaguar elementen).

En ja, wat betreft Safe kan ik dat eigenlijk wel doen, als ze een paar keer gerepeteerd hebben dan is die gitaar nog geler dan die smiley's hier :D