PDA

View Full Version : Techniek rechterhand



Melt
16 augustus 2006, 00:06
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer als beginneling die weer tegen een vraag aanstuit. Het zou handig zijn als ik gitaarlessen neem, want met boeken en internet leren is ook niet alles. In de toekomst zal ik waarschijnlijk wel lessen nemen, maar voorlopig zal daar geen ruimte voor zijn omdat ik onder andere een hele lange vakantie ga maken waarin mijn gitaar zal meenemen. Ik heb weer veel op internet gelezen en gekeken naar midis, maar nog steeds kom ik niet helemaal uit met mijn vraag.

Aangezien ik deze maanden in een zo goed mogelijke houding gitaar wil leren spelen, vraag ik mij af wat de beste techniek is voor de rechterhand. Ik heb tot nu toe nog niet met een plectrum gespeeld op mijn Spaanse gitaar, zo'n ding heb ik overigens wel. Ik heb tot nu toe alle snaren verkend en kan nu redelijk van de ene snaar naar de andere snaar gaan. Nu ben ik een paar bladzijdes verder in mijn boek. Daarin wordt uitgelegd hoe ik een 16de noot moet aanslaan, namelijk eerst downstroke en dan upstroke. Ook wordt er uitgelegd dat ik de 8ste noten met een downstroke moet gaan aanslaan. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar het voelt zo onnatuurlijk aan, omdat ik voornamelijk de upstroke was gewend met mijn wijs- en middelvinger. Bovendien vind ik dat er minder volume uitkomt als ik een downstroke doe. Overigens gaat de downstroke wel goed met mijn duim, maar er wordt gezegd dat je alleen met je duim de bassnaren bespeelt en met de andere vingers de andere 3 snaren, dat doe ik. Alleen met mijn wijs- en middelvinger komt er dus minder volume uit.

Nou zit ik mij af te vragen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Moet ik blijven oefenen om er meer volume uit te krijgen met een downstroke? Of kan ik een andere techniek gaan gebruiken, dus met de duim de downstrokes en de andere vingers de upstrokes? Of toch maar overgaan naar een plectrum? Maar ja.. plectrum lijkt me ook niet alles, want ik wil in de toekomst kunnen tokkelen.

Hoe hebben jullie eigenlijk de techniek van de rechterhand geleerd en wat is uberhaupt jullie techniek? Misschien dat ik ook een andere techniek moet aanleren, dat het veel prettiger gaat spelen. Of misschien is het gewoon blijven oefenen totdat ik een eigen techniek heb aangeleerd.

Groetjes,

LaurentB
16 augustus 2006, 00:27
Hallo allemaal,

Nu ben ik een paar bladzijdes verder in mijn boek. Daarin wordt uitgelegd hoe ik een 16de noot moet aanslaan, namelijk eerst downstroke en dan upstroke. Ook wordt er uitgelegd dat ik de 8ste noten met een downstroke moet gaan aanslaan. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar het voelt zo onnatuurlijk aan, omdat ik voornamelijk de upstroke was gewend met mijn wijs- en middelvinger.

Ik heb het idee dat je aanwijzingen uit een boek voor plectrumaanslag aan het toepassen bent op het aanslaan met je vingers.
De meeste pop- en rockgitaarboeken gaan ervan uit dat je een plectrum gebruikt. Overigens vind ik op een nylonsnarige gitaar aanslag met de vingers wat mooier klinken. Daar is zo'n gitaar ook voor ontworpen.

Up- en downstroke zijn typische plectrumtechnieken. Met je vingers sla je inderdaad met je duim steeds naar beneden en met je overige vingers omhoog aan (behoudens bepaalde flamencotechnieken dan).

Melt
16 augustus 2006, 01:04
Daar dacht ik later ook aan en denk dat het wel klopt wat je zegt. Want ik heb net weer even in het boek gekeken en op de eerste bladzijde wordt gezegd hoe je een plectrum moet vasthouden. Jammer dat er alleen van een plectrum wordt uitgegaan.

Ik ga die downstroke dan maar niet meer met de middel- en wijsvinger doen, maar met mijn duim, want dat gaat dus wel goed. En mijn plectrum heb ik net geprobeerd op mijn gitaar, maar dat vind ik ook niet echt klinken. Teveel volume wat ik er tot nu toe van heb gehoord. Morgen zal ik weer even verder gaan uitvogelen.

Groetjes

Merc Wiersma
16 augustus 2006, 08:51
Daar dacht ik later ook aan en denk dat het wel klopt wat je zegt. Want ik heb net weer even in het boek gekeken en op de eerste bladzijde wordt gezegd hoe je een plectrum moet vasthouden. Jammer dat er alleen van een plectrum wordt uitgegaan.

Ik ga die downstroke dan maar niet meer met de middel- en wijsvinger doen, maar met mijn duim, want dat gaat dus wel goed. En mijn plectrum heb ik net geprobeerd op mijn gitaar, maar dat vind ik ook niet echt klinken. Teveel volume wat ik er tot nu toe van heb gehoord. Morgen zal ik weer even verder gaan uitvogelen.

Groetjes

Maak wat betreft duim/ vingerverdeling onderscheid tussen tokkelbegeleiding en slagbegeleiding:

Tokkelen:
1e snaar (E) ringvinger
2e snaar (B) middelvinger
3e snaar (G) wijsvinger
4e 5e 6e snaar (D, A, E) Duim

Voor slagbegeleiding leg je de duim op de wijsvinger alsof je een plectrum in vasthoudt. Bij de downstroke raak je met de nagel van de wijsvinger alle snaren (Behalve die je niet aan mag slaan in het betreffende akkoord) in de teruggaande beweging raak je alleen de onderste drie snaren met de nagel van je duim.

-=JEROEN=-
16 augustus 2006, 11:33
oefen dit boek met plectrum, leer je dat ook gelijk

koop een ander boek special voor tokkel techniek

Harald
16 augustus 2006, 14:09
Tokkeltechnieken verschillen bovendien sterk per stijl... Klassiek is een heel ander verhaal dan fingerpicking. En binnen fingerpicking bestaan ook weer verschillende houdingen... Klassiek is op zich een zeer goede basis, maar voor sommige dingen leent het zich weer niet. Flamenco is toch ook weer anders.

Melt
17 augustus 2006, 00:13
Maak wat betreft duim/ vingerverdeling onderscheid tussen tokkelbegeleiding en slagbegeleiding:

Tokkelen:
1e snaar (E) ringvinger
2e snaar (B) middelvinger
3e snaar (G) wijsvinger
4e 5e 6e snaar (D, A, E) Duim

Voor slagbegeleiding leg je de duim op de wijsvinger alsof je een plectrum in vasthoudt. Bij de downstroke raak je met de nagel van de wijsvinger alle snaren (Behalve die je niet aan mag slaan in het betreffende akkoord) in de teruggaande beweging raak je alleen de onderste drie snaren met de nagel van je duim.

Met de akkoorden deed ik al mijn wijsvinger op mijn duim. Dat vind ik zelf prettig spelen. Wat ik alleen niet wist is dat je bij de upstroke alleen de onderste drie snaren moet aanraken. Dank je wel voor je tip.

Melt
17 augustus 2006, 00:19
Voor de rest zal ik mij misschien wat meer gaan richten op bepaalde tokkeltechnieken. Van al die technieken heb ik nog weinig verstand. Ik heb net weer even met mijn plectrum gespeeld, maar dat is nog steeds niet echt mijn ding. Met mijn vingers voelt het wat beter aan, maar mijn plectrum zal ik niet helemaal wegstoppen. De komende dagen zal ik nog steeds blijven oefenen wat de beste houding voor mij is. Ik denk dat het oefenen gaat worden en nog eens oefenen, dat ik daardoor ook die 16de noten kan pakken, want daar struikel ik nog best wel overheen.

fransvs
17 augustus 2006, 21:29
Met een plectrum leren spelen (flatpicking, slaggitaar, gypsy) is een kunst apart. Net zoals fingerpicking/fingerstyle, klassiek of flamenco trouwens.

Probeer uit vinden wat je wilt doen, bijvoorbeeld: akkoord-begeleiding, solo-stukken voor gitaar, of een bepaalde stijl (flamenco of Gypsy) en bijt je daar in vast...Ga op zoek naar een goede leraar die je die stijl (of wat je dan ook wilt leren spelen) kan aanleren.
Gitaarspelen zelf moet in de eerste plaats vooral 'fun' zijn, want het LEREN gitaar spelen is uiteindelijk gewoon hard werken/oefenen.

greencharlie
18 september 2006, 15:58
Leer eerst je akkoorden,
daar kan je dan in tokkelen terwijl je vingers vd L hand reeds voor 85% op de goede plaats staan.
Vervolgens leer je af en toe een vinger of een pink op te heffen of te verschuiven.

Dit is veel eenvoudiger dan die notenbalken/tablatuurbalken te leren begrijpen.

De melodie zit grotendeels id akkoorden en de meeste vingers staan dan al op de juiste plaats.

greencharlie
18 september 2006, 16:06
nog eens oefenen, dat ik daardoor ook die 16de noten kan pakken, want daar struikel ik nog best wel overheen.


Beschouw 16de noten gewoon als 8ste noten maar dubbel zo snel gespeeld.

Doe 8 downstrokes achtereen vervolgens verdubbel je de snelheid door er upstrokes tussen te doen.(16 strokes in totaal) D.i. met plectrum.

met vingers doe je: 8 keer wijsvingertop, versnellen door afwisselend middelvingertop ertussen te spelen. (in totaal 16)

Je zal zien : de praktijk is altijd veel simpeler dan de uitleg, zeker als die uitleg uit een boek komt.