PDA

View Full Version : Brugelement stuk



Micro-e
15 augustus 2006, 14:55
Hey,
het brugelement van mn tele doet dus niks meer, er komt dus geen geluid meer uit. In de middestand doet hij ook niks. Het element in bij de neck doet het nog wel. Maar voordat ik een nieuw element aanschaf wil ik eerst wel weten wat het is en of het ook iets anders kan zijn. En waar moet ik dan naar kijken.
oja, ik ben een complete noob hierin...

bvd. lennart

fred dons
15 augustus 2006, 15:05
klinkt als een probleem in je schakelaar of dat er een draadje is losgeschoten
van je pup naar de schakelaar (pickups gaan niet zo snel kapot)

even in de electronica cavity kijken of er geen draadje loshangt, is dit niet het geval dan kun je (als je kunt solderen) even de neck pickup solderen op de plek waar nu de brug pup zit aangesloten (omdat je zeker weet dat die wel werkt) doet hij het daar ook dan is je brug pup kapot, doet hij het daar niet dan is je schakelaar kapot

Micro-e
15 augustus 2006, 15:13
Oke bedankt ik zal er naar kijken

Antoon
15 augustus 2006, 17:20
Meet ook even of de signaaldraad van het brugelement contact maakt met de aarde. Schakelaar op brugelement, plug in de gitaar, weerstand meten tussen de twee plugpolen. Is die 0 dan zit er ergens in de draadjes iets niet goed

Micro-e
15 augustus 2006, 20:32
Oke ik heb bij de schakelaar gekeken daar zitten geen draadjes los.
En hoe meet je die weerstand? met een speciaal apparaatje ofzo?

Ik kijk morgen nog onder de brug of er iets los zit, anders breng ik hem gewoon naar een gitaarzaak.

no 1 hops
16 augustus 2006, 09:18
Oke ik heb bij de schakelaar gekeken daar zitten geen draadjes los.
En hoe meet je die weerstand? met een speciaal apparaatje ofzo?

Ik kijk morgen nog onder de brug of er iets los zit, anders breng ik hem gewoon naar een gitaarzaak.
multimeter met Ohm stand.
goed kijken of een bloot stuk draad van de pickup de brug raakt (heb je hem, de pickup, omhoog gedraait?)
denk dat ergens een massa/aarde draad je signaal kortsluit en omdat de brug aan de massa hangt en ook bij de tussenstand geen geluid geeft.

toen je naar de schakelaar keek was die mooi glimmend of wat wittig, poederig?
als dit laatste het geval is kan er corrosie op zitten en moet de schakelaar schoongemaakt worden.

Nickname
16 augustus 2006, 09:31
Klinkt inderdaad als een kapotte switch oid, ik heb in ieder geval nog bijna nooit van een kapot element gehoord, er zit vrij weinig in wat kapot kan gaan. :)

piezo
16 augustus 2006, 09:46
Klinkt inderdaad als een kapotte switch oid, ik heb in ieder geval nog bijna nooit van een kapot element gehoord, er zit vrij weinig in wat kapot kan gaan. :)O, nee? Ik wil niet zeggen dat het hier het geval is, maar juist brugelementen van Telecasters staan erom bekend dat ze relatief gemakkelijk kapot kunnen gaan. De twee belangrijkste oorzaken:
- de wikkeldraad loopt over de flens en kan bij (de-) monteren gebroken worden, bijvoorbeeld doordat de montageschroeven scheef ingestoken worden
- als door zweet of vocht de magneetjes gaan roesten kunnen de scherpe roestdeeltjes de isolatie van de wikkeldraad beschadigen waardoor kortsluiting kan optreden. Dat laatste komt vaak voor bij oude Telecasters.