PDA

View Full Version : Berken triplex cabinet?



Minda
15 augustus 2006, 14:04
Ik wil graag een cabinetje bouwen, voor een klein versterkertje voor thuisgebruik (een Madamp G2). Ik lees overal dat ik dan hoge kwaliteit berkentriplex nodig heb. Is dat echt nodig? Hoor je veel verschil met bijvoorbeeld gewoon MDF van de bouwmarkt? En wat is het verschil dan?

Dank,

Kim Wilson
15 augustus 2006, 14:07
Ja, met MDF hoor je wel verschil. En het is niet te tillen. Maar berken plex van de bouwmarkt kan ook prima. Het ziet er alleen iets minder uit. Maar als je er tolex omheen trekt, zie je daar ook niks meer van.

MDF zou ik zeker niet doen. Dat is veel te hard en te stug. Daar krijg je een heel droog strak geluid van. Een cab mag best iets leven, daarom worden ze van berkenplex gemaakt.

Er zijn toonpuristen die zullen zeggen dat je de beste kwaliteit (bb/b) moet gebruiken. Maar de gewone doorsnee houthandelkwaliteit is ook goed.

Thijssie
15 augustus 2006, 14:11
Ik wil graag een cabinetje bouwen, voor een klein versterkertje voor thuisgebruik (een Madamp G2). Ik lees overal dat ik dan hoge kwaliteit berkentriplex nodig heb. Is dat echt nodig? Hoor je veel verschil met bijvoorbeeld gewoon MDF van de bouwmarkt? En wat is het verschil dan?

Je maakt de gitaar (link in je sig) toch ook niet van mdf?

almarvk
15 augustus 2006, 14:23
Ik heb thuis een oefenversterker in elkaar geknutseld en dat kan prima van MDF, maar het niet geweldig (zoals Kim Wilson al zegt)

Als je het goed wilt doen moet je voor mulitplex gaan (geen meranti!!). Dat is goed te bewerken, stevig en kan voor een goed geluid zorgen.

bert k
15 augustus 2006, 14:46
MDF is juist wel geweldig voor Hifi boxen, omdat het helemaal geen eigen resonantie heeft, het is akoestisch dood, en dat wil je graag. Bij een gitaarbox boeit dat veel minden, bovendien wil je hem kunnen tillen.

cesco
15 augustus 2006, 15:05
Dus MDF is zwáárder dan multiplex? Ik ben mijn 4x12 speakercab aan het opknappen (zie topic op die forum), en het backboard is van MDF. Ik wilde het niet vervangen, omdat het kreng al zwaar genoeg is. Omdat ik dacht dat multiplex zwaarder zou zijn heb ik het maar laten rusten en er niet op doorgevraagd.

Is er iemand die denkt dat een multiplex backboard beter is ten opzichte van MDF? (de rest van de kast is wel multiplex overigens). Aan de andere kant wordt het wel een hoop geknutsel met latjes, aangezien het huidige board 25mm dik is..

bert k
15 augustus 2006, 15:25
MDF is een soort superspaanplaat. Heel fijn vezelmateriaal in kunsthars. Het voordeel is, naast het ontbreken van een eigen trilling, dat het helemaal niet kromtrekt, dus het is fijn om mee te bouwen. Helaas ziet het er niet uit, dus er moet altijd verf op, of tolex. En het is veel zwaarder dan even dik multi. Ik denk trouwens dat een backplate van 15 of 18 mm multi genoeg is.

Minda
15 augustus 2006, 15:58
Dank u, allen, daar heb ik wat aan. Berken multiplex van de bouwmarkt zal het worden. Dan nog een hele andere vraag (of moet ik daar een andere topic voor openen?) Zijn de gatenpatronen van 12" speakers altijd gelijk? En van 10"? Dus kan ik gaten boren aan de hand van een speaker van merk A, om er vervolgens een speaker van merk B in te schroeven, als de allebei dezelfde diameter hebben?

Dank,

Kim Wilson
15 augustus 2006, 16:00
Ja, elke 12" speaker heeft dezelfde grootte. Geen probleem dus.

De baffle, waar je speakers dus inhangen, mag wel dunner dan 18 mm. 12 of 15 mm is dik genoek. De rest is mooier in 18 mm.

Minda
15 augustus 2006, 16:02
Mooi! Heb je toevallig het gatenpatroon en de gatdiameter voor me? Dan kan ik vast gaan schetsen... Ik heb nog geen speaker, ga binnenkort bij een kerel kijken die 23058579568 oude gitaarspeakers heeft liggen.

Jimwoud
15 augustus 2006, 16:06
Tegenwoordig is MDF veel lichter geworden(ca. 680 kg/m3). En door en door berken zit rond de 700 kg/m3. En inderdaad of je nou B/BB gebruikt of BB/CP of CP/CP, zal niet veel met de klank uitmaken, alleen de buitenfineren van B/BB zijn wat mooier, voor de rest is de basisplaat hetzelfde.

Berkenmix platen bij de gamma of dergelijke is wel iets lichter, daar zitten ook vurenfineren in. Dat zal de klant ook iets minder maken omdat het wat onstabieler is.

Succes ermee!

Kim Wilson
15 augustus 2006, 16:11
http://www.jensenvintage.com/images/c12n-pdf.pdf


Check ook mijn zelfbouwproject. Linkie staat wel in mijn sig. :)

Suc6.

AART
15 augustus 2006, 16:56
mijn en nocki's topic zijn ook wel handig.

Ik ben trouwens purist, ik zeg: 18 mm Berkenplex B/BB :satisfie:

Thijssie
15 augustus 2006, 17:04
Ik ben trouwens purist, ik zeg: 18 mm Berkenplex B/BB :satisfie:

Mwoah, als je metal maakt heb je misschien wel gelijk, alhoewel? In de meeste moderne bouwtekeningen voor PA zijn ook steeds meer 15mm berken. En als dat strak genoeg is voor een "punisher", dan is dat voor een gitaarcab denk ik ook wel voldoende :p

Maar voor andere muziekstijlen heeft een wat warmer klinkend cabinet toch wel de voorkeur. En dan zijn er ook nog grote verschillen of je hem open of gesloten maakt.
Dus nog genoeg uitzoekwerk te doen....

B_2_the_a
15 augustus 2006, 17:43
meeste cabs zijn van b/bb kwaliteit berken multiplex met mdf baffle

engl heeft zelfs met spaanplaat baffle :P

Kim Wilson
15 augustus 2006, 20:48
mijn en nocki's topic zijn ook wel handig.

Ik ben trouwens purist, ik zeg: 18 mm Berkenplex B/BB :satisfie:
Sorry, die zijn idd ook erg handig.

Merk jij trouwens verschil tussen normaal en b/bb kwaliteit? Of is het meer voor het idee?

Baffle zou ik niet van MDF maken, trouwens.

beus
15 augustus 2006, 22:05
hallo,

niet om de berkenmultiplex discusie te verstoren maar ik zou een combo'tje met 1 speaker maken van timmerpanelen, 18mm dik (is dat redelijk goedkope vuren hout, verlijmde balkjes). dat resoneert mooi, je versterker klinkt veel voller en het is licht. ik heb er twee combo's mee gemaakt en ben er erg tevreden mee. de baffle dan van wel van berken multiplex van 9mm of 12mm.

oja, en de kast wat dieper voor een voller geluid.

Aart

bert k
15 augustus 2006, 22:25
Verlijmde balkjes, dat gaat op den duur rammelen als de t*ring.

beus
15 augustus 2006, 23:04
wat ik bedoel is dat die planken uit verlijmde stroken zijn gemaakt van een cm of 5 breed. - en die gaan echt niet los of rammelen.

Aart

bert k
15 augustus 2006, 23:29
Ja hoor, toch wel, juist in een luidsprekerbox.

chennie
16 augustus 2006, 13:47
Ja, met MDF hoor je wel verschil. En het is niet te tillen. Maar berken plex van de bouwmarkt kan ook prima. Het ziet er alleen iets minder uit. Maar als je er tolex omheen trekt, zie je daar ook niks meer van.

Er zijn toonpuristen die zullen zeggen dat je de beste kwaliteit (bb/b) moet gebruiken. Maar de gewone doorsnee houthandelkwaliteit is ook goed.


Ik zou dus voor een speakercabinet echt gaan voor kwaliteits berkenmultiplex. Die van de bouwmarkt zijn alleen de buitenste lagen van enige kwaliteit, maar alle lagen daar tussen in zijn van mindere kwaliteit. Dit uit zich o.a. in dichtheid en gewicht. Verder is de goedkopere van de bouwmarkt ook heel erg rafelig als je bv mooie strakke rondingen wilt maken, hap je er wel een stukje uit.
Ik heb een kastje gemaakt van beide materialen en er zit wel degelijk verschil in klank, waarbij die van kwaliteits hout toch iets meer druk en voller geluid geeft. Ik zeg niet dat het is af te raden om de bouwmarkt multiplex te gebruiken, ik geef slechts mijn mening =)

p.s. BB/B is nog niet eens het allerbeste kwaliteit. Er zijn nog gradaties hoger. Als ik het goed heb wil BB/B alleen maar zeggen dat er aan één zijde zekers geen proppen zit.

Kim Wilson
16 augustus 2006, 13:51
Ik heb voor mijn kist gewinkeld bij de houthandel bij ons in de buurt. Geen bouwmarkt dus. We hebben bij ons in de buurt een goeie houthandel. Ik kan me voorstellen dat de Gamma nog mindere kwaliteit heeft.

Wel bijzonder dat daar toch zoveel verschil in zit. Dat had ik niet verwacht. Maar zoals alles heeft kwaliteit ook zijn prijs. Ik heb dacht ik b/b (ik meen 1 noestvrije kant), een klasse minder dan de bb/b kwaliteit. Maar het scheelde enorm in prijs.

Jimwoud
16 augustus 2006, 18:14
A(superieur) is inderdaad de beste kwaliteit. Maar wordt niet geproduceerd vanwege de beperkte beschikbaarheid van die fineren. Btw de ' / ' staat het verschil in zijde. B/BB is B aan de voorzijde en BB aan de achterzijde. B is ongepropt maar mogen nog wel kleine noestjes en kraaienpootjes in voorkomen tot 6mm. En er mag heel beperkt kleurverschil in zitten. BB is wel gepropt en mag ook grotere noestjes en wat meer kleurverschil is toegestaan. Voor de rest zijn de binnenfineren identhiek.

Echter zou ik voor door en door BB/BB kwaliteit gaan, de proppen zullen geen invloed op je geluid hebben. En kleurverschillen al helemaal niet. Tevens moet je er wel voor zorgen dat het MR(interieur), is goedkoper, is ook meestal wel standaard, zijn die platen van 153x153cm.

Succes

Kim Wilson
16 augustus 2006, 20:04
Nee, dat was ik niet.

bert k
16 augustus 2006, 21:54
Vliegt dat dan niet in de hens? Laser=warmte. Of bedoel je een watercutter?

Minda
16 augustus 2006, 22:36
De laser brandt inderdaad het hout weg, maar hij is zo snel en verwarmd zo plaatselijk dat de rest van het hout goed blijft. Veel kits van modelbouwvliegtuigen, dus triplex en balsahout, worden tegenwoordig laser gesneden. Perfecte pasvorm, mooi en snel bouwen.